(9.20 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

Jak už jsem včera delší dobu uváděla, je to docela - nebo trošinku - v rozporu s ústavou, protože ústava říká, že na poslaneckých výborech samozřejmě člena vlády zastupuje náměstek, když jich navíc může být neomezený počet. (Silný hluk v sále. Obrací se na předsedající s žádostí o zjednání klidu.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové v levé části, prosím, abyste své rozhovory přesunuli do předsálí. To platí samozřejmě... ale vidím, že v pravé části, momentálně až na jednu výjimku, žádné hovory neprobíhají. Kolegové, prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Když to tak vezmu, vlastně náměstků bude dost, ale přesto by je měli zastupovat - promiňte mi ten výraz - ti, co tomu rozumí, opravdu ne. Ústava říká, že náměstek. Tak buď změňme terminologii v návrhu zákona, aby bylo přece jenom pár odborných náměstků, kteří by mohli odborně podporovat návrhy, protože přiznejme si, ne všechny věci, které jsou předkládány do výborů a Sněmovně, jsou politické. Čisté implementace nelze považovat za úplně politickou věc. Já to vezmu z oboru, kterému rozumím. Nedokážu si představit, že bychom se třeba tady detailně zabývali schvalováním technické způsobilosti vozidel a že by příslušní - promiňte mi - i ministr a náměstek měli tak detailní odborné znalosti o výfucích, světlech, deformačních zónách vozidel. Proto se domnívám, že přece jen si pořád někteří z nás neuvědomují, že to není jenom o politické práci na ministerstvu, jak se tu včera neustále prezentovalo - politika, politika, politika. Ale prosím vás, většina práce na ministerstvech je v souladu se zákonem, je čistě odborná, úředníci se musí řídit ne politickou vůlí, ale zákonem. Probíhá tam enormní množství správních či přestupkových řízení, odvolacích řízení, a k tomu nepotřebuji žádného politika, aby toto řádně probíhalo, k tomu skutečně potřebuji úředníka, který tomu rozumí, zná rozhodovací praxi, zná i vývoj v dané oblasti.

Navíc judikatura v takových věcech je nepřeberná. Prosím vás, i já jsem pracovala jako úředník s judikaturou. Prosím vás, i na těch obcích úředník s osmou platovou třídou musí znát judikaturu a podobně. Jak to je potom na ministerstvu? Tam ještě ty odborné znalosti očekávám podstatně větší. Nicméně přece jenom připomenu, co je v návrhu zákona. Úředníci - nebo ve státní službě, omlouvám se, že používám termín úředník z obce - budou mít jednodušší výběrové řízení, pokud budou zařazeni od páté do deváté platové třídy. S tímto nemám problém.

Já jsem si dovolila - tehdy to bylo čistě ke zpravodajské zprávě, nyní v obecné rozpravě: opravdu, dámy a pánové, proč by toto ulehčení nemohlo být v zákonu o úřednících i pro krajské úřady, magistráty, obce prvního, druhého typu? Proč tam musí člověk, který je v sedmé, osmé třídě, projít výběrovým řízením, komise musí být minimálně tříčlenná? Proč taky tam nebude stačit pohovor?

To je věc, která mi vadí, že tam není provázanost s dalšími předpisy, protože já se opravdu domnívám, že když se připravoval tento návrh zákona, dalo se to dělat opravdu trošku i obecněji. Víte, proč by měl být principiálně postaven jinak zákon o úřednících a jinak zákon o státní službě? Principiálně by to mělo být podle mého názoru podobné.

Já se ještě během rozpravy samozřejmě vyjádřím jako zpravodaj s přednostním právem. Chtěla jsem tady svým způsobem zrekapitulovat trošku své výhrady k danému návrhu zákona a ráda dám slovo těm, kteří se řádně přihlásili do rozpravy.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové, já bych určitě chtěla navázat na svoje včerejší vystoupení. Zároveň bych byla ráda, kdybychom opravdu vedli diskusi a na některé věci, které se tady včera už otevřely, zda by popřípadě už předkladatelé mohli nějakým způsobem reagovat.

Marek Benda včera reagoval na jednu důležitou věc, kdy já jsem říkala, že opravdu mně v uvozovkách nejde do hlavy, proč v roce 2014 jsme museli mít stanovisko Evropské komise, bylo to podmíněno tím, že Česká republika, pokud by nepřijala služební zákon, nemohla by čerpat velké peníze v rámci evropských fondů, ale my přece ty evropské fondy budeme teď čerpat také! Takže já tomu nerozumím. Sice včera Marek Benda, prostřednictvím paní předsedající, tady citoval, co říkal státní tajemník, ale já bych chtěla, kdyby to bylo nějakým způsobem ověřené. Já jsem k tomu trochu nedůvěřivá, že by v roce 2014 se po nás něco chtělo a po pár letech se to už zase nechtělo, nechce se mi tomu opravdu vůbec věřit. Ale chápu, že asi vycházíte z toho, co řekl státní tajemník, ale zda by to mohlo být nějakým způsobem potvrzené ještě někým. Samozřejmě nebudu postupovat nějakým způsobem, že se budu někde v rámci evropských institucí dotazovat, myslím si, že to si tady máme vyřešit my, ale myslím si, že tohle je klíčová věc, protože pokud by mělo pak dojít k tomu, že by bylo ohrožené čerpání z evropských fondů, tak si myslím, že z toho by neměl radost i v této složité době dvakrát nikdo. Takže to je první věc.

Druhá věc. Děkuji určitě paní Ožanové, že tady navázala na to, co jsem tady včera otevřela já, že odpolitizování státní správy začalo zákonem o úřednících před rokem 2014. Když někdo byl v postavení v uvozovkách náměstka na ministerstvu, na jednotlivém ústředním orgánu státní správy a dalších organizacích, tak byl v postavení podle zákoníku práce, proto se ten služební zákon přijímal. My si musíme říct, že pokud změníme ty věci, tak bychom je tedy měli změnit i v rámci zákona o úřednících.

Teď bych chtěla hlavně všem tady vysvětlit, o co vlastně novelou služebního zákona jde. Především jde o to, že se zruší odborní náměstci, kteří budou političtí. Vy víte, že v služebním zákonu, který se přijal v roce 2014, se přijalo, že budou odborní náměstci, kteří jsou podřízeni státnímu tajemníkovi, řídí jednotlivé sekce a řídí lidi. K tomu tam bylo, že můžou být dva političtí náměstci, kteří nikoho neřídí a jsou podřízeni panu ministrovi, ano? I když se přijímal ten zákon v roce 2014, ti političtí náměstci už tam takto byli velmi negativně přijímáni. Říkalo se: Politický náměstek rovná se trafika, protože politický náměstek zastupuje ministra, ale nikoho neřídí. On nikoho nemůže řídit, protože není v postavení služebního zákona. On tam je uveden, že je to možné, ale nemůže nikoho řídit. Novela prakticky teď přináší to, že budeme mít ministra, budeme mít nespočet politických náměstků. Z odborných náměstků se stanou ředitelé sekce - to jsem včera říkala - takže dojde k duplicitě. To znamená, že ministr bude mít nespočet politických náměstků, kteří ho budou moci zastupovat, ale nikoho nebudou řídit. Oni nebudou žádnou sekci řídit, oni nebudou za nic zodpovídat. Ministr bude rozhodovat o nich jako o politických náměstcích, i co se týče odměňování. V rámci odměňování ředitelů sekce, kteří jsou odborní, bude rozhodovat státní tajemník.

Já si to systémově vůbec nedokážu představit, jakým způsobem to bude fungovat. Chtěla bych jenom říct, abyste si všichni uvědomili, kolika lidí se to dotýká. Zákon o státní službě se dotýká zhruba 65 000 lidí, protože jsou to ústřední orgány státní správy a jim podřízené úřady. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP