(18.00 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Ale s inflací se nedá bojovat tak, že budeme lít další a další peníze na dluh. Můžete mi jmenovat nějakého ekonoma, který by tyto vaše ekonomické plány podporoval? Vy jste rozpoutali inflaci a vaše rady směřují k dalšímu navyšování inflace a k tomu, aby inflace na tak vysoké úrovni trvala další a další měsíce. To prostě není možné. A pokud skutečně chcete 250 miliard někde vzít, tak buď je to na dluh, anebo chcete škrtnout něco za 250 miliard. Já tam ten prostor nevidím. A dluh - říkal jsem vám, kolik dneska stojí cenné papíry. Slyšel jsem argument paní předsedkyně Schillerové, že se stát předzásobil, že nakoupil dluhopisy včas. Tak já mám dvě otázky. Bylo to rozhodnutí vaše, prostřednictvím pana místopředsedy, nebo rozhodnutí odborného útvaru Ministerstva financí? A pokud vaše, dobré. Pokud rozhodnutí odborného útvaru, tak si prosím nepřipisujte zásluhy. A za druhé, to předzásobování skutečně bylo, ale týkalo se pouze a jenom roku 2021 a po nás potopa. O roku 2022 se nikdo nepředzásobil ani tak, ani málo, ani hodně, prostě řešil se rok 2021. To byl správný krok, abychom si rozuměli, já to nekritizuju, jenom ať to někdo nepoužívá v okamžiku, kdy vyčíslují, jaké jsou náklady na nové dluhy, které by podle těchto návrhů, které nejsou ani socialistické, ty jsou vlevo od bývalé ministryně Maláčové. Pamatuji si politiky, ano, kteří do dneška o sobě tvrdí, že jsou pravicoví. A když jejich pan předseda přinese ultralevicový program, tak všichni za ním stojí a všichni opakují, jak je to skvělé. Tak jak je to s tou vaší pravicovostí?

Odpovězte mi na otázku, co se stane, až skončí přechodné období a zvýší se DPH zpátky na tu úroveň, jaký to bude mít vliv na cenu a jaký to bude mít vliv na inflaci? Takže vy tím skutečně jenom navrhujete tu inflaci prodloužit a zadlužit ještě více naši zemi. A to tempo zadlužování, a můžete si říkat, co chcete, tempo zadlužování bylo nejvyšší v Evropské unii v České republice. Bez debaty. No, pan poslanec Nacher kývá hlavou, že ne, on má lepší čísla než Eurostat. No, možná. Tak navrhneme Eurostatu, že zrušíme instituci a bude to dělat pan poslanec Nacher, bude to určitě levnější. Nemyslím, že přesnější, ale levnější to bude bezesporu. Můžete zpochybňovat leccos, můžete zpochybňovat politický program, politické názory, ale pokud začnete zpochybňovat čísla statistických úřadů, tak v té debatě nemá cenu vlastně vůbec pokračovat. Já jsem si tu tabulku neobjednal, já jsem ji viděl v tom samém okamžiku jako vy, když bylo publikováno. Myslím si, že ta čísla jsou úplně jasně vypovídající - 4 miliardy nejsou málo, v příštím tisku jsou další 4 miliardy, to už je 8 miliard.

Dodatečné příjmy - mýtus. Zjevily se dodatečné příjmy a stát vybírá desítky miliard daní navíc. Tak za prvé, to, co vyplynulo z lednové makroprognózy, jsme zapojili do rozpočtu a už je ve schváleném rozpočtu. Podstatná část jde na sociální politiku. To nejsou volné peníze, ty jsou určené na důchody, jsou určené na příspěvek na bydlení, jsou určené na zvýšení životního a existenčního minima, respektive na všechny dávky, které jsou od toho navázány.

Velmi často slyším, že existenční minimum je menší než 5 000, ale už neslyším, neslyším v té debatě správnou informaci, že nikdo z českých občanů nepobírá buď životní, nebo existenční minimum, že to je jenom číslo, od kterého se ta konkrétní dávka odvíjí. Já myslím, že aby ta debata byla férová, je to třeba říkat přesně a pak můžeme porovnávat, zda to je výhodné, nebo to výhodné není.

Rozumím kritice opozice - vláda se nestará o české občany. No, ale já nevím, jak jste na to přišli. Vezměte si kalkulačku, vydělte si výdaje státního rozpočtu schváleného počtem dnů - 5,2 miliardy denně jsou výdaje státního rozpočtu - a kam směřují? K našim občanům a k našim firmám. Nebo máte pocit, že jdou někam jinam? 5,2 miliardy denně. To je týdně 36 miliard. Takže já vůbec nerozumím této rétorice, kde by ty peníze končily - kde jinde než u občanů? Podle nové makroekonomické prognózy z dubna, která už má v sobě i odhadované dopady Putinovy války na Ukrajině, se zvýší celkové daňové příjmy státu o 5 miliard, slovy pět, ty v rozpočtu skutečně nejsou a ty určitě zapojíme, ale pět, ne desítky.

A navíc, z těch 60 miliard, které jsme zapojili, většinu netvoří příjmy z DPH, ale příjmy ze sociálního pojištění. Je to ve všech podkladových materiálech u státního rozpočtu, který jsme tady společně projednávali ve třech čteních, takže nikdo se nemůže tvářit překvapeně. A mimochodem, budeme mít za týden data za první čtyři měsíce, tam už se dá procentuálně odhadnout, jak se plní příjmy. Tak se podívejte, až to bude publikováno, zda ty příjmy jsou nad jednou třetinou, nebo přibližně jedna třetina, nebo pod jednou třetinou. Takže není pravda, že stát inkasuje desítky miliard navíc a někde si je nechává. Všechny dodatečné příjmy z lednové makroprognózy jsme zapojili, většinu do sociální oblasti. Mimochodem jsme taky museli zvýšit platbu za staré dluhy. To je pravda, taky jsem to říkal, když jsem tady obhajoval státní rozpočet a říkal jsem, na co jsme ty peníze, dodatečné příjmy, na jaké dodatečné výdaje jsme je dostali.

Druhý mytický zdroj příjmu, o kterém slyším, jsou příjmy z emisních povolenek. Jinými slovy, minulý týden jsme nechali znovu přepočítat odhad příjmů emisních povolenek do státního rozpočtu pro letošní rok - 19 miliard. Víte, kolik máte ve schváleném rozpočtu? 19 miliard. Devatenáct bez devatenácti je nula, to je další dodatečný mýtus dodatečných příjmů státního rozpočtu, který takzvaně máme někomu poslat, ale žádný tam není. Takže není ambicí vlády vybírat desítky a desítky miliard navíc a ty nepoužívat ve prospěch občanů a firem, ale žádné takové příjmy nejsou.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky a další vystoupení s přednostními právy. Nejprve tedy vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Milan Feranec a připraví se Patrik Nacher s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, jenom krátce zareaguji na to, co říkal pan ministr financí. Na začátku říkal, že za inflaci může schodek, nezodpovědné hospodaření vlády. Tak jenom bych připomněl, v době, kdy v uvozovkách nezodpovědná Babišova vláda připravila nezodpovědný rozpočet, byla inflace kolik, 6 %? Myslím, že 6 plus minus. (Poslankyně Schillerová z lavice: 5,8.) 5,8, děkuji. Potom přišla zodpovědná vláda, připravila zodpovědný rozpočet, inflace se měla snížit, ona je dvojnásobná. To jenom pro vysvětlení těchto závislostí a pojmů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní Patrik Nacher se svou faktickou poznámkou. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, pane místopředsedo. Budu reagovat na pana ministra a pak jinak k tomu samotnému návrhu něco řeknu, protože jsem přihlášen, ale teď na faktickou. Vy jste říkal, že já mám dělat nějaké svoje tabulky a ušetříme peníze za Eurostat. Tak já mám tady tabulku také z Eurostatu, která porovnává dluh vládního sektoru k HDP, ale nikoliv mezi roky 2020 a 2021, ale 2019 a 2021, což má svoji nemilosrdnou logiku, protože to srovnává rok před covidem a po covidu. Tam to srovnání má nějakou svoji logiku, protože covid s tím zamával stejně, jako s tím pravděpodobně nějakým způsobem zamává konflikt na Ukrajině. A z tohoto srovnání vychází, že zatímco průměr Evropské unie je, že země se zadlužily mezi těmito roky více, o 15 procentních bodů, Česká republika je pod průměrem, a je to 12,4. To znamená, že je v lepším průměru. Ano, je možné, že mezi roky 2020 a 2021 ta čísla jsou jiná, ale vy si samozřejmě vybíráte ty statistiky, ty tabulky, které vyhovují vašim argumentům. A já vám tady dávám srovnání, kde se srovnává srovnatelné - klasická standardní doba před covidem a to, co vlastně teď bereme, že už ten covid víceméně odeznívá. A to je podle mě srovnání, které má jasnou logiku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP