(11.40 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A třetí problém, ten představuje vyrovnávací období, takzvané vyrovnávací období. Tam jde o to, že náš český zákoník práce stanoví vyrovnávací období na 26 týdnů, kolektivní smlouvy ho mohou prodloužit, je to hodně variabilní, až na 52 týdnů. Ale pozor, tachograf se kontroluje pouze po 28 dnech zpětně. To znamená, že záznamy nemusí být a ani vlastně nejsou po tak dlouhé době při silniční kontrole k dispozici.

Ale jak říkám, nechci tady strašit, nechci teď určitě zákon blokovat, vracet k projednání a podobně. Spíš je to věc, kterou cítím jako důležitou, aby zazněla, byla zaznamenána, a počkejme si na praxi. Věřím, že kdybychom ty problémy pak řekněme v tom reálném životě viděli, že se tady můžeme dohodnout třeba i na krátkém projednání ještě v doplňující novele třeba v té takzvané devadesátce a tyto věci dopracovat. Určitě té kontrole pracovní doby při silničních kontrolách, je potřeba se jí věnovat. Je logické, že zastánci, dopravci, ti hráči, podnikatelé, kteří jsou na trhu, z toho úplně nadšení nejsou, ale když jsem se odborně ptal, tak jsem cítil řekněme nějakou vstřícnost nebo pochopení, že zkrátka Ministerstvo dopravy, český stát musí reagovat. Je to implementace unijních předpisů, kterou musíme u nás použít, a nechceme, ani dopravci, ani my jako opozice, nechceme být přímo proti tomu.

Asi poslední, co jsem při tom studiu tady toho zákona nebo těch návrhů a při porovnání s praxí poznal, je to už opravdu poslední postřeh, tak takovým potenciálně konfliktním místem může být fakt, že řidiči silniční dopravy mají nařízení o dodržování dob řízení, o přestávkách, odpočincích a tak dále, velmi řekněme striktní. Někdy se ta pravidla můžou jevit až trochu jako zbytečná, ale opět je to spíš potom diskuse, k diskusi možná i podzákonných norem, to znamená takzvané prováděcí vyhlášky.

A možná řeknu takové ilustrační trochu odlehčení, ilustrační příklad, že tady ta směrnice, silniční balíček a to, co teď tedy promítáme do českého práva, tak ono se to dokonce může vztáhnout i na podnikatele v silniční dopravě. Takže my bychom teoreticky - někteří z vás mají svoji živnost nebo podnikání - najednou de facto ad absurdum mohli zavádět požadavky na nějakou pracovní dobu, na přestávky a podobná ustanovení, která jsou běžná u zaměstnanců, tak bychom je najednou implementovali na podnikatele, který je sám za sebe, a je to přece na něm, jak se rozhodne. Takže i to by se mohlo v praxi stát. Sečteno a podtrženo, teď ta implementace zákona č. 119/199, zvláštní povinnosti podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly, se mohou týkat právě i podnikatele, který je zároveň řidičem. Takže by tam mohlo dojít k takovýmto absurdním situacím.

Ale jak už jsem řekl několikrát ve svém vystoupení, není to věc, která by byla důvodem k nějakému vracení zákona, k projednání nebo k jeho zbytečnému blokování. Je to věc spíš, kterou cítím, že by právě tady, v druhém čtení, při vysvětlení a i pohledu na pozměňovací návrhy měla zaznít. A avizuji: pokud ty výkladové nebo ty problémy v praxi uslyšíme, může to být pak téma pro podvýbor pro dopravu, pro hospodářský výbor, tak samozřejmě budeme připraveni to řekněme doladit a dopracovat k tomu, ať to funguje dobře. Myslím si, že se tady všichni shodneme napříč jak v koalici, tak opozici, pokud to bude ku prospěchu českých firem, českého průmyslu, našich podnikatelů, jejich větší konkurenceschopnosti na poli Evropské unie, tak určitě tady najdeme shodu a přijmeme případné další změny co nejdříve. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Já děkuji. Konstatuji, že jsme v obecné rozpravě zákona o silniční dopravě ve druhém čtení. Další, kdo se hlásí do obecné rozpravy, je pan ministr dopravy pan Martin Kupka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já si dovolím jenom doplnění a podtržení některých faktů. Důležité je, že v případě kontroly pracovní doby na silnici představuje předkládaná podoba zákona skutečně transpozici směrnice a jde o kontrolu týdenní pracovní doby a přestávek na jídlo a oddech. Nejde o úpravu kontroly všech aspektů pracovní doby. Navíc ta kontrola bude omezena opravdu jen na kontrolu údajů z tachografu a už v současné právní úpravě je stanovena odpovědnost jak pro řidiče, tak pro samotného dopravce.

Chtěl bych ale ještě doplnit několik bodů, které je dobře zmínit, protože jak na jedné straně přináší některé nové povinnosti a úpravu nových povinností, tak na druhé straně také přináší jisté odbřemenění a snížení administrativní zátěže s ohledem na to, že bychom měli mít vždycky na mysli také to, abychom úpravou zákonů přinášeli i zjednodušení. Tak si dovolím zmínit, že v tomto případě nebude muset podnikatel v silniční dopravě nahlašovat dopravnímu úřadu nové údaje týkající se jím provozovaných vozidel, pokud bude současně provozovatelem toho vozidla, což znamená jistou míru snížení administrativní zátěže. Stejně tak dochází ke zrušení povinnosti podnikatelů v silniční dopravě provádět opravy velkých vozidel na plochách k tomu určených a uchovávat doklad o provádění údržby mimo vlastní prostory po dobu dvou let, což samozřejmě znamená další zbytečné papírování. Navíc ta úprava to zbytečné papírování ruší. A platí, že v případě vozidel používaných pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo průkaz profesní způsobilosti řidiče nebude povinností užívat tachograf, byť by jím bylo vozidlo vybaveno.

A konečně jedna z těch dílčích úprav, která vychází ze současné praxe. Dochází k odstranění duplicitního posuzování bezúhonnosti u podnikatelů v silniční dopravě a odpovědných zástupců zároveň živnostenskými úřady a dopravními úřady v tomto směru. To znamená také jistou úlevu.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji panu ministrovi dopravy. Další, kde jsem avizovala přihlášku z místa, a hlásí se pan poslanec Karel Sládeček. Takže v tuto chvíli, pane poslanče, máte slovo, byť vidím faktickou, ale už byl pan Sládeček přihlášen. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Sládeček: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Milé dámy, vážení pánové, já bych zde souhlasil s kolegou Kolovratníkem, byť vnímáme nějaké možné problémy, tak tento zákon, tento návrh zákona si myslím obsahuje velmi důležité právní úpravy. A já mohu říct za klub SPD, že tento zákon podpoříme i do třetího čtení. Děkuju za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Tak teď mohu - faktickou poznámkou je tady přihlášen pan poslanec Jan Bureš. Nehlásí se s faktickou poznámkou? Dobře. Mám ji tady, takže... V tuto chvíli se zeptám, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Vidím, z místa pan poslanec Martin Kolovratník. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji. Ono by to bylo skoro i na faktickou poznámku, ale je to jedno, protože to bude několik vteřin.

Chci panu ministrovi moc poděkovat za tu reakci. A já jsem to i v tom svém úvodním slově říkal, že jsou to potenciální možná rizika, která by mohla přijít v praxi nebo v reálném životě. Pokud kolegové na ministerstvu dopravy - je mi to jasné, že asi když se ta novela, ta implementace připravovala, tak také jednali s trhem hráči na trhu - se ptali na to, co by to mohlo udělat v reálu, to znamená, pokud i s tímto je na rezortu počítáno, a slyším tam ta slova o zjednodušení, to jednoznačně vítám. To si myslím, že je hrozně moc dobře, tak za to vysvětlení děkuju. A vlastně možná to i odlehčím - pokud budou mé obavy zbytečné, budu jedině rád a bude fajn, když to bude fungovat.

I když na druhou stranu si dovolím takové malé kratičké zamyšlení, že dlouhodobě se teď dívám, a je to ve vztahu té energetické krize, cen pohonných hmot: ono to je všechno provázané. Když vedeme debatu o jednotlivých dopravních módech, tak teď vlastně tady svým způsobem pomáháme a zjednodušujeme silniční dopravě a má to logiku z pohledu podnikatelů, kteří na silnici podnikají. Ale já stále vždycky a tím se netajím, moje srdce je přece jen malinko bližší železnici, a tak budu doufat a přát si, abychom podobně ulehčili životy podnikatelům v železniční dopravě, aby železnice jako dopravní mód, který je ekologický, efektivnější, energeticky možná i bezpečnější z hlediska pohonných hmot a podobně, tak abychom podobnou shodu nalezli i tam. Ale souhlasím s tím, že to je samozřejmě jiné téma, jiný zákon, není to novela zákona číslo 111 o silniční dopravě. Takže děkuji za tu reakci panu ministrovi.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. Neeviduji žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Zeptám se ještě v tuto chvíli, jestli se někdo nehlásí z místa? Rozhlížím se po sále, nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím obecnou rozpravu.

Zeptám se, jestli má zájem o závěrečné slovo pan ministr dopravy? Nemá, paní zpravodajka také ne. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP