(18.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení máme jako tisk 477/1. Prosím tedy zpravodajku výboru paní poslankyni Jaroslavu Wenigerovou, aby nás informovala o jednání výboru.

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Hezký podvečer, kolegyně a kolegové. Nejdříve přečtu usnesení výboru a pak bych se, pane místopředsedo přihlásila do obecné rozpravy.

Usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu z 18. schůze ze dne 18. ledna 2012 k vládnímu návrhu, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, tisk 477. Všichni jste ho dostali. Výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, s těmito pozměňovacími návrhy - a ty jsou uvedeny přesně v tisku, který máte před sebou. V obecné rozpravě bych se k tomu vyjádřila blíže. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď můžeme otevřít obecnou rozpravu, kde vím, že se už do rozpravy hlásila paní poslankyně Wenigerová. Prosím, udělím jí slovo.

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Já bych jenom upřesnila určité změny v pozměňovacích návrzích, protože jsme se v prvním čtení o nich bavili docela podrobně.

Zareagovala bych i na takový krátký šot v televizi, kdy se vyjadřovali pedagogové k tomu, že tělocvikáři z druhého stupně budou učit děti na prvním stupni. Samozřejmě, že nic takového v této novele zákona není. Právě proto, že odborná způsobilost a možnost učit na jiném stupni, než získal pedagog svou kvalifikaci, je zde právě v tomto zákoně s určitými podmínkami. My jsme i ve spolupráci s pedagogickými fakultami, a bylo to šestihodinové jednání na podvýboru pro regionální školství, dospěli k těmto pozměňovacím návrhům a ty se pak staly základem pro jednání školského výboru.

Takže jsme dospěli k tomu, že nahradíme pojem "zkrácené studium" pojmem "doplňující studium", to znamená, že učitel, který má aprobaci na druhý stupeň základní školy a chtěl by nebo už vyučuje na prvním stupni základní školy, má možnost si v doplňujícím studiu v akreditovaném programu na vysoké škole doplnit toto vzdělání, které je ovšem kratší než dnešní zhruba šestisemestrální studium. A domluvili jsme se na tom, že Ministerstvo školství toto má možnost ovlivnit vyhláškou, to jest, aby pedagog, který už má magisterské studium učitelské, nemusel dále studovat ještě dalších šest semestrů, což si myslím, že je velmi pozitivní změna.

V šotu také bylo, že tento zákon připouští, aby ten pedagog, který učí deset let na stupni školy, pro nějž nemá kvalifikaci, byl uznán kvalifikovaným. To tam také není, to jsme po debatě s pedagogickými fakultami v podvýboru rovněž vypustili. Zároveň jsme mezi pedagogické pracovníky, kteří mají přímou pedagogickou vyučovací povinnost, zařadili metodika prevence v pedagogicko-psychologických poradnách, protože si myslím, že opravdu tato profese je profese pedagogická a s dětmi skutečně přímo pracuje.

Dále jsme v souvislosti se speciálním pedagogem vypustili počty hodin, které jsou v novele uvedeny, bylo tam 80 hodin, 120 hodin, které musí absolvovat v doplňujícím studiu ten, který si chce doplnit kvalifikaci speciálního pedagoga. A protože skutečně dnes už se nehovoří na vysokých školách o hodinách, ale hovoří se o kreditech, tak jsme samozřejmě to, co už dnes vlastně není na vysokých školách, tím vypuštěním dokázali. Přesně jsme vyspecifikovali, co je to vlastně to doplňující studium, a myslím, že i vysokým školám jsme udělali radost v tom, že jednak to mohou dělat a budou to dělat. Toto doplňující studium pro zvýšení své odborné kvalifikace nebudou moci dělat zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, která jsou zřizována krajem a samozřejmě to nejsou vysokoškolské instituce.

Takže to jsou všechny základní změny, které jsme v podobě pozměňovacích návrhů vlastně do toho vložili. Samozřejmě, jak výbor doporučil, tak i já doporučuji schválit to v té podobě pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď je stále rozprava. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Anna Putnová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, z geneze tohoto zákona je zřejmé, že se rodil postupně a že mu byla věnována velká pozornost jak ze strany předkladatelů, Ministerstva školství, tak ze strany poslanců. Paní poslankyně Wenigerová přesně popsala změny, které novela přináší, a já bych chtěla doplnit, co bylo hlavním smyslem toho, abychom se v takovéto podobě setkávali se zákonem.

Vycházeli jsme z toho, že je třeba, aby prostupnost mezi jednotlivými stupni byla umožněna těm učitelům, kteří z osobnostních nebo jiných důvodů chtějí nebo potřebují učit na jiném stupni, než na jakém právě učí, a nemají k tomu potřebnou kvalifikaci. Chtěli jsme, aby bariéry, které budou muset překonat, byly překonatelné, ale na druhé straně aby nezavdávaly podnět k tomu, že kdokoliv v budoucnosti bude moci zpochybňovat jejich vzdělání, kdokoliv v budoucnosti je bude moci nazývat turboučiteli a podobně. Naším smyslem a cílem bylo, abychom dokázali zachovat kvalitu vzdělávání a dali příležitost a šanci těm učitelům, kteří mají zájem si doplňující vzdělání dokončit či započít. Tato novela skutečně podporuje roli vysokých škol, speciálně pedagogických fakult v přípravě učitelů.

Došli jsme opakovaně k tomu, že školy budou takové, jací budou jejich pedagogové, a má význam se zabývat kvalitou učitelů. Současně se podtrhuje role Ministerstva školství, které vyhláškou bude moci v duchu tohoto zákona upravovat a zpřesňovat jednotlivé kvalifikační předpoklady. V tomto smyslu budeme těmto vyhláškám a naplňování této novely věnovat i nadále pozornost. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To byla paní poslankyně Putnová. A nyní se ptám, kdo ještě další do rozpravy k tomuto bodu bude vystupovat. Nebude zřejmě už nikdo, takže budeme moci obecnou rozpravu ukončit. Otevřu ještě rozpravu podrobnou. Ale ani do podrobné se zřejmě nikdo nehlásí, takže můžeme ukončit i podrobnou a můžeme ukončit celé druhé čtení. Takže děkuji za předložení a končím druhé čtení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP