(10.10 hodin)
(pokračuje Ondráček)
Samozřejmě je na nás a já věřím tomu, že většinově z vás, vážené kolegyně, vážení kolegové, chceme dospět k tomu, že postupně začneme republiku vracet do normálu, že budeme moct už i v nějakém blízkém časovém horizontu zrušit i nouzový stav. A tohle je jedna z věcí, kterou můžeme k tomu přispět, protože i po ukončení nouzového stavu by Správa státních hmotných rezerv po určitý časový úsek ještě mohla nakupovat mimo rámec zákona 134 o zadávání veřejných zakázek. Takže já vás tímto žádám o vaši podporu již v prvním čtení, abychom tento zákon nebo tuto novelu přivedli do života pokud možno co nejrychleji. Já myslím, že to je naším společným cílem všech zde, kteří sedíme v Poslanecké sněmovně a kteří komunikujeme s našimi voliči, kteří jsou tím neustálým prodlužováním nouzového stavu, řekněme, už lehce frustrovaní. Děkuji za podporu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Zdeňku Ondráčkovi za jeho návrh, za uvedení tisku 908, a nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Ondřeje Profanta, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.
Poslanec Ondřej Profant: Dobré dopoledne, já si myslím, že předkladatel vám sněmovní tisk 908 již představil. Tento tisk byl předložen 23. června 2020, takže více jak před půlrokem, stanovisko vlády je neutrální, a co bych chtěl rozhodně zdůraznit, je, že tento tisk je předkládám v devadesátce, v § 90 odstavce 2 zákona č. 90/1995 Sb., takže tady o něm rozhodneme během dneška, pokud nebude zavetován.
Meritum tisku je samozřejmě rozumné. To, že máme tady bezprecedentní krizi, že orgány veřejné správy potřebují nakupovat, to je asi jasné. To, že občas může být situace velmi složitá, je také jasné. Akorát já si úplně nejsem jist samotnou potřebou tohoto tisku, protože si myslím, že výjimky v zákoně o veřejných zakázkách už jsou, koneckonců závěr stanoviska kompatibility Parlamentního institutu je: Navrženou právní úpravu nepovažujeme za zcela slučitelnou s právem EU. Nehodnotil bych to tak příkře, myslím si, že máme právo na výjimky v zákoně o veřejných zakázkách, avšak já se domnívám, že ty výjimky tam už jsou. My jako Piráti rozhodně nechceme bránit nakupování, takže ten tisk podpoříme, nicméně říkám, myslím si, že je to spíše duplicitní. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za zpravodajskou zprávu, otevírám obecnou rozpravu a připomínám ještě před rozpravou, že podle § 90 odstavec 3 lze projednat... nebo respektive nelze projednat tento tisk v prvém čtení podle § 90 odstavec 2, jestliže proti němu namítne veto 50 poslanců nebo nejméně dva poslanecké kluby. Nic takového tady nemám, čili pokud v rozpravě nebo do konce rozpravy nic takového neobdržím, budeme postupovat tímto způsobem. Podle § 90 odstavec 5 bychom pokračovali tak, abychom schválili tento tisk v prvém čtení.
Do rozpravy nemám nikoho přihlášeného a ptám se, kdo se hlásí z místa. Nikoho nevidím, rozpravu tedy končím. Ptám se na závěrečná slova? Nikdo se nehlásí, budeme tedy postupovat podle § 90 odstavec 5 a já zagonguji nejdříve, abych přivolal kolegy z předsálí.
Rozhodneme v hlasování číslo 254, že Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 908 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení.
Zahájil jsem hlasování číslo 254 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 254. Přítomno 90 poslanců, pro 62, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl schválen.
Budeme tedy pokračovat, takže otevřu rozpravu, která je před námi předtím, než bychom pokračovali ve schvalování zákona. Je to rozprava podrobná, ve které můžeme navrhnout pouze změnu termínu účinnosti, případně další kroky. Pokud nikdo se nehlásí do této rozpravy, končím i podrobnou rozpravu. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova v tom případě. Není tomu tak.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Zdeňka Ondráčka, Jiřího Maška, Radka Kotena a Jana Birke na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 908."
Zahájil jsem hlasování číslo 255 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování číslo 255. Z 90 přítomných 62 pro, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Tím projednávání zákona končí, děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím bod 275.
Pokračovat budeme bodem
247.
Návrh poslanců Moniky Červíčkové, Jaroslava Faltýnka, Heleny Válkové
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 358/1992 Sb.,
o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 793/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 793/1. Děkuji paní poslankyni Monice Červíčkové, že zaujala místo u stolku zpravodajů, a požádám o totéž zpravodaje pro prvé čtení, pana poslance Stanislava Grospiče, aby se přesunul ke stolku zpravodajů. A nyní tedy myslím, že je dostatečný klid, paní kolegyně, abyste za navrhovatele tisk 793 uvedla. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Monika Červíčková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi představit poslanecký návrh, který je uveden pod číslem sněmovního tisku 793 a týká se novelizace notářského řádu. Předkládám tento návrh společně s dalšími kolegy z hnutí ANO, zástupci ČSSD, ODS a TOP 09. Věřím však, že najde podporu i u většiny z vás, neboť v případě jeho přijetí přinese řadě podnikatelů moderní a bezpečné nástroje využitelné pro některé oblasti podnikání.
Ústředním bodem této novely je digitalizace procesu založení obchodních společností, neboť umožní založit obchodní společnost jakéhokoliv druhu zcela on-line. Tímto distančním způsobem bude možné řešit i další potřebné úkony v průběhu jejich aktivního fungování. Nemusím asi zmiňovat, že jakékoliv rozšíření možnosti distančního řešení obdobných administrativních úkonů je zejména v této době velmi žádoucí.
Zcela jistě to velmi ocení také podnikatelé z řad našich hendikepovaných občanů, kterým tato forma digitalizace může jejich podnikání značně usnadnit. Zatímco dosavadní způsob stále vyžaduje fyzickou přítomnost žadatele v notářské kanceláři, náš návrh počítá s možností, že si notář potřebné údaje ověří u dotčených institucí, kterými jsou základní registry a informační systémy veřejné správy, zcela bez fyzické přítomnosti žadatele, se kterým vše vyřídí prostřednictvím zabezpečeného videopřenosu.
Posledním krokem je online zápis obchodní společnosti do obchodního rejstříku. Uvedený postup by se navíc uplatnil jak u zakládání společností s ručením omezeným, tak ale i u všech ostatních typů obchodních společností. ***