(13.50 hodin)
(pokračuje Jan Skopeček)
Počkáme ještě chvilinku, než přijdou kolegové z předsálí. Počet poslanců se ustálil, a přistoupíme tedy k hlasování.
Znovu zopakuji, že budeme rozhodovat o přikázání garančnímu výboru a že organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru. Nezaznamenal jsem jiný návrh na garanční výbor, tedy přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Aby stiskl tlačítko a zvedl ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 72 bylo přihlášeno 145 poslanců, pro hlasovalo 144, proti žádný. Návrh byl přijat a jako garanční výbor jsme určili výbor pro životní prostředí u tohoto tisku.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jinému, dalšímu výboru. Hlásí se někdo, kdo chce navrhnout další výbor k projednání? Pan poslanec Králíček.
Poslanec Robert Králíček: Já bych navrhoval další výbor hospodářský, k projednání hospodářskému výboru.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano. Vidím další přihlášky. Pane poslanče, prosím?
Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo. Já bych navrhl zdravotní výbor.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Zdravotní výbor, ano. Je tu ještě jeden návrh na doplnění výboru k projednání. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Karel Tureček: Ano, já vzhledem k tomu, že se to dotýká oblasti vodovodů a kanalizací a dále oblasti potravinářského průmyslu, navrhuji zemědělský výbor.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Zemědělský výbor zazněl jako další. Ještě se hlásí někdo, aby navrhl alternativní výbor k projednání? Nikoliv. Já to shrnu. Máme návrhy na hospodářský výbor, zdravotní výbor a zemědělský výbor. O všech těchto návrzích budeme hlasovat.
Dám hlasovat o návrhu na projednání předloženého tisku v hospodářském výboru.
Zahajuji hlasování a mám tady... Zahájil jsem už hlasování, hlasování (73) považuji za zmatečné. Ukončuji hlasování. Je tady faktická poznámka pana místopředsedy Bartoška. Ne, tak to byl omyl. (Pobavení.) Další faktická poznámka je tu, pan poslanec Flek. Také se pravděpodobně spletl při hlasování.
Takže budeme hlasovat znovu o přikázání k projednání v hospodářském výboru.
Zahajuji tedy hlasování a ptám se, kdo je pro, aby byl předložený návrh projednán v hospodářském výboru? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 74 bylo přihlášeno 148 poslanců, pro hlasovalo 72, proti 7. Návrh byl zamítnut, čili hospodářský výbor nebude projednávat tento návrh zákona.
Další budeme hlasovat o projednání ve zdravotním výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro to, aby předložený návrh projednal zdravotní výbor? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 75 bylo přihlášeno 148 poslanců, pro bylo 72, proti 6. Návrh byl zamítnut, čili ani zdravotní výbor nebude předložený tisk projednávat.
A poslední návrh byl na projednání předloženého tisku v zemědělském výboru.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby předložený návrh projednal výbor zemědělský? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 76 bylo přihlášeno 148 poslanců, pro hlasovalo 73, proti 8. Návrh byl zamítnut.
Žádný další návrh na výbory jsme neměli, čili konstatuji, že jsme tisk, respektive návrh zákona, poslali jenom garančnímu výboru, a to sice výboru pro životní prostředí. Dál konstatuji, že v obecné rozpravě byl předložen návrh na prodloužení lhůt, a sice o 20 dnů na 80 dní. Nicméně hlásí se paní zpravodajka, tak jí dávám slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Já bych ještě ráda zareagovala na to, jak se to rozřazovalo do jednotlivých výborů. Bedlivě jsem poslouchala celou debatu a slyšela jsem tady apel na to, že bude přikázáno výborům a diskuse tam proběhne. Teď jste ukázali úplně něco jiného, takže nerozumím tomu, proč jste se k tomu takto vyjadřovali! (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za vaše vystoupení.
A jak jsem říkal, budeme rozhodovat ještě o jedné věci, a sice o prodloužení lhůty na projednání ve výboru, a sice tu padl návrh na prodloužení o 20 dní na 80.
Čili já zahájím hlasování a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 77 bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 135, proti 1. Návrh byl přijat a já konstatuji, že jsme prodloužili lhůtu na projednání výboru o 20 dní na 80.
Zeptám se paní zpravodajky, jestli jsme se vypořádali se vším v prvním čtení v rámci předloženého návrhu. Ano, čili končím projednávání bodu číslo 42.
Máme čtyři minuty do druhé hodiny. Jako další bod programu je bod číslo
43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o omezení dopadu
vybraných plastových výrobků na životní prostředí
/sněmovní tisk 56/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministryně životního prostředí Anna Hubáčková. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova. Jenom připomínám, že dnes jednáme do druhé hodiny.
Ministryně životního prostředí ČR Anna Hubáčková: Děkuji. Velmi rychle proletím tuto novelu nebo tento návrh, vážený pane předsedající. Je to v podstatě transpozice stejné evropské směrnice, která sdílí stejný osud jako sněmovní tisk 55, a já už jenom shrnu - dovoluji si požádat o projednání navrhovaného zákona v prvním čtení a jeho přikázání (výboru) pro životní prostředí jako garančnímu výboru.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní ministryně. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Berenika Peštová. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již řekla paní ministryně, připravila jsem si úvodní slovo, protože jsem čekala, že bude tento návrh víc předložen. Máme před sebou druhý ze dvou zákonů, kterým se má transponovat evropská legislativa v oblasti omezení dopadů plastů na životní prostředí. Tento a související tisk byly Sněmovně předloženy už v minulém období, k jejich projednávání se však nedostalo. Lhůta pro transpozici stejně jako u sněmovního tisku 55 uplynula už 3. července 2021.
Tento návrh je tedy změnový zákon k tisku 55. Obsahuje novely souvisejících zákonů, především zákona o obalech, dále pak živnostenského zákona, zákona o daních z příjmů, zákona o státní zemědělské a potravinářské inspekci a zákona o výrobcích s ukončenou životností. Předmětem návrhu je stanovení příslušných práv a povinností osob uvádějících obaly na trh nebo do oběhu. Vedle toho návrh provádí i nezbytné legislativně technické úpravy. ***