(15.20 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Jiránek bude interpelovat pana ministra Havlíčka ve věci stavby dálnice v Královéhradeckém kraji a související opravy. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Jiránek: Dobrý den, kolegyně, kolegové, pane ministře. Mou interpelaci prosím berte jako apel na vás, abyste vy apeloval na vedení ŘSD na téma opravy silnic v souvislosti se stavbou dálnic. Uvedu na příkladu u nás Královéhradeckého kraje. Již dva roky se u nás staví D11 - úsek mezi Hradcem a Jaroměří. Dálnice se staví hned vedle silnice č. 33, která je nyní hlavní dopravní tepnou celého kraj, kde je největší denní provoz. Tato 16kilometrová silnice se v posledních dvou letech opravuje, když to trošku přeženu, skoro pořád. Vloni a předloni si skoro nevybavuji týden, kdy bychom mezi jarem a podzimem projeli tuto silnici bez kolony, bez semaforů kvůli nějaké opravě. Když jsem si to počítal strávil jsem v kolonách zhruba dva dny života. Pochopím samozřejmě nutnost opravy například prasklé trubky, ale vylepšovat čistě povrch, když se ví, že se vedle dokončuje dálnice, to nechápu. Jsem si jistý, že drtivá většina řidičů by raději vydržela jezdit po trochu hrbolatější silnici dva roky, než se dostaví dálnice, než trávit hodiny týdně v kolonách velkou část roku.
Proto můj apel směřuje k tomu, abychom se nad tím zamysleli u další přípravy dálnic, nejen D11, aby se neakutní opravy hlavních silnic v jejich blízkosti po nějakou logickou dobu dva tři roky připravovaly až po dostavbě dané dálnice, když se prostě většina aut přesune na tu novou dálnici. Provoz na těch silnicích potom bude mnohem nižší a opravy nebudou způsobovat ty mnohakilometrové kolony. Předpokládám, že to ocení všichni. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pan ministr odpoví. Prosím.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za dotaz. D11 je klíčová stavba, o tom netřeba se přesvědčovat. Myslím, že dobrá zpráva je ta, že se nám ji daří akcelerovat a že tedy ten úsek Hradec Králové - Smiřice a Jaroměř nakonec bude o něco dříve. Podařilo se nám to asi o půl roku posunout, takže do konce roku 2021 tyto úseky budou, a budou současně. Já jsem nebyl úplně ztotožněn s tím, když jsem přišel na rezort dopravy, že by měl být jeden hotov o několik měsíců dříve. To tím akorát řidiče naštveme a je to škoda, protože tam se dělá z mého pohledu dobrá práce, a i moji předchůdci, neberu to teď nějak politicky, ideologicky, myslím si, že připravili ty stavby dobře. Takže to je ta zpráva dobrá.
Teď samozřejmě to, co je všechno s tím spojeno, pochopitelně komplikuje situaci řidičům. Já jsem si to několikrát projel. Jel jsem tam o víkendu záměrně, jel jsem tam ve všední dny a skutečně není jednoduché to dneska projet. Jsou tam zácpy, naštvaní řidiči, takže to musíme ještě protrpět. S tím je pochopitelně spojeno i to, co jste říkal, to znamená konkrétně silnice I/33. Já jsem se na to informoval. A teď tady nechci dělat chytrého, který rozumí každému povrchu silnice, a jak nejlépe ho opravit. Rozhodně ty opravy tam nevznikají proto, že někdo neměl co dělat a že by jaksi chtěl nedej bože ještě zdržovat ten provoz. Jedná se o skutečně velmi významnou silnici, která je enormně zatěžována, a do zprovoznění dálnice D11 by stávající komunikace v současném stavu, tak alespoň, jak jsem komunikoval s odborníky, čili bez té provedené opravy, nevydržela, a to zejména zvýšenou zátěž staveništní dopravou ze stavby té konkrétní dálnice D11, a silnice by tedy nesplňovala poté svými vlastnostmi požadavky na bezpečnost dopravy, což tedy dle tvrzení Ředitelství silnic a dálnic není možné připustit. Z tohoto důvodu tedy je oprava té inkriminované silnice I/33 koordinována se stavbou plné dálnice D11, a to tedy podmínky pro nájezd i výjezd staveništní dopravy z dálnice D11 jsou díky řízení dopravy pracovníky podle našeho názoru vylepšeny.
Mohu tedy uvést, že i silnice I/33 bude následně, to je asi důležité, po té kolaudaci D11 převedena do sítě silnic II. třídy ve vlastnictví Královéhradeckého kraje, což myslím, že je správné v tuto chvíli. Tak aby bylo možno ten převod uskutečnit, musí být nicméně předmětná silnice v odpovídajícím stavebně technickém stavu. Takže omluva všem, kteří třeba to nenesou úplně dobře, ale určitě Ředitelství silnic a dálnic to dělá proto, aby se ta silnice udržela v nějakém stavu. Není to jednoduchá stavba a musí se tam prostě ten příjezd a odjezd zabezpečit.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan poslanec bude mít doplňující dotaz. Prosím.
Poslanec Martin Jiránek: Doplňující dotaz mít nebudu. Já chci poděkovat za tuto reakci. Opravdu ji beru spíš jako, řekněme, start do nějaké diskuze, protože já jsem se o tom právě i na jaře bavil s panem ředitelem ŘSD a i on ty argumenty, řekněme, uznal. A já jsem tuto interpelaci vlastně inicioval až z toho pohledu, že jsem opět zažil poslední tři týdny kolony šest sedm kilometrů, nebo pět kilometrů plus minus, kdy se zase opravoval kousek povrchu, 400 metrů, a zase prostě tři týdny zastaveno. Takže chápu argumenty a budu rád, když se v tom i pro řidiče bude pokračovat v nějakém větším vysvětlování, protože ty negativní emoce jsou tam velmi silné. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan ministr již nebude reagovat.
Takže nyní by měl pan poslanec Nacher interpelovat pana ministra Prymulu ve věci "koronavirus - bod zlomu", nicméně pan poslanec Nacher není přítomen, takže jeho interpelace propadá a bude interpelovat pan poslanec Navrkal paní ministryni Benešovou, kterou mezi námi vítám, ve věci zastavování protiprávních exekucí. Prosím, pane poslanče.
Poslanec František Navrkal: Děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně, ta problematika je složitá. Já bych jenom rád konečně vyřešil ten incident, co tady proběhl při projednávání novely státního rozpočtu tady na plénu, kdy paní ministryně Schillerová tady před hlasováním o pozměňovacích návrzích k novele rozpočtu na letošní rok řekla - o mém pozměňovacím návrhu k té novele rozpočtu, cituji: "Nepodpořím to z toho prostého důvodu, chceme to prosadit, chceme tam navýšit úředníky. Mluvila jsem ještě před chvílí s paní ministryní Benešovou s tím, že ona mi řekla, že si 100 milionů ve své kapitole prostě najde. Takže to je jediný důvod, proč to nepodpořím. Ne, že bychom to nechtěli realizovat." Konec citace.
Takže já bych byl rád, abyste mi vysvětlila, paní ministryně Benešová, jak tedy mohla paní Schillerová nabýt dojmu, že jste jí něco takového slíbila, nebo jak tady k tomu mohlo dojít. Protože vy jste mi pak vlastně, když jsem se vás pak ptal v písemné interpelaci na to, jak to chcete přesně realizovat, jak to má tedy přesně fungovat, tak jste mi vlastně neodpověděla, že to chcete jako realizovat vůbec, ale vysvětlila jste mi důvody, proč to realizovat nechcete. O těch se samozřejmě můžeme bavit, ale mě by hlavně tedy zajímalo, co tady proběhlo, protože tady prostě člen vlády něco slíbil a vypadá to, že to byla další lež. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a prosím paní ministryni o odpověď na tuto interpelaci.
Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Přeji dobré odpoledne. Pane poslanče, vracíme se k tomuto omílanému tématu už mnohokrát, a upozorňuji, že jsem nic neslibovala, a nevím, jak jste hovořil s paní ministryní Schillerovou, v každém případě v tom tedy nevidím žádný incident. Vy jste tady něco navrhl. Byl jste přesvědčen o tom, že to budou v podstatě řešit peníze, které nalijete do Ministerstva spravedlnosti, ale ono to není o penězích, ale o organizaci práce. A ta už je dávno vyřešena. Některé soudy už ty exekuce přímo zastavily. Mohu jmenovat Znojmo třeba a region Ústeckého kraje.
Vaše řešení jsem považovala za nesystémové, navíc o penězích rozhodují předsedové soudů. A to jsem vám vysvětlovala, že se obávám, že ty peníze pak dají na něco jiného. Krom toho jsme jim dávno v roce 2019 už dali úředníky na tuto agendu, kteří to měli zpracovávat. Ti jsou placeni a ti taky pracují na této agendě, a poměrně úspěšně. Takže jsem nepovažovala vaše řešení za vhodné. ***