(2.00 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

A jinak ještě tady v té zprávě Evropské komise se píše, to je také hrozně zajímavá definice, nechci to zlehčovat, mluvíme o úmrtnosti, ale jako laik jsem se dozvěděl při přípravě na to svoje vystoupení skutečně řadu pozoruhodných informací. Pojem úmrtnost, který lze přisoudit kvalitě zdravotní péče, je založen na myšlence, že by určitým úmrtím u konkrétních věkových skupin a u určitých nemocí bylo možnost zabránit. Jinými slovy k určitým úmrtím by nemuselo v této fázi dojít, pokud by byla poskytnuta včas účinná zdravotní péče. A znovu jsme u těch peněz. Znovu jsme i u těch peněz. Není to jenom určitě o penězích jako v každé oblasti, ale tady je to o penězích určitě.

Tento ukazatel úmrtnosti, kterou lze přisoudit kvalitě zdravotní péče, se používá v globálním kontextu posuzování výkonnosti systému zdravotní péče za účelem poskytnutí určitých údajů o kvalitě a výsledcích zdravotní politik. Takže opět je to o tom, nebudu tady používat laciná vyjádření, která tady vykřikoval někdo z vládní pětikoalice tenkrát, že někdo může za úmrtí 30 tisíc a tak podobně, nechci se vracet k těmhle debatám à la covid, to není teď téma mého vystoupení, třeba to bude zase na podzim téma, ale jednoznačně platí to, že vláda, když sníží peníze, tak pochopitelně rozhodně asi markantně neklesne počet těchto předčasných úmrtí. To si myslím, že jako laik bych se tady odvážil tvrdit. Ano, můžou být výjimky, ale v tom celkovém kontextu to určitě takto nebude. Takže bude to opět plná odpovědnost vaší vlády. Plná odpovědnost vaší vlády, že se s tímto kritériem, určitě se s ním nebudeme vypořádávat tak, jako kdyby ty peníze byly navyšovány do toho zdravotního systému místo toho, aby byly odebírány. To si myslím, že z logiky věci zcela vyplývá.

Já vůbec tomu nerozumím upřímně z dalšího pohledu. Tedy tomu problému tady rozumím, ale tady nerozumím tomu, proč jdete proti té Evropské komisi, vaší milované, protože Evropská komise tady jasně píše, že cílem je zlepšit výkonnost systému zdravotní péče v Evropské unii. Ale vy jdete přece úplně opačným směrem! To je prostě neuvěřitelné! Takže má se jít cestou prostě zvýšit efektivnost a účinnost systému zdravotní péče k zajištění přístupu všech osob ke kvalitním zdravotním službám. Ale vy jdete úplně opačně! Tak já nevím, dokonce i ta vaše milovaná Evropská unie vám to tady říká, a vy to děláte opačně. Je to tady. Dokonce i tady společná zpráva Evropské komise a výboru pro hospodářskou politiku o systémech zdravotní a dlouhodobé péče určuje řadu oblastí, v nichž by zlepšení mohlo ve střednědobém a dlouhodobém horizontu zvýšit nákladovou efektivnost systému zdravotní péče a její dlouhodobou udržitelnost, ale od vás to vůbec neslyšíme, tyhle věci, nějaká strategie ohledně zdravotnictví. Vůbec to neslyšíme.

Tady naopak Evropská komise vás vyzývá, a je tady k tomu věnována speciální kapitola ohledně zlepšení správy a řízení systému zdravotní péče, a vyzývá vás tady například za prvé k posílení spolupráce mezi orgány odpovědnými za fiskální a zdravotní politiku, využívání široké škály nástrojů rozpočtového plánování na podporu efektivnosti, transparentnosti a odpovědnosti. Za druhé, vypracování strategií v oblasti informačních technologií a správy údajů na podporu sledování a správy a řízení a posílení boje proti korupci, podvodům a zneužívání veřejných prostředků. A za třetí, systematické a formální posuzování reforem a zavedení posuzování výkonnosti systému zdravotní péče. Ale prostě od vás slyšíme jenom škrt 14 miliard a to je vše. Nic tady není, nic to okolo, co by tady mělo zaznívat. To tady rozhodně v té předkládací zprávě z úst pana ministra financí Stanjury - chápu, že jste náhradník dneska, ale vy jste tak... Nejste náhradník! (Poznámky.) Nekřičte! Buďte v klidu. Nerozčilujte se. Vy jste hrozně vzteklej, pane Výborný. Já myslím, že byste se mohl uklidnit. Jsme tady v pohodě, mluvíme. (Předsedající: Prostřednictvím.) Ano, prostřednictvím, ale prostě nevztekejte se pořád. Já na to nejsem zvědavej. Mluvme v klidu.

Zase tady pan ministr Stanjura... (Předsedající: Prosila bych, abyste...) ... prostřednictvím předsedajícího, říkám prostřednictvím předsedajícího - ten mluví aspoň v klidu. Sice volá, ale mluví v klidu a nevzteká se. Prosím vás, takže to se omlouvám, jste předkladatel. Ale to, co jsem chtěl říct, je, nepřehadovat se o tom, kde je předkladatel, kdo ne. To, co jsem chtěl říct, že v té zprávě předkladatele tyto informace vůbec nezaznívají. To skutečné zhodnocení toho, co tedy s tím zdravotnictvím chcete vlastně dělat. To jsem chtěl říct. Takže tady není pro mě až tak důležité, kdo za vládní pětikoalici je tady předkladatelem, protože to je prašť jako uhoď, ale z tohoto pohledu jednoznačně, protože 14 miliard prostě chcete vzít a zhoršit zdravotní péči. To je prostě dané, takže pak je to celkem jedno. Takže to se omlouvám, že jste předkladatelem. V pohodě, ale je to přece detail. Tak se tady neotáčejme na věci, která není vůbec tady meritem věci.

Jednoznačně se tady také hovoří o té úloze veřejných orgánů při poskytování služeb dlouhodobé péče a také o zlepšení přiměřenosti a kvality lidských zdrojů ve zdravotnictví přizpůsobením plánování podle potřeb a tak dále. Takže taky to tady nezaznívá. Čtrnáct miliard je obrovská částka a my bychom to tady rádi slyšeli, tyhle informace, protože i našich půl milionu voličů samozřejmě chodí k lékaři, logicky využívají tu péči a mají obavy. Mají oprávněné obavy, musím říct, o tu dostupnost zdravotní péče. A také už dneska, jak jsem říkal, třeba stomatologie je pro řadu občanů těžko dostupná.

A znovu tady opakuji, a i v té zprávě je, že je potřeba zaručit ten přístup, ten rovný přístup ke zdravotní péči. Píše se tady samozřejmě, jsou tady nějaké návody, co s tím. Přechod systému zdravotní péče od tradičního modelu založeného na nemocniční péči přiznáním větší úlohy praktickým lékařům a odkazováním na základní péči a podpora koordinace a integrace péče, posílení udržitelnosti nemocniční péče, zlepšení mechanismů financování snížením provozních nákladů a zlepšením srovnání výsledků nemocnic a referenčního srovnávání, posílení nákladově efektivního užívání a cenové dostupnosti léčivých přípravků prosazováním zadávání veřejných zakázek a podporou úlohy generických léčivých prostředků a biologicky podobných přípravků, náležitých politik kontroly cen a prosazováním racionálního užívání léčiv přípravků.

Na druhou stranu ta reakce před chvílí byla pozitivní v tom, že je vidět, že ten můj projev posloucháte. Takže to je zase dobře. Pozorně. Ale druhá věc je, jestli si z toho něco odnesete z hlediska toho, abychom zlepšovali zdravotní péči pro občany, a tam si z toho nic neodnesete. To je jasné, protože vy chcete rušit, vy chcete škrtnout 14 miliard. Takže to jsou ty záležitosti, o kterých jsem hovořil.

Samozřejmě zvláštní zřetel je potřeba věnovat zlepšení přístupu kvality a účinnosti péče. Tady se podrobněji rozebírá, kde by se ty členské státy EU měly zacílit, takže se hovoří tady o léčivých přípravcích, a pakliže právě - a to je taky bolest českého zdravotnického systému podle mého názoru, třeba mě lékaři opraví, že v podstatě jsou tady farmaceutické produkty se stejnou účinnou látkou a jsou již podobné třeba s tou účinnou látkou, které jsou schválené, ale z těchto věcí jsou vybírány třeba některé přípravky z úhradové vyhlášky, které třeba nejsou těmi nejlevnějšími. A to si myslím, že také může být problém. Minimálně dříve tomu tak bylo. A také to byly vícenáklady našeho zdravotního systému. Tady Evropská komise vyzývá k posílení politik na podporu zdraví a prevence nemocí, propagační kampaně týkající se rizikových faktorů, vypracování integrovaných víceodvětvových iniciativ se zapojením mnoha zúčastněných stran a sladění finančních plánů s časovými harmonogramy politiky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP