(16.50 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Jiří Bláha k faktické poznámce, kolega Ferjenčík na čekačce. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Jiří Bláha: Už budu velice rychlý. Chtěl bych všem ještě jednou poděkovat za to, že podpoří stravenky, a doufám, že to tak dopadne, že budou zrušeny, nebo ne zrušeny, ale bude alternativa, ano, přesně, bude alternativa, že si budou moci zaměstnavatelé rozhodnout po dohodě se zaměstnanci.
A chtěl bych ještě dát jedno téma, které si myslím, že zrovna tak vysává z nás všech peníze, a to je platba kartami. Dneska za platbu kartou každá firma, která přijímá platby, platí od 1,2 %, ale také do 3 %. Takže to, že si jdete zaplatit kartou třeba ke mně do pekařství, znamená to, že já, nebo ti dotyční přicházejí o podstatnou část peněz. A řeknu vám příklad. Mou firmu stojí výběr hotovosti, který dělá měsíčně 16 milionů, 50 000 korun. Kdyby to všechno se dělo prostřednictvím karty, tak mě to bude stát 300 000 korun měsíčně. Takže toto je dneska nabídka bank, jak nabízejí svoje služby, jak vysávají peníze z firem a z těch, kteří používají karty. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. A vracíme se zpátky k řádným přihláškám. Nyní pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Připraví se Věra Kovářová. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, začnu vyjádřením Pirátů ke stravenkám. My souhlasíme s návrhem na zavedení svobody volby mezi stravenkovým paušálem v rámci slevy na dani, anebo výběru, že se nadále budou dělat papírové stravenky. Ostatně myslíme si, že tahle konkurence přispěje k tomu, aby stravenkové firmy nabídly lepší produkt než produkt, kde je marže cca 10 %, která je podle nás naprosto neefektivní. Vlastně se zavedla paralelní měna, která se ještě navíc v různých vyloučených lokalitách vykupuje třeba za 85 % hodnoty, a absolutně ten celý systém selhává. Z tohoto důvodu vítáme, že se tam vrací nějaké ratio a vede to reálně i ke snížení zdanění práce.
Stejně tak vítáme, že ministerstvo zkopírovalo návrh opozice a začalo uvažovat o spotřební dani na tabákové výrobky v delším horizontu a je tam nějaký dlouhodobý plán zvyšování daně, takže tam nebude tak velký skok, a současně se výrobci mohou připravit na to, jak to má vypadat do budoucna. Už to navrhoval kolega Stanjura, tuším, při projednávání minulého daňového balíčku a dávalo to smysl. Tak jsem rád, že vláda tento nápad převzala a stane se to aspoň do budoucna.
Na druhou stranu když se daně zvyšují a argumentuje se inflací a dostupností cigaret, tak bych si dovolil připomenout jednu věc, kde vláda stále zapomíná, že je inflace, a to je sleva na poplatníka. Neustále se operuje inflací, když se to hodí, když se zdražují cigarety. Ale aby se operovalo inflací, když se to státu nehodí, to znamená, že nám neustále roste reálné zdanění práce, protože sleva na poplatníka ztrácí skrz inflaci význam, tak to se nedělá. Takže si myslím, že zdaněním cigaret vzniká prostor pro to, abychom valorizovali i slevu na poplatníka, nějakou částku, že lidé by mohli zaplatit třeba o 2 000 korun ročně na daních méně, protože tohle také podléhá inflaci. A teď je ta příležitost.
Takže určitě v tomto smyslu podáme i pozměňovací návrhy. Myslíme si, že zdanění práce u nás především u zaměstnanců je extrémně vysoké a je potřeba to řešit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Mikuláši Ferjenčíkovi. Nyní jako poslední přihlášená do rozpravy Věra Kovářová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, dovolte, abych se také vyjádřila za klub STAN k daňovému balíčku. Očekávala bych, že v této situaci to nebude daňový balíček, ale že to bude nějaký daňový balík. Toto mi připomíná spíš jakýsi pel-mel - vezmeme jednu daň, tu zvýšíme, pak něco odpustíme. Zkrátka a dobře, možná bych se ptala, co je vlastně cílem takovéhoto daňového balíčku. Je to tedy ochrana zdraví? Nebo zvýšení příjmů? Nebo někomu umožníme, aby dostal peníze na obědy? Tak to je můj hlavní dotaz.
Na druhou stranu musím říci, že obecně k jednotlivým bodům v podstatě nemáme výhrad. Když se podíváme například na úlevy pro rodiče hospitalizovaných dětí, to znamená na odpuštění místních poplatků, s tím nelze než souhlasit. Co se týče uznatelnosti výdajů v boji s koronavirem, také s tím souhlasíme. Otázka zavedení diferenciace kauce poskytované distributory lihu, který má umožnit přístup menším distributorům, ano, také nemůžeme nic jiného než souhlasit.
Samozřejmě pak tady máme jedno zajímavé ustanovení a to se týká daně z nemovitosti. Tam vítáme, že obce budou mít možnost v různých částech obce uplatnit jiný koeficient. Ovšem zase bych předpokládala, že nedávno byla zavedena možnost odpustit daň z nemovitosti, nyní zase se uvádí, že naopak je možné jaksi více zatížit podnikatele nebo továrny, které znečišťují ovzduší, ještě s komentářem, že obce nevyužívají navýšení tohoto místního koeficientu, že to využívají velmi zřídka, že si to netroufají. (Reakce ministryně zprava.) Ono to není tak... No, říkala jste to, paní ministryně. Opakovala jste to několikrát. Já jenom podotýkám, že to obce využívají, že to není nic jednoduchého prosadit a také si to obhájit před občany, protože pokud navyšujete ten koeficient třeba pětkrát, tak musíte jasně občanům říct, proč toto činíte, na co to použijete, a je tam i zpětná kontrola, zda skutečně ta investice, na kterou to bylo určeno, zda to vedení obce dodrželo, či nikoli. Takže tam jenom opatrně s takovýmito výrazy, protože celá řada obcí, které jsou v okolí velkých měst, sáhla k tomuto opatření, a to právě z toho důvodu, aby mohla dohnat chybějící občanskou vybavenost.
Pak zde máme také zajímavou záležitost a tou je zvýšení spotřební daně na cigarety. Uvádíte, že je to z toho důvodu, abychom ochránili zdraví lidí. My s tím problém nemáme. Souhlasíme s tím. Na druhou stranu pokud vláda říká, že je potřeba dbát na zdraví lidí, tak bych předpokládala, že ten zvýšený výběr, pokud bude ze spotřební daně, bude nasměrován právě do prevence. A pevně věřím, že tomu tak bude v návrhu rozpočtu na rok 2021, že tam dojde k navýšení výdajů právě v souvislosti s prevencí.
Co se týče výběru, který uvádíte, že by mohl narůst, ten přínos 2 miliardy, jenom podotýkám, že tomu tak být nemusí, protože i koronakrize ukázala, že když sem nemohli jezdit Němci a Rakušané, kteří kupovali cigarety v České republice, tak ten výpadek je významný. Zaznamenala jsem číslo, že se to týkalo výpadku 60 milionů cigaret. Kolik to bylo krabiček a peněz, to tedy nevím. Ale každopádně tyto skupiny nakoupí cigarety s přínosem ve spotřební dani asi za 23 miliard. Takže pokud se zvýší příliš cena za krabičku, tak se skutečně může stát, že oni pak nepojedou do České republiky levnější cigarety nakoupit. A kromě toho čeští občané mohou jezdit na Slovensko a do Polska právě za levnějšími cigaretami. Tím chci říci, že mně moc nesedí přínos, který tady uvádíte, ty 2 miliardy, nikoliv že bych zpochybňovala navýšení spotřební daně na cigarety resp. na surový tabák. ***