(17.10 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

A právě skutečnost, která je tady v tomhletom definovaná, vede často, že se stává, že v některé obci jsou tyto byty neobsazené, neboť se v danou chvíli nikdo z cílové skupiny o tyto byty neuchází, protože se charakterem své životní situace o ten byt ani ucházet nemůže. Ale může se zase objevit třeba záhy kvůli nějaké životní situaci, že takovýto byt bude potřeba. A to byl zásadní důvod, kdy se nás dotázaly samosprávy směrem k Státnímu fondu podpory investic, zda by takovýto byt mohl být použit a mohly být změněné podmínky, které stanovují, za jakých podmínek ten byt může být použit, třeba doba trvání nájemní smlouvy. U národních programů pak není úplně potřeba rozšiřovat ty skupiny, protože tam platí, když není zájem cílové skupiny o takový byt, lze do nájemního bytu umístit na dobu jednoho roku kohokoli. Takže já vás můžu ubezpečit, že se jedná o jednotky bytů, pokud ta otázka mířila k tomu. A ještě jednou zdůrazňuji, že to je možnost pro samosprávy a byla to reakce na požadavek starostů, zda mohou takovými byty, protože jsou tam ty podmínky, disponovat, aniž by porušili pravidla, na základě kterých byly uvolněny peníze k jejich zřízení nebo k výstavbě.

Jinak když pominu bytovou krizi, máme v současné chvíli přípravu zákona o dostupném bydlení, což je návrh zákona, který podpoří bydlení, a jeho hlavním cílem je dát opět obcím nástroj, jakým způsobem rozšiřovat svůj bytový fond. Úmyslně nehovořím o sociálním, neboť toto je pouze jedna část z toho. My nechceme zapomenout na mladé lidi, na seniory, obecně na prospěšné profese, takže zákon je o vzniku dostupného bydlení.

A ta vaše druhá otázka - já se snažím vejít do časového limitu, a vejdu se. Já jsem ten program Moje výstavba zdědil. Sledoval jsem, jakým způsobem byl ten program historicky využíván. Tak vy jste říkala tisíce - já, pokud se nepletu, tak Moji výstavbu na půjčku s výhodným úrokem v minulém roce využilo asi 400 lidí. Já si úplně nemyslím, že by Ministerstvo pro místní rozvoj ani SFPI a priori mělo suplovat řekněme hypoteční produkty komerčního sektoru, nicméně v tom programu byly nějaké omezené zdroje, ani v rozpočtu tam napočítány nebyly, a byly vyčerpány v dubnu. A já jsem i deklaroval, že chci provést revizi, jak je to u programu Výstavba SFPI - proč ho obce nevyužívají, tam jsou zase limitující parametry, za kolik se může pronajmout metr - tak i těchto řekněme finančních programů a vlastně najít mix, který se dá pro to používat. V tomto směru jednám s Národní rozvojovou bankou, v tomto směru jsme jednali třeba o šablonách pro výstavbu větších dostupných bydlení, projektů s Evropskou investiční bankou. Nemyslím si skutečně, že ten program Moje výstavba v objemu, který mohl poskytnout, i vlastně v parametrech je to ta hlavní role Ministerstva pro místní rozvoj. Jsem rád, že to pomohlo uspokojit potřeby třeba 400 lidí, kteří si pak postavili baráček nebo mohli něco zrekonstruovat, ale z pohledu otázky dostupnosti bydlení je to skutečně malá kapička v moři. Raději bych do budoucna i v nových národních programech pracoval už s věcmi, které mají širší zásah a které - na rozdíl třeba od programu Výstavba v předchozím volebním období, kdy teď přišla zpráva NKÚ, jak nebyl čerpán, nehledě na to, jaké tam byly lokace - by fungovaly. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a vnímám, že paní poslankyně má zájem o doplňující dotaz. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Já se ještě vrátím. Vy jste říkal, že ti lidé o to třeba nemají zájem, že jich bylo 400, ale přece vlastně teď se vidí, že lidé o to projevili naopak větší zájem. Vždyť tam bylo 700 milionů, už v dubnu to skončilo a byl tam minimální požadavek na 730 milionů korun, to znamená, že o to zájem je. Tak to je v první řadě.

A další, co se týče výstavby sociálních bydlení pro obce. Já vám řeknu ze své zkušenosti, konzultovala jsem to s několika starosty a oni mi řekli, že jsou v dnešní době naopak rádi, že ty sociální byty nebo prostě bytové jednotky nemají, protože to akorát způsobuje v obci problémy, ať už třeba teď v rámci uprchlické krize, tak s tím nemají žádné starosti. Ale další problém je, že pokud by je měli, tak většinou stát na ně tlačí a stěhuje tam problematické skupiny. A proto oni (Předsedající: Čas, paní poslankyně.) to nechtějí.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Reakce pana vicepremiéra. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já ten druhý scénář si nedokážu představit, kde by stát tlačil na české občany, aby se přestěhovali do jiné obce, protože tam jsou dostupné sociální byty. Sleduju situaci jak třeba na Moravě, tak i v Ústeckém kraji, kde skutečně to funguje tak, že nějaká fiktivní firma vydává smlouvu o práci, na základě toho ti lidé se přihlašují v té obci a pak tam žádají třeba o dostupné bydlení. A proto - a já to zdůrazním - my hovoříme o zákoně o dostupném bydlení. I v evropském kontextu, i u jiných zemí, jako je Švédsko, jako je třeba Anglie, i když už není součástí Evropské unie, se hovoří o affordable housing - dostupném bydlení. To znamená, ekonomicky dostupné bydlení, ať nájemní, či možnost si koupit to bydlení.

Sociální bydlení jako takové vyžaduje samozřejmě související sociální služby, je určeno pro specifické případy, pokud se v obci objeví nějaký případ anebo to jsou třeba byty, které má ta obec pro nějaký kritický moment, když třeba je tam nějaké násilí v rodině na ženě, tak aby mohli toho člověka umístit. Samozřejmě, obce by měly posilovat svůj bytový fond obecně, mít možnost poskytovat svým občanům obecní bydlení. Já za to moc nemůžu, že se po devadesátkách mohutně privatizovaly bytové fondy, když potřebovaly třeba obce nebo jednotlivci hodně rychle vydělat. Já si myslím, že bychom měli jít cestou obnovy obecních fondů jednotlivých obcí, se kterými mohou disponovat. Mohou tím třeba do regionu dostat nějaké povolání, ať je to učitel nebo třeba lékař nebo třeba stomatolog a podobně. Takže bavme se o dostupném bydlení. Rozhodně odmítám, že by vláda nutila stěhovat se občany do nějakých měst, protože by tam byly sociální byty. A pokud obec nepotřebuje na svém území pro občany, kteří jsou tam zalistováni, sociální bydlení, tak to je jedině dobře, takové obci blahopřeji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane ministře.

A než bude další interpelace, načtu omluvu. Omlouvá se pan poslanec Patrik Nacher, a sice z důvodu jednání ve volebním kraji od 15.30 do konce jednacího dne. A nyní poprosím všechny o ztišení zvonění a je na řadě paní poslankyně Zuzana Ožanová se svou interpelací. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji vám, vážená paní předsedající. Já bych měla interpelaci na pana ministra Beka. Pane ministře, dovoluji si vás interpelovat ve věci nerovného přístupu vůči stážistům v rámci českého předsednictví v EU.

V médiích se objevila zpráva, že někteří stážisté mají vládou financované ubytování i cestu. Ti, kteří byli vybráni později, si však z budgetu 750 euro z Erasmu+ musí platit sami ubytování i cestu. Studenti předpokládají, že by museli za šest měsíců investovat z vlastních úspor minimálně 3 000 eur, a při stáži nebudou mít čas si přivydělávat na pokrytí těchto nemalých výdajů. Zdůrazňují přitom, že pro ně cílem stáže není vydělat si peníze, ale získat zkušenosti, které by rádi zúročili následně v budoucích povoláních.

Já se tedy ptám, jak je možné, že některým stážistům budou náklady uhrazeny a druhým ne? Považujete tento přístup za transparentní? Provedete změnu ve financování ubytování u cest stážistů? Poprosila bych o odpověď, a nejenom to, já bych poprosila, jestli by mohla být dřív než za 30 dnů.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vzhledem k tomu, že je pan ministr přítomen, bude odpověď bezprostředně. Prosím, pane ministře, můžete se ujmout slova. (Poslankyně Ožanová se ministrovi omlouvá.)

 

Ministr pro evropské záležitosti ČR Mikuláš Bek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, paní poslankyně, moc děkuji za tu otázku, protože je to pro mě příležitost k premiéře při interpelacích ve Sněmovně, a patří k ironii dějin, že ta interpelace na mě míří omylem, neboť dotaz se týká působení stážistů na stálém zastoupení, jehož finanční a personální řízení je svrchovanou pravomocí Ministerstva zahraničí. Nicméně vzhledem k tomu, jakou mediální pozornost ta věc vyvolala, jsem se snažil v posledních dnech sám dobrat jádra pudla a pokusím se vám pravdivě podat zprávu o tom, čeho jsem se dobral. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP