(16.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Odpoví pan ministr Pavel Dobeš.
Ministr dopravy ČR Pavel Dobeš Děkuji, paní místopředsedkyni. Děkuji i za informace a samotnou interpelaci.
Co se týče té samotné komunikace, tak u tohoto projektu se jedná o novostavbu, která vytvoří v podstatě jihozápadní obchvat města Karviná a využitelná je i pro spojení mezi Českým Těšínem, Ostravou a Bohumínem. Tady je třeba říci dvě věci. Za prvé to, že superkoncepce nepočítá se samotnou stavbou. Já bych chtěl zmínit - já nepočítám se superkoncepcí. Takže to je první informace, na kterou bych chtěl nějakým způsobem tady upozornit. To, že z dílny Ministerstva dopravy tento dokument vyšel, je pravdou, leč je důležité zmínit, že to není dokument, se kterým počítám já jako ministr dopravy. To je první věc.
Druhá věc je ovzduší v Moravskoslezském kraji, neříkám jen v Karviné, ale v celém regionu. Byla debata, která byla poměrně vážně probírána i na komunikaci s ministrem životního prostředí. Já si myslím, že v této věci jsme také učinili některé kroky, které právě Moravskoslezský kraj může ocenit právě ve věci některých komunikací, které byly tím pádem - mohou být některé části komunikací zapojeny do intravilánu, a tím pádem vlastně tam být omezena, nebo resp. vypuštěna podmínka časového zpoplatnění, což je zase výhoda toho, aby nedocházelo k přetěžování zejména průjezdu centrem jednotlivých měst.
Nicméně tady také je třeba zmínit to, co je v tuto chvíli navýsost důležité na Ministerstvu dopravy. Tady je několik bodů. Za prvé, my musíme řešit problematiku kofinancování operačního programu Doprava. Všichni víte, že pokud nebudeme schopni začít s jednotlivými projekty, a počátek jejich realizace je nejpozději do roku 2013, to znamená, my už v této chvíli musíme plánovat, žádat o povolení, připravovat stavební dokumentace a samozřejmě se připravit na to, aby samotná stavba 2013 začala býti v realizaci, a musí být dokončena do roku 2015, tak abychom dokázali opravdu vyčerpat prostředky, které nám z operačního programu Doprava z Evropské komise byly nabídnuty. Tady je důležité zmínit, že řada těch prostředků již byla využita na některé projekty, kde bohužel ne vždy došlo k naplnění všech předpokládaných cílů, které byly stanoveny, a proto musíme hledat náhradní projekty.
Druhá problematika je 29 mld. staveb, které jsou zasmluvněny čistě z národních zdrojů, a také je musíme v průběhu času řešit, protože jinak se navyšuje cena o index stavebních prací, a tím pádem se cena každoročně zvyšuje.
Třetí věc je problematika přípravy staveb, protože pokud tuto část vynecháme, tak období následující, 2014 až 2020, bude velmi složité, protože nebudeme mít co do operačního programu následujícího, ať už se bude jmenovat jakkoli, víceméně zahrnout.
Čtvrtá neméně důležitá oblast je samozřejmě oprava a údržba jednotlivých komunikací.
Toto všechno jsou velmi důležité priority pro Ministerstvo dopravy a my musíme hledat finanční prostředky na všechny z nich.
Co se týče samotné komunikace, pro tu stavbu je v tuto chvíli k dispozici pravomocné územní rozhodnutí a je dokončena dokumentace pro stavební povolení. Nicméně, pokud jdeme cestou, že chceme převážnou většinu staveb, které jsou kofinancovány právě z těch důvodů, které jsem uvedl předtím, tak hledáme takové stavby, které jsou připravené a můžeme je tam zahrnout.
Tady bych se také rád zmínil, tím, že tady tato stavba nedosahuje, co se týče její samotné částky nebo celkové části projektu, té citlivosti analýzy, nebo té cost-benefit analýzy, chcete-li, té částky, která by splňovala tu normu vlastně pod číslo sedm, což je vlastně, řekněme, ta minimální kvóta pro to, abychom byli schopni říct, že je možné tento projekt zapojit do kofinancování z operačního programu, a tím pádem tato stavba vypadla z toho konceptu pro rok 2012 Státního fondu dopravní infrastruktury a v střednědobém výhledu 2013-2014.
Takže pokud je dotaz na to, kdy se jednotliví občané Karviné a okolí dočkají této komunikace - bohužel v této věci budu muset odpovědět, že tehdy, pokud budeme mít opravdu nějakou míru ujištění, že budeme mít finanční prostředky, bude případně navýšena kapitola Ministerstva dopravy, což v tuhle chvíli není asi očekáváno v nejbližších letech (upozornění na čas), a samozřejmě pokud budeme schopni tuto problematiku řešit, tak mimorozpočtovým financováním, k čemuž v tuto chvíli některé kroky již činíme.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Ano, děkuji. Doplňující otázku položí pan poslanec Šincl.
Poslanec Ladislav Šincl: Vážený pane ministře, kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá důvody. Zatím jsem od vás slyšel jenom důvody, proč to nelze. Věřím tomu, že budete hledat způsoby, jak tuto situaci vyřešit. Děkuji za pochopení.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Také děkuji. Tím můžeme ukončit tuto interpelaci a přistoupit k interpelaci následující. Ve věci reformy škol interpeluje poslanec Adam Rykala omluveného ministra Josefa Dobeše. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Adam Rykala: Děkuji za slovo. Vážený nepřítomný pane ministře, uvažoval jsem, že když zde nejste přítomen, svoji druhou interpelaci stáhnu. Vzhledem k tomu, že máme před sebou předvánoční období a kdovíkdy budu mít možnost se vás v této Sněmovně zeptat na věci, ze kterých vstávají vlasy na hlavě studentům i vysokoškolským pedagogům, tak jsem se rozhodl využít této možnosti a žádám vás o písemnou odpověď.
Moje druhá dnešní interpelace se týká reformy vysokých škol, kterou chystáte. Reformou vysokých škol chcete změnit mnoho věcí, které nestihnu za dvě minuty vyjmenovat, ať už se jedná o rady složené z regionálních politiků a podnikatelů, zrušení Akreditační komise, dohody vysokých škol se státem či třeba změny zastoupení v akademických senátech, a to tak, že snížíte zastoupení studentů. S tím nesouhlasí ani studentská komora, rady vysokých škol a z principu s tím nemohu souhlasit ani já.
Žádám vás o písemné vyjádření, pane ministře, jak si představujete reformu vysokých škol.
Vážený nepřítomný pane ministře, když už zde nejste, tak vás žádám, abyste k reformě vysokých škol začal vést celospolečenskou diskusi. Může to být jedno z vašich novoročních předsevzetí. Mnohokrát vám děkuji a přeji vám, pane ministře, příjemné prožití vánočních svátků v kruhu rodinném a těším se, že se zde budeme v novém roce dále setkávat, i když jste mi dnes svojí neúčastí vůbec neudělal radost.
Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Na tuto interpelaci bude písemně odpovězeno ve smyslu jednacího řádu.
Můžeme přistoupit k interpelaci následující. Paní poslankyně Fischerová interpeluje ministra životního prostředí Tomáše Chalupu ve věci Zelená úsporám. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Fischerová: Paní místopředsedkyně, děkuji vám velice za slovo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, přeji vám příjemné odpoledne.
Nyní k interpelaci. Pane ministře, budu se nyní ptát na téma programu Zelená úsporám. V této věci - je to tak cca šest měsíců, kdy byly čeřeny veřejné vody, i v médiích běžela informace, že není dostatek financí na pokrytí úspěšných žadatelů, kteří opravdu svoje projekty odevzdali. Pak jsem byla velmi, velmi ráda, že jste navštívil - bylo to 30. září - Kraj Vysočina, kde došlo k setkání s mnohými starosty, a protože potřebovali vědět jak veřejná správa - jejich žádosti budou vyřízeny, a tam se dozvěděli opravdu podstatné. A nyní přecházím na další žadatele, nejen veřejná správa, ale také mnoho žadatelů bylo z řad soukromníků, kteří si předělali, zrekonstruovali svoje domy, zateplení nebo výměna starého kotle za nový, přešli na ekologické vytápění.
Mě nyní zajímá, v jaké situaci je možnost, aby všichni tito žadatelé, kteří úspěšně žádali, v jaké fázi je čerpání těchto financí a jak k dnešnímu dni tento projekt Zelená úsporám vůbec vypadá. Velice děkuji za odpověď. ***