(11.50 hodin)

 

Poslanec Ivo Vondrák: Děkuji. Dobré dopoledne, dámy a pánové, vážené kolegyně a kolegové. Asi nelze od bývalého rektora Technické univerzity čekat něco jiného než to, co řeknu, ale přece jen si myslím, že by to mělo mít nějakou racionální úvahu a hlavně bychom měli vyjít i z kontextu, ve kterém se nacházíme. A já bych si dovolil v těch čtyřech bodech, které tady mám, začít citací ze zprávy o náběhu zkoušky z matematiky jako povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky, které Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo v únoru roku 2017. Nebojte se, nebudu to předčítat celé, má to asi 25 stran. Vezmu si tady k té prezentaci pouze poslední odstavec. A ten tvrdí: K výše uvedenému cíli středního vzdělávání přispívá matematické vzdělávání nepopiratelnou měrou. Připravit mladého člověka na život v dnešní společnosti mimo jiné znamená, že musí rozumět matematice, neboť množství problémů a situací z běžného i profesionálního života, pro jejichž pochopení a řešení je nezbytná jistá úroveň matematické znalosti, matematického myšlení a zvládání matematických nástrojů, stále roste. Matematika se stává jedním z klíčových nástrojů, který mladí lidé potřebují, mají-li zvládat výzvy a problémy v osobním, profesním, společenském i vědeckém životě. - Takže to je bod jedna.

Bod dva. Co se změnilo k dnešnímu dni 6. 12. 2019? Nic. Matematika se učí pořád stejně, pořád je strašákem a mladí lidé se jí bojí. Limitně ty výsledky, které se v tomto projevily, jsou nulové. A mohu to potvrdit i z osobní empirie, protože učím ještě stále doktorandy a někdy se bojím, že to, co dneska neumí doktorand na vysoké škole, před třiceti lety uměli ti, kteří na vysokou školu nastupovali.

Jak z toho ven. Máme v podstatě tři nástroje, tři stupně volnosti. Ten první nabízí pan ministr, to je to triviální řešení, prostě to zrušíme. Omlouvám se - odložíme na osm let, to se rovná zrušit, to všichni víme. Já si myslím, že to není dobře, protože jsme to ani nevyzkoušeli a tvrdá data, o kterých se tady hovoří, jsou pouze data. Informace v nich skrytá v podstatě hovoří o něčem jiném. Nezaměňujme příčinu za důsledky. To, že máme nízkou úspěšnost u maturity, je důsledek toho, že ta matematika se špatně učí, má se učit delší dobu a má se změnit ta výuka. To je první věc.

Za druhé, jsem pro to, aby se jednoznačně přehodnotil systém státní maturity. Písemku, u které o jeden bod neuspějete, a tím pádem neuspějete u maturity, považuji za nešťastnou. Já si myslím, a každý z nás starších si to pamatuje, maturita měla ústní část. A ta ústní část je od toho, abychom prokázali, co z té matematiky umíme. To, že se dopustíme numerické chyby nebo něčeho, co skutečně v tlaku té písemky se může stát... Prostě musím mít možnost své nápravy. Změňme to. Hledejme tu cestu. A mimochodem, to už se mělo dávno, dávno dít, a neděje se.

A třetí věc, kterou tady mám, je přehodnotit obory, u kterých matematiku skutečně bychom měli mít. Víte, já jsem ještě absolvent gymnázia, kdy jsme měli tři typy oborů na gymnáziích. Byl to matematicko-fyzikální, přírodovědný a humanitní. Matematicko-fyzikální měl písemku z matematiky a také ústní zkoušku, přírodovědné obory měly jenom tu ústní a humanitní matematiku neměly. A já si myslím, že je třeba se o tom začít bavit a říct si, kde ta matematika své nedílné místo má. A já tvrdím, že těch oborů stále přibývá. Nejde jenom o technické obory, přírodovědné, ale dneska i medicína se bez matematiky neobejde a myslím si, že je tady celá řada dalších oborů, které prostě tu matematiku potřebují. Víte, my máme nové heslo - Czech Republic: The Country for the Future. Prosím vás, umělá inteligence je o matematice, a to velmi náročné. Takže chceme-li matematiku využívat, tak to není o tom, jak jsem slyšel - to zadám do kalkulačky a něco mi vyjde. Já prostě musím rozumět tomu, co ta kalkulačka pro mě počítá.

