(12.00 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)
Unie, když se tím inspirovala, tak řekla: Pojďme toto rozšířit na další silnice - hlavně na ty krajské - druhých a třetích tříd. Já jsem to tady říkal. Vyžaduje to nějaké zvýšené náklady, ale relativně malé, a zase existuje spousta statistik a ekonomických hodnocení, že taková věc, ty náklady, které stát vydá, říkám, v celkovém rozpočtu SFDI jsou opravdu marginální a na snížení těch externalit a dopadů se nám to velmi, velmi násobně vrátí. Takže jednoznačně z naší strany podpora a není potřeba k tomu povídat víc.
To, co ale nezaznělo v prvním čtení ani na hospodářském výboru, je ta druhá část, a to je zavedení evropské služby elektronického mýta. Já bych to tady mohl, kolegyně, kolegové, lehce, krátce trochu osvěžit. Slovo zkratka EET je pro vás z vládní koalice rudým hadrem a tím, co nechcete, čemu bráníte a budete bránit. Tady ta zkratka je velmi podobná a je to EETS. Vychází to z anglického jazyka a zkratka EETS opravdu zavádí, tady popisuje evropskou službu elektronického mýta. Pro vaši představu, je to vlastně interoperabilita a zjednodušeně to, na co jsme jako občané běžně zvyklí u mobilních telefonů, že zkrátka kamkoliv jedete po Evropě a vlastně i po světě v rámci roamingu, tak vám mobil funguje všude a domluví se s tou zahraniční sítí. To znamená, nemusíte mít jiné hardwary, jiné telefony nebo jiné SIM karty. Dopravci to dodnes nemají, anebo víceméně trochu mají a trochu nemají. Pokud jste se někdy v praxi dívali někde na benzince, šli jste kolem kamionu, tak to můžete krásně vidět na čelních sklech, jak tam těch krabiček mají ne snad desítky, ale určitě jednotky, možná malé desítky, jak jich mají spoustu, a to je velká administrativní zátěž pro jednotlivé firmy, jednotlivé dopravce, že zkrátka pro každý členský stát, kterým projíždějí, musí mít takové zařízení. A tedy musím říct zaplaťpánbůh, že konečně to teď promítáme a zlepšujeme funkčnost evropského elektronického mýta i do českého systému.
Jenom podotknu, že máme sakra na čas, protože lhůta pro implementaci tohoto zákona byla do 17. prosince loňského roku. Samozřejmě všichni víme, známe to, že byť jsme ve zpoždění, pokud český stát prokáže, že jsme sice pozdě, ale už tady probíhá legislativní proces nekonfliktně, bez problémů, tak že žádný postih nebo sankce vůči nám nebude vystavena. Víme, že to bude přijato velmi krátce.
A tady to mýto, jak to s ním souvisí. Když jsem se díval do statistik, tak i přesto, že jsme měli covid, že jsme měli krizi s Ukrajinou, v minulém měsíci, v březnu, jsme měli opravdu historicky největší výběr mýtného tady v České republice. Pro vaši představu, dopravci projeli v březnu po zpoplatněných komunikacích mýtné za celkem 1 miliardu 353 milionů korun. Ročně to je vyšší výnos o 5,35 %. A jenom ty samotné transakce, absolutní počet transakcí za březen, bylo 98 milionů korun. Tak si představte, jak ohromná čísla to jsou.
Teď malinko odbočím, pak se vrátím k myšlence evropského mýta. Jsem rád, že zrovna dorazil Zbyněk Stanjura v roli ministra financí, a tak budu si přát, a tady ty věty jsou ode mě řečeny opět v dobrém, vstřícném, pozitivním tónu, že pokud ty výběry mýtného budou, a asi se to dá předpokládat, takhle dobré a vysoké i v dalších měsících - v dubnu, v květnu, v červnu - tak že pokud ze strany pana ministra dopravy, je to samozřejmě, kolegové, mezi vámi dvěma, to není téma pro mě jako opozičního poslance, pokud dojde k debatám o aktualizaci rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, mluvili jsme o tom koneckonců i včera večer, tak já věřím za pana ministra dopravy, že pan ministr financí v tomto směru bude vstřícný, a když uvidí výnosy z mýta, že vůči české dopravní infrastruktuře, ať silniční, nebo železniční, bude vstřícný.
A poslední věta, ať to má strukturu, to, co jsem chtěl povědět. Tahle evropská služba elektronického mýta opravdu velmi zjednoduší život řidičům, českým řidičům a našim firmám. Zkrátka nebudou muset mít těch zařízení a té administrativy tolik. Je to celé o tom, že zkrátka jeden systém, ke kterému jsou přihlášeni, v našem případě je to tedy současné satelitní mýto, už ne pomocí bran, ale pomocí systému satelitního a GPS, tak jak je dnes nastaven, CzechToll a SkyToll, vidíte, že - a teď to připomenu a musím to říct, právě za hnutí ANO se nám povedlo nový systém nakonec vysoutěžit, zprovoznit, funguje velmi dobře, funguje kvalitně, je to podtrženo těmi výnosy - tak takový systém už je primárně, už vlastně ze své filozofie, ze svého nastavení, primárně nastaven na to, aby právě českým firmám a českým řidičům umožnil s jedním zařízením jednoduše fungovat v rámci celé Evropy, pokud se tedy pohybují nebo mají zakázky v těch zahraničních zemích. A to je vlastně spojeno s konkurenceschopností, o které jsem mluvil před chvílí. Takže za nás, za opoziční stranu, tady u toho zákona jednoznačně podpora. Nemáme žádný důvod ho blokovat nebo dávat pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. Připomínám, že jsme v obecné rozpravě. Nyní avizuji přihlášení z místa, kdy se hlásí pan poslanec Karel Sládeček. Pane poslanče, prosím, přijďte k řečnickému pultu. Máte slovo.
Poslanec Karel Sládeček: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Milé kolegyně, vážení kolegové, rád bych zde zdůraznil, že pro snížení počtu nehod na silnicích je podstatné nejen zlepšování technických vlastností vozidel, které přispívá ke snížení počtu zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách, ale rovněž zlepšování vlastností pozemních komunikací z hlediska bezpečnosti provozu na nich. Směrnice o bezpečnosti infrastruktury proto přišla se sadou nástrojů, které měly k dosažení tohoto cíle být nápomocí, a to prostřednictvím nestranného a odborného hodnocení bezpečnosti pozemních komunikací ve fázi jejich projektování, výstavby i provozování, jakož i prostřednictvím přijímání nápravných opatření vedoucích k odstraňování zjištěných problematických míst, která jsou z hlediska uživatelů pozemních komunikací nebezpečná. Z toho důvodu opět klub SPD tento návrh podporuje. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Zeptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy? Rozhlížím se po sále, nikoho nevidím, v tuto chvíli obecnou rozpravu končím.
Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova? Ze strany pana ministra dopravy není, ze strany paní zpravodajky také ne.
Nyní bych si dovolila zahájit podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Neavizuji žádnou přihlášku, přesto se zeptám, jestli se někdo do podrobné rozpravy nehlásí z místa? Rozhlížím se, nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím podrobnou rozpravu.
Ale musím se zeptat, jestli je zájem o závěrečné slovo ze strany pana ministra dopravy? Není, ze strany zpravodajky hospodářského výboru? Také ne.
Takže v tuto chvíli končím druhé čtení tohoto návrhu. Poděkuji panu ministrovi dopravy a paní zpravodajce.
A nyní máme na pořadu schůze bod číslo
22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 204/ --prvé čtení podle § 90 odst. 2
Vidím, že u stolku už usedli pan ministr financí Zbyněk Stanjura a zároveň zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Vojtěch Munzar. Nyní bych chtěla upozornit, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. A nyní bych si dovolila z pověření vlády, aby předložený návrh uvedl pan ministr financí, pan Zbyněk Stanjura. Pane ministře, máte slovo.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Tento návrh zákona je další z reakcí vlády na zvyšující se ceny pohonných hmot, které rostou zejména v důsledku ruské agrese na Ukrajinu. Tento návrh zákona uvnitř obsahuje tři změny zákonů. Já jsem předkladatel a jsem pověřen vládou. Z mého rezortu jsou vlastně navrženy dvě změny zákonů a třetí je z rezortu životního prostředí.
První změna je změna u daně z příjmů, která se týká zvýhodněného režimu pro nízkoemisní vozidla. Tady vlastně navrhujeme dvě opatření. Jsou to opatření, která jsme debatovali se Sdružením automobilového průmyslu, která podle mě jdou správným směrem a přinášejí ekonomické stimuly pro zaměstnavatele, aby z vlastních zdrojů investovali do nízkoemisních vozidel. První věc je zkrácení odpisové doby dobíjecích stanic, kdy dneska je odpisová doba deset let v odpisové skupině číslo 3. My navrhujeme to zkrátit na pět let, to znamená přeřadit tyto stanice do odpisové skupiny číslo 2. ***