(19.20 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)

Jako odpověď na pro mnohé občany neúnosné zdražování energií bych očekával okamžitou akci vlády České republiky, spočívající například v regulaci cen elektřiny nebo zemního plynu, ustoupení od nákupu na zahraničních burzách a samozřejmě okamžité opuštění systému emisních povolenek. Co udělala ve skutečnosti v této věci vláda České republiky pro své občany? Teze Green Dealu opustit odmítla a lidem poradila, ať si doma na termostatu nastaví nižší teplotu. Vláda také tvrdí, že nemůže regulovat ceny elektřiny pro odběratele České republiky. Přitom slovenská vláda to dokázala. Závěr je jediný: česká vláda opět selhala. Problém nechce řešit úmyslně. Výsledek je jasný, že cena elektřiny na Slovensku je zafixovaná do roku 2024 ve výši 62 eur za megawatthodinu. U nás je nejnižší cena více než 160 eur za megawatthodinu. Proč premiér Fiala nezajede raději do Německa pro plyn za 7 korun za kubický metr, abychom za plyn neplatili více než 100 miliard korun navíc oproti jiným státům, protože my ten plyn nakupujeme několikanásobně dráž? Situace je naprosto kritická. Ceny plynu pro odběratele jsou tak v Česku více než dvakrát vyšší než například na právě zmiňovaném Slovensku. Proč vláda zakazuje takzvané dezinformační weby a bojuje proti dezinformacím a sama dezinformace cíleně šíří? Například že energetickou krizi zvládneme a že jsme na ni připraveni. Jak? Nebo že u nás stouply ceny energií stejně jako v ostatních státech, to jest o desítky procent, přitom stouply o stovky procent. Proč vláda nemluví pravdu?

Čtvrtým problémem je právě neskutečné zdražování pohonných hmot, které sice v minulých dnech nepatrně zlevnily, ale nyní se drží na pořád stále vysoké ceně a podle ekonomů nelze očekávat, že by mělo v budoucích dnech dojít k nějakému výraznému zlevnění. Ceny tak zůstávají v průměru na nějakých 45 korunách za litr nafty, což je prostě neskutečné, a podle některých předpovědí budou i dále narůstat. Hnutí SPD navrhovalo několik řešení spočívajících v dočasném odpuštění DPH na pohonné hmoty, případně ke stanovení maximální ceny za litr. Dlouhodobým řešením je pak pochopitelně odstoupení od takzvaného Green Dealu. Co udělala česká vláda? Chce ukončit přimíchávání biopaliv do nafty a snížit spotřební daň o pouhou korunu a padesát haléřů, což je úspora spíše úsměvná. Navíc je to na pouhé čtyři měsíce. Dále plánuje odpuštění silniční daně, což je ale nepatrná pomoc jen pro podnikatele, protože pokud si představíte, že ta daň je cirka dva tři tisíce za rok na automobil, tak to samozřejmě nemůže třeba vykompenzovat ceny, které ty firmy musí platit nejenom za vytápění třeba budov a za další energie, takže je to pomoc velmi malá. Obyčejným občanům vláda poradila, aby tankovali méně.

Pátým problémem, na předchozí mnou jmenované problémy navazující, je zdražování potravin. Zemědělskou produkci - nebojte se, už budu končit, ještě minutu - zemědělskou produkci ovlivňuje nejen šílená cena energií, benzinu nebo nafty, ale bohužel i skokový nárůst cen u ostatních komodit. Jen cena pšenice vzrostla v minulých týdnech o 40 %. Další nárůst cen se tak očekává nejen u pečiva, kde se počítá s nárůstem cen na dvojnásobek i více, ale i u masa, neboť se samozřejmě zdraží i krmné směsi.

Ekonomové očekávají, že se situace bude i nadále zhoršovat. Jen bych chtěl připomenout, že hnutí SPD opakovaně upozorňovalo na potřebu co největší potravinové soběstačnosti. Jaká byla reakce nynější koalice? Smáli jste se nám. Tak se vás chci, dámy a pánové z vládnoucí koalice, zeptat, zda je vám to k smíchu i nadále. Nebo už si uvědomujete, jak závažný problém to je?

Mohl bych takto pokračovat s dalšími problémy, jako je omezení svobody slova, osekání mezd pro policisty, hasiče, nepedagogické pracovníky a další věci. Děkuji za slovo a pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Máme faktickou poznámku pana poslance Adamce.

 

Poslanec Ivan Adamec: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych se s dovolením otázal vás, pane předsedající, zda pan kolega poslanec Hrnčíř má přednostní právo. Je sice řádně přihlášen do rozpravy, ale má mluvit k věci, a to nemluvil. Co je dovoleno lidem tady s přednostním právem, není dovoleno nám, kteří to přednostní právo nemáme. A máme mluvit k věci, tak bych prosil, abychom mluvili k věci a nechali si ty volební programy na jindy. (Jeho projev je velmi emotivní. Smích poslanců na levé straně sálu.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: To byla faktická poznámka pana poslance Adamce. Vracíme se do obecné rozpravy, do které je přihlášen pan poslanec Kolovratník. Připraví se pan poslanec Nacher.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Budu mluvit k věci, slibuji, pane kolego předsedo hospodářského výboru Adamče. Tak si říkám, když vnímám tu předchozí debatu, že dramaturgyně Nováková z pořadu 168 hodin bude mít žně, kdo tady koho má rád a nemá. Já nebudu už přidávat další potravu k tomuto tématu, ale budu nejdříve krátce reagovat na předchozí debatu. Souhlasím s tím, že prezentovat tady své volební programy a přetahovat se o nějakých idejích sem na jednu stranu patří, na druhou stranu bychom měli být trochu více věcní.

Víte, já na začátku, když jsem poslouchal pana ministra Stanjuru, jsem nostalgicky zavzpomínal - možná to i odlehčím - když si vzpomenu na loňský rok, kdy jsme tady, ODS a ANO, společně zrušili superhrubou mzdu a ulevili jsme plošně všem. Měli jsme na tom shodu a říkali jsme: Necháme lidem víc v peněženkách. A vidíte, rok utekl. Já jsem za to naše společné rozhodnutí do dneška rád a myslím si, že bylo správné. Myslím si, že neroztáčelo inflaci. Teď mě mrzí, že často naše tábory už na tu věc nehledíme tak jednotně a nevzpomínáme na ni tak jednotně, jako jsme byli před rokem, a to jsme tady byli vlastně také ve dvou táborech, byť řekněme inverzně. Tak vidíte, že superhrubá mzda nám šla. Jsem optimista a věřím, že třeba jednou podobnou shodu hnutí ANO a ODS tady zase najdeme. To je reakce na tu předchozí debatu.

Ale v druhém bodu budu ještě také reagovat, mám celkem tři připravené. To je to Německo, zmínka toho Německa...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším. Poprosím ostatní kolegy, aby se utišili. Míra hluku se zdá být více než optimální.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za to moc. Myslím, že zaznělo z úst pana ministr Stanjury, že v Německu snížení té daně na pohonné hmoty není tak vysoké a velké. A vidíte, to už není ta informace úplná. Co se stalo v Německu? Německá vláda už někdy v zimě přijala první balíček plošných opatření pro sociálně slabé. Teď má připravený další krok. Pokud vím - nemám ty zprávy nejčerstvější, abych byl korektní - ale má připravenou další paušální pomoc ve výši nějakých 300 euro na každého pracujícího. Abych byl u té dopravy a u vazby na spotřební daně z pohonných hmot, tak chystá veřejnou jízdenku, levnou veřejnou jízdenku, za nějakých 9 euro na všechny druhy dopravy.

To prosím, kolegové, sledujte, tímhle se zkuste inspirovat. Pomůžete pozitivně lidem, umožníte jim využít jiné druhy dopravy, o kterých víme, že jsou ekologické, efektivní, jsou veřejné. Vláda dostane víc lidí do veřejné dopravy, tudíž i dopravci, nejen tedy ti nákladní v tomto případě, ale i ti osobní, budou mít lepší ekonomické výsledky, budou lépe fungovat. Mělo by to být v Německu, ještě to není schválené, je to podrobeno řadě debat, to je potřeba korektně říct. Spolkové státy z toho nejsou úplně nadšené, takže uvidíme, jak to dopadne. Ale abych to zkrátil: představa Němců je, že někdy od června do srpna by touto formou měli podpořit jak dopravce, o kterých je tady dneska často řeč, tak právě občany, ty, kteří dopravu využívají nebo potřebují využívat, i k cestě do práce. Levná veřejná jízdenka na všechny druhy dopravy. Prosím, berte to jako inspiraci. Nechci tady být kritický, chci vám to přinést jako návrh nebo nápad.

Ještě jednu myšlenku tady chci povědět a chci, aby zazněla a byla slyšet. Když jsme to dneska dopoledne diskutovali na klubu, tak jsem se zkoušel přimluvit za to, abychom nesouhlasili se zrychleným projednáním v devadesátce, abychom se dohodli na normálním standardním projednání, ale za podpory maximálního zkrácení lhůt. Nakonec jsem nebyl vyslyšen. Respektuji to a chápu, nechci, aby ze strany vás, koalice, jsme byli kritizováni, že jsme schválně obstruovali, prodlužovali přijetí zákona dnes. Souhlasím s tím, chápu, že rychlost je teď převažující, že je to alespoň něco, byť - jak od nás všech slyšíte a uslyšíte - je to málo, myslíme si, že je to málo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP