(10.50 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)
Pan předseda Tomio Okamura, prostřednictvím paní předsedající, zde říkal, že kolují takové nějaké informace. A já bych zde chtěla přečíst pár informací, o kterých si myslím, že by bylo dobré, aby zde také kolovaly. Týká se to vyjádření pana poslance Polčáka a informací o tom, jak celá záležitost probíhala, protože na mě to dost často činí dojem, že informace, které máte, jsou pouze z jednoho článku, a to je málo.
Podotkneme tedy, že právní služby na odškodnění, pan poslanec jako advokát s tím souhlasil, se zastupováním v dubnu roku 2021. V té době musely uplatnit obce své návrhy na Krajském úřadu Zlínského kraje. Hrozilo, že propadne termín dle zákona o IZS. Po projednání se starosty jim pan Polčák dal písemný návrh a v něm zdůrazňoval, že by na věci pracoval jako advokát s metodou ohodnocení success fee. A jelikož v té době skutečně nevěděl, kolik na věci odpracuje nebo s kolegy odpracují, jaký bude vhodný postup, nestanovili si výslovně procento z úspěchu na věci. Věděl také, že bude po ukončení právních služeb odměněn a že věc bude následně vyřešena dohodou. Dále konstatuje pan kolega Polčák, že deklaroval, že na věci se nebude zviditelňovat jako politik. Obce s touto dohodou souhlasily a následně mu vystavily plnou moc a poskytly podklady k případu. Na případu začal pracovat bez dalších faktur kromě úvodních zálohových, které následně nevystavoval.
Po seznámení s podklady uznal, že věc je mimořádně složitá, a dohodl se na spolupráci v této věci s dalšími advokáty. Návrhy obcí podané podle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, doplňovali a připravovali zevrubné podklady. Také provedli analýzu právních možností, jak se domoci odškodnění, ale žádné právní řešení nevedlo pro obce k jednoduchému cíli, a už vůbec neumožňovalo plošné odškodnění občanů. A jaká byla zkušenost občanů? Všechny žádosti do té doby byly Krajským úřadem Zlínského kraje zamítány.
Na počátku června roku 2021 v diskusi uvažovali, že věc by mohla být úspěšná pro obce i pro občany díky přijetí speciálního zákona. Zpracovali s kolegy k němu za obce veškeré podklady a propočítali jednotlivé návrhy. A jak už zde bylo řečeno, zákon byl navržen v podobě, že z nároku vyjímal i osoby, které se v místě dlouhodobě zdržovaly a pociťovaly stejnou újmu jako ti, kdo nárok mají. Jde tedy o občany dotčených obcí s trvalým pobytem na ohlašovně, o osoby s faktickým pobytem, včetně cizinců. A těchto osob je ve všech obcích kvalifikovaným odhadem asi 300.
V Senátu pak byla tato problematická záležitost odhalena, ale starostové byli - do si na tu záležitost pamatuje - zděšeni. Pokud by se tento návrh vrátil do Sněmovny, tak hrozilo, že by mohl spadnout pod stůl, a tak se tedy dohodli, že vzhledem k tomu významnému riziku se zákon schválí a pošle se dál k prezidentovi a následně tedy se budou jednotlivé právní služby pro tyto takzvaně opomenuté osoby poskytovat přes obce a také v zastoupení pana advokáta Polčáka a jeho kolegů.
To znamená, že služby, které byly poskytovány a mají být poskytovány, mají různý charakter a mají asi tři okruhy. Prvním je úvodní dohoda, která byla v dubnu 2021, odškodnění obcím, zájem obcí na odškodnění jejich občanů. Druhým okruhem, který je ze září roku 2021, jsou další právní služby, právní pomoc opomenutým občanům. To tedy je péče o ty, kterým podle zákona nenáleželo odškodnění, ačkoliv v obcích pobývali nebo mají trvalý pobyt na ohlašovně. Třetím okruhem, což je z února 2022, je administrace veřejných zakázek při realizaci rozvojových projektů za získané odškodnění.
Shrnu-li to, jedná se o smlouvu jako jedinou odměnu za tuto komplexní právní službu, nikoliv jako provize za zákon, jak zde bývá často podsouváno. Služby měly být poskytovány realistickým očekáváním ještě dva roky a vypořádány touto jedinou odměnou. Hodinová odměna by byla o mnoho řádů nižší, než jak byla prezentována v Seznam Zprávy. Byl uzavřen pouze první okruh právních služeb, seznam úkonů byl pouze za tento uzavřený okruh a v seznamu úkonů byly pouze ty, které zcela odpovídají advokátním pravidlům, vedle vypracovaných písemných listin, dále příprav a porad se starosty oficiální jednání, kterých se Polčák účastnil spolu se starosty, kteří si jeho účast vyžádali jakožto jejich právního zástupce. Řadu soukromých jednání a schůzky výkaz pochopitelně nezahrnuje, jak zde bývá podsouváno.
Chtěla jsem, aby tyto informace zde zazněly a aby zde v tomto prostoru také začaly kolovat. Děkuji. (Potlesk zprava.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní jsou s přednostními právy přihlášeni pan předseda Okamura a paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová. Pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, tak já tady krátce zareaguji na to, co tady bylo řečeno. V souvislosti s tím, že tady řešíme osmimilionovou provizi pro místopředsedu STAN a europoslance Stanislava Polčáka za prosazování zákona, mi připadá opravdu skandální vyjádření předsedy hnutí STAN a ministra vnitra Víta Rakušana, který řekl - cituji a poznamenal jsem si to: Doba, kdy se řeší střet zájmů, je dávno pryč. No tak to je tedy neuvěřitelné vyjádření, protože ten střet zájmů právě není pryč a řešíme to tady právě u jeho místopředsedy.
Další věcí je, že co se týče už těch zoufalých výkřiků: hnutí Úsvit. Takže znovu zopakuji, je to z roku 2014, prošetřila mě policie, dvakrát to vrátil státní zástupce, je to osm, či dokonce snad už devět let zpátky a nic se nestalo, žádné lži a pomluvy se nepotvrdily. Takže to už je opravdu výkřik neuvěřitelný a spíše je skandální, že to vůbec může říct ministr vnitra, který tato fakta velmi dobře ví. ***