(11.40 hodin)
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Pane ministře, já jsem vás bedlivě poslouchala a to je přesně to, co jsem tady celou dobu říkala. Ten problém tady je ten smíšený model, to je ten problém. Problém je, že když jsem tedy byla ještě na ministerstvu, a myslím si, že to jsme nebyli jenom my, kdo neustále řešit podjatost. A podjatost byla proto, že právě byla napadaná státní správa, protože je financovaná samosprávou. Ale říkám, opět opakuji, že státní správa - je tam pouze přenesená působnost, ona vykonává pro stát práci a obec na to dostává peníze, aby mohla státní správa ten výkon vykonávat. A to jsou ty věci, na které neustále narážíme.
Já jsem poslouchala, jak jste říkal, že chcete najít širší shodu, ale pojďme najít širší shodu a pojďme najít v sobě odvahu a oddělit právě státní správu od samosprávy, aby nedocházelo k tomu napadání, aby nedocházelo k podjatostem, k řešení těchto problémů, protože ony už v současné době jsou judikáty a my, když jsem pracovala jako odborný náměstek, a moji lidé jsme se museli už řídit těmito judikáty. To znamená, že jestliže už tady nějaký judikát je, který říká, že se dostáváte do problémů, že tam bylo zjištěno, že tam dochází k podjatosti a vy musíte hledat další státní správu, která to vyřeší za jinou státní správu, protože samozřejmě když máme ORP, jak tady bylo řečeno, tak v tom jednom domě máte státní správu a samosprávu. Státní správa vykonává svoji práci, správně, a teď máte obec, která vlastně si žádá u státní správy třeba o stavební povolení. A právě teď se dostáváte do té pozice, že některé, neříkám neziskovky, ale... (Předsedající: Čas, paní poslankyně!) Dobře, já to dopovím potom.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Nyní s faktickou pan ministr Martin Kupka, další faktická, pan ministr Ivan Bartoš, se může připravit. Prosím, vaše dvě minuty.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom velmi rychlá reakce. Stejně tak jako paní kolegyně má nepochybně řadu příkladů, kdy došlo k takovým zásahům ze strany samosprávy, daleko častěji a stejný počet příkladů a ještě větší je na straně momentů, kdy se ze systémové podjatosti stává zaklínadlo a přitom už k žádným zásahům tohoto typu nedochází. Pojďme tu debatu nechat opravdu na diskusi o věcné úpravě toho zákona, teď se bavme o posunu účinnosti a přinesme potom opravdu na stůl i analýzy číselné o tom - a to scházelo v té předchozí debatě - kde nás opravdu tlačí bota, kde prodlužované lhůty představují vážný problém. A to v té opravdu poctivé analýze scházelo, abychom se zaměřili na to, kde problém opravdu je a kde není.
Souhlasím s tím, a říkám to znovu, že musíme vyřešit problém zaklínadla systémové podjatosti. Já si pamatuji na jeden případ ze Středočeského kraje, kde jsme ukazovali na to, že obviňovat každého druhého ze systémové podjatosti nikam nevede a způsobuje to daleko vážnější problémy. Ale nedělejme si iluzi, že problém stavebního řízení v České republice je zaklet v systémové podjatosti. Daleko spíš je v tom, aby procesy byly jasné, byly transparentní pro všechny účastníky, aby viděli navzájem jednotliví úředníci na to, jak jim ta věc dlouho trvá, a už ta evidence, příklady ze zahraničí vedou k tomu, že se řízení zkracuje a zkvalitňuje. Daleko častěji je problém v kvalitě rozhodnutí a těch, kteří rozhodnutí píší, než to, co tady teď zaznívá, že by byl problém České republiky ve sloučeném modelu veřejné správy. To tedy určitě není.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a nyní pan ministr Ivan Bartoš s faktickou poznámkou - ruší ji. Paní poslankyně Berenika Peštová, opět s faktickou poznámkou, dále se připraví pan poslanec Ivan Adamec. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslankyně Berenika Peštová: Já bych tady chtěla zareagovat na pana ministra dopravy Kupku. Víte, ona ta podjatost nebo to, co vy říkáte, jak jste se teď bavil o tom smíšeném modelu, to se netýká jenom stavebního zákona. To se týká i dalších zákonů, to jsou i zákony, které jsou v životním prostředí, ať jsou to odpady, kde také je přenesená působnost, ať je to IPPC, kde taky je přenesená působnost, a další a další zákony. Takže já si myslím, že ten model je špatně. To, že sedí v jednom baráku a že státní správa je financovaná samosprávou, to je to gros a ten problém, který tady je. A jestli tento problém se nebudeme snažit vyřešit, tak se budeme neustále točit v kruhu, protože starostové si myslí, že když je financují, je tam přenesená působnost, ta pravomoc je jejich a ještě nikdo jim pořádně - já vám doporučuji, pane ministře, já vám doporučuji, poslechněte si to fórum, na které jsem tady odkazovala, já vám to klidně dám, a poslechněte si, co tam bylo řečeno. Opravdu tam to krásně vykrystalizovalo v to, že to je vlastně tento problém. Z diskuse tam normálně opravdu uslyšíte, že tento problém je tím daným problémem. A vůbec se tam nebavilo o tom, že by ten zákon byl z povahy věci špatný. Ten zákon, který byl připravený, byl opravdu diskutován čtyři roky, čtyři roky, tak jako zákon o odpadech byl diskutován osm let, osm let, a potom já chodila na jednotlivé - když jsem tedy byla jako náměstek ministra, teď jsem poslanec - tak jsem taky slyšela, že vlastně vůbec žádná diskuse neproběhla. Ale není to pravda, osm let se diskutoval zákon o odpadech a od roku 2007 se všichni snažili získat tu novelu, respektive ty nové zákony o odpadech. Všechno se tady diskutuje, ale potom, když se to napíše a dotáhne se to řádným legislativním procesem, tak je to tady shozené. (Předsedající: Čas, paní poslankyně!) Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Vyvolalo to smršť faktických poznámek. Pan poslanec Ivan Adamec a poté další tři. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji. Vážená paní předsedající, ministři, kolegyně, kolegové, já zčásti musím s paní kolegyní Peštovou souhlasit. Ano, správně by to měly být diskuse o tom, zda je dobře sloučený model veřejné správy, či oddělený model státní správy a samosprávy. Mimochodem, když tady říkáte, že starostové si myslí, že do toho můžou zasahovat, tak ještě existují jiné zákony a říká se tomu překročení pravomoci veřejného činitele. A když se zeptáte starostů, jak to vnímají, tak z toho mají obrovské obavy, zasahovat rozhodováním tam, kam nemají. To si řekněme na rovinu, tak to je, protože za to jsou řekl bych docela tvrdé tresty. Já jsem to vždycky vnímal tak, že prostě tady ta ochrana je.
To, že systémová podjatost, že soudy nějak rozhodly - já je tady nechci kritizovat - vždycky v těch případech, to je pravda, ale máme ještě jiné agendy, třeba dopravně-správní agendy, kde jsou přestupky a kde systémová podjatost je součástí boje těch viníků, kteří se obávají trestu, a prostě zkouší všechno možné, což je samozřejmě správně z hlediska jejich práv, ale rozhodně to není v stavebním řízení.
Takže já znova opakuji - vnímal bych tu diskusi tak, že pokud bychom chtěli oddělovat od sloučeného modelu různé agendy, tak než salámovou metodu, tak si řekněme na rovinu, prostě udělejme tady jiný model. Ten model tady vznikl proto, protože je ekonomicky výhodné vzájemně jak pro obce, tak i pro stát. Tak si nalejme čistého vína. Mně fakt vadí taková ta salámová metoda v tomto případě a nedovedu si to jako bývalý starosta představit, že bych měl na svém úřadu ve stejné budově úředníky jiných institucí než městských. To si řekněme na rovinu, protože ten stát občas své úředníky protežuje ekonomicky, když od nich něco potřebuje, obce mají nějaké možnosti, a pokud chceme oddělit řekl bych státní správu od veřejné správy, tak to udělejme důsledně. (Předsedající: Čas!) Důsledně, ne takto salámovou metodou. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a nyní pan předseda klubu Cogan. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Josef Cogan: Dobrý den. Už to tady vypadalo, že se to opravdu přenese do věcné debaty, ale kolegyně, prostřednictvím předsedajícího, tady opět něco nepodloženého prostě střelí - "starostové si myslí". To je takové to obviňování, přímo obviňování z porušování právních předpisů. Já jsem starostou ORP od roku 2002 a mě to prostě uráží, tím stylem, že tady prostě obviníte jen tak z plezíru, že my si něco myslíme. Ne, my postupujeme podle zákona. Jestli to je u vás taková myšlenka a znáte nějaké kolegy, tak klidně jmenujte konkrétně, kdo porušuje zákon. ***