(10.40 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

Nicméně si myslím, že tento zákon, pokud se nevrátí předkladatelům ještě k úpravě, rozhodně bude vyžadovat zásadní a obávám se i komplexní pozměňovací návrhy, které by odstranily jeho současné nedostatky, i když opakovaně tvrdím, že legislativa na Ministerstvu vnitra je jedna z nejlepších rezortních legislativ, přesto si myslím, že tady se kolegové některých chyb dopustili. To bylo přesně na těch zhruba půl hodinky výkladu, tak teď v rámci pěti minut jenom bych ráda upozornila, že se obávám, že princip, o kterém také hovořil můj předřečník, pan poslanec Benda, a totiž stabilizace, byť vychází z komparace jiných zahraničních právních úprav, v současném pojetí těch pěti let neobstojí, jak je tam formulován. Čili tady upozorňuji, že bychom opravdu se mohli dostat do nežádoucího hledáčku ze strany evropských institucí.

A také si dovolím rozporovat o tvrzení, že by Rekonstrukce státu, s kterou jsem také mnohokrát spolupracovala, někdy dobrovolně, někdy víceméně nuceně, by tento návrh v této podobě odsouhlasila, a myslím si, že ještě se nechá slyšet, právníky, které má k dispozici, využije a dostaneme jejich stanovisko. Takže chci upozornit, že i v tomto směru je zralá předkládaná novela na úpravu, která by měla odstranit tento nedostatek.

Další moment, který vidím jako velmi sporný - jde o to masové přesoutěžení, které samozřejmě - tady byly dokonce i počty v tisících nebo ve stovkách až tisících v závislosti na funkcích - se bude týkat státních úředníků, kteří velmi rádi a zkušeně - a s tím mám i svojí smutnou zkušenost, tenkrát jsem ten spor prohrála - využívají žalob a domáhají se zrušení takového řízení a rozhodnutí. Ta novela podle mého názoru je pozvánkou k tomu, aby se tyto žaloby podávaly. Takže v této podobě, kolegyně a kolegové, a teď napříč politickým spektrem, doporučuji tu novelu ještě přepracovat v rámci pozměňovacích návrhů, anebo ji vrátit předkladateli.

Ano, já vidím, že jsem pomalu vyčerpala ten svůj čas. Takže těch nedostatků je tady více, od detailních přes ty základní, a domnívám se, že v této podobě si, lidově řečeno, zaděláváme na problém jak na úrovni evropské, tak na úrovni naší tuzemské, pokud jde o pravděpodobnost podávání žalob - a to nemluvím ani o té ústavní úrovni, kde jistě se najdou partie, které by mohly potom být zpochybněny žalobou, a zřejmě Ústavní soud k tomu zaujal stanovisko, které by nebylo příliš vstřícné. Ale tady na rozdíl od dvou předcházejících kritických připomínek si myslím, že mně nepřísluší, abych hodnotila nějaké případné výsledky rozhodování Ústavního soudu.

Čili ze všech těchto důvodů, na které jsem se snažila upozornit, a nemám tady prostor teď je detailněji rozebrat, si myslím, že... původně jsem si říkala, zamítnout. Po diskusi, která tady odezněla, a při respektování rozložení politických sil po volbách parlamentních nebudu navrhovat zamítnutí, nicméně se připojím a budu hlasovat pro vrácení předkladateli k dopracování. A v případě, že projde prvním čtením tato novela, rozhodně se budu podílet na pozměňovacích návrzích, které ji posunou do roviny, která by nebyla tak sporná, jak jsem tady nastínila. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Poznamenal jsem si, že se připojujete k návrhu na vrácení tohoto tisku. Jako další vystoupí pan poslanec Jan Berki. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Berki: Děkuji, pane předsedající. Milé kolegyně, milí kolegové, jsem rád vždycky, když se diskuse vrátí do věcné stránky. Děkuji, že včera jsme tu absolvovali podle mě poměrně korektní diskusi, byť se panu předsedovi Bendovi úplně nelíbilo, že ve faktických poznámkách.

Zkusím shrnout některé věci. Úkolem opozice je bezesporu upozorňovat na rizika, která s sebou změny zákonů nesou. Domnívám se ale, že je potřeba je ukazovat vždycky v kontextu a vyváženě, že některé řeknu přehnané výstupy s tím, jak vlastně tím končí celé řízení státu, mi přijde trošku přehnané.

Zkusím se podívat na dvě věci, které tu byly hodně diskutovány.

Jedno je to omezené období, respektive funkční období u vedoucích pracovníků. Rizikem bezesporu je, že může to snížit počet uchazečů, kteří budou ochotni se na takové místo hlásit kvůli jisté nejistotě. Na druhou stranu si musíme říct, že vždycky v systému funkční období bývá vyváženo nějakými benefity z toho místa. Zároveň ovšem funkční období má bezesporu své klady. Například je to motivace vedoucího pracovníka k tomu, aby byl pořád nejlepší, aby na sobě pracoval. Stejně tak ale poskytuje motivaci ostatním k růstu, aby ho mohli v pozitivním slova smyslu nahradit. Použiji ještě některé analogie mimo ministerstva, i když jsem si vědom toho, že nejsou ty situace úplně stejné, a proč je ale zmíním, je, že i přes rizika, která s sebou funkční období nesou, je používají. Zároveň ještě jedna z věcí: po skončení funkčního období ta osoba o místo nepřichází, ale obvykle zůstává v té instituci.

Kolega Benda zmiňoval ředitele na základních školách, kde je to šest let s možností prodloužení. Zároveň třeba na vysokých školách výběrové řízení může být dokonce na dobu určitou, je tam výjimka ze zákoníku práce. Také se pravidelně dělají výběrová řízení na vedoucí pracovníky na vysokých školách. V soudní soustavě tento institut známe, v soustavě státních zástupců tento institut známe, to znamená, není to institut, který by byl jednoznačně negativní.

Druhá věc, která se tu hodně diskutuje, je smíšený model výkonu veřejné moci, ale i ten přece známe analogicky z jiných stupňů, a to z měst a z krajů, kde i na krajském úřadě, i na městském úřadě je přenesená působnost a samospráva. Ve vedení úřadu je primátor nebo starosta, ten má své náměstky či radní pověřené jednotlivými gescemi, kteří také nemají přece přímou rozhodovací pravomoc nad jednotlivými odbory, a přesto tento princip používáme, protože tam mají přinášet politické myšlenky a ideje. Jediný rozdíl mezi ministerstvem a obcí a krajem, jak jste včera uváděli, je to, že je volen z toho sboru přímo, což ale neplatí ani u ministra - ani ministr nemusí být členem Poslanecké sněmovny. Takže tady pořád úplně nerozumím tomu, proč tak moc nám to vlastně vadí, když oba ty modely známe a jsou funkční.

A zároveň mě pan předseda Benda požádal, aby sem nemusel, tak se stanu teď chvilinku jeho ústy. Navrhuji zkrácení doby projednávání o 30 dnů. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Zkrácení o 30 dnů, tedy na 30 dnů. Registruji návrh. A nyní s přednostním právem paní místopředsedkyně Mračková Vildumetzová. Prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji mnohokrát. Já bych také chtěla poděkovat za předkladatele Markovi Bendovi za věcnou debatu, za odpovědi na naše otázky, a chtěla bych za hnutí ANO nějakým způsobem shrnout. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP