(15.20 hodin)
(pokračuje Gajdůšková)

Nebudu rozvykládávat, jak fungují programy Antivirus. Kdyby tu byla paní ministryně, věřím, že ještě přijde, tak určitě to může rozvykládat, a materiály k tomu jsou. Jen znovu řeknu a zdůrazním, že společný cíl všech programů bylo udržet vysokou zaměstnanost. Antivirus je z tohoto pohledu výhodný samozřejmě pro zaměstnance při poklesu příjmů. Pro zaměstnavatele, kteří neztratili vysoce kvalifikované, a pro jejich firmy a pro obnovení chodu jejich firem důležité zaměstnance. Ale nakonec i pro stát, který ušetří na dávkách sociální podpory.

Velká debata zde byla kolem těch tzv. dohodářů. Paní kolegyně Richterová opakovaně apeluje na to, aby se situace dohodářů vyřešila, a vypadá to, jako by ti byli jediní, kteří doplácejí na celou pandemii. Ale za tu nikdo nemůže, s tím se prostě musíme vypořádat sami. Takže k dohodám. Podstatou dohod je flexibilita. To znamená, že zaměstnavatel přiděluje práci podle toho, jak ji zrovna má. Tedy nepravidelně. Výše odměn z dohod tedy většinově kolísá. Musím říci, připomenout, že dohoda o provedení práce znamená 300 hodin ročně. A dohoda o pracovní činnosti může být uzavřena do výše v podstatě polovičního úvazku. Dohody jsou a vždycky byly v zákoníku práce pouze doplňkovým způsobem zaměstnávání a nejsou hlavním způsobem zajištění zaměstnanců v rámci firmy. Když už firma nechce mít své vlastní zaměstnance v plném pracovním poměru, tak většinou objednává zakázky u živnostníků.

Statistiky k dohodářům bez příjmů jsou takové: většina dohodářů má podle dohod další zdroje příjmů. Z 222 561 dohodářů, co odvádí pojistné, mělo 107 810, tj. 48 % vedle dohody klasický úvazek; 36 480, to je 16,4 %, pobíralo důchod; 37 353, to je 16,8 %, jsou přivydělávající si studenti. Zbývá tedy jednoduchou matematikou 40 896 dohodářů, u kterých nevíme, jestli mají další příjmy. Dá se předpokládat, že část toho jsou matky s rodičovským příspěvkem a část je opravdu bez příjmu. Ministerstvo práce a sociálních věcí odhaduje, že zásadní výpadek příjmů zasáhne zhruba 10 000 dohodářů se zpojistněnou dohodou.

Řešení, která vláda přijala pro tyto lidi, kteří pracují a pro které skutečně dohody o pracovní činnosti či o provedení práce byly zásadním příjmem, jsou následující: mohou samozřejmě požádat o podporu v nezaměstnanosti anebo mimořádnou okamžitou pomoc, pravidelné dávky hmotné nouze státní sociální podpory. Dohodáři byli kompenzováni a jsou kompenzováni, pokud jim příjmy klesnou příliš nízko, ztratí práci. Ale nelze to dělat plošně, viz statistika, kterou jsem citovala. Při nepřidělení práce při výpadku příjmů skutečně je doporučení, a já ho znovu opakuji, požádat o mimořádnou okamžitou pomoc. Není neobvyklé, že pro tyto lidi se mimořádná okamžitá pomoc v současnosti pohybuje mezi 10 až 20 tisíci korunami.

Ještě možná větičku. My jsme se všichni, nebo velká část z nás se dívala v neděli večer na 168 na České televizi. Odbočím, protože média veřejné služby jsem vždycky bránila a bránit budu jako princip. Oni musejí udělat ten referenční rámec pro dostupnost objektivních informací, pro kvalitu těch pořadů, včetně zpravodajství. Ale bylo by velmi dobře, kdyby když už uvádějí případy jednotlivých lidí, kdyby se také ptali druhé strany, jak to vlastně v těch kterých případech je. A tam informace z MPSV je, že ony medializované případy nebyly případy, které žádaly právě v systému COVID mimořádná okamžitá pomoc. Nesouvisí s mimořádnou okamžitou pomocí způsobenou ztrátou výdělku. Šlo o žádosti na pomoc s jednorázovými výdaji těch žadatelů. Uhrazení jízdenky, uhrazení nocleženky v ubytovně.

Já jsem přesvědčena o tom, že je potřeba být spravedlivý, že je potřeba udržet zaměstnanost, postarat se o zaměstnance. Není skutečně důvod, aby se některá skupina preferovala na úkor jiné. Je potřeba pomoci všem, a odpovídajícím způsobem.

Všichni mí předřečníci už v prvním bodě, zvláště z opozice, zde vystupovali a vykládali, co by se mělo dělat. Za mne koronavirová krize jako každá krize ukázala, že je velmi důležité mít fungující stát. To říká sociální demokracie dlouhodobě a také jsme se vždycky snažili, aby to takto v České republice fungovalo. To, že nejsou tisíce mrtvých v České republice tak jako mnohde jinde, je díky tomu, že okamžitě začala fungovat státní správa. Že začala fungovat hygienická služba se zajištěním karantén, a oni říkají trasováním. Dohledávali kontakty každého, kdo se zjistil, že je infekční. A samozřejmě všech dalších opatření, která vláda přijímala. O tom nakonec tady mluvil ministr kultury pan Zaorálek.

K fungujícímu státu samozřejmě patří celý systém - policie, hasiči, ale i systém zdravotní péče, školství i systém sociální podpory. Na těchto lidech to stálo a stojí. Možná nebylo všechno dokonalé, tak jako nikdo z nás není dokonalý. Je důležité se ale poučit. Je důležité se připravit na to, že se něco takového může opakovat. A já nechci mluvit o druhé vlně, ale nevíme. Může přijít jiný bacil, může přijít vir, může se skutečně stát něco, co v téhle chvíli neumíme předvídat. To ale znamená, že musíme mít připravenu celou státní správu od zajištění hmotných rezerv přes systémy, přes pandemické plány, krizové plány až po osvětu mezi občany. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP