(9.10 hodin)
(pokračuje Dostálová)

Pozměňovací návrh dále řeší drobnou technickou úpravu navrhované novely s vazbou na rozpočtová pravidla, jejichž novelizace je navrhována v souvislosti s plánovaným ukončením činnosti regionálních rad regionů soudržnosti. Ministerstvo pro místní rozvoj vyjádřilo k oběma návrhům souhlasné stanovisko. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a ještě jednou požádám o větší klid v sále, než budeme pokračovat. Děkuji.

A nyní, návrh jsme přikázali v prvém čtení k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 780/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj Ondřej Profant, informoval nás o projednání návrhu ve výboru, případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ondřej Profant: Děkuji. Výbor se nad tímto tiskem sešel 18. února 2021 na své 48. schůzi a svoji vůli vtělil do sněmovního dokumentu 780/2, kde doporučuje schválit tisk 780 a přikládá pozměňovací návrh, s kterým se podrobně můžete seznámit právě v tisku 780/2.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se mi přihlásila paní ministryně. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji ještě jednou za slovo. Vzhledem k tomu, že skutečně vše k tomuto zákonu bylo velmi dobře a řádně projednáno, dovoluji si navrhnout zkrátit lhůtu mezi druhým a třetím čtením ze 14 dnů na 7 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, to je návrh, s kterým se případně vyrovnáme. A já se ptám, jestli se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nikoho nevidím, tedy obecnou rozpravu končím. Pan poslanec Benda se hlásí do obecné rozpravy. Prosím, omlouvám se.

 

Poslanec Marek Benda: Moc se omlouvám, mám takový drobný dotaz na paní ministryni, abychom měli představu, jestli se chystají dělat nějakou mimořádnou schůzi příští týden. Proč 7 dnů? Jestli to chceme na řádné schůzi, tak pro mě za mě 11, ale jenom bych nerad měl příští týden ještě další tři schůze. Jestli by mohl být ten návrh korigován alespoň na 10 dní, aby bylo jasné, že se to nebude chtít projednávat příští týden.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To je něco jako alternativní návrh. Paní ministryně bude reagovat, prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Ano, klidně souhlasím na 10 dnů. Skutečně neplánujeme žádnou mimořádnou schůzi příští týden.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Návrh nově zní 10 dní. Opět se s ním vyrovnáme až v příslušný moment. Zeptám se, jestli se ještě někdo další hlásí do obecné rozpravy ve druhém čtení? Skutečně nikoho nevidím, takže rozpravu tentokrát skutečně končím a ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě? Není tomu tak. Nezazněly návrhy, které bychom měli v tuto chvíli hlasovat.

Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být řádně odůvodněny. Vidím, že se hlásí opět paní ministryně, takže prosím, máte slovo.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji. Ještě jednou v podrobné rozpravě. Navrhuji zkrátit lhůtu mezi druhým a třetím čtením ze 14 dnů na 10 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobře, děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy, aby načetl případné pozměňovací návrhy? Pokud tomu tak není, budu věřit, že návrh výboru je případně zaznamenán. A pokud se již nikdo další do obecné rozpravy nehlásí, tak rozpravu - tedy do podrobné rozpravy nehlásí - tak podrobnou rozpravu končím. Opět se ptám, jestli je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak. V tom případě nyní budeme hlasovat o návrzích. Svolám kolegy do sálu, protože jsem je vyzýval, aby sál opustili.

Jediný návrh, který zazněl, a v tuto chvíli bychom ho měli hlasovat, je tedy zkrácení lhůt pro třetí čtení, a to na 10 dní. Počkám, jestli se dostaví všichni do sálu. Již vidím, že kolegové přicházejí, dáme jim možnost.

 

A jestli již dorazili všichni, kteří chtějí, tak zopakuji, že budeme hlasovat o zkrácení lhůt pro třetí čtení na 10 dní.

