(12.00 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Na to reagoval slovy také tehdejší pan poslanec, nyní pan ministr Kupka, ve svém projevu z dubna 2018: "Rád bych upozornil na to, že tak, jak teď předkladatel zákon předkládá, v sobě zahrnuje skryté pasti. Říká, že například bude možné organizovat výběrová řízení již jen dvoukolově. Na tom by nebylo nic, v druhém kole je potom možné připustit další uchazeče, tedy nejen uchazeče, kteří jsou uvnitř státní správy, ale i ty, kteří jsou zvenčí. Ale mění jednu zásadní věc. Už totiž nezakládá povinnost přijmout v prvním kole, pokud je tam dostatek schopných uchazečů, tak si jednoho vybrat. Vlastně se může stát, že po ukončení v této podobě, kterou by teď ministerstvo navrhovalo, že by výběrová řízení byla vlastně taková trochu stínová. Byla by to fakticky hra na výběrová řízení a stejně by přivedla státní správu k tomu, že si ministerstvo či vláda budou vybírat, koho chtějí. Tak jsme to upgradovali, a nyní tedy máme už jen jednokolové výběrové řízení, abychom se nemuseli těmito věcmi trápit." Pan poslanec tehdy v dubnu 2018 pokračoval: "S ohledem na to, že se nacházíme v situaci, kdy pořád ještě vládne vláda bez důvěry, pokládám schvalování v této situaci takového zákona s vážným dopadem do podoby státní správy prostě jako neobhajitelné. Ale byl bych moc rád, aby se pro ty nedostatky, které jsem jenom naznačil, a ono jich je tam víc, aby se ten zákon vrátil předkladateli k přepracování, aby se podařilo odstranit vážné problémy."

Stejné obavy mám i já, my jsme si to dovolili předložit jako vláda, vy jste opět upgradovali, předkládáte jako poslanecký návrh, takže samozřejmě je to opravdu velmi problematické a já věřím tomu, že jsme se tady shodli na tom, že jsme připraveni ten zákon...

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Paní poslankyně, já vás v tuto chvíli musím přerušit. Je dvanáctá hodina, musím přerušit projednávání tohoto sněmovního tisku. Předávám řízení schůze Karlovi Havlíčkovi, protože na 12. hodinu máme pevně zařazený sněmovní tisk 217, což je vládní návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce o změně souvisejících zákonů v prvém čtení. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte, abych pokračoval, a to

 

32.
Vládní návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce
a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 217/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. S pověřením vlády předložený návrh uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek, kterého prosím, aby se ujal slova. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Já vlastně ve zkratce jen řeknu, že v podstatě jde o zákon, který jste původně znali jako milostivé léto, a teď přichází podobný zákon, který získal takový pracovnější, mediální název milostivé léto II. Já vás jen seznámím s tím, oč v tomto návrhu jde, a pak budu očekávat diskusi, v níž jsou kolegové přihlášeni.

Takže navrhovaná právní úprava obnovuje od 1. září do 30. listopadu 2022 možnost povinných u exekucí splnit podmínky takzvaného milostivého léta. V rámci milostivého léta slovně exekutor zastaví exekuci vedenou ve prospěch veřejnoprávního oprávněného, pokud byla zahájena před účinností první vlny milostivého léta, to znamená před 28. březnem 2021, a povinný ve lhůtě mezi 1. zářím a 30. listopadem 2022 zaplatí vymáhanou jistinu a stanovenou částku na nákladech exekuce, nebo byla jistina a stanovená částka na nákladech exekuce do 31. srpna 2022 vymožena. Soudní exekutor zároveň osvobodí povinného od placení dalších vymáhaných pohledávek a příslušných pohledávek příslušenství.

Teď si dovolím uvést hlavní výčet toho, v čem se liší milostivé léto II od milostivého léta I. Povinný bude nově muset ve stanovené lhůtě soudnímu exekutorovi písemně sdělit, že žádá o zahájení postupu podle právní úpravy takzvaného milostivého léta. Povinný bude moci požádat soudního exekutora o sdělení výše částky, která má být uhrazena pro splnění podmínek takzvaného milostivého léta, nebo o sdělení, zda tato částka již byla vymožena přede dnem nabytí účinnosti tohoto návrhu. Soudní exekutor bude povinen na tuto žádost odpovědět do patnácti dnů od jejího doručení. Návrh řeší rovněž situaci, kdy povinný požádá o sdělení výše částky ke konci lhůty stanovené pro zaplacení. Paušální náhrada nákladů exekuce soudního exekutora v rámci takzvaného milostivého léta se nově stanoví na 1 500 korun bez daně z přidané hodnoty. Tato částka by měla lépe odrážet výši nákladů soudního exekutora. Aby byly odstraněny nejasnosti, výslovně se stanoví, v jakém rozsahu soudnímu exekutorovi náleží náklady exekuce, o kterých bylo rozhodnuto před 1. zářím 2022 a které byly před tímto datem vymoženy. Zařazuje se rovněž obdobná právní úprava týkající se nákladů oprávněného.

Dále se v občanském soudním řádu aktualizuje výčet pohledávek nepodléhajících výkonu rozhodnutí, doplňují se dávky podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, neboť se již neposkytují peněžité dávky sociální péče, ale dávky, které je nahradily. Dále se doplňuje příspěvek o péči a zaopatřovací příspěvek, tedy dávka náležející mladým dospělým osobám, které byly do dne nabytí zletilosti nebo plné svéprávnosti v pěstounské péči nebo v ústavní výchově. Na tento výčet pak navazuje právní úprava chráněného účtu.

V exekučním řádu se rozšiřuje výčet náležitostí takzvaného finančního přehledu. Cílem této změny je zlepšení orientace účastníků v exekučním řízení. Dále se navrhuje, aby ustanovení exekučního řádu upravující podmínky exekuce prodeje movitých věcí, které se týkají uživatelů starobních důchodů a dalších zranitelných osob, doručování písemností v exekučním řízení pomocí centrální úřední desky, možnosti oprávněných osob dosáhnout zpřístupnění elektronického exekučního spisu bylo možno použít i v řízeních zahájených přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 286/2021 Sb. do budoucna, tedy ode dne nabytí účinnosti tohoto návrhu.

Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem 1. září 2022, přičemž se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s předloženým návrhem souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Výborný. Máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, teď skutečně splním velmi stručně jen svoji zpravodajskou povinnost a k věci samotné, s dovolením, vystoupím poté tak, jak má být, v řádné rozpravě a také stručně.

Dovolte mi tedy, abych konstatoval, že vláda projednala návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce o změně zákonů souvisejících a 18. května ho předložila Poslanecké sněmovně, a to s žádostí, aby byl projednán v režimu § 90 jednacího řádu, tedy ve zrychleném řízení. Protože zde tato žádost byla takto formulována a mnou jako předsedou poslaneckého klubu byla projednána i s předsedy všech poslaneckých klubů v Poslanecké sněmovně, na základě které došlo k dohodě, že ten zákon bude takto projednán a § 90 nebude nikým vetován, tak jsem si dovolil k tomu svolat jednání podvýboru pro problematiku exekucí a insolvencí. Považoval jsem za důležité to, aby tisk, přestože bude pravděpodobně schválen ve zrychleném řízení tak, aby mohl být projednán i na půdě tohoto podvýboru, který se exekuční problematikou má zaobírat. Dnes ráno jsme se jako podvýbor k tomu sešli i za účasti čtyř náměstků z ministerstva spravedlnosti a vedli jsme k tomu asi hodinovou rozpravu, k tomuto samotnému návrhu. Přestože nám to jednací řád neukládá, ale s vědomím toho, že ten zákon nebude pravděpodobně projednán na půdě ústavně-právního výboru, jsme ho jako podvýbor projednali a přijali jsme k němu toto usnesení, se kterým si dovolím seznámit ctěnou Sněmovnu: "Podvýbor ústavně-právního výboru pro problematiku exekucí a insolvencí projednal vládní návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů, sněmovní tisk 217, a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit jej v předloženém znění." ***




Přihlásit/registrovat se do ISP