(15.00 hodin)
(pokračuje Parkanová)

Vždyť právě spojení nákupu letounů CASA s výměnou pěti nepotřebných letounů L-159 za jeden tento letoun bylo klíčové pro rozhodnutí vlády o celém kontraktu. Vycházeli jsme přesně z toho, co vyšetřovatel píše, totiž že jednou z priorit vlády ČR ve vztahu k resortu Ministerstva obrany je jak zbavení se nepotřebných letounů L-159 z majetku ČR, tak přezbrojení armády ČR transportními letouny. Nákupem a směnou letounů CASA jsme obě tyto priority řešili souběžně. Mně připadá kuriózní, že v tomto případě je mi policií vytýkáno plnění priorit vlády, a to dokonce plnění vědomé.

Celkově lze tuto část policejní žádosti o mé vydání shrnout takto: Jsou zde popsány tři kroky, z nichž první a třetí odůvodňují závěr, že jsem v kroku druhém nesplnila určitou povinnost, a tím jsem spáchala dva úmyslné trestné činy. Prvním krokem má být znalost dopisu, jehož obsahem bylo, že žádnou takovou povinnost nemám. Třetím krokem je uzavření jiné smlouvy jindy a někým jiným, přičemž ani tato smlouva policií požadované náležitosti podle zákona o majetku státu nesplňuje. A to je prosím celá logická konstrukce toho, jak měly být spáchány oba trestné činy.

Nyní mi dovolte věnovat se znaleckému posudku, který si na cenu letounu CASA nechala zpracovat policie od firmy American Appraisal. Z toho, co o tomto posudku vím, je zřejmé, že nebyl zpracován na základě znalosti skutečné konfigurace vojenské části letounu CASA. Mj. i proto, že tato firma podle mých informací ani nedisponuje bezpečnostní prověrkou. Stejně tak nemohl znalec této společnosti srovnávat cenu s vojenskou verzí, kterou nakoupily jiné státy. Vojenská konfigurace pro každou armádu vychází ze specifických požadavků a potřeb každé armády, je vždy jiná a vždy tajná. Přístup firmy American Appraisal k informacím o těchto konfiguracích lze zcela vyloučit. A přesto znalec podle policie - cituji: "dospěl po provedeném zkoumání ve svém znaleckém posudku k závěru, že cena obvyklá těchto letounů je 2 348 150 683 Kč". Znalec - prosím nerušit.

"Znalec byl rovněž dotázán na posouzení ceny jednoho letounu CASA a pěti letounů L-159, kdy bylo nutno nejen stanovit cenu obvyklou jednoho letounu CASA a pěti letounů L-159, ale i další náklady pro Armádu ČR, potažmo Ministerstvo obrany, kdy znalec dospěl k názoru, že rozdíl mezi těmito cenami je nula. Z podaného znaleckého posudku a dalších částí spisového materiálu tedy vyplývá, že zatímco pořízení letounu CASA prostřednictvím směny za L-159 odpovídá požadavkům zvláštních právních předpisů a ceně obvyklé, tak pořízení tří letounů CASA nákupem neodpovídá ceně obvyklé a cena těchto letounů v nákupu pro ČR byla významným způsobem předražena," tvrdí se v citaci a tímto citaci končím.

K tomu je nutno uvést, že postup při oceňování majetku je dán zákonem o oceňování majetku, na který zákon o majetku ČR odkazuje. Tento postup je stanoven tak, že se zjišťuje obvyklá cena, která by byla dosažena při prodeji stejného, případně obdobného majetku v obvyklém obchodním styku v tuzemsku. A zde se jedná o tři podmínky, které musí být splněny souběžně. Jde tedy o obvyklý obchodní styk, musí to být v tuzemsku a musí to být ke dni ocenění. A ať už je ve zmiňovaném posudku ceny uvedeno cokoli, je zřejmé, že u letadel CASA ani u letounů L-159 nelze určit cenu obvyklou ve smyslu uvedeného ustanovení, neboť nejsou předmětem obvyklého obchodního styku v tuzemsku. Letoun L-159 v obvyklém obchodním styku, jak se ukazuje, ani prodán být nemůže. To dokazuje i skutečnost, že společnost EADS pro ně žádné uplatnění nenašla, a jistě to nebylo způsobeno tím, že by se o to EADS nesnažila. Z pohledu Ministerstva obrany se o ceně letounu L-159 dá dokonce říci, že je to cena záporná. Tyto letouny ve stávajícím stavu v každém případě znamenají věcnou a finanční zátěž, kdy strmě klesá šance na jejich odprodej a naopak rostou náklady na jejich uložení. Ty náklady se pohybují okolo 70 milionů ročně. Náklady na zprovoznění jednoho letadla byly v době nákupu letounů CASA už 80 milionů a od té doby se ještě zvýšily.

Ještě zpět ke znaleckému posudku firmy American Appraisal. Z policejní žádosti je zřejmé, že posudek hodnotí celý kontrakt jako dva obchody. Zvlášť výměnu letounu CASA za pět letounů L-159 a zvlášť nákup tří kusů letounů CASA. To ale není možné. Rozhodnutí o nákupu bylo jak pro Ministerstvo obrany, tak pro vládu klíčové spojení obou transakcí, kdy ve veřejném zájmu byl nejen odbyt pěti nepotřebných letadel L-159, ale též zvýšení šance na možné další uplatnění zbývajících nepotřebných letounů L-159 v zahraničí. Každý, kdo s podobným materiálem někdy obchodoval, vám potvrdí, že pro odbyt takového materiálu je nesmírně důležitá reference z jiného než z domovského státu. Lze jednoznačně říci, že bez spojení nákupu letounů CASA s výměnou za pět letounů L-159 bychom k celému kontraktu nepřistoupili. Stejně tak ovšem platí, že bez přímého nákupu tří letounů CASA by EADS nikdy nesouhlasila s výměnou jednoho svého stroje právě za vyměňované L-159.

Dovolte mi věnovat se ještě samotnému posouzení ceny letounů. V této otázce policie kromě znaleckého posudku argumentuje též marketingovou studií Ministerstva obrany na pořízení transportního letounu, která pracovala s nabídkou EADS ve věci letounů CASA z roku 2006 - cituji: "kdy nabídková cena za čtyři letouny CASA v podstatě odpovídá později sjednané ceně za koupi letounů tří". Jenže policie nejenom nezohledňuje vývoj cen v čase, vývoj směnných kursů, ale zejména pomíjí skutečnost, že letouny nakoupené na základě smlouvy z roku 2009 se svými parametry a vybavením významně liší od letounů, jež byly předmětem prvotní nabídky z roku 2006. Konečná konfigurace vychází z potřeb a požadavků Armády ČR, která v roce 2006 specifikována nebyla. Na základě těchto specifických požadavků pak cena letadel stoupla zhruba o 1/4 a to u vojenské techniky není nijak neobvyklé. Vojenská konfigurace totiž může cenu vojenské techniky zvýšit až o 50 %.

Samotné posuzování ceny, za kterou jsme letouny CASA nakonec zakoupili, probíhalo na Ministerstvu obrany velmi intenzivně. Kromě vyjednávacího a projektového týmu nabídku dodavatele posuzovala i speciální hodnoticí komise. V průběhu vyjednávání tato komise ve své zprávě o posouzení nabídky doporučila neakceptovat první cenovou nabídku dodavatele a pokračovat v jednáních s cílem zredukovat celkovou kupní cenu a tak se také stalo. Smlouvu i s cenou pak vedle sekce vyzbrojování ve vnitroresortním připomínkovém řízení hodnotila též sekce ekonomická, sekce správy majetku, odbor interního auditu, inspekce ministryně, Vojenské zpravodajství, vojenská policie, odbor legislativní a právní, Generální štáb, další složky armády. Celkem se jednalo o 27 připomínkových míst. Konečnou podobu smlouvy jednohlasně doporučilo ke schválení kolegium ministryně, kde jsou zastoupeny všechny zmiňované složky jak ministerstva, tak armády. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP