(12.10 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

A druhá věc je daň z příjmu, která se týká zaměstnanců. Jak jistě mnozí z vás víte, pokud zaměstnavatel poskytne služební automobil i k soukromým účelům svému zaměstnanci, tento zaměstnanec měsíčně platí daň z příjmu ve výši 1 % pořizovací ceny vozidla. Logicky, jelikož jsou nízkoemisní vozidla dražší než klasická vozidla s klasickými motory, zájem mezi zaměstnanci není příliš veliký. Navrhujeme, abychom v tomto případě to o polovinu snížili, to znamená v případě, že zaměstnavatel poskytne zaměstnanci toto vozidlo, aby tento zaměstnanec platil 0,5 % měsíčně z pořizovací ceny, a ne 1 %. To je podpora nízkoemisní mobility.

Druhým návrhem je zákon, který má snížit náklady zejména drobným podnikatelům a obchodním korporacím provozujícím služební vozidla s nejvyšší povolenou hmotností do 12 tun. Včera jsme už o tom trochu mluvili v rámci bodu, kdy jsme jednali o snížení spotřební daně. To znamená, silniční daň zůstává pouze pro nákladní automobily, které slouží k přepravě zboží s celkovou povolenou hmotností vozidla 12 tun, a tahače s maximální povolenou hmotností jízdní soupravy nejméně 16 tun. Nově nebudou zdaněny žádné osobní automobily, automobily do 12 tun, ale taky žádné autobusy, což je taková nepřímá podpora veřejné hromadné dopravě.

Zákon o silniční dani současně, pokud bude schválen, povede ke snížení administrativní zátěže, protože dneska se ta daň platí v pěti zálohách. Navrhujeme, aby byla splatná pouze jednou, to znamená, nemusí každý poplatník platit a hlídat si termíny pětkrát ročně, protože v okamžiku, kdy vláda tento návrh schválila, jsem rozhodl jako ministr financí o odpuštění zálohy plateb na silniční daň, protože v případě, že návrh zákona bude schválen, už 15. dubna byl první termín, pak by Finanční správa všem daňovým poplatníkům, kteří by podle zákona zaplatili zálohu na silniční daň, musela tuto zaplacenou zálohu vracet a byla by to zbytečná administrace.

A třetím návrhem zákona je změna zákona o ovzduší, kdy mohu říct, že návrh je v souladu s právem Evropské unie. Jsou tady dva, možná tři základní body, které bych chtěl zmínit. Za prvé rušíme povinnost povinného přimíchávání biopaliv a biolihu. U biopaliv se jedná o biopaliva první generace. Samozřejmě čtu a vidím vyjádření opozičních poslanců, nicméně musím říct, že jejich argumentace proti tomu návrhu mi připadá slabá, protože rozuměl bych tomu, kdyby silně protestovali v okamžiku, kdy bychom zakázali přimíchávání. My pouze rušíme povinnost a to jsou dva úplně jiné režimy. Bude záležet na každém z daňových poplatníků, ze které palety, které má, protože musí plnit emisní cíle, který si vybere. Tu debatu, pokud by byla vyostřena, považuji za zbytečnou. Nemusíme se přesvědčovat, jestli to někdo dělat bude, nebo nebude a jestli je to likvidační nebo likvidační není. Prostě rušíme povinnost, necháváme možnost, na tom podle mě není nic špatného. A můžeme tady uplatnit i individuální přístup, respektive může si ho uplatnit konkrétní daňový poplatník. Určitě o tom budeme mluvit. Všichni víte, že musí být 6 % biosložky dneska podle zákona v motorové naftě a 4,1 % biosložky v motorovém benzinu plus tam platí další emisní cíle, ke kterým se zavázala Česká republika jako stát a ke kterým se vážou i povinnosti jednotlivých distributorů.

A druhá věc, kterou bych rád zmínil, je odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací a stacionární zdroje. Je to pro malé zdroje příkonu do 300 kilowatt včetně a týká se to zejména pro provozovatele rodinných domků, bytových domů nebo staveb pro rodinnou rekreaci a i v reakci na to, co se děje s cenami plynu v této době, kdy probíhá válka na Ukrajině, navrhujeme odložit tuto povinnost o dva kalendářní roky.

Mám avizováno, že padne veto. Pokud ne, budu samozřejmě rád, protože vláda by to ráda projednala v Poslanecké sněmovně podle § 90 odst. 2. Pokud ano, tak avizuji, že potom v rámci rozpravy načtu zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi. Poprosím pana zpravodaje pana Munzara a dovolte, abych vás tímto i přivítal. Děkuji.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, kolegyně a kolegové. Budu velmi stručný. Tento návrh, tento tisk nám vláda předložila, naší Sněmovně, 13. dubna tohoto roku. Jak řekl pan ministr, obsahuje celkem tři novely zákonů a celkem pět konkrétních opatření. Tato konkrétní opatření velmi pregnantně popsal pan ministr, takže já už nemusím k tomu nic dodávat a tím končím svoji zpravodajskou zprávu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu zpravodaji. Tímto otevírám obecnou rozpravu. S přednostním právem se přihlásila paní předsedkyně Schillerová. Paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, dámy a pánové, začnu tím, že zřejmě někde vázla komunikace, protože veto nepadne. Já jsem to jasně včera řekla zástupcům pětikoalice. (Reakce ministra.) V pořádku, to není žádná výtka, prostě se to k vám nedostalo, máte spoustu jiných starostí. To já chápu a nijak to nevytýkám. Říkám to na úvod, že veto nepadne. Hnutí ANO nebude - a takto jsem to vlastně konzultovala i s druhým opozičním klubem - že nebudeme takto postupovat, což nebrání ale tomu, abych se nevyjádřila k návrhu a velmi zdvořile vás požádala o vyjádření k tomu, na co se tady zeptám. Případně bude reagovat ještě i moje kolegyně poslankyně Peštová, protože ona více rozumí tomu přimíchávání biosložky než já.

Myslím, že včera jsme si řekli už dost dlouho, takže to tu nebudu dnes opakovat, že máme třetí nejvyšší míru inflace a že my jsme zastánci - a v tom se ideově lišíme i názorově - aby se přistoupilo k výraznějším opatřením, k plošným opatřením, tak jak to dělá celá řada zemí, včetně teď naposledy naši nejbližší sousedé a partneři - Slovensko. Takže to nebudu opakovat, protože včera jsme si to tady řekli dostatečně. Samozřejmě pokud to znovu otevřete, tak není problém, abychom to zopakovali, ale je to zbytečné. Já se spíš chci držet toho návrhu. On skutečně, jak jste řekl, obsahuje několik bodů. Říkám, nebudeme vetovat, a dokonce i aktivně podpoříme ten návrh. Tím chci tu debatu uvést. Takže teď se budu ptát na věci, které mi nejsou jasné nebo kterým jsme úplně nerozuměli.

To, že jste, pane ministře, odpustil platby záloh, to je samozřejmě v pořádku, to je logické. Opravdu by bylo hloupé, kdyby tam zůstaly zálohy a pak se zrušila daň. Předpokládám, že jste i generálně - neověřovala jsem to - že jste i prominul všechny sankce, které by případně z toho neplacení vyplývaly, ale to je praxe, kterou jsme na Ministerstvu financí dělali za covidu a experti to znají, takže zcela určitě vám to připravili stejně jako mně. To je dobře a to je správné.

K novele zákona o silniční dani - což je do určité míry částečně plošné opatření, pokud se nemýlím - tak se dotkne nějakých něco přes 800 000 poplatníků, jestli jsem si ta čísla dohledala správně. Vy je určitě máte přesnější. Rozumím tomu, že jste limitovaní ve výrazném prominutí evropskými předpisy, tomu také rozumím. Není to pomoc nějak zásadní, prostě pomůže těm, kteří jsou poplatníky silniční daně. Říkám, je jich něco přes 800 000. A byť to podpoříme, tak říkám, není to nějaká výrazná plošná pomoc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP