Čtvrtek 2. června 2022, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Skopeček)

16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 206/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Martin Kupka, který tady není, asi ho zastoupí kolega Baxa, a já ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: A já poprosím ještě ostatní kolegy, pane ministře, aby se utišili, abyste mohl hovořit v rámci tichého sálu. Prosím kolegy, aby případně přenesli své diskuse mimo jednací sál. Děkuji, pane ministře, prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Děkuji, pane místopředsedo. Tedy, vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v zastoupení vlády a pana ministra dopravy Martina Kupky si dovoluji Poslanecké sněmovně předložit k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici tří směrnic Evropské unie do vnitrostátního právního řádu. Jde o směrnici EU a Rady 2017/2397 ze dne 12. prosince 2017 o uznávání odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě a o zrušení směrnic Rady 91/672/EHS a 96/50/ES a další dvě směrnice Evropské komise novelizující tuto směrnici.

Návrh zákona rovněž zohledňuje dva související přímo použitelné předpisy EU. Návrh zákona tak především reaguje na novou unijní úpravu, která stanoví podmínky a postupy pro osvědčování kvalifikací osob podílejících se na provozování plavidel na vnitrozemských vodních cestách v EU a pro uznávání těchto kvalifikací v členských státech EU. Na rozdíl od dosavadní unijní úpravy, která dopadala pouze na vůdce plavidel, se nová úprava týká rovněž ostatních profesionálních členů posádky a některých dalších osob. Vzhledem k úzké provázanosti způsobilosti členů posádek plavidel spadajících nově pod unijní právo s úpravou způsobilosti členů posádek ostatních pod unijní právo nespadajících - plavidel, pardon - se navrhované změny dotýkají i neharmonizované, tedy čistě vnitrostátní zákonné úpravy.

Tyto změny přesahující implementační rámec však spočívají především v přesunutí podstatné části úpravy z podzákonné úrovně na úroveň zákonnou v jejím novém systematickém uspořádání a v precizaci normativního textu. Návrh zákona tak přináší nové harmonizované a vnitrostátní požadavky na minimální věk a odbornou i zdravotní způsobilost osob, které budou podmínkou pro udělení oprávnění k vedení či obsluze plavidel a k výkonu dalších odborných činností ve vnitrozemské plavbě. Dále vymezuje doklady, kterými bude možné příslušná oprávnění doložit, a stanoví postup plavebního úřadu při udělování příslušných oprávnění a k vydávání uvedených dokladů, jakož i postupy pro případ pozbytí znalostí nebo dovedností potřebných k vedení či obsluze plavidel nebo k výkonu odborných činností ve vnitrozemské plavbě či pro případ omezení či zániku zdravotní způsobilosti držitelů příslušných dokladů. Zakotvuje se rovněž rejstřík členů posádek plavidel a odborníků na plavidlech, jehož správcem bude Státní plavební správa. Rozsah údajů vedených v tomto rejstříku je dán unijním právem.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si váš požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o vnitrozemské plavbě a další související zákony. Děkuji vám za pana ministra Martina Kupku i za sebe za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, my také děkujeme, pane ministře, a já poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Hájek. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hájek: Dobré poledne, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Já si dovolím pana ministra doplnit pouze ve dvou věcech, a sice: vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk je 206. Návrh je primárně unijní, to tady zaznělo. Jedná se o transpozici směrnice EU 2017/2397 o uznávání odborných rekvalifikací ve vnitrozemské plavbě a o zrušení směrnic Rady 91/672 EHS a 96/50/ES. Požadavky stanovené zmíněnou směrnicí se týkají pouze těch vodních cest České republiky, které jsou přímo napojeny na vodní cesty jiných členských států EU. Ostatní vodní cesty České republiky, tedy nenapojené na vodní cesty jiných států, například vodní nádrž Lipno, Brněnská přehrada a podobně, zůstávají nadále v národních úpravách.

Pro úvod je to za mě vše s tím, že se když tak vyjádřím pak v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Prosím vás, abyste zaujal místo za stolkem zpravodajů a sledoval nadcházející diskusi.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím přihlásil jeden kolega poslanec, a to pan Kolovratník, takže já poprosím pana poslance Kolovratníka, aby se ujal slova.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo. Já bych tady rád stručně představil pozici naši, pozici klubu hnutí ANO k tomuto zákonu. Avizuji, určitě ho neshledáváme kontroverzním nebo nějak zásadně problematickým, takže neměl by být předmětem výrazných politických sporů nebo debat.

Připomenu pro ty z vás, kteří jste tu v tomto volebním období poprvé: my jsme v minulém volebním období, bylo to také někde na jeho začátku, v roce 2018, potom 2019, tento zákon novelizovali a tehdy tam bylo velké a poměrně zásadní téma, které nařizovalo majitelům malých plavidel - zkuste si typicky představit třeba takové ty rekreační lodičky, které se právě tady v Praze pohybují kolem Karlova mostu a podobně - tak jim nařizoval zavádět takové velké automatické navigační systémy, radary, přístroje na měření pozice i komunikace mezi loděmi a tehdy k tomu byla velká, vášnivá debata, abychom vybojovali zisk, aby bylo možné získat nějaké výjimky, logické právě pro tato malá plavidla, kam by se v některých případech ten velký přístroj ani fyzicky nemohl vejít. A nakonec tehdy k té dohodě došlo a povedlo se to.

Jak pan předkladatel - nebo pan ministr zastupující kolegu, ministra dopravy - tak pan zpravodaj konstatovali, obsah dnešního návrhu vůbec tu technickou záležitost, nějaký technický pilíř provozování lodí, neřeší, opravdu celé se to týká implementace tří evropských směrnic. Ono to sice vypadá, malá implementace, je ale velmi rozsáhlá. Na druhou stranu, nezaznamenal jsem, nikdo z oboru se neozval, že by tam měly být nějaké výrazné problémy nebo rozpory nebo věci nedořešené, nevydiskutované. Je to tedy ono uznávání odborných kvalifikací, dále řešení norem způsobilosti a odpovídajících znalostí pro praktické zkoušky, a konečně ještě přechodná ustanovení pro osvědčení v třetích zemích, tedy pro tu plavbu mezinárodní. Typicky se to může týkat vůdců plavidel, kteří jsou třeba rekreačně v Chorvatsku na moři v rámci EU a podobně. Takže tolik konstatování obecné k té celkové pozici.

Co ale tady chci zmínit, co by mělo zaznít veřejně u projednání tohoto zákona, je jakýsi apel vůči kolegům z koalice, a hlavně tedy Ministerstvu dopravy, je věc - ono to často bývá v médiích - která se týká držitelů řidičských průkazů, když jim končí ty platnosti, ty řidičáky, a tady ta novela, tady ta změna zákona, ovlivní právě i kapitány těch plavidel. Můžu říct, volně to popsat jako platnost řidičáků na loď, takže tohle je věc, kterou je potřeba zmínit. Víte, že vůdců malého plavidla je víc a víc, je to celkem oblíbená aktivita, ani nechci použít slovo kratochvíle a aktivita, a opravdu mezi těmi kapitány je to možná - a teď nemyslím to nijak ve zlém - ta typická povaha, kdy necháváme věci na poslední chvíli, a pokud se tento zákon stihne projednat do začátku července nebo někdy do první půlky července, což asi je pravděpodobné, že to legislativním procesem projde, tak tady musím upozornit, že ti vůdci malých plavidel, že by mohly ty platnosti skončit, a podle informací, které máme k dispozici z Ministerstva dopravy, se to může týkat až - pozor - 50 000 neplatných průkazů. Je jich opravdu až 50 000. Týká se to kapitánů s průkazem s rokem vydání v roce 2014 a dříve, protože ta situace je tady trošičku jiná než u vozidel. Tam už je to zčásti možné vyřídit on-line na webovém portálu, u oprávnění k řízení lodi to zatím tak není.

A v tomto případě, jak jsem řekl, je to zhruba těch 50 000 průkazů - zatím, ono se to třeba do budoucna také změní - ale zatím tedy je možné zažádat osobně, zajít jenom na pobočky Státní plavební správy. Je to větší množství různých starších druhů průkazů vydávaných v období předchozích let. Informace, které máme: pokud majitelé podají žádost včas, tedy do konce června, nový průkaz ještě dostanou zcela zdarma.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším. Intenzita hluku v sále je natolik vysoká, že vám sotva rozumím i já, a to dávám poměrně bedlivě pozor, takže poprosím všechny, kteří se nechtějí věnovat novele o vnitrozemské plavbě, aby přenesli své diskuse mimo sál. Děkuji.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji, pane předsedající. Vážím si toho, že posloucháte pozorně mé vystoupení, které už bude u konce.

Znovu tedy konstatuji, že naše pozice k té novele zákona není nijak negativní. Je to implementace evropských předpisů, poměrně rozsáhlá, ale vydiskutovaná a připravená. Riziko, na které upozorňujeme nebo varujeme - a není to vlastně věc legislativní, je to věc spíše komunikační ve směru od Ministerstva dopravy řekněme k odborné a k dopravní veřejnosti - je právě v tom smyslu, že na letní sezonu, která už prakticky pomalu začíná, hrozí konec platnosti až 50 000 průkazů způsobilosti k vedení plavidla, není zatím možné provádět to digitálně. Třeba ze strany vládní koalice takový návrh jednou přijde, my ho určitě podpoříme jako opozice. Je tady potřeba, aby si lidé včas zašli osobně na pobočky Státní plavební správy. To jsme v dobrém slova smyslu chtěli připomenout a povědět. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Další s přednostním právem se přihlásil pan ministr kultury. Pane ministře, máte slovo. To už je obecná rozprava.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa Já teď nechci vystoupit v obecné rozpravě jako ministr kultury, ale zastupující předkladatel návrhu tohoto zákona, protože bych chtěl předložit návrh na zkrácení lhůty pro projednání uvedeného návrhu zákona v garančním výboru a případně i v dalších výborech na 30 dnů. Ještě jednou pro záznam, na zkrácení lhůty pro projednání uvedeného návrhu zákona v garančním výboru i případně v dalších výborech na 30 dnů. Důvod je obdobný, ve stejném případě, jako jsem doby ministr kultury říkal k tomu svému návrhu zákona. Transpoziční lhůty u implementovaných směrnic uplynuly 17. ledna 2022, Evropská komise proti České republice zahájila tři řízení o porušení unijního práva. Nebude-li implementace příslušných předpisů v brzké době ukončena, hrozí České republice uložení finančních sankcí, a je proto nezbytně nutné urychlit proces projednávání návrhu zákona v následujícím legislativním procesu. Proto ten návrh na zkrácení na 30 dnů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Eviduji váš návrh na zkrácení projednávání tohoto bodu ve výborech na 30 dnů.

Jsme v obecné rozpravě, chci se zeptat, jestli se ještě někdo do obecné rozpravy k tomuto bodu hlásí? Nikdo takový není, obecnou rozpravu tedy končím.

Zeptám se na závěrečná slova pana navrhovatele a zpravodaje? Není zájem.

Nezaznamenal jsem žádný návrh na vrácení ani zamítnutí předloženého návrhu, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím.

 

Přistoupíme tedy k hlasování.

Kdo souhlasí s tím, aby...

 

Ano, eviduji zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil a prosím, abyste se svými identifikačními kartami znovu přihlásili. Počet poslanců se ustálil.

 

Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takové usnesení? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 48 bylo přihlášeno 137 poslanců, pro návrh hlasovalo 134, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Já tedy konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh žádnému dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Není tomu tak, nebudeme tedy o tom ani hlasovat.

 

Protože zazněl návrh na zkrácení projednávání ve výborech, a sice na 30 dnů, s tímto návrhem se vypořádáme prostřednictvím hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 49 bylo přihlášeno 137 poslanců, pro hlasovalo 80, proti 35. Návrh byl přijat.

 

Já tedy konstatuji, že jsme zkrátili lhůtu na projednávání ve výborech, a to na 30 dnů. Tím končím projednávání bodu číslo 16, respektive jeho první čtení.

 

Budeme pokračovat dalším bodem našeho jednání, což je bod

Aktualizováno 6. 11. 2023 v 15:57.




Přihlásit/registrovat se do ISP