(13.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji, pane předsedo. (Potlesk z řad pětikoalice.) A nyní vystoupí pan zpravodaj Patrik Nacher a připraví se s přednostním právem paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Já děkuji za slovo. Ono se to těžko na to navazuje, protože já to chci vést v té věcné rovině a v těch tématech, která jsem tady nadnesl, a na některé otázky mi odpověděl Marek Výborný, vaším prostřednictvím, paní místopředsedkyně. On tady řekl, že i za minulé vlády byla tady žádost o delší období než 30 dnů. Tak já jsem se podíval na ty inkriminované dny nebo měsíce, které uvedl. Já tady mám usnesení vlády z 30. září, kdy se vyhlašuje nouzový stav od 5. října na 30 dnů a stejně tak poté v návaznosti z 30. října do 20. listopadu, to je 20 dnů. Já jsem fakt nenašel, když jsem si dělal tu přípravu, ani jednu žádost, která by byla přes těch 30 dnů. A stále nezazněla odpověď na tu moji otázku, proč se tak bráníte tomu, aby se ten nouzový stav vyhlásil na 30 dnů, a to odůvodnění, že ten stav bude neměnný nebo se nezmění tak rychle, že bude trvat déle, tak já jsem vám řekl, že to platilo přece i u toho covidu.

Nicméně ta situace a ta jednotlivá opatření se mohou samozřejmě v čase měnit. To, co je třeba zapotřebí řešit v této chvíli řekněme třeba v souvislosti s ubytováním, tak za měsíc, když tady vidím ministra školství, tak třeba ten problém se přesune do jiné oblasti, to ubytování bude vyřešeno a budete třeba muset řešit vzdělávání, sociální oblast a tak dále.

Proto si myslím, že by bylo vhodné, abyste požádali o to, aby to bylo v té délce, tak jak to bylo i v tom minulém volebním období, to jest těch 30 dnů. Třicet dnů. Tady máte, to jste vy nikdy nečinili, tady máte nabídku i od opozice o podporu v této věci. A když to bude dvojnásobek, tak to, nezlobte se na mě, působí trošičku jakoby arogantně: my tady pojedeme 58 dnů, skoro dva měsíce, protože tady prostě tu většinu máme. A mně tam vadí, a to se na mě nezlobte, to není nic osobního, ale je to prostě konstatování faktů, mě tam vadí ten kontrast mezi tím, když já si tady fakt pamatuju ty debaty na té chodbě: dobře, 30 dnů ne, ale my vám schválíme 12. Bude to do konce kalendářního měsíce a tak dále, nebo 11 je nejméně, ale vím, že tam byly tyhlety debaty, a teď je tady těch 58.

Prostě to jsou podle mě jasné věci. Nevím, proč se toho bát. Za 30 dnů si o prodloužení nouzového stavu půjdete říct znovu a znovu jednotliví ministři, jestli tady skutečně tedy vystoupí, protože zatím tady vystoupil jenom ministr vnitra, obhájí tu nutnost a tu pozici. A takhle jste to chtěli vy a takhle mi to přijde fér.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. A nyní s přednostním paní předsedkyně Schillerová, poté pan předseda Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Tak já děkuju, děkuju za slovo, paní místopředsedkyně. Já jsem ráda, že tady pan předseda Výborný řekl, že nemá cenu v té debatě, která tady teď probíhala, pokračovat, takže já určitě v ní pokračovat nebudu a zase to vrátím do té věcné roviny.

Pan předseda Výborný - tady se kolegové hádají, já kdyžtak možná budu mluvit k tomu, o co se hádáte, jestli můžu, prostřednictvím paní místopředsedkyně, vám k tomu tady jenom něco říct. Já navážu na pana předsedu Výborného a nebudu už tady opakovat argumenty, citovala jsem pana... budu se držet teď vlastně ústavnosti té lhůty. Citovala jsem pana ústavního právníka Kyselu, on před chvílí mluvil, teď jsem to viděla na sítích, mluvil v kontinuálu České televize a tam to zopakoval, ty svoje důvody, proč vidí v kontextu těch právních předpisů třicetidenní lhůtu jako tu, která by měla být respektována. A tady to už opakovat nebudu. Pak samozřejmě jsem tady měla vytažené další názory dalších právníků.

Ale před chvílí, a myslím si, že když to přišlo mně na e-mail, tak to přišlo i vám, jsem obdržela ze Senátu Parlamentu ČR - stálá komise Senátu pro Ústavu ČR a parlamentní procedury, bylo to z 9. schůze konané 29. března 2022 k ústavním limitům prodlužování nouzového stavu. Když dovolíte, je to pár odstavců, přečtu to. Teď mi to přistálo na e-mailu. Tak možná my máme rychlejší trubky. Dívám se na pana předsedu Výborného, že to ještě nemá.

Ta stálá komise pro Ústavu ČR a parlamentní procedury konstatuje: za odpovídající interpretaci článku 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR, ve znění pozdějších ústavních zákonů, považuje takovou, která prodlužování nouzového stavu omezuje dobou vždy nejvýše 30 dnů, a to především z těchto důvodů - A dovolím si je odcitovat, není jich mnoho:

a) nouzový stav vyhlašuje zásadně vláda nejdéle na dobu 30 dnů, přičemž tato doba se po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny může prodloužit, ovšem však o tom rozhodne vláda;

b) kdyby rozhodnutí vlády o prodloužení nouzového stavu na základě jednou uděleného souhlasu nebylo vázáno žádnou lhůtou, může trvat až do zrušení vládou nebo Poslaneckou sněmovnou, třeba i roky, a to bez dalšího meritorního parlamentního projednání, protože politické projednání vlády s většinou Poslanecké sněmovny zahrnuje riziko blokování jednání o návrzích na zrušení nouzového stavu tím spíše, že při jediném užití tohoto institutu dne 18. února 2021 se o zařazení na pořad hlasovalo;

c) prodloužení nouzového stavu vyžaduje aktivní souhlas Poslanecké sněmovny, zatímco při rušení nouzového stavu se musí ustavit většina negativní, což není totéž numericky ani politicky;

d) prodloužení nouzového stavu vždy nejdéle o 30 dnů lépe odpovídá tomu, že vláda rozhoduje o době nejvýše třicetidenní; vystavuje ji to nutnosti obhájit před Poslaneckou sněmovnou a před veřejností, proč má nouzový stav nadále trvat; podtrhuje to skutečnost, že nouzový stav je institutem mimořádným, a v neposlední řadě je to potvrzeno kontinuální ústavní praxí posledních dvou let;

e) při absenci soudní kontroly rozhodování o nouzovém stavu nese Poslanecká sněmovna zvýšenou odpovědnost za výlučnou kontrolu parlamentní, která by byla výrazně oslabena, kdyby se měla prosadit praxe odlišná od té dosavadní - srovnej usnesení vlády č. 233 z 23. března 2022; právě mezní lhůta nutí ke skládání účtů;

f) přestože je stávající nouzový stav méně brizantní než nouzové stavy pandemické, stále má potenciál závažných zásahů do běžného fungování veřejné moci, jakož i do základních práv a svobod, pročež nemá být kontrola nad jeho trváním umenšována; ústavní úprava nadto rozhodování o nouzovém stavu podle dopadů neodlišuje, jednou prosazeného postupu se budou moci dovolávat i jiné vlády v jiných situacích;

pověřuje předsedu komise, aby toto usnesení předložil předsedovi Senátu, seznámil s ním senátory a zaslal jej k informaci předsedkyni Poslanecké sněmovny.

Vezměte to prosím při svém hlasování na zřetel. Já načtu během rozpravy protinávrh o prodloužení nouzového stavu o 30 dnů. Hnutí ANO je připraveno hlasovat, my jsme si to dnes ráno cvičně zkusili na klubu, pro těch 30 dnů. Zvažte to. Říká to i stálá komise Senátu pro ústavu a parlamentní procedury. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. (Potlesk z řad ANO a SPD.) A nyní vystoupí s přednostním právem pan předseda Marek Výborný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji, paní místopředsedkyně. Já jsem také rád, že se debata vrátila do této věcné polohy. Skutečně ke mně nedoputovalo usnesení z dnešního dne, nikdo ze senátorů si na mě nevzpomněl, aby to usnesení poslal. Nicméně já respektuji usnesení komise. Tajemníkem této komise je pan profesor Kysela, který zde byl zmíněn a který už v předchozích dnech v médiích na to svůj právní názor sdělil, tak jako v mnoha jiných věcech, když jsme se tady bavili o jiných ústavních tématech. Vzpomeňte, paní předsedkyně, prostřednictvím paní místopředsedkyně, debatu o volebním zákoně například, byla velmi vzrušená. Taky na to byly různé právní názory. To respektuji, to tak je. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP