(12.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Druhý návrh, dotace do Státního fondu dopravní infrastruktury. Už jsem řekl, budu korektní a nebudu zde schválně dlouze mluvit, abych neporušil jednací řád, abych neříkal to, co bych měl říkat až v tom samotném bodu, ale musím se tu na chvíli zastavit. Už když jsem se díval do toho sněmovního tisku 152 k SFDI, tak je tam tak nějak lapidárně řečeno, že zkrátka proti původnímu návrhu je sníženo o 3 miliardy, což na první pohled může každý říct, 127,6 vůči 130,6 není až tak hrozné. Ale bohužel, ty 3 miliardy, to není vše. Ono těch snížení je tam mnohem více. Státní fond musel při tvorbě nového rozpočtu z pera pánů ministrů Kupky a pana ministra Stanjury, který kdysi na dopravě byl a působil, takže ji velmi dobře zná, Státní fond musel také zapojit 3,5 miliardy z nevyčerpaných účtů, jít na nulu, takže už jsme de facto u minus 6,5. Byly také navýšeny odhady a věřím, že to může dopadnout, také chci být pro dopravu optimistou, o další miliardu výnosy z mýtného, výnosy z daní, už jsme na 7,5 miliardách. No jo, ale včera jsme zaznamenali mediální vyjádření pánů ministrů, rozhodnutí vlády - o kterém opět můžu říct: je to vaše politické rozhodnutí, za které ponesete zodpovědnost - odpustit části podnikatelů, nebo té podstatné části, automobilům do 12 tun, silniční daň. No jo, ale to jsou další minus 4,2 miliardy z rozpočtu SFDI, takže najednou jsme na minus 11,7. A já tady chci odůvodnit ten svůj návrh, že ho považuji opravdu za kompromisní a rozumný. Nenavrhuji někde ubrat a změnit v rozpočtu celých 7,5 miliard nebo 9 nebo těch 11, pouze bych rád, a snažím se, vrátit tam alespoň ty původní 3 miliardy na položce Dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury, opět oproti obsluze státního dluhu.

Takže pouze 3 miliardy bych rád navrhl. A proč to dělám? Připomenu asi ty největší, nejkřiklavější momenty, které opravdu hrozí a kterých se bojíme. Je to, a teď dobře, nechci říct, že zrušení, ale minimálně pozastavení nebo odložení v čase velkých modernizačních projektů na Správě železnic, na železniční síti, jako je zabezpečení ETCS na třech tratích. Je to zvýšení bezpečnosti. Připomínám, a teď se obracím na vás, koaliční poslance tady ze středních Čech a z Kladenska, trať na Kladno, ta koncová část Kladno - Kladno Ostrovec za 4 miliardy už má otevřené přes měsíc obálky, soutěž běží do finále, zatím na ni nejsou nalezeny v rozpočtu prostředky a budou tam chybět. Tomu bychom třeba mohli pomoci.

Jsou to tedy v uvozovkách pouze 3 miliardy, pane ministře financí, prostřednictvím pana předsedajícího, na úkor obsluhy státního dluhu. Myslím, že není potřeba více ten návrh zdůvodňovat. Budu optimistou a budu doufat, že aspoň někteří z poslanců, kteří v mém vystoupení viděli dopravní akce, které se právě jich týkají, tak že bych třeba mohl najít vaši podporu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. To byl pan poslanec Kolovratník. Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Králíček, připraví se pan poslanec Michálek.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nechci příliš zdržovat, ale chtěl jsem se přece jen vrátit k mým pozměňovacím návrhům, zejména k tomu pod číslem 509, kde jsem se pokusil navýšit kapitolu rozpočtu Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Jsem si vědom politické reality, jsem si vědom toho, že pravděpodobně 108 hlasů přehlasuje i ten můj pozměňovací návrh, ale chtěl jsem, aby to tu znovu zaznělo, že kybernetická bezpečnost je poměrně klíčová a do budoucna bude ještě klíčovější. Vezměme si, v jakém stavu je naše kritická infrastruktura a jaké nebezpečí nám v současném konfliktu také hrozí. Není to konvenční válka, ale je to hybridní válka a možnosti kybernetických útoků neznají hranice. My nemusíme počkat, až sem přijdou nějaké tanky, ale můžeme být okupováni kybernetickými útoky.

A já se domnívám, že i vzhledem k předsednictví jsem vybral kapitolu, která výrazně nějakým způsobem nepoškozuje státní rozpočet, ale vlastně má i souvislost, protože pokud budeme předsedat Evropské unii, tak bychom měli mít i tuto obranu zajištěnou. Proto jsem těch 52 milionů vzal z rozpočtu předsednictví EU, které stejně do NÚKIBu budete muset nalít i vzhledem k tomu, že tam budou nějaké aktivity, které se té kybernetické bezpečnosti budou týkat.

Proto znovu prosím o zvážení, zda by tento úřad v tuto chvíli - a já věřím tomu, že bude nějaká novela státního rozpočtu vzhledem k okolnostem a vzhledem k tomu, jak se to vyvíjí - ale tady konkrétně bych nečekal a ty peníze Národnímu úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost bych dal neprodleně, aby mohl naplnit svá tabulková místa. Víme, že odborníků na kybernetickou bezpečnost, kteří jsou ochotni pracovat ve státní správě, je velmi málo, a já si myslím, že tu hazardujeme s bezpečností.

Proto vás prosím i přesto, že máte většinu, zvažte podporu tohoto pozměňovacího návrhu. To je všechno, děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan předseda Michálek. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, milí občané, dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem našeho poslaneckého klubu. Předně je poněkud nepatřičné, když se podíváme na toto dohadování o jednotlivých částkách ve státním rozpočtu v dobách, kdy za hranicemi našich nejbližších sousedů dopadají bomby, tak všechny ty starosti, které tady řešíme, se můžou zdát poněkud malicherné. Je jasné, že státní rozpočet potřebujeme, aby státní orgány nefungovaly v provizoriu, a zejména abychom měli adekvátní a pevný základ na naši reakci na Putinovu invazi a na další výzvy, se kterými se musíme vypořádat.

Návrh rozpočtu, který předkládá naše koalice, byl připraven před válkou a je jasné, že nezahrnuje změny zákonů, a to s tím, že ho předkládáme i se všemi těmi nedostatky, které bohužel vidíme v současném nastavení některých daňových záležitostí, včetně toho, jakým způsobem a v jak vysoké míře zdaňujeme v České republice práci versus majetek, a všechny tyto záležitosti se nepochybně promítnou do rozpočtových opatření, která výrazně pozmění výslednou podobu státního rozpočtu.

Takže i když se teď bavíme o řadě pozměňovacích návrhů, je velmi těžké z Poslanecké sněmovny určovat konkrétní podobu státního rozpočtu, když vláda musí reagovat na řadu operativních zájmů a kde je mnohem lepší, abychom to rozhodli v okamžiku, kdy budeme mít veškeré informace k dispozici, než si to tady nalajnovat a pak se divit, co pro nás realita připraví.

Samozřejmě, je tady i řada vyhlášených výzev, které vláda musí převzít od předchozí vlády, kde je potřeba navázat i se všemi nedostatky nebo výhradami, které k tomu můžeme mít.

To podstatné ale, na čem se shodujeme, je, že státní rozpočet, jak je koaličně předložen, má schodek 280 miliard korun a v tom máme v koalici jednotu, že chceme, aby se snížil schodek státního rozpočtu. Piráti a Starostové měli v programu, že schodek státního rozpočtu bude 300 miliard korun, takže v tomto ohledu máme splněno. Tato vláda je mnohem zodpovědnější než předchozí vláda, která předložila státní rozpočet s návrhem schodku 376 miliard korun. To znamená, že chtěla zadlužit naše občany o 10 000 korun navíc.

Myslíme si, že tento úspornější návrh povede k tomu, že stát bude pod tlakem ve svém chodu hledat úspory, což jsme ostatně i v koaličně dohodnutých návrzích sami ukázali, že se týká i Poslanecké sněmovny i nejvyšších představitelů tohoto státu a také že nižší schodek nám dá možnost lépe reagovat na výzvy, které budou přicházet. Ukázalo se to jako velmi prozíravé zejména v souvislosti s válkou na Ukrajině, kde teď jsme skutečně připraveni, jsou tam připraveny rezervy a možnosti, kterými můžeme dále reagovat na budoucí situaci, což by nebylo možné, kdybychom se více zadlužovali. Menší zadlužování znamená menší úrok, menší tlak na roztáčení kol inflace a také větší důvěru mezinárodních trhů ve stát.

Populistickou kritiku, která jedním dechem volá po větším rozdávání i větších úsporách, musím odmítnout. Před námi jsou tři hlavní výzvy, které jsou za prvé pomoc Ukrajině, za druhé řešení trablů českých rodin, které všichni vidíme, a věřím, že i sdílíme snahu o to se postarat o tyto záležitosti, a za třetí výzvy budoucnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP