(17.40 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Jak jsem již zmínil, dodávka poslední instance je ze zákona omezena na dobu šesti měsíců. Poté dojde k automatické odregistraci dodavatele poslední instance. Odpojení pro nesplácení je jasně definovaný a regulovaný postup, který v energetice standardně nastává a probíhá. Bohužel, podle zkušeností obchodníků mnozí zákazníci jsou ochotni svoji situaci řešit až ve chvíli, kdy k odpojení skutečně dojde. Pokud by k odpojení neplatičů v režimu dodavatele poslední instance vůbec nedocházelo, šlo by o nedovolené zvýhodňování oproti běžným zákazníkům mimo režim dodavatele poslední instance. Z těchto důvodů se zákazníkům, kteří se ocitli v režimu dodavatele poslední instance, doporučuje uzavřít řádnou smlouvu s dodavatelem energie, kterého si mohou sami vybrat. Znovu opakuji, že dodávka poslední instance byla od počátku chápána jako dočasné řešení a záchranná síť.

Pokud jsem ale ze zadání vaší interpelace dobře vyrozuměl, mají některá města problém se zajištěním standardního dodavatele energie poté, co přešla k dodavateli poslední instance. Problém má spočívat v tom, že dodavatelé nejsou ochotni uzavřít smlouvy o dodávce energie na krátkou dobu, například na půl roku. K tomu sděluji, že vztah mezi zákazníkem a dodavatelem je vztahem soukromoprávním, do něhož stát nemůže vstupovat. Stát ani nemůže dodavatelům přikázat, aby s vybranou skupinou zákazníků uzavřeli smlouvu. Nicméně nabízím zprostředkování jednání například mezi Svazem měst a obcí či Asociací krajů s významnými dodavateli, na kterém bychom společně hledali možnosti řešení.

Závěrem chci zdůraznit, že Ministerstvo průmyslu a obchodu se problematikou dodavatele poslední instance intenzivně zabývá. Pro pomoc všem, kteří se ocitli v režimu dodavatele poslední instance, připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu také legislativu, novelu energetického zákona, která zkrátí režim dodavatele poslední instance na tři měsíce, aby po této době ten, kdo řádně platil faktury, mohl automaticky přejít na standardní roční produkt u daného dodavatele. Zvýšit by se měly i kontrolní pravomoci Energetického regulačního úřadu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a pan poslanec Stržínek ještě bude mít doplňující dotaz. Máte slovo.

 

Poslanec Robert Stržínek: Vážený pane ministře, určitě máte pravdu v tom, že se pomáhá takzvaným fyzickým osobám, občanům. Ti, když se dostanou do režimu DPI, je umožněno se přeregistrovat a přepojit k některým velkým hráčům na trhu. Já ale mluvím o situaci, která se týká měst, obcí, krajů anebo jejich příspěvkových, případně obchodních organizací. Ti jsou vázáni striktně zákonem o zadávání veřejných zakázek a opravdu tady narážíme na bariéru, kdy vysoutěžit nejsme schopni, protože se nám dodavatelé do těchto soutěží nehlásí. My nemůžeme jít napřímo a domluvit se s ČEZem například na dodávkách za spotové ceny, protože bychom porušili zákon. Za mě bude tento technicko-legislativní problém třeba řešit změnou zákona o zadávání veřejných zakázek, protože jednak jsou tady společnosti, které jsou v režimu DPI, a potom společnosti, kterým končí termín stávajících dodavatelů, a ty budou řešit úplně stejný problém.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za dotaz a táži se pana ministra, jestli má... Nemá zájem už vystoupit, děkuji.

A poprosím paní poslankyni Jaroslavu Pokornou Jermanovou, která bude interpelovat pana ministra kultury Martina Baxu. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Děkuji, pane předsedající. Všechny zdravím a přeji hezký podvečer. Pane ministře Baxo, já bych se vás ráda zeptala prostřednictvím interpelací, zda byste nám mohl osvětlit situaci, která nastala při rozdělování grantů pro hudební festivaly, to znamená z oblasti živého umění. Mezi odbornou veřejností totiž finální rozhodnutí ministerstva vyvolalo poměrně velký negativní ohlas, a to včetně členů komisí, kteří hodnotili předložené žádosti. Já si totiž nejsem jista, zda rozhodování bylo úplně objektivní, protože některá odůvodnění jsou totiž opravdu poněkud zarážející.

Například festival Struny podzimu získal jednu z největších dotací, téměř 7 milionů korun, což je zhruba třetina rozpočtu festivalu. Důvodem je údajně skutečnost, že se festival v době covidu rozrostl, což si tedy úplně neumím představit při všech těch restrikcích, které byly. Moc důvěry ve mně nevyvolávají rozhodnutí, která padla na půdě Ministerstva kultury, protože to vypadá, že podle přidělených dotací se ministerstvo snaží zavděčit zejména akcím, které se konají v Praze. A já se chci ptát nebo chci se vás zeptat, jaký je důvod. Pokud uvedu konkrétní případy, možná si uděláte obrázek sami. Dva velmi srovnatelné jazzové festivaly jak rozpočtem, tak návštěvností byly podpořeny naprosto rozdílně. Zatímco akce Mladí ladí jazz získala grant ve výši 1,2 milionu korun, Bohemia JazzFest ostrouhal kolečka, nedostal ani korunu. Tradiční festival Let It Roll dostal méně než mnohem, ale mnohem menší festival Respect World Music Festival. A například festival Soundtrack, který si vydobyl za dobu své existence mezinárodní věhlas, liší se poměrně významně od ostatních svým zaměřením a je navštěvován hudebními hvězdami světového formátu, nedostal nic. (Předsedající: Musím vás rovněž přerušit...) Ano, a já se chci, pane ministře, vás zeptat, zda byste nám mohl osvětlit všechny ty změny, které proběhly v rámci tohoto hodnocení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr chce reagovat. Máte slovo, pane ministře.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Dobré odpoledne, dámy a pánové, vážená paní poslankyně, prostřednictvím pana místopředsedy... I tady se to má používat, při interpelacích?

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já si nejsem jistý, ale možná...

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Prostřednictvím pana místopředsedy. Děkuji za tu otázku. Je to téma, které vzbudilo poměrně hodně pozornosti, tak si teď dovolím říct základní údaje. Jedná se o takzvaný festivalový dotační program Ministerstva kultury, kde se mají soustředit vlastně v jednotlivých oblastech největší a nejvýznamnější festivaly. Program byl založen z toho důvodu, aby se odlišily běžné dotační projekty, které často zahrnují akce poměrně malé, od těch opravdu velikých, které mají ať už žánrově, nebo co se týká velikosti, nebo co se týká třeba mezinárodního přesahu nějaký větší význam.

Festivalový program byl bohužel od samého počátku své existence nedostatečně dotován. Předpokládalo se, že budou finanční prostředky do tohoto festivalu narůstat, a samozřejmě se ten problém velmi významně nasvítil, řekl bych, v době covidové pandemie, kdy se najednou ukázalo, že festivaly sice neprobíhaly, nebo některé z nich mohly probíhat velmi omezeně, na straně druhé ale řada z nich čerpala mimořádnou covidovou podporu tak, aby zůstaly vlastně ty festivaly zachovány při životě.

Podtrženo a sečteno, výsledek byl ten, že do letošního ročníku festivalového dotačního programu se přihlásilo žadatelů, kteří podali žádosti v součtu za téměř 300 milionů korun, a já jsem v době, kdy se sestavoval návrh rozpočtu, stál před obtížnou otázkou, jak se vyrovnat s tím, že nějaké míry úspor se prováděly i v těchto oblastech, a nakonec jsem se rozhodl, že právě festivalovému programu nebudou omezeny prostředky vůbec. To znamená, do festivalového dotačního programu směřovalo fakticky nejvíc peněz v rámci celého programu živé kultury. Věc jedna.

Věc druhá je samotný systém hodnocení, který se dlouhodobě u tohoto festivalového programu řeší velmi intenzivně. Nechci v tuto chvíli hodnotit postup úředníků Ministerstva kultury, kteří koneckonců za to jsou zodpovědní. Jak mi ten způsob, kterým projekty hodnotili, vysvětlili, se mi zdál srozumitelný, to je podle mě adekvátní slovo, srozumitelný, a proto jsem se rozhodl - a to chci, paní poslankyně, podtrhnout - odepsat návrh rozdělení dotací jednotlivým žadatelům v rámci takzvaného velkého festivalového programu beze změn. Nijak jsem do toho nezasáhl. Všechny příklady, které jste tady tedy zmiňovala, jsou návrhy, nebo tedy dnes už poskytnuté dotace, které byly mým podpisem schváleny, ale na základě postupu mých úředníků, kteří udělali ten další krok v hodnocení poté, co je projednaly jednotlivé dotační komise.

Záměrně to říkám možná trochu komplikovaněji, neb chci říci to, že způsob hodnocení je vlastně dvoustupňový, kdy nejprve žádosti projednávají odborné komise, následně provádějí klíčový definitivní návrh úředníci příslušné sekce mého ministerstva. Jak říkám, ten systém tam již existoval, já jsem na něm nic neměnil, neměnil jsem ani navržené výsledky, ale vzhledem k tomu, že jsem zaznamenal tyto reakce, a velmi mě mrzely v době, kdy se prováděly v jiných programech ministerstva ne úplně zanedbatelné úspory nebo přesuny částek, festivalového programu se to nedotklo, tak jsem vydal pokyn k tomu, že se uskuteční série debat s jednotlivými aktéry, se všemi asociacemi, které sdružují potenciální žadatele v tomto festivalovém programu, tak, aby dopředu byla jednoznačně známa v dotačním programu na rok 2023 všechna kritéria a aby nemohla zaznívat výtka, která nyní zaznívala, že hodnoticí komise nerozuměly, nebyly včas seznámeny, neakceptovaly následný způsob hodnocení jejich návrhů, které předložily úředníkům mého ministerstva. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP