(11.50 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

V tuto chvíli si dovolím zahájit podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Zeptám se, jestli se někdo hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím podrobnou rozpravu.

Zeptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo ze strany pana ministra dopravy? Není. Ze strany zpravodajky hospodářského výboru? Také ne.

Takže v tuto chvíli končím druhé čtení tohoto návrhu zákona, poděkuji panu ministrovi dopravy a poděkuji paní zpravodajce hospodářského výboru, paní Zuzaně Ožanové.

 

A nyní předcházíme k dalšímu bodu, a to je bod

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 76/ - druhé čtení

Požádám opět, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan ministr dopravy, pan Martin Kupka. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, i v tomto případě předložený návrh zákona je zaměřen téměř výlučně na implementaci předpisů Evropské unie do vnitrostátního právního řádu, a to směrnice o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury včetně novely této směrnice, dále směrnice o interoperabilitě elektronických systémů pro výběr mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací týkajících se nezaplacení silničních poplatků v Unii a navazujících přímo použitelných předpisů.

Návrh zákona lze z hlediska jeho obsahu rozdělit do tří oblastí. První je řízení bezpečnosti vybraných pozemních komunikací při jejich projektování, výstavbě a provozování, to druhé téma - poskytování evropské služby elektronického mýtného a konečně poskytování informací o absenci úhrady časového poplatku či mýtného v přeshraničních situacích.

Už v rámci prvního čtení jsme se tady bavili o tom, jaký bude konkrétní dopad, kdy novela přináší rozšíření povinností právě v případě projektování nových silničních staveb, kdy bude nutné i pro silnice první třídy, i pro úseky silnic druhé a třetí třídy, spolufinancované z Evropské unie, přicházet s novými bezpečnostními studiemi, respektive auditem, s tím, že i v debatě jsme tady uváděli, že to je ale nová povinnost, která přispěje k větší bezpečnosti, a i klíčoví hráči, jako jsou kraje, jsou s tou úpravu svolní, protože už v tuto chvíli jsou v těch projektech, které připravují, povinováni, pokud to financuje Evropská unie, zároveň takové audity a taková bezpečnostní opatření dělat.

V oblasti poskytování evropské služby elektronického mýtného dochází k dílčím změnám v povinnostech poskytovatele evropské služby elektronického mýtného. Zmíním jedinou změnu, která nevychází z unijního práva, kterou je zrušení povinnosti vybavit vozidlo elektronickým zařízením v systému elektronického mýtného, pokud jde o vozidlo osvobozené od zpoplatnění, to znamená, pokud má vojenskou poznávací značku, registrační značku elektrického vozidla nebo zvláštní registrační značku historického vozidla.

Jde o návrh zákona, který byl předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky v jejím předchozím volebním období, nicméně nedošlo k projednání v celém legislativním procesu. Hospodářským výborem byl k návrhu zákona přijat pozměňovací návrh, který se týká rozšíření možnosti obecného užívání pozemních komunikací nadrozměrnými vozidly i pro případ vnitrostátní přepravy pracovních strojů využívaných pro opravy nebo pro údržbu pozemních komunikací, a musím doplnit, že Ministerstvo dopravy s touto úpravou rovněž souhlasí. Děkuji mnohokrát za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji panu ministrovi dopravy. Pouze budu konstatovat, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisky 76/1 a 2 a nyní poprosím, aby se ujala slova zpravodajka hospodářského výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a o případných pozměňovacích návrzích, které ji také požádám, aby odůvodnila. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor se nejprve na své 6. schůzi dne 31. března 2022 zabýval harmonogramem projednávání tohoto tisku a následně tento tisk projednal na své 7. schůzi dne 14. dubna 2022, přičemž přijal následující usnesení.

"Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu náměstka ministra dopravy Jakuba Kopřivy, zpravodajské zprávě poslankyně Zuzany Ožanové a po obecné a podrobné rozpravě:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 76 ve znění schváleného pozměňovacího návrhu" - já ho přečtu, poněvadž je krátký: "V části první, čl. 1, za dosavadní bod 53 se vkládá nový bod, který zní: v § 24b odst. 1 se na konci textu písmene b) doplňují slova: anebo o vnitrostátní přepravu pracovních strojů využívaných pro opravy nebo údržbu pozemních komunikací nebo vnitrostátní jízdu s přepravou těchto pracovních strojů související, následující body se přečíslují; II. zmocňuje zpravodajku výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedla v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona; III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesla zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu v hospodářském výboru; IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR."

Tolik o projednávání tisku v hospodářském výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Mnohokrát děkuji paní zpravodajce hospodářského výboru, paní poslankyni Zuzaně Ožanové, a nyní si dovolím otevřít obecnou rozpravu. Nemám evidovanou žádnou přihlášku, vidím, že z místa se v tuto chvíli hlásí pan poslanec Martin Kolovratník. Požádám ho, aby přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Omlouvám se, písemnou jsem tam dával na poslední chvíli a už se tam objevila. Tady budu mnohem stručnější než u předchozího zákona, ale také cítím zapotřebí tady řekněme reagovat na jeho obsah.

Jak řekl pan ministr, je to implementace opět evropského práva, měníme tam zákon č. 13/1997, to je vlastně ten základní, který popisuje, definuje infrastrukturu, ale za prvé, měníme tam další dva zákony, č. 56/2001 o podmínkách provozu na pozemních komunikacích. To je obsáhlý zákon, který primárně se věnuje problematice stanic technické kontroly, evidenčních kontrol a mnohého dalšího. Tady mám informace, my jsme o tom s panem ministrem mluvili, že také dojde k nějaké větší novele tohoto zákona, ale není to předmětem tohoto. A ještě č. 168/1999 o pojištění, kde by to také mohlo být zcela jiné téma, o povinném ručení, o tom, kdo odstraňuje překážky na dálnicích a podobně, ale to by bylo ode mě nekorektní, toto téma otevírat teď tady v druhém čtení u této evropské implementace, a dostaneme se k tomu, až ty zákony - řekněme, že to budou vládní návrhy zákonů - přijdou sem na plénum.

To, co chci povědět. Za prvé, zvýšení bezpečnosti, bezpečnostní audity na infrastruktuře, já už jsem to tady říkal a vysvětloval v prvním čtení. Zase, bylo by nekorektní a zbytečné to tady schválně nebo zbytečně opakovat znovu. Vnímáme to tady teď z pohledu o pozice jako velmi prospěšné. Když jsme se na ten zákon dívali, neshledali jsme tam žádný důvod k nějakým pozměňovacím návrhům nebo úpravám. Opravdu se vychází z praxe, kdy prokazatelně na statistikách, na výsledcích nehodovosti ukázala, že komunikace nejvyšších tříd, tedy primárně dálnice a silnice první třídy, pokud už při projektování procházejí bezpečnostním auditem odborníků, ale pak jsou také těm auditům podrobovány i následně už v průběhu užívání, že to má prokazatelně dobrý, pozitivní vliv na snížení nehodovosti a i na snížení důsledků, závažných důsledků dopravních nehod. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP