(12.30 hodin)
(pokračuje Berenika Peštová)

Pro úspěšnou transpozici směrnice RED II si nechalo Ministerstvo životního prostředí zpracovat od TA ČR Strategii optimálního využití obnovitelných zdrojů energie v dopravě do roku 2030. Zpracovatelem strategie byla Vysoká škola chemicko-technologická v Praze. Ze strategie vyplývá, že požadovaných cílů v podílu OZE nelze bez klasických biopaliv dosáhnout.

Takže si to shrneme. Zde je předkládaná novela zákona o ovzduší, která má dva paragrafy: § 19, který teď populisticky chcete zrušit od písmene a) až po písmene e), a pak máme § 20 a tento paragraf nám říká, že dodavatelé pohonných hmot mají povinnost každoročně snížit emise skleníkových plynů o 6 %.

Já jsem moc nepochopila pana ministra financí, prostřednictvím pana předsedajícího, když zde mluvil o nějakém individuálním přístupu poplatníka. Co to je individuální přístup poplatníka? Nerozumím tomu. Ráda bych to chtěla od něj vysvětlit a ráda na to budu reagovat.

Dále by mě zajímalo, jaká je jiná možnost tuto povinnost plnit než těmi biopalivy. Jestli myslíte biopaliva druhé generace, tak si o nich popovídáme, protože to množství, které je u nás na trhu, je absolutně nedostatečné.

A pokud chceme tedy bojovat proti ruské ropě, tak i moje děti v základní škole ví, že radši budu přimíchávat než ubírat. Takže pokud chci bojovat, tak místo těch 7 % bych tam dala třeba 10 %, když budu bojovat proti ruské ropě, tak budu bojovat ředěním, ale ne ubíráním této biosložky.

Takže bych od vás ráda slyšela nějakou reakci a jsem připravena na odbornou debatu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní poslankyni a pan ministr se hlásí s přednostním právem. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já se pokusím odpovědět na dotazy, které zazněly v předchozích dvou vystoupeních. Pokud na některé zapomenu, tak se omlouvám, a když tak to ještě odpovím dodatečně.

Proč je to v jednom balíku? Protože to je komplexní reakce vlády na zvyšující se ceny paliv. Není to nic neobvyklého, že v případě, kdy vláda přijímá nějaké komplexnější řešení, mění několik zákonů. Je to v jednom zákoně. V žádném případě to není přílepek, protože v tom zákoně se řeší přiznaně tři novely zákonů.

Paní předsedkyně Schillerová chce, abych tady veřejně řekl, že SFDI o ty peníze nepřijde. Já nevím, jestli to mám ještě notářsky podepsat a někde vystavit, zarámovat a poslat na klub ANO. Když řeknu na veřejné tiskové konferenci vlády, že rozpočet SFDI nebude zkrácen, nevím, co mám k tomu dodat, snad jedině, že bych to měl notářsky ověřené. Ano, můžu to říct potřetí, počtvrté, popáté, pořád dokola. Je to pravda, nic se na tom nezměnilo. Tak to prostě bude.

Já jsem ještě zapomněl v úvodním slově říct, a to se omlouvám, že do celkového vykazování snížení emisí dáváme i neveřejné dobíjecí stanice, což doposud nebylo. Máme evidenci těchto neveřejných dobíjecích stanic, takže je to z důvodů daňových. Jsme schopni to velmi dobře odlišit a jsme schopni do celkové bilance České republiky zahrnout i neveřejné dobíjecí stanice a tím i přispět k tomu výpočtu, jak plníme emisní cíle.

Nevím, co je nepochopitelného i pro děti základní školy, když řeknu, že když má někdo nějakou paletu možností, tak on sám si individuálně vybere, kterou z těch možností použije. Nevím, co na té vědě je sémanticky tak složitého, že by tomu kdokoliv neporozuměl. Těch možností, jak plnit cíle ustanovené zákonem, je několik. Já je klidně vyjmenuji, pokud chcete, já si to jenom nalistuji, abych na něco nezapomněl. Takže to může být povinným přimícháváním nebo přimícháváním biopaliv prostřednictvím LPG, CNG, elektřiny, recyklovaných paliv, obnovitelných paliv nebiologického původu a taky snížením emisí z těžby ropy či zemního plynu. To jsou všechno možnosti, které má subjekt, který má tu povinnost, plně k dispozici. A když říkám, že to je individuální, on sám si vybere z té palety tolik a ty metody a ty nástroje, které podle jeho uvážení přispějí k tomu, aby ty cíle splnil. Na tom není dál co vysvětlovat. Pokud to někdo nechápe, já už nevím, co bych k tomu řekl. Máte pět možností a musíte použít z těch pěti možností tu, abyste splnil základní cíl. A jestli vyberete první a máte ji ve 100 %, je to vaše individuální rozhodnutí, pokud využijete první v 80 %, v 10 % druhou, v 10 % třetí, je to zase vaše individuální rozhodnutí, a takhle bych mohl vypočítat nekonečnou, ne nekonečnou, ale konečnou kombinaci těchto metod, a je to na tom konkrétním subjektu. Já myslím, že to je zcela pochopitelné.

Ještě jsme udělali jednu změnu, a to, abychom snížili byrokracii, vlastně odstraňujeme povinnost zajištění minimálního podílu biopaliv za kalendářní rok a za kalendářní čtvrtletí a zachována bude povinnost zajištění minimálního snížení emisí skleníkových plynů z dodaných pohonných hmot. Já myslím, že je to logické, rozumné a snižuje to byrokracii.

Doufám, že jsem na nic nezapomněl. Pokud ano, tak pokud ten dotaz zazní opakovaně... (Poslankyně Schillerová z lavice: Odpisy.) Odpisy, tak to je zase to samé jako s prohlášením k SFDI. My jsme na tripartitě řekli sociálním partnerům, jak zaměstnavatelům, tak zástupcům zaměstnanců, že s tím počítáme, že to bude platit v roce 2022. V této chvíli se na tom pracuje, ale protože jsme tento návrh zákona navrhli v devadesátce, a děkuji, že to nebude vetováno, měl jsem jinou informaci, ale říkám, i kdyby to bylo, tak bychom se s tím nějak vypořádali. Ale děkuji za to. Myslíme si, že v okamžiku, kdy třeba budeme rozhodovat o odpisech, že je lepší projít standardním legislativním procesem, a proto jsme to nedali do této novely, protože když to dáte v devadesátce, tak vlastně vylučujete možnost o tom debatovat a případně po debatě v rozpočtovém výboru či na plénu ten návrh nějakým způsobem upravit. Ale počítáme s tím, je to v legislativním plánu prací. Předpokládám, že do konce prvního pololetí ten návrh skončí v Poslanecké sněmovně a předpokládám, že o to nebude ani velký politický souboj, protože si myslím, že jsme to podporovali velkou většinou v minulém volebním období, a předpokládám, že to bude podobné i v tomto období. V této době vedeme debatu, jestli to máme udělat pouze pro rok 2022, anebo i pro příští rok. Já myslím, že to je legitimní debata. Přemýšlíme o tom, abychom třeba za rok nebyli v té samé situaci a zase to novou novelou o ten rok neprodloužili. Vzhledem k tomu, co se děje na Ukrajině a jaké jsou dopady na ceny energií, tak se v této chvíli spíše kloním k variantě, aby to platilo pro rok 2022 i rok 2023. Tím pádem to dá i nějakou tu investiční jistotu nebo předpoklad pro plánování investic našim podnikatelům, ale ta debata ještě není ukončena. Ale určitě s tím počítám a slíbili jsme na tripartitě, že to uděláme, a určitě to uděláme.

Mám pocit, že v této chvíli jsem odpověděl asi na všechny dotazy, které padly. Pokud ne, tak se ještě přihlásím a dám doplňující odpovědi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde řadu faktických poznámek. Pan Munzar byl jako první, poté pan poslanec Brabec, pan poslanec Pražák a paní poslankyně Peštová. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Ano, děkuji. Já bych chtěl v úvodu zareagovat na obě dvě vystoupení. Nejdřív na paní poslankyni Schillerovou, vaším prostřednictvím. Já bych chtěl ocenit přístup, že nezazní veto na tento návrh. Nicméně asi budu polemizovat s jednou věcí, kterou jste tady řekla, a to je, že jste zhodnotila zrušení silniční daně do 12 tun jako malou pomoc. Já bych chtěl jenom zdůraznit, že ani ve finančním vyjádření 4,2 miliardy korun ze státního rozpočtu není malou pomocí, a zejména je potřeba si uvědomit, že je to výrazná pomoc pro všechny malé a střední firmy, které provozují pouze osobní vozidla či vozidla do 12 tun, protože se jim výrazně sníží jejich administrativní zátěž na právě přihlášení k silniční dani a podobně. Takže to je jedna moje poznámka.

Druhá poznámka na paní poslankyni Peštovou. My se tady bavíme o tom, že zrušíme zákonnou povinnost využívání jednoho způsobu. To znamená, že se bavíme o tom, že tímto zákonem zrušíme zákonné zvýhodnění jednoho způsobu, jak dosáhnout snížení emisí. Jak se historicky ukázalo, biopaliva první generace nejsou tak ekologicky výhodná, jak se na začátku předpokládalo, zatěžují naši půdu a vytěsňují pěstování ostatních plodin. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP