(10.10 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Jak bylo ve věcném záměru zákona o lobbingu, schváleném usnesením vlády ze dne 21. února 2018 číslo 114 konstatováno, ke splnění cílů by bylo možné použít i nelegislativní prostředky, jako jsou etické kodexy, veřejné diáře politiků a podobně, ale i přes několik pokusů v minulosti nebyla nalezena dostatečná politická vůle k jejich realizaci. Tady připomínám, že jsme tento tisk nebo návrh zákona projednávali v minulém volebním období, ten zákon zůstal viset těsně před hlasováním ve třetím čtení. Bylo to i díky obstrukčním projevům tehdejší opozice. Bylo to i díky tomu, že nějakým způsobem se zdrželo usnesení ústavně-právního výboru o jeden den, takže jsme neměli splněnou lhůtu a nemohli už před koncem volebního období hlasovat o lobbingu. Byly to takové drobné obstrukční naschvály a já to beru sportovně. My jsme to vždycky brali sportovně a myslím, že v této Sněmovně by se někteří konečně měli naučit i rány přijímat, když už je chtějí rozdávat. To jenom ještě taková připomínka k včerejšku.

Já říkám, nemyslím si, že to byl nějaký naschvál, že včera nedošlo na lobbing. Byl zařazen do opozičního okénka jako pátý bod. A jenom tady v krátké reakci na kolegu Jakoba: někdy mi musíte popovídat, čí to byl tedy chytrý nápad do opozičního okénka opoziční straně nezařadit ani jeden bod. Pak se já nemůžu divit, že nepřijde řada ani na můj lobbing.

Co se týče etického kodexu, který by třeba mohl nahradit zčásti zákon o lobbování a který bychom si přijali usnesením, tak ten jsem také navrhoval v předchozím volebním období a nějakým záhadným způsobem nebyl projednán. Vlastně pořádně jako navrhovatel ani nevím, kde skončil, on někde propadl roštem na organizačním výboru a už se dále o etickém kodexu poslance nejednalo.

Takže myslím si, že je opravdu nepřijatelné, že tato vláda vůbec nemá lobbing ve svém programovém prohlášení, že o lobbingu zcela mlčí. Jsem přesvědčený o tom, že samoregulační mechanismy nestačí, že tady musí být regulace lobbování provedena na úrovni zákonné úpravy, a působení na představitele veřejné moci s cílem ovlivnit jejich rozhodování neprobíhá vždycky transparentně tady v této Sněmovně a podle jasných pravidel. To samozřejmě přináší riziko ohrožení veřejného zájmu ve prospěch skrytých parciálních zájmů. Lobbing tak může mít i negativní konsekvence, jako jsou nepřípustné ovlivňování, nekalá soutěž, politická korupce ve formě takzvaného zajetí regulátora, které nepříznivě dopadají na veřejný zájem, veřejné politiky, a tedy i ekonomiku. I proto v očích veřejnosti bývá lobbování často spojeno s korupcí, lobbista je vnímán jako negativní označení, ačkoliv to může být prospěšná instituce, a další příčinou negativního vnímání může být například i velmi tenká hranice mezi lobbováním a trestnými činy, jako například nepřímého úplatkářství.

Nestátní neziskové organizace, které dlouhodobě usilují o regulaci lobbování v České republice, ji považují za důležitý prvek v rámci boje s korupcí. Setrvání ve stávajícím stavu by také vedlo k tomu, že nebudou zohledněna mezinárodní doporučení a návrhy, (pakty?) v této oblasti, které byly České republice adresovány. (Předsedající: Čas.) Rovněž přijímané právní regulace lobbování v posledních letech v jednotlivých zemích v Evropě svědčí o aktuálnosti a naléhavosti této problematiky. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji za přednesení bodu. Nyní s přednostním právem pan předseda Michálek, prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, já opravdu se pokusím být velmi stručný a věcný k těm návrhům, které předložili kolegové z hnutí ANO. Musím říct, že obsahově ten trend stoprocentně podporuji, to je věc, na které jsme společně pracovali hodně v minulém volebním období. Současně bych chtěl připomenout, že vláda se ve svém programovém prohlášení zavázala, že zvýší kvalitu legislativy, že každou novou regulaci důkladně zváží na základě analýzy očekávaných dopadů a že legislativní návrhy potřebné k plnění programového prohlášení budou předkládány standardní legislativní cestou a před jejich předložením do vlády se k nim vyjádří odborníci v rámci Legislativní rady vlády.

Pokud jde o Airbnb, vláda se v programovém prohlášení zavázala ke změnám v oblasti sdíleného ubytování, takže tuto problematiku bude potřeba řešit, a vzhledem k tomu, že zatím asi není úplně shoda, tak si nejsem jist, jestli se nám to podaří projednat tady na půdě Poslanecké sněmovny, nicméně Ministerstvo pro místní rozvoj určitě bude usilovně pracovat na tom, aby se tato část programového prohlášení zrealizovala. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní vystoupení k programu paní poslankyně Berenika Peštová a připraví se pan poslanec Robert Králíček. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové, ráda bych předřadila bod 43, sněmovní tisk 56, což je změnový zákon, který, jak již bylo řečeno, měl být probírán včera. Bohužel na něj nedošlo a chtěla bych ho zařadit jako první bod. Uvědomuji si, že paní ministryně není přítomna, ale jistě všichni víme, že ministři mohou delegovat a jiný ministr může předložit za nepřítomného ministra.

A teď, co mě k tomu vede? Tento změnový zákon obsahuje novely souvisejících zákonů, především zákona o obalech, dále pak živnostenského zákona, zákona o daních z příjmů, zákona o Státní a zemědělské potravinářské inspekci a zákona o výrobcích s ukončenou životností, samozřejmě ještě další legislativně technické úpravy. Všichni víme, že takovýto zákon je vynikajícím nosičem. Nemusím říkat, co je to nosič - je to prostě zákon, na který se dobře dávají přílepky.

Už dnes v kuloárech rezonuje zase opětovné zavedení zálohování. Sama jsem si připravila rozsáhlou argumentaci, kterou bych ráda odprezentovala v této Poslanecké sněmovně, samozřejmě i s tímto tiskem, protože jsem zpravodaj. Ráda bych vypíchla negativa i pozitiva, která to může nebo nemusí přinést, a samozřejmě ráda bych i slyšela vaši argumentaci, zda jste na stejné lodi, jestli zálohování ano nebo zálohování ne, protože z mého pohledu, jestliže se to do tohoto zákona dostane, tak je to obyčejný přílepek, a zálohování jako takové by si zasloužilo samostatnou novelu a velkou, opravdu velkou diskusi, a ne to dát do tohoto změnového zákona jako přílepek. Takže já vám děkuji za pozornost a věřím, že tento bod bude zařazen jako bod číslo 1.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Pouze pro pořádek dodávám, že ano, ministr může být zastoupen na základě toho, že je pověřen premiérem, případně je pověřen vicepremiér tím, aby je zastupoval, nebo člen vlády. Bude-li toto doloženo, samozřejmě projednávat ten bod můžeme.

A nyní s přihlásil k pořadu schůze pan poslanec Robert Králíček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl na tuto schůzi zařadit nový bod, protože se domnívám, že je velmi důležitý a že bychom jej měli projednat možná dříve než některé další zákony, a to je boj proti dezinformacím. V posledních dnech se v médiích objevily články o tom, že se boji s dezinformacemi nevěnuje dostatečná pozornost, a byly tam také útoky na vládu premiéra Andreje Babiše, že se tomuto tématu vůbec nevěnovala. Já si dovolím říct, že to není pravda a že tomu tématu byla věnována velká pozornost. Jak si jistě vzpomínáte, i v minulém volebním období jsme napříč politickým spektrem založili komisi pro hybridní hrozby a myslím, že i kolegové, kteří tady jsou z koalice, mi mohou potvrdit, že tomuto tématu byla věnována velká pozornost nejen na půdě Poslanecké sněmovny, ale na půdě Úřadu vlády i na půdě Ministerstva zdravotnictví a dalších ministerstev. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP