(11.10 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Nyní ještě v podrobné rozpravě pan poslanec Šenfeld. Prosím.
Poslanec Josef Šenfeld: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já jsem avizoval ve své úvodní řeči, že se v podrobné rozpravě přihlásím k pozměňovacímu návrhu. Přihlašuji se tedy formálně k pozměňovacím návrhům, které jsou evidovány v elektronickém systému pod čísly 5969 a 5970. Jenom chci říct, že právě tyto pozměňovací návrhy, jak jsem říkal, reagují na situaci, že zákon byl projednáván dlouhou dobu, došlo k podstatným změnám, a věřím, že návrh byl zpracován ve prospěch občanů Ústeckého kraje, ale nejenom Ústeckého kraje. Prosím vás o podporu mých pozměňovacích návrhů.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám a ptám se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Pan poslanec Josef Novotný starší. Prosím.
Poslanec Josef Novotný st.: Takže ještě jednou děkuji za slovo. Jak jsem avizoval, přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu, který je v systému pod číslem 5974, a krátce ho přiblížím. Protože v podstatě vám podáváme pomocnou ruku. Diskutabilní části zákona - nebo já to přiblížím v bodech, jak to tam je uvedeno, 1 až 5.
V první části reagujeme na legislativní vývoj v mezidobí. V čísle dvě rušíme body 1 až 22 tisku 495, což nás velice mrzí, protože jak říkal kolega, je to velice kvalitně zpracováno ku prospěchu občanů, ale zmizí tím důvody k tomu, aby se tento zákon nepřijal. Takže nemáte důvody, pro které garanční výbor zamítl tento zákon. Jsou tam nové definice, které mohou být diskutabilní, jsou tam definováni noví příjemci peněz z loterií, definována bezúhonnost provozovatelů, jsou tam zavedeny nějaké nové souhlasy orgánů, třeba Biska, může o tom být diskuse. Strašně mě mrzí, že tímto vyřazujeme definováni kasin, které jsem sám v minulosti prosazoval, kolem propagace a další věci. Takže navrhujeme tady zrušit body 1 až 22.
Takže potud by to byla v podstatě dohoda, která zde vidím, že je. Co je nové, tak tímto, že jsme tuto normu v podstatě zrušili, tak navrhujeme nové body. Navrhujeme v podstatě implementaci nálezů Ústavního soudu, a kdo tomu odolá, tzn. bude proti tomuto návrhu, tak vědomě jde proti nálezu Ústavního soudu, vědomě se přihlašuje k porušování zákona, který byl definován ústavními institucemi. A sice je tam... Za prvé, chceme zavést IVT i VHP, i když je nazýváme bedny, takže budou umístěny pouze v hernách a kasinech, kde jsou hráči vedeni k odpovědnému hraní. Je tam bod, který vede k zodpovědnému hraní hráčů, a sice snížením limitů na požadované parametry. Zavádíme tam mírné zvýšení odvodů za bednu s tím, že dosavadní zdanění a jeho struktura obcím a státu zůstává nezměněna, a to zvýšení se bude dělit napůl a polovina tohoto zvýšení by šla na Ministerstvo zdravotnictví na podporu prevence a preventivních programů, které u nás zatím nefungují v oblasti hazardního hraní, a samozřejmě následnou léčbu a polovina by šla na Ministerstvo školství na podporu sportu, který, jak znám tady, že tady je většina, která v podstatě podporuje poslanecký návrh, který zde už vznikl, že by se porcoval medvěd cíleným rozdělování části výtěžku z loterií pro sport. Navrhujeme to zde přes Ministerstvo školství, které grantovou politiku do sportu má nastavenu.
Samozřejmě všechny limity v dalších hrách chceme přizpůsobit v bodě 3 nálezu Ústavního soudu. Bod 4 je přečíslování a bod 5 je posun účinnosti tak, jak navazuje na dobu, která mezitím uplynula.
Takže toto je zhruba přiblížení návrhu Věcí veřejných, za který se stavím, s tím, že v podstatě využíváme tuto normu, kterou chcete zamítnout, jako nosič provedení nutných změn, které vycházejí z nálezu Ústavního soudu. A doufám, že Parlament se nezachová tak, že bude kašlat jako vláda sedící za mnou na nálezy těchto ústavních institucí.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane poslanče. Ještě se ptám, zda někdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo, podrobnou rozpravu končím a končím také druhé čtení tohoto návrhu zákona. Končím projednávání bodu 20 sněmovního tisku 495. Děkuji panu navrhovateli i pánům zpravodajům.
Zahajuji projednávání bodu číslo
18.
Senátní návrh zákona o Českém národním povstání a o změně zákona
č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných
dnech a o dnech pracovního klidu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 718/ - druhé čtení
Tímto sněmovním tiskem jsme se již zabývali, a to na 51. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme bod přerušili a odročili usnesením číslo 1455 do příští řádné schůze. Nyní tedy u stolku zpravodajů již je za navrhovatele pan senátor Miroslav Nenutil. Vítám vás, pane senátore. Je zde také pan poslanec Miroslav Petráň, který je zpravodajem pro prvé čtení.
Připomenu, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Usnesení byla doručena jako sněmovní tisky 718/2 a 718/3. Dále výbor předložil záznam z jednání, který vám byl doručen jako sněmovní tisk 718/4.
Nyní je tedy možnost ještě vystoupit - jak pan navrhovatel, tak pan zpravodaj v tuto chvíli. Pan navrhovatel, pan senátor Nenutil. Prosím.
Senátor Miroslav Nenutil: Vážená paní předsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, pěkné dopoledne.
Na téma Českého národního povstání nebo Květnového povstání českého lidu, je jedno, jak si tuto významnou akci každý z nás vyloží, tady bylo řečeno už mnoho. Nechci se zabývat faktickými daty, počty a všemi těmi událostmi. Z celého toho dlouhého projednávání jsem tady nabyl dojmu, že pro některé z vás je nepřekonatelné právě sousloví České národní povstání. Když si vezmete každé slovo jedno o sobě, neumím odpovědět na otázku, jak se říká, v čem je problém.
Pokud se podíváme na posouzení jednotlivých ústavů, pak mi dovolte ocitovat: Termín Květnové povstání českého lidu se začal používat až v 70. letech minulého století. Byl zaváděn mnohem důsledněji a brzy došlo k jeho zakotvení i v různých slovníkových příručkách, učebnicích a dalších vzdělávacích materiálech, které vydával především tehdejší Český svaz protifašistických bojovníků. V roce 1989 byl již tento název natolik běžný, že se udržel nejenom v kalendáři, ale přešel rovněž do příslušné legislativy týkající se státních svátků a dalších významných dnů. Mimo tuto oblast, zejména v historiografii a publicistice, se současně začaly používat další významové ekvivalenty, jako například Květnové povstání, České povstání nebo České národní povstání. Tato variabilita byla umožněna mimo jiné skutečností, že pojmy lid a národ tvoří synonymickou dvojici. Vedle jazykových hledisek se však v ní někdy rovněž odrážely ideologizující přístupy autorů. Jednalo se například o souběžné vnímání pojmu Slovenské národní povstání, kdy odlišně zvolená terminologie dlouhodobě vytvářela dojem, že se jedná o události dvou rozdílných historických významů.
Na základě tohoto bych řekl, že sousloví České národní povstání není výplodem mysli současných představitelů Českého svazu bojovníků za svobodu nebo několika senátorů, ale používalo se. A my jsme vyšli jenom vstříc těm, pro něž je tato oblast nejcitlivější, tedy sestrám a bratrům v Českém svazu bojovníků za svobodu. ***