(13.40 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

To, co chci rychle ve dvou minutách povědět. Já jsem se nakonec rozhodl i do tohoto tisku podat pozměňovací návrh, v podrobné rozpravě se k němu přihlásím, a budu prosit o podporu, vysvětlovat i na výboru. A velmi jednoduše vysvětlím, už jsem to dneska říkal. My jsme tady v loňském roce přijali ten hlavní nosič, to hlavní tělo rekodifikace, tehdejší sněmovní tisk 1008, zcela nový stavební zákon, ale přijali jsme také ten druhý, doprovodný tisk 1009 se změnou všech těch více než padesáti norem. Připomínám, ten tisk měl víc než tisíc stránek.

Jak jsme to analyzovali (kašle) - omlouvám se - vy jste tyto dvě věci neprovázali, takže já tady přináším relativně krátký pozměňovací návrh, který za prvé řeší alespoň nepřímým způsobem novelu, dnes je to zákon č. 284/2021, že v jedné části v tom pozměňovacím návrhu řeším právě nepřímou novelou tady ten změnový zákon, aby nenastal problém sporů a kompetence právě v povolování podle složkových jednotlivých speciálních předpisů, aby to zkrátka na sebe lícovalo, to za prvé.

Za druhé se snažím upravit problematiku záměrů s plánovacími smlouvami na avizovaném Specializovaném a odvolacím stavebním úřadu. Identifikujeme možný problém systémové podjatosti, kdy třeba právě obce - on o tom pan poslanec Vrána mluvil - projevily svoji vůli někde v nějakém memorandu, řekly, že podporují, nebo že za podmínku, že bude nějaká nadstandardní spolupráce s Ministerstvem dopravy nebo s hlavním městem Praha, tak pak že budou souhlasit s obchvatem, po nějaké dlouhé anabázi, tak aby u těchto plánovacích smluv, pokud to bude přesunuto na ten SOSÚ, tak speciálně odvolací stavební úřad, aby ta podjatost nebyla.

A do třetice chci pomoci - byla to žádost měst a obcí, tak chci jim trochu ulevit, a to v tom smyslu, že jim posouváme povinnost pro obce, když budou předělávat územní plány, když je budou dělat do nového jednotného standardu, tak aby se s tím počkalo až na celý nový územní plán, aby nový standard nemusely dělat i u jednotlivých malých dílčích změn.

Uznávám možný protiargument, že ty body 2 a 3 by šlo řešit i nějakým jiným pozměňovacím návrhem až v té věcné novele, ale byl jsem optimistický, šel jsem tomu naproti, já jsem to nechal všechno v jednom sněmovním dokumentu, v jednom pozměňovacím návrhu, a budu vás žádat, abyste to zvážili, posoudili na výboru s paní předsedkyní Dostálovou, a budu vás žádat o jeho podporu.

To je ode mě vše. V podrobné rozpravě se k němu přihlásím. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane poslanče a nyní s faktickou poznámkou pan ministr.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Mně nedá zareagovat a na tu otázku, co jsem kdy stavěl. Já jsem tady v minulém volebním období poslouchal od pana Babiše: Vy jste nepostavil ani psí boudu, a tady mi budete vykládat... Já jsem stavěl před dvaceti lety s tatínkem garáž a nebylo to úplně nejlehčí. Musím říct, že po tom, co nám to nějaký pán přišel vykolíkovat zcela špatně, oproti tomu, jak byla zakreslena v plánu ta garáž, tak pak jsme ještě doplňovali břidlicový obklad, protože to je v horách, což byla údajně povinnost - což mě trošku překvapilo, protože o kousek dál stál penzion Milano, známý i z jistých událostí na severu Čech, kde byly dvoumetrové bílé zdi a pravděpodobně nebylo dodrženo vůbec nic, co se týká rázu krajiny, vůbec charakteristiky Jizerských hor. Ale znáte Liberecký kraj, tam se děly hrozné věci v devadesátkách. My tu garáž stavěli výrazně později, to mi bylo asi - ježíš - dvacet, tak třeba už tam ty poměry byly jiné.

Jinak ještě jsem chtěl jenom krátce to, co jste se ptal: stavebník bude žádat na tom místě, kde je zvyklý.

Vy jste se tady ptal na rozdělení na běžné a vyhrazené stavby s různými stavebními úřady. To není náš výmysl, přece rozdíl na běžné a vyhrazené stavby jsou součástí vašeho pozměňovacího návrhu. Takže já si myslím, že naopak na tom byla shoda, kde se řeší stavby běžné, a že stavby, které jsou vyjmenovány explicitně v souvislosti se speciálním stavebním úřadem, jdou na ten speciální stavební úřad, jestli jsem porozuměl té otázce.

Ale rád si nechám tu debatu v detailech, která část řeší co, právě na otázku, kdy budeme projednávat věcnou novelu, na kterou se těším.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Nyní je přihlášená ještě v obecné rozpravě paní poslankyně Marie Pošarová a potom poslední přihlášku do obecné rozpravy mám, paní zpravodajku Kláru Dostálovou. Tak prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážení poslanci, vážené poslankyně, je také třeba připomenout, že jakákoliv revize systému veřejného stavebního práva a všech souvisejících složkových zákonů je odborně značně komplikovaná. Co vlastně dnes máme na stole? Máme na stole to, že se odloží všechny ty procesy o jeden rok. Zůstane Specializovaný a odvolací stavební úřad se všemi procesy, který jediný bude účinný k 1. 7. 2023.

Je skutečně zarážející, že se tady bavíme o tom, že nový stavební zákon je dobrý pro stát, pro stavební stavby, ale není dobrý pro občana. A já se ptám: Proč není dobrý pro občana? Proč je to dobré jenom pro stavby typu dálnice, letecké stavby, vodní nádrže, zásobníky plynu? Pro vyhrazené stavby jako takové, které jsem právě teď vyjmenovala, tedy část z nich, by tedy měl nový stavební zákon platit od 1. 7. 2023 se vším, co nový stavební zákon přináší. To znamená, povoloval by je v prvním stupni státní Specializovaný a odvolací stavební úřad, který by sám posoudil všechny veřejné zájmy bez potřeby závazných stanovisek dotčených orgánů. Ve druhém stupni by o odvolání rozhodovalo Ministerstvo pro místní rozvoj, které by mělo zatím vykonávat funkce Nejvyššího stavebního úřadu a které by již nesmělo rozhodnutí zrušit a věc vrátit k dalšímu řízení, ale muselo by o odvolání rozhodnout s konečnou platností.

Chápu, že to je velmi složitá situace, ale jen si představte tu reálnou skutečnost, pokud to skutečně odložíme, jak to bude fungovat. K 1. 7. 2023 stát bude fungovat podle nového stavebního zákona, odvolacím orgánem bude Ministerstvo pro místní rozvoj. Od 1. 7. na další rok bude pro obce fungovat již neúčinný zákon - to bych se fakt chtěla zeptat právníků, jak se tady můžeme pohybovat podle neúčinného zákona. Ale dobře, říká se, že to překleneme výkladově, tak jsem zvědavá, co s tím udělají soudy. A v té roli bude mít Ministerstvo pro místní rozvoj jako přezkumný orgán, to znamená na jedné straně bude odvolací, na druhé straně bude přezkumný.

Já bych tady chtěla ještě pozvednout jednu otázku. Tím, že si předkladatel nedal tu práci a nezměnil změnový zákon, to znamená všechny ty složkové zákony, může dojít k takové absurdní situaci, že nový stavební zákon se posune o jeden rok, ale nezmění se změnový zákon, ale ve změnovém zákoně je, že dotčené orgány přechází na Nejvyšší stavební úřad. Kam tedy půjde stavebník od 1. 7. 2023 pro povolení? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji paní poslankyni a nyní poslední přihlášená do obecné rozpravy, paní zpravodajka Klára Dostálová. Prosím.

 

Poslankyně Klára Dostálová: Děkuji za slovo. Já už opravdu jenom velmi stručně, ale vzhledem k tomu, že jsem skutečně velmi bedlivě dneska tady sledovala celou tu rozpravu, si skutečně myslím, že jsme si neodpověděli na otázky, které tady padly. Nebyly úplně jednoznačným způsobem vyvráceny retroaktivní aktivity - prostě něco už vzniklo a odkládáme účinnost něčeho, co už vzniklo. Není dořešen změnový zákon, výkladová stanoviska toho, že budeme lidem vysvětlovat, že mají tam, kam jsou zvyklí chodit výkladem, aniž by to mělo oporu v zákoně.

Vůbec si nedovedu představit, jak se bude hradit přenesená působnost a tak dále, tak mi dovolte ještě v rámci svého vystoupení navrhnout zamítnutí tohoto zákona. A pokud by neprošlo ve třetím čtení zamítnutí, tak vrácení k přepracování. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, paní poslankyně. Takže toto jsou návrhy, které se pak budou vypořádávat ve třetím čtení.

A já vnímám, jestli je ještě někdo do obecné? Není zájem už se přihlásit, takže končím obecnou rozpravu.

Optám se pro pořádek, je zájem o závěrečná slova nyní, pane ministře, paní zpravodajko? (Hlas z pléna, zpravodajka se směje.) Tak paní zpravodajko. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP