(16.00 hodin)
(pokračuje Munzar)
Důvody, proč daň z nabytí nemovitých věcí navrhujeme, proč navrhujeme jejich zrušení, jsou následující:
Za prvé. Když někdo postavil tuto nemovitost, stavitel již odvedl DPH. Kupující... (Otáčí se k předsedajícímu s prosbou o uklidnění hluku v sále.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já to také slyším. Prosím všechny poslance o klid v sále všechny poslance.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Kupující si vydělal peníze, již zaplatil daň z příjmu, a teď stát po něm chce daň, kterou hradí z již jednou nabytých peněz. To není jenom nenormální, to je navíc amorální. To je první důvod.
Druhý důvod. V celé republice, a všichni to vidíme, rostou rapidně ceny nemovitostí za poslední dva roky. K tomu se ještě zpřísňují hypotéky. Dneska mladý člověk a mladá rodina musí mít našetřeno minimálně 20 % na spoluúčast na hypotéku a ještě musí platit 4 % našemu státu. Zrušením této daně se aspoň částečně uleví lidem, kteří si kupují vlastní nemovitost. Abych vám dal příklad, z bytu, který stojí dnes 2 miliony korun, tak daň je 80 tisíc korun. Pro mladou rodinu to znamená několikaměsíční příjem, a přitom ty peníze může použít daleko efektivnějším způsobem, daleko účelněji, například na nákup kuchyňské linky, na rekonstrukci domu apod. Ty peníze z ekonomiky nezmizí, ale budou využity jinak, daleko efektivněji v soukromé spotřebě a investicích. A státu se tak vrátí i jinou cestou právě díky té spotřebě. Naším hlasováním tak můžeme jednorázově snížit náklady na pořízení vlastního bydlení o 4 %, takže to za to opravdu stojí.
Třetí důvod. Na dani se vybírá pouze necelé 1 % z celkových příjmů státního rozpočtu. Jejím zrušením tak nebude nijak ohrožena funkce státu, zatímco spoustě lidem její zrušení ulehčí život. Navíc díky ekonomickému růstu příjem státního rozpočtu z ostatních daní a poplatků se zvyšuje. Meziroční rozdíl mezi roky 2017 a 2018 z ostatních daní a poplatků je 65 miliard, to je pětinásobek, než je celoroční výběr daně z nabytí nemovitostí, takže si myslím, že to skutečně stojí za to.
Čtvrtý důvod. Vzniká tady veliká nerovnost před zákonem, na kterou doplácejí běžní občané, protože již dnes existuje způsob, jak se vyhnout zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí, a to je to, když kupujete firmu, do které je ta nemovitost vložena. V takovém případě se daň z nabytí nemovitých věcí neplatí. To znamená, ti velcí na tom vydělávají, ti velcí neplatí, kteří použijí tento způsob, a běžný občan tuto daň platí. Než složitě vymýšlet mechanismy, aby to platili všichni, aby nebyla žádná diskriminace, protože ti velcí si zase něco vymyslí, aby nemuseli platit daně, je jednodušší tuto daň pro všechny zrušit.
Vláda dala k našemu návrhu negativní stanovisko. Argumentuje hlavně tím, že daň se jednoduše vybírá. V jejím stanovisku, když si ho ale pořádně přečtete, dámy a pánové, nenajdete ani jednou slovo občan. Nenajdete tam ani jedno stanovisko, o které by se opíral zájem občanů, i když jsem si já osobně myslel, možná naivně, že funkcí vlády je to, aby sloužila zájmům a ve prospěch občanů.
Oliver Cromwell před 350 lety řekl, že když zasedá parlament, nikdo si nemůže být jistý ani majetkem ani životem. A my máme dneska jedinečnou šanci svým hlasováním ukázat, že to v tomto případě neplatí. Proto prosím vás všechny, kolegy, napříč politickým spektrem, kteří chcete pomoci lidem a snížit náklady na pořízení vlastního bydlení jednorázově o 4 % několika hlasováními tady ve Sněmovně, abyste nás návrh podpořili a umožnili jeho postup do druhého čtení, kde o těchto věcech můžeme detailněji debatovat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jaroslav Foldyna.
Poslanec Jaroslav Foldyna: Děkuji vám, pane předsedající. Vládo, kolegové, jsem zpravodajem rozpočtového výboru a členem poslaneckého klubu sociální demokracie. Mohu říci, že názor, který tady řeknu, opírám i o názor svých spolustraníků a kolegů.
Podívejte se, tento návrh je evergreenem našich kolegů z pravého politického spektra. To už tady bylo několikrát, abychom pomohli takzvaně občanům tím, že je osvobodíme od daně. Podívejte se, ještě k tomu daň z příjmu z nemovitosti je standardní daňový příjem, nedochází tam k žádným daňovým únikům. Tento standardní daňový příjem se používá v zásadě v celé Evropě.
Navrhovatelé navrhují zrušit příjem do státního rozpočtu zhruba 11 miliard korun, aniž by jakkoliv navrhli doplnit státní rozpočet a zajistit pro toho občana, o kterého se takto chtějí starat, věci, které se týkají zdravotnictví, školství, bezpečnosti. My už jsme tady jednou projednávali v minulých volebních obdobích některé zákony, které daly 150 miliard na církevní restituce, a dodnes jsem nenašel jediný důvod, jak bychom nahradili občanům to, co těm občanům vezmeme.
Já za sebe i za zpravodaje navrhuji zamítnout tento zákon v prvním čtení. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Nyní otevřeme rozpravu. Do rozpravy mám jako prvního přihlášeného pana poslance Kytýra a připraví se pan poslanec Kubíček. (Hlasy ze sálu, že pan poslanec Kytýr je omluven.) Pan poslanec Kytýr není? V tom případě pan poslanec Kubíček.
Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Pan poslanec Kytýr není přítomen na dnešním jednání s omluvou, je ve Štrasburku, takže mě docela překvapilo, že byl přihlášen do rozpravy. Nicméně se ho pokusím zastoupit.
V globálu tady hovoříme o škrtnutí systému jedné daně. Je to velmi problematické a myslím si, že by to vyžadovalo ideálně průřez celým daňovým systémem, protože peníze, které by vypadly z našeho daňového systému, by bylo nutno nějak nahradit.
Já tady uvedu na pravou míru některá čísla, která se používají. Ve zdůvodnění předkladatelů se hovoří o výpadku 11 mld., ale přesná čísla z Ministerstva financí hovoří o částce 12,5 mld. Dále se uvádí, že tím, že se zruší tato daň, dojde k praktické úspoře na výběru této daně. Takže k tomu dle zjištění NKÚ a interního auditu za rok 2014: čistě daň z nabytí nemovitých věcí spravovalo 359 zaměstnanců. Náklady na správu daně činily 191,4 mil. Kč, to znamená, že na výběr stokoruny daně z nabytí nemovitosti bylo vynaloženo 2,06 Kč. Tento materiál byl platný k 5. 4. 2016. V roce 2017 vzrostl daňový příjem na 12,5 mld. Kč, byl tudíž o 3 mld. vyšší než za rok 2014, a to zhruba při stejném počtu zaměstnanců. V přepočtu to znamená, že náklad na výběr jedné stokoruny byl nižší než 2 Kč. Inkaso daně z nabytí nemovitých věcí dosáhlo za rok 2016 a obdobně za rok 2017, jak jsem říkal, 12,5 mld., takže není pravdivé zdůvodnění, které hovoří jen o 11 mld.
Tato daň je významným přísunem do státního rozpočtu a ve zprávě nebylo rozhodně řečeno, jak tuto daň nahradit. Jak říkám, museli bychom se na to podívat jako na komplex daní a říci, jakou formou nahradíme tento výpadek. Navrhovatelé nepředložili argument spočívající v navýšení příjmů státu z ostatních daní. Pokud by daň z nemovitých věcí byla zrušena, není jasné, jakým konkrétním způsobem byla nahrazena.
Z uvedených důvodů nemůžeme souhlasit se zrušením daně z nabytých nemovitostí a navrhujeme zamítnutí předloženého návrhu zákona v prvním čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. S faktickou poznámkou se hlásí pan místopředseda Fiala.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pane předsedající, svou faktickou poznámkou reaguji na vystoupení předřečníka. S těmi čísly to nebude tak jednoduché, protože v roce 2014 na interpelaci, která se týkala této věci, odpověděl ministr financí, že výběr této daně zaměstnává stovky berních úředníků, konkrétně 740, a odhad nákladů na výběr té daně jsou stovky milionů korun. Takže nevím, jestli ta čísla, která jste tady uváděl, jsou pravdivá.
Pokud jde o ten výpadek 11 miliard korun, nebo 12,5, anebo 9 miliard v minulých letech, kdy samozřejmě ten výběr daně se meziročně liší, ale někde kolem těch 10-11 miliard se pohybuje, tak to jsme přece ukázali. Stačí se podívat na naše návrhy úpravy státního rozpočtu na letošní rok, na minulý rok a tam najdete ty úspory, které lze velmi snadno provést, a budeme mít na to, abychom mohli tuto daň zrušit. ***