(11.40 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)
Anketu Zákon roku organizuje poradenská společnost Deloitte a její advokátní kancelář Deloitte Legal od roku 2010. Z pěti nominací vybíraly stovky podnikatelů ten nejlepší právní předpis, soubor zákonů nebo legislativní počin, který má pozitivní dopad na podnikání v Česku. Záštitu opět převzala Hospodářská komora České republiky, Česká advokátní komora a Komora daňových poradců České republiky. V nominační radě zasedly dvě desítky autorit z různých oblastí, nejen podnikání. Nominovanými počiny jsou obecně závazné právní předpisy České republiky či Evropské unie přijaté či schválené v uplynulém roce." To ve mně budí dojem, že lidé, kteří to posuzovali, byli lidé na správném místě. A teď si k tomu kladu otázku jako občan, který to čte, i jako politik, který sedí v této Sněmovně, zda váha hlasů těchto lidí není vyšší než naše určité politické záměry, nějaká dříve vyslovovaná nespokojenost s tím zákonem a snaha ho za každou změnu změnit. "Letošní nominace pěti nejlepších legislativních počinů byla opravdu pestrá, a pokud jde o vítěze, tedy nový stavební zákon, bylo dlouhodobě zřejmé, že neutěšený stav stavebního práva nemůže být zhojen jen další a další novelou, ale že byznys potřebuje zcela nový předpis, a i přes těžkosti, kterým byla rekodifikace stavebního práva podrobena, se právem dostal do pětice nominovaných a věřme, že skutečně sjednotí, zjednoduší a zkrátí stavební řízení a napomůže podnikatelskému prostředí." To tvrdí Robert Němec, předseda České advokátní komory, což čtu jako občan s uspokojením.
Dále zákon zavádí jednotnou soustavu státních stavebních úřadů v čele s Nejvyšším stavebním úřadem. "Jedná se o systémovou změnu, která řeší zásadní problém systémové podjatosti, tedy rizika zasahování místních samospráv do rozhodování o povolování staveb. Vznik jednotné soustavy státních úřadů těmto případům může zabránit. Benefitem může být také jednotný a předvídatelný výklad stavebních předpisů," přibližuje novelu Olga Kaizar, partnerka a vedoucí nemovitostního týmu Deloitte Legal. "Za zásadní považuji i to, že zákon přiměřeně chrání a vyvažuje všechny dotčené soukromé a veřejné zájmy, ať už je to ochrana zdraví, života a majetku lidí, ochrana životního prostředí nebo ochrana památek." Tady bych, pane ministře, chtěl reagovat na to, že vy tam vidíte určité nedostatky, ale přitom toto tvrdí ředitel odboru legislativy, práva a analýz Hospodářské komory České republiky a poradce jejího prezidenta Ladislav Minčič.
Nový stavební zákon přitom vyhrál z pětice těch, které se dostaly do finále, naprosto zásadním způsobem, řekl bych o parník. Získal 67,5 % ze 100 % možných, čili z mého pohledu, z pohledu občana, vrtáme do zákona, který byl vyhodnocen jako nejlepší zákonná norma přijatá v roce 2021. Ptám se: je to normální, věnovat se okamžitě novele zákona, který byl vyhodnocen jako nejlepší v loňském roce? Většina z nás tady seděla v uplynulém období, sice složitě, ale na tom zákonu jsme se nějakým způsobem shodli. Ten zákon nabyl účinnosti a my ho ihned po nabytí účinnosti napadáme? Co si o tom má normální občan myslet? Naší prací je přece tady přijímat kvalitní zákony, a jestliže tento zákon byl vyhodnocen jako ten nejlepší v loňském roce, tak opravdu se to občanům těžko vysvětluje.
A chtěl bych tady to očekávání, jak říkal přede mnou pan předseda Fiala, to, že bychom se měli posunout z toho 160. místa někam řekněme do první padesátky - bylo by to skvělé. Bavili jsme se tady o tom, padala tady čísla, že dneska je to osm měsíců a déle trvání toho řízení a že ty dobré státy to mají v týdnech, třeba osm týdnů, tak to je náš cíl, za tím bychom měli jít. A já si myslím, že tím, že se snažíme novelizovat nejlepší zákon loňského roku, tak celý ten proces zbrzďujeme. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan ministr Ivan Bartoš. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Ten zákon byl tedy evidentně z pohledu občanů i zde ve Sněmovně účastných poslanců a stran tak skvělý, že v posledních momentech před volbami byl protlačen Sněmovnou hlasy ANO, KSČM a SPD, už se na tom nepodílel ani koaliční partner, sociální demokracie.
Vy se můžete na jednotlivé legislativy dívat z různého pohledu. Já když se na to podívám - a nejsem právník, ale znám lidi, kteří se podíleli na přípravě toho zákona - on skutečně měl jistou právní čistotu. Je to jednoduchá soustava: tady mi něco nefunguje, tak to vypnu, tady mě někdo zdržuje termíny, tak ty termíny zruším, ty lidi posadím ke stolu, oni se tam domluví a tak se to projedná. Dávám často příklad, když jdu po přechodu, jede tam auto, na jedné straně mi svítí červený panáček a na druhé straně svítí červené světlo, tak vlastně oba dva stojíme na křižovatce a nemůžeme se pohnout. Je správným řešením seštelovat ty semafory, nebo ty semafory vypnout? Podle mě je správné ty semafory seštelovat tak, aby fungovaly synchronizovaně, aby jedněm svítila zelená, druhým červená.
Rolí politika, aspoň tak já tomu rozumím, je v každé životní situaci, kterou musí jako politik řešit, oslovit všechny ty stakeholdery, pracovat se všemi, kterých se ten zákon týká - občan, město, památkář, developer, byznys - a hledat řešení, které je dlouhodobě udržitelné, konsenzuální, vede k trvale udržitelnému rozvoji a snažit se najít vyváženost toho řešení. Jestli něco jsem vyčítal tomu zákonu kromě rekonstrukce soustavy stavebních úřadů, tak to bylo to, že trpěl naprostou nevyvážeností. A já se nedivím, že byznysový segment - a je to legitimní, protože jejich cílem je zisk, stavět, a to je zcela v pohodě, já když podnikám, tak chci vydělat, zase když někdo maluje turistické značky (Předsedající: Čas, pane ministře.) - tak prostě musíme hledat vyváženost. Ta v tom zákoně nebyla, konsenzus nebyl, a proto ho teď otevíráme. Z pohledu hodnotitelů... Klidně si vezmu další slovo potom.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí s řádnou přihláškou paní poslankyně Marie Pošarová a připraví se pan poslanec Josef Kott. (Námitka od poslankyně Dostálové.) Omlouvám se. Paní poslankyně, prosím ještě o strpení (k poslankyni Pošarové). S faktickou se hlásí paní poslankyně Klára Dostálová a poté pan poslanec Martin Kolovratník.
Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo, paní předsedající. Já se omlouvám. Jenom velmi rychle s faktickou poznámkou. To, co tady říkal, vaším prostřednictvím, paní předsedající, pan ministr Bartoš, si musíme ujasnit. Nový stavební zákon prošel v minulé Sněmovně 106 hlasy. Nebyli to jenom ti, co jste jmenoval, byli tam i nezařazení a samozřejmě část poslanců ČSSD. 106 - úplně stejným počtem hlasů vy jste dostali důvěru. Tak prosím, nezpochybňujte tyto počty hlasů, protože to není úplně relevantní.
A pak jsem se jenom chtěla ještě vrátit k tomu, proč my tady pořád toto vlastně říkáme dokola. Vy se snažíte to, co prošlo jako zákon roku, vyhodnotili to odborníci, vy se to snažíte odložit o rok. A přitom druhým dechem říkáte - včera bylo pozdě. No tak právě na to "včera bylo pozdě" reagujeme. Pojďme ten zákon pustit do života. To, že ho pak budeme, ale až se ukáže, jak funguje, nějakým způsobem upravovat, je samozřejmě relevantní. Ale vy ho ani nenecháte nadechnout, a přitom samozřejmě ti odborníci to nějakým způsobem reflektují. Tolik jenom pro informaci.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní další faktická, vystoupí pan poslanec Martin Kolovratník a poté paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Kolovratník: No to mě nadzvedlo a přinutilo reagovat, pane ministře. Klára Dostálová to říkala - 106 hlasů. Vy tady říkáte - bylo protlačeno, koaliční partner u toho nebyl. Já už si to hlasování nepamatuji přesně, myslím, že několik sociálních demokratů, že to bylo půl na půl z jejich klubu, ale 106... 106 hlasů! Prosím, to je demagogie, tohle neříkejte - bylo protlačeno s SPD, komunisty a podobně. To za prvé.
A potom, vy hrozně hezky mluvíte, jste dobrý rétor, uznávám, v tom vám vysekávám poklonu, a říkáte - jednat se všemi zúčastněnými, se všemi hráči a tak dále. Ale vždyť vy sám to neděláte. Máte informace o tom, co se děje na stavebních úřadech, jaký je chaos mezi těmi zaměstnanci? Už jsme si o tom dneska říkali, kdo komu píše, volá. Ti lidé jsou v nejistotě, oni nevědí, kde budou pracovat, jestli zůstanou na těch obcích, zaměstnanci stavebních úřadů na krajích to samé. Já s nimi mluvím, aspoň tedy ve svém regionu, oni se na tu změnu těšili, že budou pod státní službou. Mám informace o tom, že uvažují o stávce, že opravdu zcela vážně to vidí jako ohromný problém. Ne tu změnu, na tu máte právo, tu můžete udělat, o. k., máte na ni hlasy. Ale to, že teď jste si naběhl, to, že s nimi nekomunikujete. Oni nemají ty informace. ***