(0.50 hodin)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Paní poslankyně Kateřina Valachová, připraví se pan poslanec Patrik Nacher. Máte slovo.
Poslankyně Kateřina Valachová: Kolegové, kolegyně, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu číslo 4880, což je pozměňovací návrh mého kolegy Jana Chvojky, ke kterému se připojili další kolegové, kolega Jan Hrnčíř, kolega Kolářík, kolega Farský, kolega Feri - doufám, že jsem nikoho nezapomněla. Ano, kolega Výborný.
A teď ještě jednou odůvodnění. Velmi stručně, o co jde. Obstavení účtu. Může se to stát každému, dokonce i tomu, kdo platí poctivě své dluhy skrze svou mzdu, skrze svůj důchod. V tuto chvíli, a stává se to zejména v období hospodářské krize, se taková situace může stát více a více lidem. To, co navrhuji, je zvýšení částky, která vám jednou v takové situaci může být vyplacena s tím, že během následujícího měsíce potom máte prostor, poctivý prostor pro to odblokovat účet, dříve to exekutor a banky nezvládnou, a už se k finančním prostředkům dostat. Tato právní úprava se dostala do našeho právního řádu v roce 2009. Prosadil ji tehdejší první český ombudsman doktor Otakar Motejl, pomohla tehdy v době hospodářské krize a já věřím, že díky té úpravě, kterou dnes prosadíme, pomůže lidem i dnes. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Patrik Nacher stahuje. A poslední přihlášený je pan poslanec Leo Luzar. Ano, pana poslance Ferjenčíka registruji. Prosím, máte slovo.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Já dneska budu také krátký v té dlouhé denní debatě. Mnohokrát v průběhu dne mně svrběl prst na faktickou, ale ctím dohody a snažil jsem se ovládat, abych neporušil nepsané dohody gentlemen´s agreementu, že nebudu reagovat na mnohé výroky, které tady zazněly. Jak se to podařilo, nevím.
Každopádně se hlásím k tisku v systému 4879, který jsem zdůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Ferjenčík. S přednostním právem pan poslanec Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já tedy vystupuji ještě v rámci podrobné rozpravy. Já mám připraven návrh doprovodného usnesení, sněmovní dokument 4884, které tímto načítám, které se týká urychleného zavedení práva občanů činit úkony s úředním ověřením v plně digitální podobě pomocí elektronického podpisu.
Jde o to, že spousta právnických profesí, a toto je sběrný tisk, který obsahuje v podstatě všehochuť z rezortu spravedlnosti, si stěžuje na to, že musí vydávat spoustu papírů s úředně ověřeným podpisem. Co to znamená dneska? No, znamená to, že oni tedy musejí jít na poštu, musejí tam něco fyzicky podepsat, musejí si sundavat roušku, aby mohli ověřit jejich totožnost, a potom ten samý dokument na té poště musejí nechat zkonvertovat do elektronické podoby a potom ho třeba můžou umístit na internet jako v případě dražebníků. Ostatně tenhleten podnět jsem dostal právě od dražebníků.
Nemusíme vymýšlet kolo, protože tu změnu, která je potřeba pro to, aby tito lidé mohli používat elektronický podpis, jsme už schválili v zákoně, který byl vydaný pod č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby. V tomto ustanovení se říká, že když mám elektronický podpis, tak ten podpis můžu využít k tomu, aby ten dokument měl status úředně ověřeného. Nemusím s ním chodit už dál na úřad, který by mi potvrdil, že ten můj elektronický podpis je opravdu můj elektronický podpis.
My jsme si zhodnocovali rizika. A vzhledem k tomu, že i v podstatě už jsme to tady jednou schválili, tak jediné, co já tady navrhuji, je, abychom požádali vládu, aby urychlila zavedení práva občanů činit úkony vyžadující úřední ověření v plně digitální podobě pomocí elektronického podpisu a aby zvážila předložení legislativní změny, která urychlí nabytí účinnosti § 6 odst. 2 zákona č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby. My jsme původně chtěli předložit vlastní pozměňovací návrh, ale potom jsme dospěli k závěru, že by to bylo moc složité - za prvé. A za druhé bychom neměli jasno, na kdy odložit tu legisvakanci. Takže jsme se rozhodli, že to uděláme touto formou doprovodného usnesení jako výzvu vládě.
Jde o to, že v podstatě některé elektronické podpisy už v sobě mají zabudovány jednoznačné identifikátory, ale nepovažuje se to za průkazné, protože to tam dá jenom ta certifikační agentura, do toho elektronického podpisu umístí, že máte nějaké číslo občanky, máte nějaké číslo MPSV, máte nějaké IČO atd., ale ta koncepce na Ministerstvu vnitra je taková, že v rámci registru obyvatel by měla být speciální kolonka, ve které bude číslo certifikátu. A to bude jediná věc, která bude nahraná v těch informačních systémech veřejné správy. Nebudou se tedy muset používat nějaká data přímo z toho certifikátu.
Dobře, já jsem tudíž vyšel vstříc tomuto návrhu a ten pozměňovací návrh, který jsem původně měl připraven, který by natvrdo posunul tu účinnost dopředu, tak aby co nejrychleji mohli občané skutečně využívat elektronický podpis, pokud už ho mají, a upravil jsem to na toto doprovodné usnesení. Znamenalo by to, že Ministerstvo vnitra přidá jeden sloupeček do tabulky registru obyvatel a publikuje jeden editační formulář pro úpravu tohoto čísla certifikátu. Takže pokud bude schváleno toto usnesení, tak bude na uvážení vlády, aby připravila vlastní rychlou novelu, která umožní spustit tento projekt prioritně, protože to je projekt, který zasahuje desetitisíce lidí, a je tam zkrátka ten problém, že ti lidé dneska chodí zbytečně na pošty, zbytečně tam sundavají roušky, zbytečně je tam kontakt a zbytečně tím přispívají k tomu společenskému styku, který je potřeba z epidemiologických důvodů omezovat v době, kdy se tady šíří koronavirus.
Takže pokud souhlasíte s tím, aby se Česká republika digitalizovala, pojďme schválit toto doprovodné usnesení, a na Ministerstvu vnitra udělají nepříliš velkou změnu projektu a udělají přednostně v nouzovém režimu tuto část, aby to mohlo být spuštěno během několika měsíců, a během několika měsíců, kdy stále budou platit určitá opatření v rámci boje proti koronaviru, tak bude možné aktivovat toto ustanovení, které jsme schválili už v zákoně o právu na digitální služby. Děkuji předem za podporu digitalizace státu.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. O slovo požádal pan zpravodaj. A pak poslanec Ferjenčík. Prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji. Já jenom po konzultaci s legislativou se formálně přihlašuji k tomu usnesení ústavně-právního výboru, kde v bodu 5 se říká, že se doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky, tak jak je uvedeno dále pod body 1 až 5 v usnesení ústavně-právního výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak teď přichází na řadu pan poslanec Ferjenčík. Prosím.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Já jsem chtěl jen sdělit, že když jsem vystupoval poprvé k tomuto tisku, tak jsem vystupoval řádně přihlášen do obecné rozpravy. Nevyužíval jsem faktickou poznámku. Stejně tak jsem respektoval to, že každý řečník vystoupí v každé rozpravě pouze jednou. A proto nyní v té podrobné rozpravě velmi stručně reaguji na pana Chvojku. Jeho tvrzení je podle mě zcela účelové. Jediný důvod, proč ČSSD hodila dohodáře přes palubu, je to, že chtěla mít lepší vztahy s paní ministryní financí. ***