No a dostávám se k poslednímu bodu a to už je velmi stručné. Já bych chtěl říct, že odložením problému problém nevyřešíme. Děkuji. (Potlesk ze střední a levé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Jsou tu dvě faktické poznámky. Nejprve je přihlášen pan poslanec Bartoň, poté pan ministr. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Já bych reagoval na svého předřečníka. Matematické vzdělávání určitě ano. Já plně podporuji matematické vzdělávání, já plně podporuji digitální gramotnost, já plně podporuji vzdělávání v oblasti moderních dějin. Ale nepotřebuji je mít jako povinný předmět u maturity.

Když to vezmu, tak matematické vzdělávání je potřebné pro život. Ale pokud máme matematiku jako povinný maturitní předmět, tím říkáme, že nikdo nesmí vykonávat jakoukoli jinou vyšší profesi, nesmí jít na vysokou školu, pokud nesplní maturitu z tohoto maturitního předmětu. Já se jenom tamhle podívám na paní poslankyni Mauritzovou, která založila Fakultu zdravotnických studií. Tam je tříletý obor bakalářský - záchranář. Musí mít záchranář povinnou maturitu z matematiky? Já si myslím, že ne. Já si myslím, že má mít profesní, že má mít znalosti, které potřebuje pro svou profesi. Toť vše. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktická poznámka pana ministra Plagy. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo. Já jsem očekával, že debata nad povinnou maturitou z matematiky bude debatou, která bude štěpit kluby. A chtěl bych poděkovat Ivo Vondrákovi za ten jeho vstup. Protože přesto, že se lišíme v tom finále, tzn. jestli ta zkouška má být povinná, tak na všem, co předtím padlo, se shodujeme.

A já teď řeknu jednu věc a asi ji řeknu ještě několikrát během tohoto projednávání. Bez ohledu na to, jak dopadne nakonec to hlasování o povinnosti maturity z matematiky, tak to gros celého problému a toho, jestli budeme mít nové generace lidí, kteří budou umět matematiku používat a budou mít to matematické vzdělání a budou schopni kritického myšlení, leží skutečně v té výuce, v její kvalitě, v podpoře učitelů. Já si myslím, že se toho nedosáhne tím, že ta zkouška z matematiky bude povinná. Ale v tom, že matematické vzdělání je klíčové, chceme, aby lidé rozuměli matematice - teď cituji, co bylo v té zprávě a co citoval Ivo Vondrák - že to je klíčový nástroj, v tom se shodneme. Shodneme se také v tom, že se má lépe učit. Shodneme se v tom, že by byl možná lepší - a já toužím, aby byl - adaptační test, tzn. ne aby tam bylo uspěl - neuspěl, ale aby výhledově lidé odcházeli třeba s tím testem, který řekne, na kolik procent uspěli. A samozřejmě debata třeba o ústní zkoušce a obsahu bez toho přezkoušení, jestli tam nemá být třeba projekt, který by komplexněji ukázal tu znalost atp., to je přesně ta debata, ke které jsem vybízel následně bez ohledu na tento materiál nebo sloučenou rozpravu dvou dokumentů. To je klíčová debata o vzdělávání a já za to děkuji.

Jedna poznámka na závěr. Ivo, pokud jsou to doktorští studenti a jsou nedostatečně připraveni, tak předtím absolvovali zřejmě magisterské studium, takže kromě toho, že budeme dělat něco v regionálním školství, by bylo dobré něco udělat i v tom magisterském studiu na konkrétních školách. Ale oni to nebudou doktorandi jenom z VŠB-TU. To je apel na vysoké školy, nikoliv směrem k tobě. Ta kvalita by se měla zvednout i na vysokých školách, ale samozřejmě (předsedající upozorňuje na čas) povinnou součástí je, aby přicházeli dobře připraveni ze základních a středních škol. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Valachová s faktickou poznámkou, budou následovat faktické poznámky poslanců Kasala, Bělici a Svobody. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Lukáši Bartoni prostřednictvím předsedajícího. Také můj oblíbený kolega. Také jste si strašně naběhl tou zmínkou o zdravotnících a zdravotnických oborech. Na zdravotnické obory středních škol se vůbec ani nyní podle nařízení vlády matematika z maturity jako povinná nevztahuje. Ještě jednou - nevztahuje. A pokud máte na mysli, aby gymnázia (s důrazem), gymnázia (opakuje) nematurovala z matematiky, tak jenom připomínám sdělení pana ministra školství, že tady se ničeho nebojí. A upřímně řečeno, prostřednictvím předsedajícího, čeho by se také ministr školství bál, když se nebojí nejsilnější bezpochyby odborná organizace, odborná síla Asociace gymnázií, která o zavedení toho, aby byla pravidelnou součástí společné části maturity matematika, usiluje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec David Kasal s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP