(14.10 hodin)
Poslanec Lukáš Černohorský: Dobrý den, vážení kolegové. Já bych rád požádal o prodloužení mandátu vyšetřovací komise, a to z následujících důvodů. (Hluk v sále trvá.)
Vyšetřovací komise v tuto chvíli již vyslechla více, než 40 svědků. Několik důležitých svědků však nicméně stále nevyslechla. Jedná se zejména o svědky, kteří jsou ekonomicky aktivní a chtěli případně privatizovat společnost OKD okolo roku 2004. S tím, že někteří z nich v tuto chvíli pobývají -
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás přeruším na okamžik. Opravdu poprosím o klid v sále. Jestliže máte něco k vyřizování, přejděte prosím do předsálí.
Poslanec Lukáš Černohorský: Někteří v tuto chvíli pobývají v zahraničí a jejich ohlášený návrat je až v průběhu druhé poloviny dubna, nebo až případně v květnu.
Dalším důvodem je, že vyšetřovací komise dospěla k některým závažným zjištěním, pokud jde o privatizace OKD a pravdivost informací, které tehdejší zástupci Ministerstva financí poskytli v roce 2004 a v roce 2010 Evropské komisi. Podle názoru komise (Komise?) mohla být privatizace OKD pro Českou republiku nevýhodná a v rozporu s takzvaným principem soukromého prodávajícího, přičemž Evropská komise byla během řízení Českou republikou nepravdivě informována o způsobu té privatizace.
Vyšetřovací komise na základě konzultace s experty dospěla k závěru, že je stále možné, že Česká republika může získat prostředky, o které přišla při této privatizaci. Během prodloužené doby zamýšlí komise zajistit veškeré skutečnosti a důkazy a spolupracovat s veřejnými, národními i unijními orgány na tom, aby pokud byla společnosti, která zprivatizovala společnost OKD, a. s., poskytnuta protiprávní státní podpora, aby byla tato podpora ve výši mnoha miliard korun beneficienty České republice vrácena. Proto bych rád požádal o změnu usnesení.
Návrh by tedy zněl takto: "Poslanecká sněmovna mění usnesení Poslanecké sněmovny číslo 58 ze 4. schůze ze dne 12. prosince 2017 ke zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k OKD takto: Článek III. zní: Stanoví lhůtu do 12. 10. 2019, v níž je vyšetřovací komise povinna předložit svá zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně." Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Otevírám všeobecnou rozpravu. Ptám se, zda má někdo zájem o vystoupení ve všeobecné rozpravě k tomuto bodu... Ještě jednou... Nikoho nevidím. Končím všeobecnou rozpravu a přistoupíme k rozpravě podrobné, do které se ptám, zda se někdo chce přihlásit s nějakým případným protinávrhem. Předpokládám, že pan poslanec - možná pro jistotu v podrobné rozpravě odkažte na to, co jste přednesl v obecné.
Poslanec Lukáš Černohorský: Já bych se chtěl tedy přihlásit k tomu návrhu, který jsem zde přečetl a odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Jestliže není nikdo jiný, kdo by vystoupil v podrobné rozpravě, tak tuto končím.
Budeme hlasovat o následujícím usnesení: "Poslanecká sněmovna mění usnesení Poslanecké sněmovny číslo 58 ze 4. schůze ze dne 12. prosince 2017 ke zřízení vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k OKD takto: Článek III. zní: Stanoví lhůtu do 12. 10. 2019, v níž je vyšetřovací komise povinna předložit svá zjištění s návrhem Poslanecké sněmovně."
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Jedná se o jubilejní hlasování číslo 300. Máme přihlášeno 167 poslanců, pro 159, proti nikdo. Tento návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas. Děkuji a končím projednání tohoto bodu.
Otevírám bod číslo
80.
Návrh poslanců Josefa Kotta, Margity Balaštíkové, Mariana Bojko
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb.,
o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb.,
o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých
dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 353/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 353/1. Poprosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Josef Kott, případně někdo jiný z navrhovatelů. Pan poslanec je tady. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Dobrý den, pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo. Dovolte, abych vám představil poslanecký návrh, který je novelou zákona číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, a zákona číslo 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu. Novela obou zákonů si klade za cíl především převedení administrace a poskytování zemědělských národních dotací z Ministerstva zemědělství na Státní zemědělský intervenční fond.
Současný způsob administrace zemědělských národních dotačních programů je rozdělen mezi Ministerstvo zemědělství a Státní zemědělský intervenční fond, což má za následek nižší efektivitu této administrace spojenou se zvýšenou administrativní zátěží jak na straně Ministerstva zemědělství, tak na straně fondu a též na straně žadatelů o dotace. Na základě ustanovení § 2d zákona o zemědělství je Státní zemědělský intervenční fond v současné době pověřen, aby pro Ministerstvo zemědělství prováděl administraci žádostí o dotace, které jsou výhradně financované z národních zdrojů. Předloženým návrhem dojde k tomu, že tyto podpory bude nově provádět výhradně Státní zemědělský intervenční fond, a to na základě zásad o poskytování dotací, které bude vydávat ministerstvo dosavadním způsobem včetně toho, že účel programu k podpoře těchto aktivit, které jsou financovány výhradně z národních zdrojů, včetně rozsahu finančních prostředků připadajících na tyto programy, bude nadále schvalovat pro každý rok Poslanecká sněmovna současně se státním rozpočtem. Jedinou výjimkou z tohoto navrhovaného systému bude poskytování podpor genetických zdrojů podle zákona číslo 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat, a zákona číslo 148/2003 Sb., o genetických zdrojích rostlin a mikroorganismů, které bude s ohledem na jejich vysoce odborná specifika nadále prováděno ministerstvem nebo jím pověřenou osobou.
Převedením administrace zemědělských národních dotací na Státní zemědělský intervenční fond bude možné využít současného administrativního prostředí a informačního systému fondu, to je napojení na registry, elektronické podávání a více informací pro klienty. Ministerstvo se také bude moci v oblasti národních dotací více zaměřit na nastavení zemědělské politiky v rámci jednotlivých komodit, to je roli policy makera. Novela rovněž vytváří předpoklady pro posílení elektronické komunikace mezi žadatelem a Státním zemědělským intervenčním fondem.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče, a poprosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Monika Oborná.
Poslankyně Monika Oborná: Hezký den, vážený pane předsedo, vážené kolegyně, kolegové. Dovolte, abych zástupce předkladatele doplnila o stanovisko vlády, které je souhlasné. Vláda současně doporučuje, aby realizace navrhované právní úpravy zohledňovala, že plánované výdaje na straně Státního zemědělského intervenčního fondu v odhadované výši 20 milionů korun, které budou použity na software pro administraci žádostí o dotace po 31. prosinci 2019, by měly být plně pokryty v rámci limitu výdajů Státního zemědělského intervenčního fondu pro rok 2019 a výhledu na léta 2020 a 2021, a to bez požadavku na navýšení prostředků Státního zemědělského intervenčního fondu, popřípadě prostředků poskytovaných z kapitoly Ministerstva zemědělství z důvodu zabezpečení této agendy.
Pokud jde o personální zajištění agendy, již se navrhuje převést z Ministerstva zemědělství na Státní zemědělský intervenční fond, vláda upozorňuje, že navrhované změny by měly být realizovány bez nároku na navýšení personálních kapacit a souvisejícího objemu prostředků na platy zaměstnanců v kapitolách Ministerstva zemědělství a Státního zemědělského intervenčního fondu. Děkuji vám. ***