Zahajuji hlasování číslo 3. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování číslo 3, kde hlasujeme o zkrácení lhůt, je přihlášeno 86 poslanců a poslankyň, pro 63, proti 1, návrh byl přijat.

 

Počkám, jestli nebude nějaká kontrola hlasování nebo něco, ale nevypadá to. Konstatuji, že jsme lhůty pro třetí čtení zkrátili na 10 dní. To byly všechny návrhy, které bychom v tuto chvíli měli projednat, a pokud nikdo nic zásadního nenamítá, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu zpravodaji, děkuji paní ministryni a končím projednávání tohoto bodu.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 2, což je vládní návrh stavebního zákona, sněmovní tisk 1008, druhé čtení. Jsme ve sloučené rozpravě s vládním návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, a sice sněmovní tisk 1009, také jsme ve druhém čtení.

 


Sloučená rozprava k bodům 2 a 3
/sněmovní tisky 10081009/

Těmito sněmovními tisky jsme se zabývali dne 3. března 2021 na 87. schůzi Poslanecké sněmovny, kdy jsme přerušili obecnou rozpravu. Paní ministryně již je přítomna u stolku zpravodajů jako navrhovatel, tedy paní ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová, a zpravodajem by měl být poslanec garančního výboru pan poslanec Martin Kolovratník, kterého také prosím, aby zaujal své místo u stolku zpravodajů. Dalšími zpravodaji dalších výborů potom jsou pan poslanec Ivan Bartoš za výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Dominik Feri za ústavně-právní výbor a pak také pověření zástupci menšin výborů, jimiž jsou pan poslanec Martin Kupka za menšinu výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Ondřej Polanský za menšinu hospodářského výboru a pan poslanec Marek Výborný za menšinu ústavně-právního výboru.

Nyní tedy opět dávám možnost vystoupit paní navrhovatelce, která, jak vidím, má zájem, případně potom dalším zpravodajům a zástupcům menšin. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dnes se opět setkáváme ke stavebnímu zákonu, naposledy jsme se nad ním sešli 3. března letošního roku, kdy Poslanecká sněmovna projednávání přerušila a odročila do 30. března 2021. Na toto jednání dnes tedy navazujeme a Sněmovna přerušila jednání z důvodu, kdy určila jako normu, ke které se bude podávat komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru. Vlastně to je sloučení několika komplexních pozměňovacích návrhů, ať už z pera pana Kolovratníka, pana Luzara, pana Dolínka, pana Kalouse nebo pana Fialy. Tento komplexní pozměňovací návrh tedy hospodářský výbor takto přijal a Sněmovna ho doporučila jako nosný tisk.

Co se týká samotných věcí v rámci toho komplexního pozměňovacího návrhu hospodářského výboru, návrh hospodářského výboru navrhuje jednotnou soustavu státní stavební správy na všech úrovních, tedy včetně prvoinstančních stavebních úřadů.

Já bych velmi ráda zde skutečně znovu vyvrátila ten mýtus, že to bude stát obrovské množství peněz. Je potřeba si uvědomit, že dneska máme 1 300 samostatných úřadů, v těchto úřadech pracuje přes 13 000 úředníků. My skutečně nechystáme budování žádných nových stavebních úřadů někde na zelené louce, určitě využijeme všechny stavební úřady, které máme. Sama jsem měla už mnoho jednání se starosty, protože i čistá státní stavební správa, která bude od úrovně kraje, bude mít územní pracoviště, a nejlépe tam, kde jsou stavební úřady dnes. To znamená, se starosty skutečně jednáme o tom, že nám pronajmou jako státní správě tyto prostory. A je potřeba říci, že stavební řízení v dnešní době je přenesená působnost, to znamená, je to výkon státní správy v přenesené působnosti, a již dneska si stát platí za všechny prostory, za úředníky, za archivy, kde dneska stavební úřady působí. Takže tyto čtyři miliardy, které stát platí již dnes, budeme samozřejmě platit i do budoucna tak, aby ta územní pracoviště zůstala nejlépe tam, kde jsou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP