(Jednání pokračovalo v 19.00 hodin.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 19.00 a budeme pokračovat v této schůzi. V tuto chvíli mám přihlášky čtyř faktických poznámek. Tu první měl pan poslanec Hájek. Nevidím ho, že by byl v sále. Druhou měl pan poslanec Žáček, už se jí vzdává. Pan poslanec Profant, také stahuje. Pan poslanec Vácha měl faktickou poznámku.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo. Nejsem si úplně jistý, jestli je to faktická poznámka, nicméně reaguji na předchozí rozpravy a ptám se vás, jak vnímáte název toho bodu, jestli dovolíte i obyčejným poslancům bez přednostního práva vyjadřovat se k podílu v soukromých firmách. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Já jsem se seznámil s tím dopisem a žádostí Pirátské strany a umožním vystoupení i k tomuto tématu. (Potlesk z lavic Pirátů.) Takže v tom případě pan Lipavský je přihlášen do rozpravy.

 

Poslanec Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Než nastala procedurální šarvátka, tak jsem končil informací, která říkala, že 62,4 % společnosti Smartwings a jejích akcií je v konečném důsledku ovládáno společnostmi založenými v daňových rájích či zemích, jejichž jurisdikce jsou používané pro tzv. optimalizaci daňových odvodů, a to jsou společnosti Hengxin Enterprises Limited, to je ta čínská strana, NEVILLE Investments a JADA Investments, to je strana Unimex Group. A já v této souvislosti nemohu nepřipomenout výroky, které zazněly na 61. schůzi Poslanecké sněmovny 16. 10. 2017. Schůze se tehdy jmenovala Posouzení podpisu Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky pod memorandem s australskými těžaři k těžbě lithia na svrchovaném území České republiky.

Ano, správně, připomínám kauzu Lithium.

Co tehdy zaznělo od poslanců na adresu společnosti European Metals Holdings, australsko-americké společnosti? Tak například pan poslanec Hájek z hnutí ANO říká, že ta firma má sídlo na Britských Panenských ostrovech, tzn. v daňovém ráji, kde je nulová daň ze zisku. Občané by se rovněž nedozvěděli, že akcionáři této australské společnosti jsou ve velké míře anonymní. - Líbí se mi tento protikorupční přístup.

Místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip tehdy pronesl: A vy uzavřete memorandum, promiňte mi, v rozporu se zákonem o nakládání s majetkem České republiky, tak jak vám ukládá český právní řád, ale dokonce s dceřinou firmou, která se tváří jako australská, která je registrovaná na Panenských ostrovech a která si na to objedná speciální firmu, která zakrývá skutečné vlastníky. Vy si myslíte, že to je balamucení? My naopak chceme, abyste to rozkryli.

A to nejlepší nakonec. Tehdy řadový poslanec, dnes premiér České republiky Andrej Babiš: Tahle firma, která sídlí - teď jsme se čerstvě dozvěděli - na Britských Panenských ostrovech, nemá s Českou republikou vůbec nic společného. Je to schránková firma, která nikdy netěžila lithium. Takže já jsem se jenom ptal pana Havlíčka - tehdejší ministr průmyslu a obchodu za ČSSD - na jednoduché otázky, proč podepsal memorandum s touhle firmou. Ta firma nikdy netěžila, je to schránková firma, stále se tam mění majitelé, akcionáři, a vykázala ztrátu 8,5 milionu dolarů od založení. Jo? Takže je to samozřejmě firma, která je transparentní. - Asi v hlase tehdy zněla ironie, tipuji podle kontextu.

Ještě cituji pana dnešního premiéra: Takže já jenom říkám, proč nám pan ministr Havlíček neodpoví na tyhle otázky. Já znovu opakuji, že ta firma, australská nebo britskopanensko-virginská, nemá s Českou republikou nic společného. Oni přece nemají žádnou licenci. Já o tom nevím. Nebo nechť pan Havlíček řekne, že mají ještě nějaký jiný papír. - Ty výroky jsou naprosto kouzelné a jako přes kopírák se hodí na dnešní situaci ke Smartwings.

Takže já se ptám vlády, jestli jim přijde v pořádku, že základní kapitál společnosti Rainbow, to je ten poloviční vlastník té čínské části, 49,9 %, jestli základní kapitál ve výši 12 korun odpovídá pozici významného akcionáře leteckého dopravce, o němž vláda místy tvrdí, že je strategický a národní, a tyhle přívlastky k tomu používá i velice proměnlivě. Někdy je, někdy není. Pokud je uvedený údaj účetní, že jsem říkal, že je Rainbow zadlužený, tak jestli se vláda domnívá, že je namístě zachraňovat Smartwings, jehož významný akcionář, poloviční, vykazuje ve svém účetnictví obrovský dluh. Jestli chce zachraňovat opravdu podnik, který je ovládán skrze daňové ráje, založený offshorovými společnostmi, a jestli taková firma má být recipientem státní finanční podpory hrazené českými daňovými poplatníky.

Též představitelé vlády a čeští akcionáři Smartwings při té své vehementní kampani za poskytnutí finanční pomoci argumentují tím, že v řadě zemí přistoupily vlády jako k podobným, obdobným situacím, kde se jedná o vlajkové národní dopravce, tak jestli opravdu mají pocit, že společnosti Lufthansa, KLM, Finnair, LOT či Alitalia mají také podobnou neprůhlednou a obskurní vlastnickou strukturu, tak jak vykazuje společnost, o které zde hovořím. Jestli vládě opravdu přijde ospravedlnitelné, aby čeští daňoví poplatníci, kteří jsou zatíženi placením vysokých daní, podléhají systému EET, kontrolních daňových hlášení, jsou často objektem nedůvodných represí a šikany ze strany české daňové správy, svými daněmi platili takovéhle dobrodružství. A jestli jí přijde, že je ospravedlnitelné, aby čeští daňoví poplatníci platili záchranu čínské společnosti Rainbow, jejímž vlastníkem je dle pana Tvrdíka CITIC Group Corporation a o němž on v tom tweetu uvedl, že se jedná o jeden z největších čínských státních konglomerátů firem. A kterého zastupuje čínské ministerstvo financí.

Takže to je velká baterie dotazů, kterou mám na vládu v té věci.

Můj projev měl nějakou strukturu, než byl přerušen. Hovořil jsem o nepřehledné majetkové struktuře, hovořil jsem o tom, že informace jsou dodávány netransparentně.

A další klíčový fakt, který bych chtěl zdůraznit, je, že Smartwings jsou sice významným přepravcem, nikoliv však strategickým, ani národním. Operují relativně malou flotilu letadel. Prostě když se to porovná, např. to, co má polský LOT, nebo to, co má Lufthansa, Austrian Airlines, to jsou úplně jiná čísla. A hlavně význam těch společností je úplně jiný. Tyto společnosti mají centrální dopravní hub, kde se dá přestoupit a někam letět. Takhle Praha nefunguje, takhle Smartwings nefunguje pro Prahu. I když je pravda, že je pro pražské letiště významným klientem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP