(14.20 hodin)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které se hlásí paní poslankyně Vrecionová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Veronika Vrecionová: Hezké odpoledne, kolegyně, kolegové, vážený pane předsedo. Já bych rozhodně chtěla tuto předlohu podpořit. Já jsem ji i spolupodepsala, souhlasím s ní, diskutovala jsem to s řadou zemědělců, oni by to také přivítali. Nicméně i paní zpravodajka již upozornila na to, co vlastně zmiňuje i vláda ve svém usnesení, že by nemělo do budoucna, a já pevně věřím, že tomu tak bude, k navyšování zaměstnanců zemědělského intervenčního fondu. Když jsme tuto předlohu projednávali na zemědělském výboru, ptala jsem se jak pana předsedy SZIF, tak pana ministra a byla jsem ujištěna o tom, že k tomu do budoucna nebude docházet. Nicméně bych byla ráda, aby i v dalších čteních to především od pana ministra tady zaznělo na mikrofon. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Faktické poznámky? Ale nesvítí mi v tuto chvíli žádná. Dobře, tak pan poslanec Jurečka z místa s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já jsem jenom chtěl velice stručně říci, že tento návrh podporuji, protože vlastně o tomto záměru jsme začali diskutovat už před více než třemi a půl lety. V situaci, kdy došlo k ukončení činnosti zemědělské agentury v jednotlivých okresních městech a tato činnost přešla na SZIF, tak zde zůstala ještě určitá dvojkolejnost, která se týkala právě přímo administrace národních dotací. Už tehdy jsme rozhodli, že by bylo dobré využít opravdu na všechny dotační tituly, které jsou administrovány v rámci evropských fondů, profesionální platební agenturu, kterou je Státní zemědělský intervenční fond, tak aby i tyto národní dotace tam, kde to logiku dává, administroval SZIF.

Tímto se možná ještě drobně obracím i na pana ministra zemědělství, jestli opravdu výčet převodu je konečný, nebo jestli u některých dotačních titulů ještě není na zvážení, jestli s tím rozsahem nenechat něco na Ministerstvu zemědělství, případně se to dá ještě doladit v rámci druhého čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Ještě jednou se táži, abych formálně splnil, zda má někdo zájem o vystoupení. Jestliže tomu tak není, tak v tuto chvíli opravdu končím obecnou rozpravu.

Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům. Nejprve rozhodneme o garančním výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím, přistoupíme tedy k hlasování.

 

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Kdo je proti?

Hlasování číslo 301, přihlášeno 169, pro 159, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Ptám se, zda je zde nějaký takový návrh. Jestliže tomu tak není a nebyl předložen ani žádný návrh na zkrácení či prodloužení lhůty, vypořádali jsme se se všemi návrhy k hlasování. Mohu skončit prvé čtení tohoto zákona a všem vám děkuji.

 

Dovolte mi přečíst některé dodatečné omluvy. Omlouvá se pan poslanec Hnilička dnes mezi 14.00 a 14.45 hodin z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Jan Lipavský do 15 hodin z pracovních důvodů.

 

Dalším bodem, který jsme dnes pevně zařadili, je

 

25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 409/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede paní ministryně Klára Dostálová. Prosím, paní ministryně, máte slovo. (V sále je stálý hluk.)

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady. Namísto dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupení dálničního kuponu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude možno nově provádět úhradu i bezhotovostně prostřednictvím internetu či mobilních aplikací. Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i osvobození od zpoplatnění. Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takových vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším, paní ministryně. Já bych vás chtěl požádat, aby vás paní ministryně nemusela překřikovat. Vyslechněme si v klidu to, co nám chce říci. Jestliže něco máte, prosím, abyste šli před sál. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude umožněno oznámit osvobození až tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále pouze v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován.

Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek. V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.

Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o vozidla využívající jako pohon výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo kombinace s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 g/km. Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Poprosím paní zpravodajku poslankyni Květu Matušovskou, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych se ujala své povinnosti a přednesla zpravodajskou zprávu.

Cílem návrhu úpravy právního předpisu, jak už tady bylo zmíněno paní ministryní, je změna úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování kontroly této úhrady.

Kontrolu úhrady časového poplatku provádějí v současnosti celníci a policisté na zpoplatněných pozemních komunikacích vizuálně. Předložený návrh obsahuje novou úpravu úhrady časového poplatku ve vazbě na státní poznávací značku vozidla. Provedení úhrady bude zaznamenáno v evidenci a bude je možno provést na internetu či mobilní aplikací. Do této evidence budou zaznamenávána rovněž osvobození vozidel od zpoplatnění, a to na základě oznámení provozovatelů takových vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna přímo v provozu prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému, který bude rozpoznávat státní poznávací značky vozidel, ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek.

Kompetence k provádění kontroly a přestupků zůstanou i nadále v rukou subjektů, jak už jsem řekla, policistů a celníků. Na zpoplatněných pozemních komunikacích budou umístěny také stacionární kamery, které umožní následné vhodnější zacílení kontroly při zjištění většího množství neuhrazených časových poplatků na daném úseku zpoplatněné pozemní komunikace.

Součástí návrhu je, jak už bylo zmíněno, i rozšíření okruhu vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o vozidla, používající výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo jejich kombinace, avšak za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 g/km, nebo i zdravotně postižení. Zároveň návrh předpokládá zvýhodnění vozidel poháněných stlačeným zemním plynem, u nichž se stanoví maximální výše ročního poplatku v nižší úrovni proti ostatním vozidlům.

Ráda bych poprosila, aby byl tento tisk přidělen hospodářskému výboru jako garančnímu. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP