(10.00 hodin)
(pokračuje Benda)

A to je podle mě problém tohoto zákona, který se rozehnal do neskutečné hádky o to, jak bude výběrová komise vypadat a kde bude pátý člen. Nakonec ten přijatý kompromis je tak prapodivný, že se může stát, že v případě, řekněme, ne přátelského vztahu mezi předsedou Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu nám veškeré jmenování soudců zanikne, protože nebudeme mít žádné výběrové komise. Ale pokládám výběrové komise samy o sobě za umělý problém, který jenom vlastně odjímá skutečnou ústavní odpovědnost, která existuje a která je položena na ministru spravedlnosti a na prezidentu republiky.

Druhý problém, který v zákonu vidím, je ono spojení funkce předsedy a místopředsedů. Jsou vlastně možné dva modely. Buď jsou to funkcionáři na sobě nezávislí, anebo je to něco, čemu jsme se na ústavně-právním výboru naučili říkat manažerské řízení. Přichází předseda a obměňuje si všechny místopředsedy. Já si úplně nemyslím, že do soudní soustavy patří manažerské řízení, a to ani na úrovni právě jenom správy soudců. Já si myslím, že funkcionáři nižší, a Ústava s tím do značné míry zatím také počítá, protože například u těch nejvyšších soudů, kde ta jmenování probíhají prostřednictvím prezidenta republiky, není žádné manažerské řízení, není to na návrh předsedy daného soudu, ale Ústava říká, prezident republiky jmenuje předsedu a místopředsedy Ústavního soudu, jmenuje předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu, předsedu a místopředsedy Nejvyššího správního soudu. Najednou jsme se posunuli v soustavě níže, kde to již Ústavou upraveno není, a není to upraveno tak, jak si ústavodárce přál, a tady se začínáme tvářit, že to nebudou na sobě osoby nezávislé, kde ten, kdo je jmenuje, nějakým způsobem může případně i vyvažovat a hledat nějaké nejlepší řešení pro soud, ale že to bude manažerské řízení, a dovádíme to k dokonalosti.

Ano, pravda, zrušili jsme indické pohřby, to znamená, že v okamžiku úmrtí předsedy odpadají všichni místopředsedové, nebo jeho odchodu kamkoliv odpadají všichni místopředsedové a soud je zcela neřízen, které bylo v původním vládním návrhu a které jsem pokládal opravdu i za věcný a strukturální omyl, ale přiklonili jsme se na ústavně-právním výboru, a já to nepokládám za správné, s paní kolegyní Válkovou jsme předkládali nějaký kompromisní návrh, který nebyl přijat, přiklonili jsme se k řešení manažerskému. Přichází nový předseda soudu, vyměňuje si všechny místopředsedy. Já se domnívám, že toto řešení není zcela v souladu s tím, jak je koncipována česká Ústava a jak byly koncipovány úvahy o soudní soustavě v době, kdy se připravovala a schvalovala česká Ústava, a je to jeden z důvodů, pro který já nebudu hlasovat v závěrečném čtení pro podporu tohoto návrhu, protože si myslím, že představa, že vyberu předsedu, všechno už je na něm, není pro soudní soustavu to pravé a správné.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat. To byl poslední vystupující v obecné rozpravě. Ptám se, jestli se někdo ještě do obecné rozpravy hlásí. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě - paní ministryně? Pan zpravodaj? Nemají zájem. Žádný návrh nepadl, který bychom měli hlasovat po obecné rozpravě, zahajuji rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. A máme prvního přihlášeného a to je paní poslankyně Taťána Malá v podrobné rozpravě. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Taťána Malá: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je veden v systému pod číslem 7065 a týká se zakotvení zveřejňování pravomocných rozhodnutí okresních, krajských a vrchních soudů do databáze, kterou bude spravovat a provozovat Ministerstvo spravedlnosti a která bude veřejně dostupná způsobem zajišťujícím dálkový přístup. Konkrétní kategorie těchto rozhodnutí stanoví ministerstvo a budou upraveny prováděcím předpisem.

Co se týká ještě tohoto zveřejňování soudních rozhodnutí, nebude současně dotčeno poskytování informací podle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím. Co se týká účinnosti, s ohledem na aktuálně probíhající projekt Ministerstva spravedlnosti v souvislosti právě se zveřejňováním soudních rozhodnutí bude odlišná účinnost proti zbylé části tohoto sněmovního tisku, a to k 1. 7. 2022. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Taťáně Malé. Nyní paní poslankyně Kateřina Valachová v podrobné rozpravě, připraví se Jakub Michálek. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu číslo 6654. Jak už jsem uvedla v obecné rozpravě, jedná se o změnu příslušnosti, to znamená, že napříště ve věcech evropského příkazu k obstavení účtu je místně příslušný Obvodní soud pro Prahu 1.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. A nyní pan poslanec Jakub Michálek, zatím poslední přihlášený. A vidím pana zpravodaje. Prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, přihlašuji se k pozměňovacímu návrhu sněmovní dokument 7082.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní v podrobné rozpravě zpravodaj. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Farský: Dovolte mi zde načíst pozměňovací návrh, tak jak jsem ho avizoval v obecné rozpravě, ve znění: V části 11 čl. 13 účinnost se slova "1. ledna" nahrazují slovy "1. července". Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Dominik Feri v podrobné rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já se hlásím ke svým pozměňovacím návrhům, které jsou uvedeny jako sněmovní dokumenty číslo 6710, 6711 a 4056. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě někdo do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, i podrobnou rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Paní ministryně? Nemá zájem. Pan zpravodaj? Nemá zájem. Žádný návrh, který bychom hlasovali ve druhém čtení po podrobné rozpravě, nemáme a končím druhé čtení tohoto návrhu. Končím bod číslo 2 této schůze. Děkuji paní ministryni, děkuji zpravodaji.

 

Paní ministryně zůstává u stolku zpravodajů. Třetím bodem našeho jednání je

 

3.
Vládní návrh zákona o lobbování
/sněmovní tisk 565/ - prvé čtení

Požádám pana kolegu Jana Chvojku, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. A nyní požádám, aby z pověření vlády předložený návrh uvedla paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Děkuji za slovo. Jedná se o vládní návrh zákona o lobbování, který je v prvém čtení, a jako ostatní věci se jedná o zákon, který byl připraven podle plánu legislativních prací vlády na rok 2019 a je součástí naplnění programového prohlášení vlády a mezinárodních doporučení. Jedná se o návrh zákona, kterým se mění... Jedná se tedy ještě o další zákon, který na to bude navazovat, který bude tedy v souvislosti s přijetím tohoto zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP