(8.30 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Tyto krajiny jsou v míře nárůstu inflace na tom lépe než Česká republika. Nám je samozřejmě zřejmé, že nejde růst cen zcela zastavit. Naší snahou však je tento růst zpomalit, aby nedopadal v takové míře na české občany. Naším receptem je dočasným generálním pardonem snížit DPH u pohonných hmot a dočasným generálním pardonem snížit DPH u energií. Vzhledem k výše uvedenému dynamickému nárůstu cen pohonných hmot, které mají za důsledek zdražování spotřebitelských cen pohonných hmot, navrhuje naše hnutí změnit zákon o dani z přidané hodnoty tak, aby daň z přidané hodnoty uvalená na pohonné hmoty, motorová nafta a benzin, byla změněna tak, že namísto základní sazby daně by bylo uplatnění osvobození od daně s nárokem na odpočet daně, čímž dojde ke zmírnění této situace, která nejvíce dopadá na nízkopříjmové domácnosti, malé a střední podnikatele a snižuje mobilitu obyvatelstva. Zvyšování prodejních cen pohonných hmot zároveň může vést k nárůstu inflace v důsledku dynamického růstu cen logistických služeb, v podstatě promítá se nám všude.

A druhým způsobem, jak vláda může reálně pomoci českým občanům, je osvobození od DPH na energie. Vzhledem k výše uvedenému dynamickému nárůstu globální ceny energií, které mají za důsledek zdražování energií, naše hnutí navrhuje změnit zákon o dani z přidané hodnoty tak, aby na dodání elektřiny a plynu bylo namísto základní sazby daně uplatněno osvobození od daně s nárokem na odpočet daně, čímž dojde ke zmírnění této situace, která nejvíce dopadá na nízkopříjmové rodiny a malé podnikatele.

Současné vysokoinflační prostředí v České republice může samozřejmě ohrožovat a ohrožuje - vidíme to v médiích - sociální smír. Také se můžeme podívat do okolních zemí, které na rozdíl od současné pětikoalice pomáhají svým občanům v době krize. Z okolních zemí například Německo přišlo s daňovým zvýhodněním 300 euro, což je zhruba 7 400 korun, a snížením ceny paliv po dobu tří měsíců. Němci chtějí ulehčit lidem dojíždějícím za prací autem tím, že sníží ceny paliv o 30 centů, zhruba 7,40 korun na litr benzinu, o 14 centů, což je zhruba 3,50 koruny, na litr dieselu.

Němci ani nezapomínají na své nízkopříjmové obyvatele, těm uvolnili v přepočtu 3,17 miliard korun na jednorázovou pomoc. Velice rozumným krokem se vydali Němci i v otázce veřejné dopravy. Zde po dobu tří měsíců zavedou zvýhodněnou jízdenku, která bude na měsíc stát 9 eur. Takže zatímco v Německu se rozhodli podpořit veřejnou dopravu, naše vláda se rozhodla snížit slevy na veřejnou dopravu pro značnou část obyvatelstva, tedy pro důchodce a studenty, čímž jim jízdné zdvojnásobila. Pětikoalice tedy zcela nerozumně ruší slevy na veřejnou dopravu, která je stále důležitější - a určitě se shodneme - i ekologičtější než doprava osobními automobily. Proč nebijí na poplach všichni ekologičtí aktivisté, je pro mě záhadou.

Podobné kroky již před Německem zavedlo i Polsko, které snižuje DPH na plyn, a to již od 1. ledna 2022 z 23 % na 8 % a od 1. února z 8 % na 0 %. V Polsku to prostě jde. Současně polský kabinet přichází s výrazným snížením spotřební daně na pohonné hmoty, s úplným odpuštěním sazeb DPH na základní potraviny a současně snížením DPH na elektřinu ve výši 5 %. Ale také Slovensko, ať nechodíme tak daleko. Slovensko, země s nižší inflací a vyšším veřejným zadlužením než Česká republika, se rovněž dohodlo s největším výrobcem elektřiny v zemi, Slovenskými elektrárnami, na tom, že až do konce roku 2024 budou lidé odebírat elektřinu za stejnou cenu jako nyní, což mělo ušetřit jednotlivým domácnostem přes 12 000 korun. Slovenská vláda oznámila balíček nových opatření za téměř 1,3 miliardy eur, v rámci kterého se zvyšuje přídavek na dítě, daňový bonus a současně dostanou jednorázový příspěvek rodiny s dětmi, senioři, domácnosti v hmotné nouzi a další skupiny. K obdobným krokům se odhodlala drtivá většina zemí Evropské unie. Proč to nejde u nás? Máme jedny z nejzdravějších veřejných financí, máme mimořádné příjmy ve státním rozpočtu, díky inflaci máme k dubnu 2022, čerpám z pokladního plnění Ministerstva financí, na inkasu daní a pojistném téměř o 50 miliard více, přesně 47,3 miliardy korun.

Na tomto místě se ptám - kam se poděla vůle poslanců vládní koalice pomáhat? Proč poslanci, kteří požadovali od nás rozšíření pomoci v době pandemie s dopady stovek miliard korun na veřejné rozpočty, nedokážou podpořit české občany v době takzvané pádivé inflace? Proč nepřistupuje k opatřením, která zavádí drtivá většina zemí Evropské unie, jako je snížení DPH a změna daňových pravidel u pohonných hmot, elektřiny a plynu či zavádění cenových stropů při raketovém růstu cen pohonných hmot? Českou cestu, kterou zvolil Petr Fiala, je nechat dopadnout následky celého zvyšování cen na české občany. A přitom je to právě stát, který profituje na zvyšování cen, například u cen pohonných hmot směřuje téměř polovina právě do státního rozpočtu. Ostatně k tomuto plošnému kroku vyzývají vládu i poradci pana premiéra. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně, a nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Tomio Okamura. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, cílem této mimořádné schůze na základě podnětu opozice je diskutovat opoziční návrhy, které pomohou s drahotou a které pomocí konkrétních kroků zlevní život našim občanům, jelikož vláda Petra Fialy z ODS odmítá zdražování řešit a uvrhává občany stále do větších a větších finančních problémů. Naše návrhy vychází z principu, že daleko lepší, než dávat lidem almužny, dotace a příspěvky, je výhodnější lidem život zlevňovat a zjednodušovat. Inflaci a drahotu, pokud je způsobena vysokými cenami energií, pohonných hmot a potraviny, lze potlačit jen tím, že se pokusíme tyto produkty zlevnit.

To lze několika cestami. Jednak jsou to samozřejmě daně, které jsou dnes v případě těchto komodit extrémně vysoké, a ve druhé rovině je potřeba diverzifikace zdrojů energií, zvýšení racionalizace výroby energie a samozřejmě je třeba ukončit nákupy energií v zahraničí nepřímo přes prostředníky a naopak musíme umět nakupovat přímo. Stát má majoritu v ČEZ a mohl by nařídit přímý prodej energie za nákladové ceny plus - a nazývejme to nákladové ceny - plus rozumnou marži bez zisku, který mají překupníci na burze. Nazývejme to sociální tarif pro občany České republiky a naše firmy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP