Středa 1. června 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Karel Havlíček)

32.
Vládní návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce
a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 217/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. S pověřením vlády předložený návrh uvede pan ministr spravedlnosti Pavel Blažek, kterého prosím, aby se ujal slova. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Dobrý den, děkuji za slovo. Já vlastně ve zkratce jen řeknu, že v podstatě jde o zákon, který jste původně znali jako milostivé léto, a teď přichází podobný zákon, který získal takový pracovnější, mediální název milostivé léto II. Já vás jen seznámím s tím, oč v tomto návrhu jde, a pak budu očekávat diskusi, v níž jsou kolegové přihlášeni.

Takže navrhovaná právní úprava obnovuje od 1. září do 30. listopadu 2022 možnost povinných u exekucí splnit podmínky takzvaného milostivého léta. V rámci milostivého léta slovně exekutor zastaví exekuci vedenou ve prospěch veřejnoprávního oprávněného, pokud byla zahájena před účinností první vlny milostivého léta, to znamená před 28. březnem 2021, a povinný ve lhůtě mezi 1. zářím a 30. listopadem 2022 zaplatí vymáhanou jistinu a stanovenou částku na nákladech exekuce, nebo byla jistina a stanovená částka na nákladech exekuce do 31. srpna 2022 vymožena. Soudní exekutor zároveň osvobodí povinného od placení dalších vymáhaných pohledávek a příslušných pohledávek příslušenství.

Teď si dovolím uvést hlavní výčet toho, v čem se liší milostivé léto II od milostivého léta I. Povinný bude nově muset ve stanovené lhůtě soudnímu exekutorovi písemně sdělit, že žádá o zahájení postupu podle právní úpravy takzvaného milostivého léta. Povinný bude moci požádat soudního exekutora o sdělení výše částky, která má být uhrazena pro splnění podmínek takzvaného milostivého léta, nebo o sdělení, zda tato částka již byla vymožena přede dnem nabytí účinnosti tohoto návrhu. Soudní exekutor bude povinen na tuto žádost odpovědět do patnácti dnů od jejího doručení. Návrh řeší rovněž situaci, kdy povinný požádá o sdělení výše částky ke konci lhůty stanovené pro zaplacení. Paušální náhrada nákladů exekuce soudního exekutora v rámci takzvaného milostivého léta se nově stanoví na 1 500 korun bez daně z přidané hodnoty. Tato částka by měla lépe odrážet výši nákladů soudního exekutora. Aby byly odstraněny nejasnosti, výslovně se stanoví, v jakém rozsahu soudnímu exekutorovi náleží náklady exekuce, o kterých bylo rozhodnuto před 1. zářím 2022 a které byly před tímto datem vymoženy. Zařazuje se rovněž obdobná právní úprava týkající se nákladů oprávněného.

Dále se v občanském soudním řádu aktualizuje výčet pohledávek nepodléhajících výkonu rozhodnutí, doplňují se dávky podle zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, neboť se již neposkytují peněžité dávky sociální péče, ale dávky, které je nahradily. Dále se doplňuje příspěvek o péči a zaopatřovací příspěvek, tedy dávka náležející mladým dospělým osobám, které byly do dne nabytí zletilosti nebo plné svéprávnosti v pěstounské péči nebo v ústavní výchově. Na tento výčet pak navazuje právní úprava chráněného účtu.

V exekučním řádu se rozšiřuje výčet náležitostí takzvaného finančního přehledu. Cílem této změny je zlepšení orientace účastníků v exekučním řízení. Dále se navrhuje, aby ustanovení exekučního řádu upravující podmínky exekuce prodeje movitých věcí, které se týkají uživatelů starobních důchodů a dalších zranitelných osob, doručování písemností v exekučním řízení pomocí centrální úřední desky, možnosti oprávněných osob dosáhnout zpřístupnění elektronického exekučního spisu bylo možno použít i v řízeních zahájených přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 286/2021 Sb. do budoucna, tedy ode dne nabytí účinnosti tohoto návrhu.

Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem 1. září 2022, přičemž se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s předloženým návrhem souhlas již v prvém čtení podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře, a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Výborný. Máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, teď skutečně splním velmi stručně jen svoji zpravodajskou povinnost a k věci samotné, s dovolením, vystoupím poté tak, jak má být, v řádné rozpravě a také stručně.

Dovolte mi tedy, abych konstatoval, že vláda projednala návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce o změně zákonů souvisejících a 18. května ho předložila Poslanecké sněmovně, a to s žádostí, aby byl projednán v režimu § 90 jednacího řádu, tedy ve zrychleném řízení. Protože zde tato žádost byla takto formulována a mnou jako předsedou poslaneckého klubu byla projednána i s předsedy všech poslaneckých klubů v Poslanecké sněmovně, na základě které došlo k dohodě, že ten zákon bude takto projednán a § 90 nebude nikým vetován, tak jsem si dovolil k tomu svolat jednání podvýboru pro problematiku exekucí a insolvencí. Považoval jsem za důležité to, aby tisk, přestože bude pravděpodobně schválen ve zrychleném řízení tak, aby mohl být projednán i na půdě tohoto podvýboru, který se exekuční problematikou má zaobírat. Dnes ráno jsme se jako podvýbor k tomu sešli i za účasti čtyř náměstků z ministerstva spravedlnosti a vedli jsme k tomu asi hodinovou rozpravu, k tomuto samotnému návrhu. Přestože nám to jednací řád neukládá, ale s vědomím toho, že ten zákon nebude pravděpodobně projednán na půdě ústavně-právního výboru, jsme ho jako podvýbor projednali a přijali jsme k němu toto usnesení, se kterým si dovolím seznámit ctěnou Sněmovnu: "Podvýbor ústavně-právního výboru pro problematiku exekucí a insolvencí projednal vládní návrh zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů, sněmovní tisk 217, a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit jej v předloženém znění."

Tolik tedy usnesení dnešního jednání podvýboru. Za mě jako zpravodaje je to asi v tuto chvíli všechno, protože o věcném obsahu zákona samotného tady velmi detailně hovořil pan ministr, to asi netřeba uvádět. Já potom za sebe řeknu více v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Výborný. Máte tedy opět slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já tedy teď navážu na svoji zpravodajskou zprávu stručným příspěvkem, který bych rozdělil na několik částí. Jednak, a myslím, že to je důležité připomenout, to takzvané milostivé léto, které je dobrodiním státu - protože zdůrazňuji, odpuštění příslušenství se týká pouze exekucí, kde jsou vymáhány dluhy vůči státu, případně organizacím se státním podílem, jako jsou městské organizace, typicky například dopravní podniky - první vlna proběhla na přelomu loňského a letošního roku a byla zatížena některými problematickými okolnostmi, které potom nakonec vedly současnou vládu a pana ministra Blažka po konzultacích i s Poslaneckou sněmovnou k tomu, že byl předložen tento návrh zákona. Původně se mělo jednat o novelizaci. I na základě nějakých debat v rámci Legislativní rady vlády potom je tady před námi tedy lex specialis pro milostivé léto, takzvané milostivé léto II, které paradoxně tentokrát spadne do babího léta, protože jak bylo řečeno, účinnost je navrhována od 1. září.

Co chci ale říci k těm problematickým okolnostem, které vedly vládu a se kterými se ztotožňuji, k předložení tohoto sněmovního tisku. Jednak, a začnu pozitivně, nikoliv tím problematickým prvkem, ale tím pozitivním. Ukázalo se, že když minulá Sněmovna v rámci přechodných ustanovení novely exekučního řádu tento institut zakomponovala a schválila, tak vlastně vyšla vstříc téměř všem aktérům toho procesu. Ti, kteří tu věc dlouhodobě kritizovali, a já tomu vlastně z věcné stránky rozumím, byli exekutoři, exekutorské úřady, nicméně milostivé léto fakticky nepomohlo jen desítkám tisíc dlužníků z dluhových pastí, ale pomohlo i věřitelům. Pozitivní reakce ze strany i velkých státních institucionálních věřitelů je doložitelná. Když se podíváme na vyjádření ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny pana ředitele Kabátka, když se podíváme na vyjádření ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy a mnoha dalších institucí, tak se najednou ukázalo, že v průběhu té realizace oni samotní viděli, že jsou schopni jednorázově získat nemalé částky na dlužných jistinách, protože - a to zdůrazňuji - milostivé léto není černou čarou a vzkazem veřejnosti: Dluhy se nemusí platit, ba naopak. Je to jasný vzkaz k tomu, že dluh na jistině, to, co skutečně bylo vytvořeno nebo na základě čeho ten dluh vznikl, to musí být do poslední koruny, do posledního haléře také věřiteli vráceno, musí to být uhrazeno. To je základní podmínka milostivého léta. To, co se odpouští, je nabalené příslušenství v podobě úroků, penále, pokut a podobně.

Abych byl zcela konkrétní, zmíním čísla, která v tuto chvíli stále ještě nejsou úplná, protože tady trošičku bojujeme s tím, jak rychle jsou do exekučního rejstříku zaneseny ty údaje, ale u Všeobecné zdravotní pojišťovny to cirka před měsícem činilo 174,8 milionu korun, které se Všeobecné zdravotní pojišťovně jednorázově vrátily a ke kterým by se pojišťovna buď nikdy, anebo ve velmi vzdáleném horizontu dostala. Odpuštěno tím pádem bylo 325,8 milionu korun na narostlém příslušenství. Využilo to u VZP více jak 15 000 osob. U Dopravního podniku hlavního města Prahy jsou ta čísla podobná: 14,5 milionu vráceno hlavnímu městu Praze a Dopravnímu podniku na dlužných jistinách, ale odpuštěno více jak 146 milionů na příslušenství.

Mimochodem to ukazuje i důvod, který nás vedl k předložení tohoto institutu. Je to desetinásobek samotné jistiny a je to to dědictví, které si neseme a za které nese svůj díl odpovědnosti i stát, který to umožnil před lety, a to je ta možnost nemravného nárůstu, až skutečně nemravného nárůstu příslušenství v podobě úroků. Není přece normální, aby z jistiny vznikl více jak desetinásobek samotné dlužné částky. To je to, co se milostivé léto snaží naplňovat a co je tím beneficiem čili česky milosrdenstvím státu vůči dlužníkům. Takže to jenom konkrétní čísla, aby bylo jasno, jakým způsobem probíhalo milostivé léto I.

Často čelíme otázkám či výtkám, výhradám, že milostivé léto bylo neúspěšné, protože se ho zúčastnila pouze řádově procenta těch, kteří ho fakticky mohli využít. Ano, já jsem na začátku a v minulém roce nikdy netvrdil, že ho využijí všichni, kterých se může dotknout. Věděli jsme, že to budou řádově procenta dlužníků, nicméně pro mě osobně je důležitý každý osobní příběh, kdy pomohlo milostivé léto vrátit toho člověka, často celou rodinu, maminku, samoživitelku a další, do reálného života a standardních socioekonomických vztahů. To znamená - a těch příběhů jsme mohli vidět a slyšet v médiích možná desítky - jsou to situace, kdy dotyční bojovali s exekučními pastmi, a v tuto chvíli tím, že mohli splatit jistinu, tak jim jsou odpuštěna často ta násobná, mnohonásobná příslušenství a oni se vrací do stavu, který ve finále pomůže nejenom jim a věřitelům, ale, a to chci říct, i státu. Proto s tím nakonec vláda přichází, protože se ukázalo, že v okamžiku, kdy lidé, občané standardně pracují, nejsou v šedé ekonomice, to znamená, že odvádějí sociální a zdravotní, nejsou mimo systém, nejsou to černí pasažéři, a my jim tímto způsobem pomůžeme se do toho systému vrátit. I kdyby to měly být pouze stovky nebo tisíce dalších, kteří se k tomu připojí, tak to dává smysl.

A já bych tady chtěl v tuto chvíli poděkovat - poděkovat všem, kteří se aktivně zapojili do prezentace možnosti využít milostivé léto v první vlně, ať už to byly neziskové organizace, jako je Člověk v tísni, jako je Charita ČR, jako je Institut pro prevenci předlužení, a mohl bych pokračovat dál, tak ale i zástupcům obcí a měst a jimi zřizovaných společností. Praha by mohla být - když tady vidím paní kolegyni Zajíčkovou, pana kolegu Nachera - toho ukázkovým příkladem. V metru byly informace o možnosti využít milostivé léto. Praha udělala maximum pro to, to k jednotlivým aktérům dostat. Bude dobře a vznikne tady pravděpodobně i větší časová prodleva toho léta, kdy můžeme zapracovat na tom, aby ti, kteří z nějakého důvodu nevyužili milostivé léto v první vlně, tak učinili v kole druhém, a důvody nevyužití byly různé. To jsou potom ty věcné důvody, proč ten zákon tady dnes projednáváme, proč to chceme ještě jednou a naposledy zopakovat.

Bohužel jsme se setkali s ne úplně vstřícným přístupem - podtrhuji slovo některých - některých exekutorských úřadů. Opět ty věci jsme mohli vnímat v médiích a na sociálních sítích, a i proto jsme s panem ministrem hledali cestu, jak zabránit tomu, že některé úřady nekomunikují. Proto, a to chci zdůraznit, věc, která je nová - v zákoně je pevně definována lhůta patnácti dnů, kdy exekutor musí dlužníkovi zodpovědět základní informaci, kolik dluží na jistině a kam peníze dlužné na jistině má zaslat. Pokud to neučiní, lhůta tří měsíců, která poběží od 1. září, se na tento případ, na toto exekuční řízení bude o příslušné dny nekomunikace ze strany exekutora prodlužovat. Je to férové, takto to má být. Není důvod, proč by dnes, kdy ty věci jsou všechny elektronizované, aby exekutor neodpovídal v těch lhůtách samotných. Proto je zde zakomponována tato věc.

Druhá informace, samozřejmě to Milostivé léto spadlo i do období, které jsme dopředu nikdo nepředpokládali, jako byl krach Bohemia Energy a dalších dodavatelů, kdy najednou mnoha občanům začaly přicházet složenky od dodavatelů poslední instance, které násobně převyšovaly to, na co ty domácnosti byly předtím připravené a zvyklé a samozřejmě i to se promítlo negativně do té možnosti využít institut milostivého léta.

Třetí věc, kterou bych rád také zmínil, byly některé interpretační nejasnosti. Typicky jsme to řešili u zdravotních pojišťoven, kdy se měsíc řešila otázka, jestli penále je příslušenství nebo jistina. Nakonec i toto bylo vyjasněno. A v tomto zákoně už je to napevno definováno, aby nikdo a žádní exekutoři nemohli tvrdit, že penále zůstává jistinou, prostě je to příslušenství a takto se k němu také bude přistupovat v rámci tohoto druhého milostivého léta.

Na závěr mi dovolte ještě říci jednu důležitou věc, která tady nezazněla. Od řady připomínkových míst, včetně Úřadu vlády a Ministerstva financí, zaznívala jedna připomínka, která má svoji relevanci, já s ní naprosto souhlasím. Vytváříme tady jistou nespravedlnost tím, že se takto vyřeší, nebo takto se nabídne vyřešit pouze věci vymáhané v soudních exekucích. Daňové a správní exekuce, ty, které řeší finanční úřad a další, tak těch se to nedotkne. To je pravda. Je to ovšem dáno tím, že tady se zabýváme skutečně pouze oblastí těch soudních exekucí, původně měl být novelizován exekuční řád. A my tady musíme otevřít jiné zákony, jako je např. daňový řád. A je dohoda v tuto chvíli už i politická dohoda na půdorysu těch klíčových ministerstev - Ministerstva financí, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva práce a sociálních věcí, že tento problém, tuto věc, to znamená možnost splatit jednorázově dlužnou jistinu u těch exekucí, které jsou vymáhány daňovou správou, takže to bude připraveno a v příštím roce 2023 také předloženo vládou Poslanecké sněmovně, a měli bychom i toto schválit, a tuto jistou elementární nespravedlnost napravit.

Milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi požádat vás o schválení tohoto zákona v tom zrychleném řízení v prvním čtení, tak aby stihl ten zákon projednat v průběhu měsíce června i Senát, a on skutečně nabyl té platnosti 1. července, účinnosti 1. září, abychom tím i vytvořili ten dostatečný prostor těm všem, kteří se té problematice věnují na to dotyčné připravit. Ono je to i tom, že ten zákon podporuje - a to chci na závěr říci, podporuje vzájemnou solidaritu jak v rámci rodin, širší rodiny, tak ale i v rámci společnosti. Je to skutečně o tom, že na tu dlužnou jistinu se často složí ta rodina, příbuzní, přátelé, kteří pomohou tomu dotyčnému se z té exekuční pasti dostat. Je to správně. Já myslím, že je dobré, když jako politici podporujeme rodinnou, přátelskou solidaritu. Ale chci také poděkovat těm organizacím, které k tomu vytvářejí i ty podmínky, kdy například Člověk v tísni v té první vlně rozdal povinným 11 milionů na darech, které získal na speciálním darovacím účtu, po velmi pečlivém drobnohledu, kdy zvážil tu situaci toho daného člověka, že si skutečně zaslouží tuto bezprostřední pomoc, protože to mnohdy byly právě případy maminek, které zůstaly samy s dětmi, a ani na tu jistinu by fakticky ty finanční prostředky nemohly získat nikde. Ale touto jednorázovou pomocí, tímto darem se jim umožnilo se zbavit exekucí za 105 milionů korun.

Těch 105 milionů dostali ti věřitelé, ale zároveň v těchto případech - a myslím, že jich bylo víc jak dvě stě, se těmto konkrétním osobám pomohlo zbavit se dluhů. Díky všem, kteří takto pomáhají a díky nám za to, že tento institut podpoříme, a skutečně naposledy, protože i často připomínané milostivé léto starozákonní biblické platilo jednou za 49 let. Já nevím, kdy příště, ale zcela jistě to nebude v tomto volebním období, bude podobný krok připraven a schválen. Myslím si, že to má být skutečně zcela výjimečný institut a podaná ruka těm, kteří pomoc potřebují a zároveň jsem tedy zdůraznil i ty výhody, které to nese pro všechny aktéry celého toho procesu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde faktickou poznámku, a to je pan poslanec Stanislav Berkovec. Byl to omyl, tak se omlouvám. Takže dalším, kdo je přihlášen do rozpravy, je paní poslankyně Lesenská. Máte slovo.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážení zástupci vlády, kolegové, kolegyně. Vystupuji k takzvanému milostivému létu II, coby garantka klubu pro tento zákon. SPD neustále tvrdí, že dluhy se mají platit a musí platit. A zároveň dlouhodobě upozorňujeme, že současný systém není ideální. Jsou statisíce lidí v exekucích a hledáme možná řešení, jak jim pomoci.

Prosazujeme zestátnění exekutorů a zároveň prosazujeme, aby stejně jako soudy, i soudní exekutoři podléhali zásadě takzvané teritoriality. Tedy aby dlužníkovi exekutora přiděloval soud podle místa jeho bydliště. Dojde tím k výraznému snížení vymáhané částky o případné cestovné a další výdaje. Zvýšení šance dluh vymoci a tím i uspokojit věřitele a v konečném důsledku úspoře státu na případných vyplacených sociálních dávkách, které by člověk v dluhové pasti případně potřeboval. Je potřeba podpořit finanční gramotnost u lidí, které může postihnout vůbec dluhová past a exekuce.

Stávající stav, kdy k základní jistině se často připočítávají obrovské úroky, úroky z prodlení či penále a úroky z penále je bohužel faktem. Většinou dlužníka do úzkých nedostává dlužná částka jako taková, tedy jistina, ale následně až naskákané úroky způsobují, že daní jedinci nejsou schopni jednoduše částku zaplatit. Milostivé léto je tedy akce, která může značným způsobem pomoci zasaženým lidem. Pokud někdo má dluh vůči státu či jinému veřejnoprávnímu věřiteli, potom dlužníku za splnění podmínek stačí zaplatit jistinu a paušální náhradu nákladů exekutorovi. Může se jednat až o desetitisícové částky a velkou pomoc lidem.

Po 28. lednu 2022 již povinný, tedy dlužník, nemůže uhrazením stanovených částek splnit podmínku pro zastavení exekuce v rámci právě zmiňovaného milostivého léta, tedy toho původního, a proto je k projednání předložen tento tisk, který je v tomto okamžiku projednáván jako plně zařazený bod číslo 29. Co tedy tisk 217 přináší? Zdůraznila bych pouze některé změny, protože obsáhle o tom hovořil již předkladatel i můj předřečník. Obnovení možnosti uhradit stanovené částky v rámci takzvaného Milostivého léta obsaženého v novém zákoně o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů umožní povinným, kteří tento institut nevyužili již v období od 28. října 2021 do 28. ledna 2022, aby vyřešili své dluhy vůči státu a dalším veřejnoprávním oprávněným, což přispěje ke snížení počtu exekucí vedených v České republice.

Dojde tedy ke snížení zátěže z celého systému vymáhání exekucí a k snížení tlaku na sociální systém, protože důsledkem snížení počtu exekucí by mohlo být i snížení počtu osob, které pobírají sociální dávky a přesun části těchto osob z šedé ekonomiky do legálního zaměstnání. Je řečeno, které dávky nepodléhají výkonu rozhodnutí, tedy (?) exekucí. A zároveň umožní, aby nově zakotvené dávky byly posílány na chráněný účet. Paušální náhrada nákladů exekuce soudního exekutora v rámci takzvaného milostivého léta 2 se nově stanoví ve výši 1 500 korun. Tato částka by měla asi lépe odrážet výši nákladů soudního exekutora.

Milostivé léto se i nadále nevztahuje na daňové a správní exekuce. To by si totiž vyžádalo širší a podrobnější posouzení daného problému. Především je však třeba poukázat na to, že ani daňový ani správní řád nespadá do gesce předkladatele, jak konstatuje i důvodová zpráva k tomuto tisku.

Jsme přesvědčeni o přínosu tohoto zákona a z tohoto důvodu SPD bude hlasovat pro jeho přijetí již v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a prosím dalšího přihlášeného - a to je pan poslanec Patrik Nacher.

Mezitím ještě přečtu některé omluvy, a to pana ministra zdravotnictví Vlastimila Válka ve středu čili dnes od 11 do 12 z pracovních důvodů. Dále opravujeme omluvu u pana poslance Hellera, a to dnes až od 13 hodin ze zdravotních důvodů, dále omlouváme pana poslance Staňka od 12 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, od 12 do konce jednacího dne z pracovních důvodů rovněž omlouváme pana poslance Bureše a omlouvá se ještě pan poslanec Kott z pracovních důvodů, a to od 12.30 do 14 hodin.

A nyní tedy už prosím pana poslance Nachera. Máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, jsem rád, že dneska tady můžeme projednat, a rovnou dokonce i schválit v rámci jednoho hlasování milostivé léto, takzvané milostivé léto II. Dovolím si tady udělat takový exkurz k tomuto tématu. Omlouvám se, není to asi tady pro to torzo těch poslanců, kteří tady ještě zůstali sedět, ale je to spíš pro lidi zvenku, protože se nás na to ptají, a tak bych se s vámi podělil jednak o nějakou chronologii té věci a i o nějaké logické vysvětlení, a to z toho důvodu, že tento návrh, to milostivé léto, nevyvolává klasické pnutí mezi koalicí, opozicí, takže hrozí, že to může být méně zajímavé pro média a pro novináře, takže o to více si to musíme odpracovat tady, zejména my tři a další kolegové, kteří o to mají zájem, protože to prostě nevyvolá takovou tu klasickou hádku mezi námi, a tím, že se na tom shodujeme, by to mohlo zapadnout.

Co je milostivé léto, už tady bylo řečeno. Jenom zopakuji, protože dotazy se stále opakují a chodí nám všem asi stejné nebo podobné: milostivé léto se týká všech dlužníků, kteří dluží veřejnoprávním věřitelům, ale u kterých to vymáhá soukromý soudní exekutor. My jsme pak narazili samozřejmě na případy, typicky třeba u VZP, kdy VZP vymáhá dluh svépomocí, a to už tam nespadá. Tak to jenom aby bylo jasné, jaké případy tam spadají. Sem také nespadají soukromoprávní věřitelé, jakkoli se oni mohou dobrovolně do milostivého léta přihlásit. Má to samozřejmě ten limit, že v té chvíli oni nemají zaručenou odměnu exekutora, která byla předtím 750 plus DPH, teď 1 500 plus DPH, a ten exekutor jim může naúčtovat odměnu dle tarifu, takže pak je otázka, jestli soukromý věřitel přes prvotní výzvu v tom setrvá. Ale my jsme za to byli rádi, že se k tomu některé banky přihlásily.

Třetí podmínka, že exekuce musí být do 28. října 2021. To je odpověď na potenciální námitku, že tím, že tady je milostivé léto II, by teoreticky někdo mohl teď přestat platit, jít do exekuce, protože ví, že se mu to nějakým způsobem odpustí. Takováhle situace nastat nemůže, exekuce musí být zahájena do 28. října 2021. To datum není náhodné, to je to datum, od kdy začalo milostivé léto I. To znamená nějaké přípravy a kalkulace k tomu: Teď budu nezodpovědný a vyřeším to milostivým létem II, tady v tomhle případě nehrají žádnou roli.

Na začátku, proč jsme vlastně s tím přišli: úplně prvotní impulz měl kolega Výborný, proto se to také jmenuje milostivé léto. To je další odpověď na otázku, proč milostivé léto, když jednou to bylo na zimu, teď je to na podzim. To vychází terminus technicus z bible a odpuštění dluhů svým dlužníkům. Dneska jsme se přeli na podvýboru, jestli to bylo jednou za 49 let, nebo jednou za 25 let, to já nechám odborníkům přes bibli, ale tam z toho se rekrutuje ten pojem milostivé léto. Nesouvisí to s letními měsíci, prosím pěkně, to bych chtěl ještě tady říct.

No a na začátku - já jsem si tady napsal tři základní důvody, proč tenkrát jsme pak do toho šli společně a vygenerovali tenhle pozměňovací návrh milostivé léto I. Za prvé, že stát má jít příkladem. Já tady připomenu, že posledních pět let kultivujeme prostředí exekucí a insolvencí, ale často to dopadá na soukromé věřitele. A my jsme si řekli, že stát má jít příkladem, když tedy něco říkáme, co má dělat soukromý věřitel, tak by stát a státní veřejné instituce měly jít příkladem, a ne aby to nařizovaly někomu jinému. Za druhé je to reakce na to - a už o tom mluvil tady kolega Výborný - nafouklé příslušenství. Mimochodem, ta čísla, která máme z VZP a z Dopravního podniku hlavního města Prahy, nám jasně ukazují, že to, co zaplatili dlužníci v rámci milostivého léta, se jim ušetřilo desetinásobně na příslušenství, takže jsme měli pravdu v tom, že to příslušenství více než zdesetinásobí původní dlužnou jistinu. Třetí důvod tehdy byl covid. Jenom připomenu, že jsme o tom rozhodovali, když tady byl covid a kdy hrozí a hrozilo - a teď to bude mít nějakou setrvačnost - že bude větší počet lidí v exekuci, a my musíme řešit ta opatření preventivně.

Jenom připomenu, protože to se také neví, co všechno jsou veřejnoprávní věřitelé. To jsou ti, jak jsem řekl, že by měli jít příkladem. Je to Česká republika, územní samosprávné celky, to znamená kraje, města, obce, státní příspěvkové organizace, Státní fond, veřejné vysoké školy - to se málo ví, dobrovolný svazek obcí, příspěvkové organizace územních samosprávných celků, ale třeba i taková Česká televize, Český rozhlas, zdravotní pojišťovny či právnické osoby, v nichž má stát nebo územní samosprávný celek většinovou majetkovou účast, to jsou typicky třeba dopravní podniky. Statisticky se to týká - my jsme si dělali takovou statistiku před milostivým létem I - asi 33, 34 % všech exekucí, to znamená třetina. Když potom uděláte rozbor té třetiny exekucí, které jdou za veřejnoprávními věřiteli, tak v absolutních částkách 15 % mají zdravotní pojišťovny a ministerstva a další ústřední orgány, včetně veřejných vysokých škol, České televize, Českého rozhlasu, 9 %, dopravní podniky potom 3 %. To znamená, že ve výsledku tady skutečně směřujeme na třetinu exekucí, třetinu exekucí, která je takhle rozvrstvená napříč různými institucemi.

Na výtku, že milostivé léto I snad nebylo úspěšné, jen připomenu pro kontext, že milostivé léto I na rozdíl od této dvojky byl jeden z třiceti - ať mě kolega opraví, jestli to bylo 30, 32 - pozměňovacích návrhů. To byl jeden z pozměňovacích návrhů, to nebyla celá novela, to nebyl nový kodex nebo něco takového, to byl jeden pozměňovací návrh. Pak jsou tam jiné pozměňovací návrhy, typicky třeba zastavování marných bagatelních exekucí, kde se bavíme o stovkách tisíc zastavených exekucí od 1. ledna. Jenom připomenu, je to jeden z pozměňovacích návrhů, a jak už tady bylo řečeno, jenom u dvou podniků nebo dvou institucí, které tady byly vyjmenovány, VZP a Dopravní podnik hlavního města Prahy, se zastavilo 30 000 exekucí, respektive 30 000 dlužníků se zastavily exekuce, což mi přijde, že na to, že to je jeden pozměňovací návrh, tak mi přijde jako slušné číslo, jakkoli kdybychom vzali procento z toho celku, já jsem také čekal, že to bude lepší. Ale musíme to dát do nějakého kontextu.

A teď, v čem byl problém, proč se toho nezúčastnilo více lidí a jak my na to odpovídáme milostivým létem II, to je podstatné. První, že tam byly některé problémy a některé dezinterpretace, které jsem tedy absolutně nepochopil, jak takhle jednoduchá věc, jako že někdo zaplatí jistinu a základní odměnu exekutora, a přesto se to dá dezinterpretovat tak, že jsou tam různé kličky a šermování se slovy. Takže na začátku tam docházelo ke zpoždění například v tom, že penále u zdravotních pojišťoven někteří vykládali, že to nepatří pod příslušenství, nýbrž pod jistinu, a tím se to zdrželo. Ti lidé byli znejistěni, dopisovali si a utekl nějaký čas. Na to my odpovídáme, že tam je to explicitně napsáno. Když to tam najdete, koho by to zajímalo, penále a smluvní pokuta se pro účely odstavců 1 až 9 považuje za příslušenství.

Druhá věc: exekutoři někdy - neříkám vždycky - odpovídali pozdě, a někteří vůbec. Toto je jedna z mála norem, která platí od do, to znamená, jednou začne, skončí a pak už se nevrátí. To znamená, že když ten exekutor to pošle pozdě, dlužníkovi zkracuje, limituje čas, po který on může odpovědět, reagovat, mít třeba nějaké finanční prostředky. Na to my zase odpovídáme tím, že tam je limit 15 dnů, a jsem rád, že se tam dostal i podnět, se kterým jsem přišel - to znamená, v momentě, kdy exekutor odpoví později než za 15 dnů, tak o dny, o které odpoví později, se prodlouží to milostivé léto. Takže on má vlastně dneska... de iure končí 30. listopadu 2022, de facto, když někdo bude odpovídat později, bude končit o tolik dnů později, o kolik exekutor odpoví dlužníkovi později, což je dobře, protože k čemu dlužníkovi bude, že mu někdo odpoví pozdě, pak to třeba exekutorská komora bude řešit v nějakém správním řízení, ale ten dlužník si z toho nic nevezme.

Třetí věc je komunikace, osvěta. To si myslím, že v této chvíli máme, že jsme na tom dobře. Předtím to byl, jak jsem řekl, jeden z třiceti pozměňovacích návrhů a mohlo to zapadnout. Teď je to, jak se řeklo, lex specialis, jedna věc, milostivé léto II, všichni už znají ten název. Jak jsem dneska řekl na podvýboru, ten název je doslova sexy, takže už se to bude lépe komunikovat, máme čas. Je to od 1. září 2022, to znamená, je dostatek času na to, abychom to dali najevo všem dlužníkům, pod které to spadá.

A tady jsem chtěl dát příklad toho, jak to fungovalo v Praze. Praha by mohla být dobrým příkladem pro všechny kraje. To bylo takové logo, bylo všude v metru, dokonce v metru byla i taková smyčka, a tam máte, koho se to týká, kam se má ten člověk ozvat, jak to má využít, kde si má případně zavolat, kde si má případně zavolat, aby mu poradili. Ale pozor, Praha - a to musím tady fakt skutečně pochválit, já jsem opoziční zastupitel - šla ještě dál. My jsme v Praze vytvořili metodiku, celou metodiku, kterou by bylo dobré, aby případně převzaly ostatní kraje, obce a podobně. V té metodice máte úplný detail toho, jak milostivé léto probíhá, kdo je veřejnoprávní věřitel, ten oprávněný, jak to lze využít, na koho se naopak ty věci, to milostivé léto, nevztahuje, ale pozor, my jdeme do takového detailu, že u jednotlivých městských firem, kam to spadá, tady máte normálně rozbor. Třeba dopravní podnik Praha: Jací exekutoři vymáhají černé jízdy, je tady na ně kontakt, mail, mobil. Když se podíváte dál, tak kdo všecko to vymáhá u městské knihovny, jak to lze zařídit a doplatit u svozu komunálního odpadu, poplatky, pokuty městské policie, dluhy u TSK, Pražské plynárenské a tak dále, a tak dále, dokonce i u dlužného nájemného z bytových, nebytových prostor. To je také mimochodem jedna z věcí.

To znamená, že tato komunikace je hrozně podstatná, protože u těch černých jízd ti lidé na to mají, ale to, čím jsem končil, to dlužné nájemné, tam je problém, že často jistina je v desítkách tisíc, a jistina - dlužné nájemné - třeba za 30 000 korun může zastavit exekuci za půl milionu korun. A to se vyplatí obci, tomu věřiteli, že dostane nájemné, které by nikdy nedostali, i dlužníkovi, protože se dostane z té šedé zóny. O tom už tady mluvil Marek Výborný i pan ministr. Ale ten člověk nemá těch 30 000 korun, nemá, takže jednak musí mít dostatek času, aby případně si dal peníze bokem, jednak tady připomenu aktivitu Člověka v tísni, který tady vytvořil takovou jako nadaci, kde se prostředky k tomuto účelu vybíraly, a jednak je tady otevřený prostor, kde to je bohužel začarovaný kruh.

My jsme se bavili i s bankami, jestli by nemohly v těchto případech dlužníkům půjčit, aby jim půjčily třeba těch 30 000 korun na dlužné nájemné, aby se zbavili té obří exekuce, ale banky samozřejmě naráží na scoring a na to, že nemohou půjčovat někomu, kdo je v exekuci, ta banka by se dostala do problémů. To znamená, že tady máme ještě dva měsíce na to, jak těmto lidem, kteří se chtějí z toho proaktivně dostat, jak jim pomoct, aby ty prostředky měli. Říkám, bavíme se tady o dluzích, kde samotná jistina je relativně vysoká, bavíme se o desítkách tisíc, což je třeba to dlužné nájemné.

Poslední poznámka k milostivému létu I a II, kterou my ale ovlivnit nemůžeme, a to je jediná věc. Všechno ostatní, co jsem doteď řekl, to ovlivnit můžeme. To znamená, změnili jsme to, dali jsme tam limity, zpřísnili jsme to pro exekutory, budeme teď lépe a efektivněji komunikovat, víme jak, máme metodiku, máme chronologii. Co nemůžeme ovlivnit, je to, co potkalo i milostivé léto I, a to je, do jakého období to spadne. Prostě milostivé léto I bylo přes Vánoce, milostivé léto I bylo při zdražení energií. Mám celou řadu zpětné vazby, kdy lidé měli ty prostředky připravené, ale radši z toho zaplatili zvýšené náklady na energie, na elektřinu, na plyn a nevyužili milostivého léta I. A to my nemůžeme ovlivnit, protože se dá očekávat, že jak vidíte, jak se vyvíjí cena energie a dalších komodit, je možné, že i milostivé léto II prostě některé dlužníky chytne v období, kdy budou rádi, že budou mít na zaplacení energií, to jest, že je tohle také může minout. A to je věc, kterou my skutečně ovlivnit nemůžeme. Nemůžeme ovlivnit, do jaké ekonomické situace, do jaké ekonomické doby milostivé léto II bude a jak to bude v té chvíli fungovat. Takže proto je dobře, že to probíráme už teď, na začátku června, protože tady máme červen, červenec, srpen, tři měsíce na to, abychom se všichni připravili.

Zároveň bych vás chtěl pozvat, ty, co máte zájem, 22. 6. 2022 s kolegou Výborným děláme seminář na toto téma, kde jsme šli ještě do většího detailu, kde bychom prezentovali některé věci a možnosti.

Děkuji za podporu, chtěl bych poděkovat i ministerstvu za komunikaci, která se vedla. Jsem rád, že tohle je krásný příklad toho, kdy může fungovat koalice a opozice, protože při milostivém létu I to byl opačně. Já byl koaliční poslanec, Marek Výborný byl opoziční, teď jsme si to vyměnili, a přesto tady funguje milostivé léto II, které pomůže, doufám, ještě většímu množství lidí, než pomohlo milostivé léto I. Děkuji za podporu a těším se případně na nějaké zajímavé podněty. Hezký den.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášenou do rozpravy je poslankyně Věra Adámková. Máte slovo.

 

Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi říct několik postřehů z praxe k velmi řekla bych dobré věci, jako je milostivé léto. Tady bych jenom chtěla pro naše poučení - ze všeho se má člověk poučit a doufám, že jsme to tak dali. Jak řekli mí předřečníci, byl to jeden z mnoha pozměňovacích návrhů a nikdo jsme nepředpokládali, že tam bude zádrhel. Asi ten ďábel spí v detailu, jak se tak říká. Takže my jsme si tak radostně říkali, je to výborné, udělalo se něco pro dlužníky, protože se domnívám, že přes všechno dobré počínání, samozřejmě mnozí jsou opravdu v té pasti ne úplně vlastním přičiněním a je dobré jim pomoci.

Jak se tady kolegové dostali k tématu léto nebo jaké je roční období. Kdybychom chtěli úplně tu atmosféru, která je plná přátelství, a já jsem za to šťastná, ještě doplnit, můžeme říci, že to může být i v překladech starých textů, kde máme období léto, rok a podobně, takže je to určitě velmi zajímavé téma i pro lidi, kteří se zabývají tímto.

Ve zdravotním pojištění opravdu se stalo to, co jsme tady nepředpokládali ani my, to znamená, že v první chvíli nám právníci nechtěli uznat výklad. Je to možná tím - a kolegové, kteří jsou znalí práva, vědí - že právní názor může být různý. My jsme si to prostě jako laici v tomto směru neuvědomili, takže tam došlo k určitému pozdržení. Je to pro nás poučení pro všechny, myslím teď i pro kolegy, kteří se zabývali tím předkladem, že asi se to mělo více komunikovat. Ale nikoho nenapadla tato problematika, že tam ten zádrhel bude, ale stalo se. Takže jsem ráda, že teď snad už je odstraněn, protože - pro vaši informaci - by se mohlo říci, že ten zájem byl opravdu ne úplně tak, jak jsme očekávali. Ale na druhou stranu je třeba říct, že se tím pomohlo opravdu poměrně velkému počtu dlužníků, které tížily tyto dluhy. A abychom byli úplně upřímní, samozřejmě, jak tady říkal můj kolega, pojišťovny, a hovořím tady zejména za největší zdravotní pojišťovnu, mají samozřejmě měkké vymáhání, to znamená, stále se dohadují, dohadují, ale v momentě, kdy tam bylo i penále, mnohé dohady nebyly víceméně možné. Pojišťovna má zase možnost udělat tam určitý splátkový kalendář, čili je možné také vyjít vstříc. Ale v momentě, kdy není nutné platit penále, které mnohdy mnohonásobně převyšuje dlužnou částku, se domnívám, že ta pomoc je jasná a výrazná.

Co se týče zvýšené odměny exekutorům, padla na to otázka na tiskové konferenci po správní radě v pondělí od novinářů, kteří sledují tuto problematiku. Já si myslím, že to je dobře, že to je určitý podnět k tomu, aby samozřejmě tam byla i taková proaktivní také účast pro to, aby pomohli klientům, aby dlužná částka byla splacena.

Takže jsem velmi ráda, že se dostáváme k té části milostivé léto II. Není tady již, domníváme se, dneska problém u zdravotního pojištění. Alespoň doufáme, že ho opět nikdo nenajde, doufám, že právníci už tam nebudou mít jiný právní názor, protože to by nám tam nebylo úplně příjemné. Děkuji kolegům, kteří se ujali té přepracované verze, jsem ráda, že jsme ji dneska mohli projednat, a doufám, že tam asi bude opravdu shoda. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v rozpravě? Nevidím nikoho. Tímto tedy končím obecnou rozpravu a táži se pana ministra, jestli má zájem vystoupit? Prosím, máte slovo.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Vystoupím pouze s poděkováním, protože zdá se, jak jsem poslouchal projevy, zdá se ze všech frakcí, že by tento zákon mohl být schválen všemi politickými stranami, které se dostaly do Poslanecké sněmovny. A protože jsem tu už třetí volební období, tak si dovolím říct takové zobecnění, proč si myslím, že k tomu například u tohoto zákona došlo a vůbec dojít mohlo. Myslím, že tu nejsme voleni proto, abychom se tu navzájem milovali, ale nejsme také sem voleni proto, abychom se navzájem nenáviděli.

Když zakladatel tohoto státu, náš první prezident, řekl: Demokracie je diskuse, tak když to volně přeložím do našich prostor, tak to znamená: Jednat, jednat a ještě jednou jednat! Tento zákon se nezrodil tak, že byla okamžitě shoda na jeho znění, ale jednalo se, jednalo se a jednalo se. Připomenu jeden výrok z roku 1789, ten řekl jistý Danton. On řekl naopak: Do zbraně, do zbraně, do zbraně! Pokud nebudeme jednat, jednat a ještě jednou jednat, tak se nám také může stát, že přivoláme jiného Dantona, který bude volat: Do zbraně, do zbraně a ještě jednou do zbraně - a bude vyslyšen.

Takže si dovolím takovou výzvu, jsem už tu potřetí: Jednejme, jednejme, jednejme, možná dosáhneme lepších výsledků, než tato Sněmovna doposud dokázala dosáhnout. Děkuji za pozornost. (Mírný potlesk v celém sále.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Táži se ještě pana zpravodaje, jestli má zájem vystoupit? Ano, máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Já myslím, že by tento téměř státnický a vizionářský projev pana ministra zasloužil větší potlesk. Nicméně dovolte mi poděkovat za příspěvky v rozpravě. Já jsem pečlivě poslouchal a myslím si, že projednávání tohoto zákona je ukázkou toho, že když umíme spolu komunikovat, a to dopředu i při té přípravě, jsme schopni jako Sněmovna tady poměrně efektivně a konstruktivně také rozhodovat. Budiž nám to pozitivním příkladem do dnů příštích. A jenom aby bylo úplně jasno - teď už když jsme tady všichni, nepropadněme dojmu, že milostivé léto je samospasitelné a že takhle na jedno lusknutí prstu vyřeší problémy s exekucemi. Není to tak. Samozřejmě je dobře, že je vyžadována aktivita i po dlužníkovi, ale současně chci připomenout, že v té velké schválené novele exekučního řádu jsou i další instituce, jako je zastavování bagatelních exekucí, zastavování marných exekucí, a to i do budoucna - a to všechno jsou spojité nádoby, není to jenom o tom milostivém létě.

A druhá věc, abyste se měli na co těšit: na podzim nás čeká ve Sněmovně debata o novele insolvenčního zákona a to je možná ten proces oddlužení, kam bychom se měli snažit dlužníky nasměrovat, protože to dává větší smysl a větší logiku. Na tom budeme i jako podvýbor tady v Poslanecké sněmovně pracovat.

Já vám děkuji za diskusi a děkuji také za váš pozitivní přístup teď k hlasování o milostivém létu II, o té šanci, jak se dostat z dluhových pastí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 217, a to tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Poprosím všechny, aby přišli do sálu. Zagongoval jsem, prosím ještě o odhlášení všech. Můžeme se přihlásit.

 

Takže hlasujeme o tom, abychom vyslovili souhlas již v prvním čtení.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 33, přihlášeno 155, pro 155, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Zahajuji tedy tímto podrobnou rozpravu, do které se zatím nepřihlásil nikdo. Končím tedy tímto podrobnou rozpravu.

Ještě se znovu zeptám, jestli pan ministr má zájem vystoupit? Už ne. A pan zpravodaj? Rovněž ne, děkuji.

 

Takže můžeme přistoupit k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů, podle sněmovního tisku 217."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 34, přihlášeno 153, pro 152, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji tedy, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas a projednávání končí. Děkuji všem.

Předtím, než budeme pokračovat v rozpracovaném bodu, ještě přečtu omluvy, a to u pana poslance Michala Ratiborského, který se omlouvá z dnešního jednání od 12.30 do 14 z pracovních důvodů, dále u pana předsedy vlády Petra Fialy, a to dnes od 13 hodin do konce jednacího dne, rovněž z pracovních důvodů, a stejně tak u pana poslance Richtera z důvodu zahraniční cesty, a to ve dnech 1. 6. až 3. 6.

 

Nyní se můžeme vrátit k projednávání

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP