(11.50 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Ale já bych jenom velice krátce z toho jiného soudku. Pan poslanec Výborný mě upozornil, že ta studie v rámci RIA, model, který je tam obsažený a který uvádí, že polovina úřednických míst vlastně již nebude potřeba, se vztahuje k původnímu zákonu a nevztahuje se k tomu novému. Já si ale myslím, že výsledný rozdíl nebude zásadní. A ta studie byla zásadní. Když mluvíte o 7 000, o polovině. Paní zpravodajka říkala, že 13 000 lidí pracuje v tom sektoru, na stavebních úřadech, tak polovina je necelých 7 000, i kdyby to bylo třeba ovlivněno ještě nějakými novelami, které se tu projednávaly, ale myslím si, že to nebude zásadní. A myslím si, že argument, že se na celospolečenských procesech, na tom, že nebudou obíhat ta razítka, že se nebudou využívat všechny ty úřady, že se celospolečensky ušetří každý rok 10 miliard, tak to si myslím, že je závěr, který je platný, protože jde o zjednodušení stavebního řízení, zjednodušení a koncentrace stavebního řízení.

Vláda uvádí, že chce být vládou, která bude spořit, která bude šetřit veřejné prostředky. Na posledním zasedání vlády bylo oznámeno, že se ušetří přes 400 úřednických pozic, jenže co je 400 proti 7 000? Protože jestli chcete šetřit úřednické pozice, musíte rušit agendy. Nemůžete nechat všechny agendy a zároveň ubrat lidi, takhle to prostě nefunguje. A všichni, co čtete díla o zániku civilizací, tak si všimněte, že jeden ze základních znaků zániku civilizace vždycky je přebujelá byrokracie. Civilizace ve svém závěru natolik zbobtná a přijme tolik byrokratických pravidel, že pak v podstatě zahubí sama sebe. A my jsme se tu dneska sešli nad tím, že bychom se tomu mohli bránit a že bychom to dobré z toho zákona mohli zachránit.

Jenom nechápu jednu věc, a to je ta dvojkolejnost - a už to tady zaznělo od kolegy Havlíčka. Proč tedy vyhrazené stavby, proč velké stavby mají mít výhodu a benefit z nové právní úpravy, a my všichni ostatní, co stavíme rodinné domy, co stavíme garáže, se budeme pohybovat pořád v pravidlech toho tolikrát zkoušeného stavebního zákona, jak říkal kolega Adamec, 25krát novelizovaného, který v podstatě nefunguje už vůbec? A to bude výsledkem toho projednání? Tak se nedivte, že tady vystupujeme, a nedivte se, že s tím máme problém.

Já vám totiž ještě něco přečtu z programového prohlášení vlády, tentokrát ze začátku, jestli jste to zapomněli: "Chceme stát, který je chytrý, efektivní a úsporný. Chceme, aby české rodiny měly kde bydlet. Nezavíráme oči před problémy, které lidé v naší zemi mají, a bydlení je v poslední době jedním z nich. Přineseme řešení, která pomohou jak vlastnickému, tak nájemnímu bydlení, včetně sociálního bydlení. Nejdůležitější je v současné době zásadní zrychlení stavebního řízení." To je programové prohlášení této vlády (Ukazuje.). A já návrh, který dneska projednáváme, považuji za naprosto neslučitelný s vládním programem této vlády.

Já si myslím, že by se k tomu měl vyjádřit i premiér této země, který tu dnes není. Proto dávám procedurální návrh, abychom jednání přerušili do přítomnosti premiéra. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Registruji váš procedurální návrh a dám o něm hlasovat. Nejprve vás všechny odhlásím... (Poslanec Výborný se hlásí.) Jestli navrhujete změnu procedurálního návrhu, prosím. Protinávrh? Ano, prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážená vládo, pane ministře, kolegyně, kolegové, já jsem pečlivě poslouchal pana poslance Vondráčka... On na mě něco signalizuje, já teď nevím, co to je... (Hluk v sále, poslanci přicházejí do sálu. Nápověda z pléna: Vondráčka!) Vondráčka, samozřejmě. Já jsem říkal V. To je ta špatná akustika tady v sále. Samozřejmě, známe se. Poslouchal jsem pana poslance Radka Vondráčka (S důrazem na V.) včetně jeho závěrečného procedurálního návrhu, na který má samozřejmě podle § 63 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny právo. Vypořádáme se s tím podle postupu pana předsedajícího, tedy hlasováním. Přesto chci tady vyjádřit přesvědčení, že tady dostatečně jasně zdůvodnil potřebu parciálního odkladu účinnosti stavebního zákona pan vicepremiér a ministr Ivan Bartoš, a není důvodu, proč by se k této velmi specializované věci měl vyjadřovat pan premiér. Jistě i pan poslanec Vondráček ví, že pan premiér nás v tuto chvíli stále ještě, pokud mám informace, zastupuje na jednání evropského summitu v Bruselu. Myslím, že to vyjádření pana ministra - a musím říci vlastně i velmi detailní rozbor a analýza pana ministra dopravy Martina Kupky - bylo naprosto dostatečné.

Proto mi dovolte vznést protinávrh k tomu procedurálnímu návrhu - opět postupuji podle § 63 jednacího řádu - navrhnout přerušení tohoto bodu, ale nikoliv v tom režimu, jak bylo navrženo, ale do 11.58. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Táži se, zda máte ještě někdo návrh k hlasování? Nevidím. Nejprve vás všechny odhlásím, požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami. Počkám, až se počet přihlášených ustálí... Počet je stabilní.

 

Nejprve tedy budeme hlasovat o procedurálním návrhu, respektive o protinávrhu pana předsedy Výborného o přerušení tohoto bodu do 11.58.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 77, přihlášeno je 155 poslankyň a poslanců, pro návrh 3, proti 56. Návrh byl zamítnut.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o původním návrhu, a to je návrh, aby tento bod byl přerušen do přítomnosti premiéra.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 78, přihlášeno je 157 poslankyň a poslanců, pro návrh 68, proti 89. S tímto procedurálním návrhem nebyl vysloven souhlas.

 

A my budeme pokračovat v projednávání tohoto bodu a eviduji zde faktickou poznámku pana poslance Radka Vondráčka. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Vondráček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane předsedající, přátelé, rozmáhá se nám tu takový nešvar, a to je dlouhé odůvodňování řekněme technických protinávrhů. Já si nemyslím, že to je poprvé, co se to děje v této Sněmovně.

Jedním ze základních principů a pravidel v jednacím řádu je, že o procedurálním návrhu se hlasuje bezprostředně. Teď to nevyřešíme, já bych jenom požádal, aby se té věci skutečně věnovalo grémium Poslanecké sněmovny, aby se dohledaly záznamy, jakým způsobem bylo postupováno, a myslím, že jsme dneska byli svědky, že to bylo dvakrát nadužíváno. Zkrátka máte většinu, tak nás přehlasujete, to je fér. Ale tímhle způsobem a až úsměvně prodlužovat odůvodňování těch návrhů, to si myslím, že do toho jednání nepatří. Tak pojďme se - my ne, já nejsem členem grémia - ale prosím, byl bych opravdu rád, kdyby se tomu věnovalo grémium. Děkuji. (Potlesk poslanců opozice.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Eviduji řadu faktických poznámek, to znamená, nejprve vystoupí pan předseda Marek Benda, potom pan předseda Jakub Michálek a poté případná přednostní práva. Tak ještě počkejte chvíli, než vám zapnu časomíru. Prosím, pane předsedo, mluvte. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP