Úterý 9. března 2021, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
Informace vlády České republiky o otevření škol
Předám řízení schůze, ale prosil bych, minimálně předsedu poslaneckého klubu hnutí ANO, aby sdělil, za jak dlouho tady může být ministr Plaga, respektive někdo, který přednese tu zprávu z pověření vlády. (Velký hluk v sále.) Chápu, že tohle zařazení bodu nemohla vláda čekat, a proto bych tedy požádal pana poslance Jaroslava Faltýnka jako předsedu klubu, aby zjistil... Plaga není. Tak máme tady přítomné dva místopředsedy vlády (ministryni Schillerovou a ministra Havlíčka), takže je požádám, aby se poradili. Můžeme požádat paní kolegyni Hyťhovou, aby zopakovala požadavek, a mezitím se místopředsedové vlády dohodnou.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji za zařazení tohoto bodu, děkuju moc všem, kteří pro to hlasovali. Prosila bych tedy někoho kompetentního z vlády, buď tedy pana premiéra Babiše, nebo pana ministra školství Plagu, či někoho jiného v zastoupení, kdo by nám přednesl informace vlády o otevření škol. Bylo to prohlasováno, takže mělo by se to normálně projednávat. Děkuju.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Mám informaci, než předám řízení schůze, že je připraven pan místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Havlíček. Prosím o klid. Prosím o klid! Ale ještě než jsme se na tom dohodli, se hlásil pan poslanec Marian Jurečka. Udělím vám slovo a zároveň předám řízení schůze. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Marian Jurečka: Děkuju. Vážený pane předsedající, mně se chce parafrázovat, že bychom k tomu mohli udělat nějakou anketu na Instagramu a mohli bychom příště pořadí schůze tady schvalovat podle anket na Instagramu nebo na sociálních sítích. Nezlobte se na mě, ale prostě jestli tady nevědí poslanci, koaliční poslanci, o tom, jakým způsobem zařazují body na program schůze, tak je to vypovídající o tom, jakým způsobem vy vůbec fungujete jako koalice, jakým způsobem funguje vláda. Vy tady prostě zařadíte bod, hlasujete pro něj, víte, co to znamená, ale nemáte vůbec žádnou dohodu s ministrem, který má přijít tady ten bod vysvětlit. Přitom tady byly body, které dávaly mnohem větší logiku, které jsme navrhovali my, dávaly prostor, aby ten ministr přišel, aby ty věci vysvětloval. To jste nepodpořili, ale v závěrečném hlasování přijdete a prohlasujete tohleto. Běžte to někomu vysvětlovat.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Prosím pana místopředsedu vlády, aby podal informaci k bodu.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nechci fušovat nikomu do řemesla, ale pokusím se zrekapitulovat alespoň teď ten stav, jak máme na vládě v rámci jednání o školách.
To, kdy se otevřou školy, pochopitelně dneska nemůže nikdo přesně stanovit s ohledem na to, že musíme čekat, jak se bude vyvíjet pandemická situace. V každém případě ale mohu dát informaci o tom, jakým způsobem se dneska připravují školy na to, aby se otevřely, a mohu potvrdit to, že rozhodně zahájení výuky pro žáky bude prvním z opatření v rámci uvolňování.
Za prvé: Testování. V rámci testování škol dorazilo a postupně doráží řádově 3,5 milionu testů a samotestů. Samotesty se dnes převádí na Správu hmotných rezerv. Je pravda, že část těch testů půjde ještě pro státní správu, nicméně zbytek se bude pro školy dokupovat. Bude se počítat s tím, že v momentě, kdy se začne uvolňovat, se začne postupně testovat. To znamená ten režim, který byl nastaven a který by měl být jedním z pilířů toho, že tam nedojde v čase k problémům, bude naplněn. Současně, jak jste určitě zaregistrovali, se začíná očkovat. Učitelé se mohou registrovat. To znamená: druhý klíčový pilíř toho, abychom se z té situace dostali, abychom mohli školy uvolnit, je očkování minimálně pro část učitelů, jak se hlásí. Rovněž toto postupně probíhá.
Co se týká dodržování všech parametrů a tak dál, to je všeobecný požadavek, který není spjatý jenom se školami.
Faktický termín zahájení výuky v tuto chvíli není možné stanovit. Počkáme si na výsledky po třech týdnech lockdownu. Zatím - možná jste to zaregistrovali - se to začíná vyvíjet tak, že bychom mohli říct, že se to lepší, alespoň částečně, to znamená, že by nemusela ta trajektorie růstu být tak, jak byla v minulém týdnu. V každém případě po 14 dnech se ta situace vyhodnotí a teprve poté budeme moci dělat jakékoli závěry ve smyslu jakéhokoli případného dalšího uvolňování.
Ale mohu potvrdit za vládu to, že školy budou rozhodně prvním segmentem, kde se uvolňovat bude. To, jaká budou pandemická čísla, aby se mohly otevřít ročníky takové či onaké, bude spíše na vyjádření zdravotníků, epidemiologů a všech, kteří jsou s tím spojeni. Čili krátce jenom za mě. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal navrhovatel tohoto bodu, paní poslankyně Tereza Hyťhová, která, pokud by souhlasila, se pak stane taky zpravodajkou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Souhlasím a děkuji. Děkuji panu ministru Havlíčkovi, který tady vystoupil. Já jsem ovšem s jeho slovy velmi nespokojená, protože v podstatě jsme se nedozvěděli vůbec nic. Chápu, že pan Plaga sem nemohl rychle přispěchat, a rozumím tomu. Na druhou stranu pan Plaga tady není přítomen téměř nikdy. Nechodí ani na interpelace, tudíž není prostor se ho na cokoli ohledně otevření škol zeptat.
Proto bych ráda navrhla nějaké usnesení, aby tento bod dával smysl. Bylo by to usnesení, které by říkalo - ještě ho zformuluji, ale význam by to mělo takový, abychom byli pravidelně informováni od ministra Plagy, jak probíhá aktuální situace ve školách, jak probíhá proočkovanost učitelů, jestli jsou zajištěné testy ve školách, zkrátka abychom průběžně věděli... Poprosím o klid.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, dámy a pánové, prosím o klid. Ještě jednou prosím o klid, ať může pokračovat tento bod. Děkuji.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji. Abychom zkrátka jako Sněmovna průběžně věděli, jak situace ve školách vypadá. Je to z důvodu toho, že se nás na to ptají učitelé, žáci, ředitelé škol, zkrátka by chtěli vědět, jestli je vůbec šance, nebo jaká je pravděpodobnost, že se v tomto školním roce otevřou školy. Mně opravdu nejde o to, tady grilovat pana ministra Plagu, na druhou stranu musíte uznat jako celá Sněmovna, že pan ministr Plaga zde není přítomen, není to jenom dnes, zkrátka sem do té Sněmovny nechodí, nechodí na interpelace a není prostě prostor, kdy se ho zeptat, a je to potíž. Posílala jsem mu před čtyřmi týdny písemnou interpelaci, dodneška nemám odpověď, což považuji za naprosto skandální, protože ti lidé nemůžou čekat týdny a měsíce, takže proto jsem to tady dneska navrhla, a děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Já jsem ještě neotevřel rozpravu, takže nemohu dát prostor k faktickým poznámkám. S přednostním právem se hlásí... pan předseda Zbyněk Stanjura dává přednost panu předsedovi Faltýnkovi. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Mně se podařilo dohnat pana ministra Plagu, který je zrovna na jednání výboru v Senátu. Já bych navrhl přerušit tento bod do přítomnosti pana ministra. Buď to stihne dneska, anebo tam má ve čtvrtek zařazen bod, mám pocit na 11. hodinu, čili do přítomnosti pana ministra. Děkuji. Ano, je to procedurální návrh.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, návrh na přerušení do přítomnosti pana ministra. Protinávrh? Tak protinávrh pana poslance Ondráčka.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Já si dovolím protinávrh, protože jsme si schválili v rámci schůze, že ve čtvrtek od 11 hodin budeme jednat o maturitách, je to bod pana poslance Pojezného, takže předpokládám, že pan ministr Plaga na ten bod přijde. Takže jestliže přijde na 11. hodinu, projednáme ty maturity a následně hned můžeme přerušit do projednání bodu pana poslance a hned navázat na toto, tímhle způsobem. (Poslankyně Hyťhová hovoří od stolku zpravodajů.) Ano, a tam to bude v podstatě rychlé, předpokládám.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan předseda Zbyněk Stanjura, také s protinávrhem.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já mám protinávrh, abychom ten bod přerušili do 17.30, aby pan ministr přišel. Jestli si chce Poslanecká sněmovna udržet aspoň elementární důstojnost, tak se sebou nenechá tak cvičit. Před deseti minutami jsme rozhodli, že ten bod bude jako bod číslo 1, teď tu máme dva návrhy, jeden do přítomnosti ministra, a ten už taky nemusí přijít, nebyl tady asi čtvrt roku, takže to může být za čtvrt roku znova - možná se ukáže někde v kuloárech a zašpitá: Já s premiérem nesouhlasím, a radši uteče - a druhý návrh je do čtvrtka, ale to je jiný bod, maturity, to není otevření škol. Z vystoupení pana vicepremiéra jsem nabyl dojmu, že vláda vůbec nic neví. Tak ať přijde ministr školství a řekne: Jsem ministr školství a nevím, nic nevím. Anebo může použít oblíbenou odpověď ministra zdravotnictví, že školy se buď otevřou, nebo neotevřou, situace se buď zlepší, nebo zůstane stejná, nebo bude horší.
Pan poslanec Volný z ANO, protože tu máme dva, na mě pokřikuje: Co jiného může říct. Tak já vám napovím, co může říct. Pan ministr školství může říct: Připravuji otevření škol, podmínkou je například, že bude tolik a tolik proočkovaných učitelů, k dnešnímu dni je tolik, tento týden se proočkuje tolik, příští týden tolik, tolik, tolik, současně jsou další podmínkou pravidelné antigenní testy pro školáky, máme zařízeno tolik, tolik, tolik, tehdy to přijde, tehdy to přijde. A k tomu může říct: a k tomu, pokud bude epidemiologická situace taková, či onaká, tak to spustíme.
Mluví se tady měsíce o otevření škol, pak vláda rozhodne a zjistí, že nemá testy, pak se tady dohaduje premiér s vicepremiérem, kdo udělal větší šméčko při nákupu antigenních testů, ty se nějak nakoupily přes odpor premiéra, který říkal, že to je zlodějna, pak o tom vláda ani nehlasuje a teď se ty testy nepoužijí pro žáky, ale rozdávají se veřejné správě. Takže kde máme zajištěné testy pro testování žáků, když ty, které byly pro žáky, se dneska používají jinde? Kolik máme naočkovaných učitelů? To jsou přece základní věci, které ten ministr musí mít promyšlené a vláda to musí mít promyšlené - nějaké podmínky. Protože pak, až nastane situace, kdy bude vhodná, tak řekne: Jé, my nemáme testy. Že by zase něco Hamáček koupil narychlo v Číně? Nebo já nevím, jak si to představují.
Takže ta debata je legitimní, a pokud chcete udržet elementární důstojnost Sněmovny, odmítněte to odložení na někdy, až přijde pan ministr, až se uráčí dorazit do Poslanecké sněmovny, nebo na čtvrtek, protože ve čtvrtek máme debatovat o maturitách. Máme na to jenom dvě hodiny. Nebudeme za dvě minuty hotoví s tématem maturity, otevření škol, pokud tu debatu nechceme úplně odfláknout, pokud skutečně máme věcně debatovat o podmínkách zabezpečení bezpečnosti učitelů, žáků, aby rodiče věděli, s čím mají počítat a s čím nemohou počítat. To se nedá odbýt za deset minut. Takže já navrhuji vstřícně do 17.30 nebo do 17.45, ať má pan ministr Plaga 30 minut. Myslím, že ze Senátu je sem ochoten dojít. A sám si musí zvážit, co je pro něho důležitější, zda plénum Sněmovny, nebo výbor Senátu.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Musíme teď hlasovat o návrzích, jak zazněly. Nejprve budeme hlasovat o protinávrzích, pak budeme hlasovat o návrhu. Ano, prosím. (Dotaz ze sálu.) Protinávrh můžete. Ano, prosím.
Poslanec Antonín Staněk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych měl protinávrh. Byť tady souhlasím s některými argumenty pana předsedy Stanjury, tak si myslím, že pokud budeme jednat racionálně a věcně, tak bych doporučil sloučit ty dva body, to znamená bod týkající se maturit a bod otevření škol, protože svým způsobem to skutečně spolu souvisí. A také si myslím, že se tak otevře racionální prostor pro debatu o tom podstatném, a nikoliv o tom, jestli tady budeme napadat ministra vnitra za nějaké jeho kroky, protože si myslím, že to je politikaření, nikoliv racionální řešení problému českého školství.
Místopředseda PSP Petr Fiala: K tomu pan předseda Stanjura. Budeme muset hlasovat, můžeme jenom protinávrhy. Prosím.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já tomu rozumím. Pan poslanec Staněk nepřednesl žádný protinávrh, zneužil svého vystoupení, nepřednesl. Návrh na sloučení dvou bodů není procedurální, to prostě navíc není možné, když ten druhý jsem zařadili napevno na 11, takže toho jenom zneužil. Já jsem nenapadal, pane poslanče, prostřednictvím pana místopředsedy, pana ministra vnitra, já jsem citoval premiéra, já jsem citoval slova pana premiéra o konání pana vicepremiéra. Tak si udělejte pořádek ve vládní koalici. Ty body spolu opravdu nesouvisí, ten bod dostal 55 hlasů před 15 minutami, tak já doufám, že všichni věděli, o čem hlasují. My jsme věděli, o čem hlasujeme, a víme, o čem chceme debatovat.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Já shrnu, v jaké jsme zhruba situaci. Zazněl protinávrh, abychom ten bod přerušili dnes do 17.30. Další protinávrh je, abychom ten bod přerušili do projednání bodu, který je zařazen na čtvrtek, a je to informace vlády o maturitách. Jenom upozorňuji, že tento bod už po tom hlasování, které proběhlo o programu, je bodem, který následuje po bodu číslo 319, sněmovní tisk 973, Ženeva. Takže bychom to zařadili vlastně jakoby za druhý bod čtvrtečního jednání. A původní návrh pana předsedy Faltýnka byl do příchodu ministra školství. (Upřesnění ze sálu.) Ano, takže to jsou dva návrhy - 17.30 a 17.45. Ano, budeme hlasovat o návrhu na přerušení tohoto bodu dnes do 17.30.
Je tu žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil. Přihlaste se prosím znovu svými kartami.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 178 přihlášeno 85 poslanců, pro 33, proti 6. Návrh nebyl přijat.
Nyní budeme hlasovat o přerušení do 17.45 hodin.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 179 přihlášeno 87 poslanců, pro 35, proti 3. Návrh nebyl přijat.
Budeme hlasovat o návrhu na přerušení do čtvrtka po projednání informace k maturitám.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 180 přihlášeno 86 poslanců, pro 62, proti 14. Návrh byl přijat.
Takže jsme tím i upravili čtvrteční jednání: po bodu 319 tedy následuje informace o maturitách a poté bude zařazen bod informace vlády k otevření škol. V tuto chvíli v souladu s rozhodnutím Poslanecké sněmovny přerušuji projednávání tohoto bodu.
Nyní se budeme zabývat bodem číslo
Následující část projednávání bodu pořadu schůze
Aktualizováno 21. 4. 2021 v 9:01.