(9.10 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)

Všichni víme, o čem budeme hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro toto předřazení navržené panem poslancem Coganem? Kdo je proti?

V hlasování 116 hlasovalo 165 poslanců a poslankyň, pro 145, proti 0. Takže tento návrh byl přijat, toto předřazení prošlo.

 

Poté pan poslanec Králíček navrhl, aby bod číslo 26 byl pevně zařazen, a to buď zítra v 11, takže o tomto prvním návrhu bych nyní dala hlasovat. Ještě upřesním, že jde o sněmovní tisk 131. Takže návrh pana poslance Králíčka zařadit bod 26 na zítra v 11 hodin.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 117 nás hlasovalo 167, pro bylo 65, proti 16. Tento návrh neprošel.

 

Jako druhá alternativa zařazení navrhl pan poslanec tento bod 26 zařadit v pátek jako první bod.

Zahajuji hlasování - v pátek jako první bod. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 118 nás bylo přihlášeno 168. Hlasovalo 146 pro, proti 16. Tento návrh byl přijat a na pátek byl tento bod zařazen jako první.

 

Tímto jsme se tedy vypořádali se všemi hlasovatelnými návrhy na změnu pořadu a v rámci aktuálně schváleného pořadu můžeme postoupit k prvnímu bodu. Je jím bod číslo

 

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 123/1998 Sb.,
o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře
výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 222/ - prvé čtení

S pověřením vlády uvede předložený návrh pan místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon o svobodném přístupu k informacím, zákon o právo na informace o životním prostředí a zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Tento návrh slouží především k provedení transpozice evropské směrnice o otevřených datech a o opakovaném použití informací veřejného sektoru. Myslím si, že i minulá vláda, a to teď nemyslím nijak útočně, ví, že transpoziční lhůta vypršela už v loňském roce, a to v letních měsících, tedy tento zákon již měl být součástí našeho legislativního systému. Bohužel se tak nestalo, my se tím snažíme tu situaci napravit a snažíme se ji napravit i poměrně rychle, jelikož v této chvíli aktuálně České republice hrozí ze strany Evropské unie reálné sankce.

Čeho se zákon týká, a ve kterých oblastech? Za prvé se týká rozšíření okruhu povinných subjektů o veřejné podniky, což jsou státem nebo samosprávou ovládané podniky činné v odvětvích, jako je energetika či doprava. Zásadní změna. Za druhé, zavedení povinnosti zveřejňovat ve formě otevřených dat takzvaná dynamická data, jakými jsou například data ze senzorů týkajících se dopravy či počasí. Za třetí, usnadnění možnosti digitalizace kulturních zdrojů, například starých tisků, pomocí smluv umožňujících efektivnější zapojení soukromého sektoru. Za čtvrté, doplnění úpravy přístupu k výzkumným datům vypracovaným v rámci vědeckého výzkumu podporovaného z veřejných prostředků.

Návrh obsahuje také další změny, které mají za cíl odstranit nejpalčivější problémy současné aplikační praxe, a to jsou: zajištění větší ochrany veřejných institucí, které jsou obchodními společnostmi pohybujícími se v konkurenčním prostředí, přičemž cílem je ochrana zejména klíčových státem vlastněných obchodních společností. Za druhé doplnění výslovné právní úpravy, poskytování informací o platech a odměnách v reakci na judikaturu Ústavního soudu. Za třetí ochrana informací týkajících se kritické infrastruktury nebo rozhodčího a obdobného řízení. Za čtvrté ochrana před zneužíváním práva na informace, tedy před takzvanými šikanózními žádostmi, se kterými má především lokální sféra velké zkušenosti. Za páté zpřístupnění údajů z výročních zpráv o poskytování informací na jednom místě. Za šesté změny v procesní oblasti umožňující rychlejší poskytnutí anonymizovaných informací a rychlejší vyřízení odvolání.

Domnívám se, že předložený návrh je vyvážený z hlediska ochrany práva na informace i ochrany před jeho zneužíváním a reaguje i na zhoršenou bezpečnostní situaci s tím spojenou potřebu větší ochrany některých informací veřejného sektoru. Dovoluji si vás proto požádat, aby tento návrh byl podpořen a s ohledem na potřebu brzkého dokončení transpozice evropské směrnice - znovu říkám, transpoziční lhůta vypršela minulé léto - považuji za nezbytné urychlené projednání návrhu na půdě Poslanecké sněmovny. Proto si v rozpravě dovolím navrhnout zkrácení lhůty pro projednávání ve výborech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Než pozvu paní zpravodajku, tak jen technicky hlásil pan poslanec Roman Kubíček, že hlasuje s náhradní kartou číslo 31.

A z kabinetu pana ministra Lipavského omluvenka je do 11.30 hodin z pracovních důvodů.

A nyní poprosím paní zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Alenu Schillerovou, aby se ujala slova. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Milé kolegyně, milí kolegové, dovolte, abych - on celou řadu informací řekl již pan ministr, ale já to možná pojmu z jiného úhlu, možná něco budu opakovat, ale dovolte mi shrnout fakta ze své zpravodajské zprávy. Účelem překládaného návrhu zákona je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru. Dále budu označovat ve své řeči už jen slovem směrnice. Termín pro transpozici skutečně, jak řekl pan ministr, do českého právního řádu stanovila tato směrnice do 17. července 2021. Jedná se o návrh zákona, který byl ministerstvem vnitra zpracován v souladu s plánem legislativní prací vlády na rok 2020 již v roce 2020. Vláda ji schválila usnesením vlády ze dne 29. března 2021 číslo 318 a Poslanecké sněmovně byl návrh předložen jako sněmovní tisk 1194, kde však neprošel ani prvním čtením. Návrh je tedy předkládán ke schválení znovu. Vzhledem k tomu, že se jedná o návrh zákona sloužící k implementaci práva Evropské unie, který nestihla Poslanecká sněmovna do konce volebního období schválit, a který vychází z vládou schválené podoby sněmovního tisku číslo 1194, stanovila tehdejší předsedkyně Legislativní rady vlády Marie Benešová podle čl. 76, odst. 1 legislativních pravidel vlády, že připomínkové řízení se u tohoto návrhu zákona neprovede. Bylo to stanoveno dopisem ze dne 16. září 2021. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP