(15.50 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji, pane premiére. A opět je samozřejmě zájem a možnost vystoupit s doplňující otázkou. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Co se týče těch biopaliv, ta je daná dodavatelům těch pohonných hmot, že ano, nebudeme se tady bavit o prodejcích, kteří mají ty pumpy. To, že jste udělali a zaklekli jste na pumpaře, já si myslím, že tam ten problém není. Ten problém je v těch rafineriích. Ne tam, ale někde jinde. A chápu to, že ty rafinerie řešit je těžké a je to složité, protože ani jedna rafinerie není naše.

Další věc, co musíme říct, neříkám tady na mikrofon, ale přiznat si: z každého litru máte 50 % do státní kasy zhruba, ať je to nafta, nebo benzin. Takže rozumím tomu, že snižování cen je pro vás docela drakonické, protože by vám to sebralo peníze z vaší kasy. Ale neviděla jsem nikde, nikde jsem neviděla zpracovanou studii dopadů, jaký přínos by to byl nebo nebyl, pokud by došlo ke snížení spotřební daně a ke snížení DPH - já neříkám zrušení, ale ke snížení DPH - jak by se to projevilo (Předsedající: Čas. Čas, paní poslankyně.) z hlediska... (Otáčí se směrem k předsedající.) Já to jenom dořeknu, tu větu - já se omlouvám - jak by se to projevilo z hlediska prodeje. (Předsedající: Čas.) To znamená, jestli by nebyl (Předsedající: Musím měřit všem stejně.) náhodou větší prodej.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Musím měřit opravdu všem stejně. Poprosím o dodržování času. A zareaguje pan premiér.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: No, my vidíme ty dopady zásahu do DPH, protože na to se můžeme podívat, co se děje v některých zemích, které k tomu přistoupily. A já myslím, že je jednoznačně vidět, že kromě výrazného zásahu do státního rozpočtu to žádný velký efekt na tu cenu v těch zemích prostě nemělo. Takže tohle určitě není cesta a my touto cestou nechceme jít. Naopak ta naše opatření, velmi rozumná, vedou k tomu, že jsme se dostali do té lepší poloviny, pokud jde o ceny. A myslím si, že tohle je cesta, kterou prostě my jít máme, rozumíte? To, že ochudíme státní rozpočet o výnosy z DPH, tak ty peníze nebudeme moci použít na tu pomoc lidem, kteří to opravdu potřebují, a nemáme žádnou jistotu, že ten dopad na ceny, vždyť se na to podívejte, na ty tabulky (Ukazuje materiál.), to jsou údaje z dnešního dne, to je veřejně dohledatelné, že ten dopad na ceny v zemích, které to udělaly, byl nějak výrazně lepší.

Dotkla jste se toho problému rafinerií. Ano, já si myslím, že Česká republika vlivem různých minulých rozhodnutí na tom z hlediska vlivu na infrastrukturu a na klíčové věci v energetice není úplně dobře, my nicméně taky nesedíme s prázdnýma rukama. Zrovna včera jsem měl tady jednání s vedením společnosti ORLEN a bavili jsme se o tom, jak budou rafinerie postupovat, co budou dělat pro to - protože to je taky problém v České republice - abychom měli dost nafty pro občany a firmy a aby ta nafta i benzin byly v přijatelných cenách. A myslím, že i tito majitelé rafinerií si uvědomují, jak je to pro Českou republiku důležité, a vláda vyvíjí takový tlak, aby skutečně to postavení na trhu (Předsedající: Čas.) nikým nebylo zneužíváno.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. A nyní, zatímco se připraví pan poslanec Martin Kolovratník, načtu omluvu pana poslance Stanislava Blahy a pana poslance Jakuba Jandy z dnešní schůze od 18 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

A nyní prosím, pan poslanec se může ujmout slova. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo, pane premiére, dobré odpoledne. Moje téma bude z rezortu dopravy, asi z toho titulu nebo názvu interpelace víte, tušíte jeho obsah. Já bych se vás rád zeptal na problematiku na vaše plánované kroky v otázce zákazu prodeje aut, automobilů se spalovacími motory. V rychlé rekapitulaci připomenu, že je to zpráva teď z minulého týdne ze začátku června, kdy Evropský parlament schválil návrh, který říká, že od roku 2035 bude zakázáno prodávat nové osobní auta a lehká užitková vozidla se spalovacími motory. A korektně taky říkám, že víme, můžete to odpovědět nebo navázat, že to bude ještě předmětem dalších jednání, není to definitivní závěr.

Mě tohle zajímá, rád bych se na to zeptal. Oba nebo všichni víme, že Česká republika je z velmi vysokého procenta práce na autoprůmyslu na výrobě vozidel závislá, to znamená, naše hospodaření, hospodaření velkých českých firem a automobilek, tohle rozhodnutí do budoucna dramaticky ovlivní. V té naší pozici, která je k tomu negativní, kde hnutí ANO tady s tím návrhem nesouhlasí, odcituji pro vaši představu moji kolegyni europoslankyni Martinu Dlabajovou, která to označila za ránu českému automobilovému průmyslu, ale taky za ránu pro spotřebitele, pro občany. "Musíme počítat s tím, že to způsobí do budoucna pořádný průvan v peněženkách občanů, a budu také doufat, že členské státy v následných jednáních najdou kompromisní řešení, které zmírní dopady na firmy a i zlepší výhledy lidí na koupi nových vozů," cituji europoslankyni Martinu Dlabajovou. Vy, pane premiére, a možná my všichni se shodneme na tom, víme, že tohle je velký problém, zvlášť v dnešní době. A já mám teď první otázku, jestli jste toto řešili v koalici, protože Piráti na té evropské půdě byli pro, jaká je tedy oficiální pozice české vlády.

A druhá - rychle - otázka (Předsedající: Děkuji. Čas.), jestli už jste o tom jednali (Předsedající: Čas.) s AutoSAPem, se Sdružením automobilového průmyslu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Velmi poprosím o dodržování času, je třeba měřit všem opravdu spravedlivě stejně. A nyní pan premiér. Prosím.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Samozřejmě že, vážený pane poslanče, toto rozhodnutí má velký dopad a mělo by velký dopad nejenom na automobilový průmysl, to s vámi taky souhlasím, i když, když se podíváme na třeba rozhodnutí některých velkých automobilových koncernů, kterým směrem půjdou a jakým způsobem samy ukončí výrobu automobilů se spalovacími motory, tak vidíme, že ty jsou na to už připraveny, ale ještě závažnější dopad to samozřejmě má na občany, to jste tam zmínil v souvislosti s citací z vystoupení vaší paní europoslankyně, protože ta zásadní otázka zní takto: jestliže takovýto zákaz bude schválen, tak musí být zajištěna pro občany rozumná, cenově dostupná alternativa.

To znamená, že já bych chápal takovýto zákaz ve chvíli, kdybychom měli jistotu, že v roce 2035 si každý občan bude moci pořídit nový nebo ojetý automobil, elektroautomobil v ceně, která pro něj bude dostupná, že těch automobilů bude dost, že bude vybudována dostatečná infrastruktura pro to, aby bylo dost energie na nabíjení všech těchto a že všechny tyto podmínky budou splněny. Zatím takovouto jistotu nemáme, a proto já považuji tento zásah nebo toto rozhodnutí za špatně načasované a nepromyšlené a v této kritické situaci za ne úplně vhodné.

Vy jste sám zmínil, že někteří europoslanci čeští hlasovali pro, většina hlasovala proti, a to včetně vašich, našich a koaličních europoslanců. Co budeme dělat? Tak za prvé, když říkáte, že hnutí ANO je proti, to já rád slyším, ale ten problém je, že prostě dřív se odsouhlasil Green Deal jako celek, klimatický zákon, nejsou v něm žádné ústupky vyjednané pro Českou republiku, ani to jádro nebo právě otázka faktického zákazu aut se spalovacími motory, takže tady už pláčeme nad rozlitým mlékem.

My chceme v rámci našeho předsednictví jednat o kompromisním znění legislativy v takzvaných trialozích a budeme usilovat aspoň o to, aby ten zákaz v roce 2035 nebyl 100 %, ale 90, což je šance, že v některých frakcích Evropského parlamentu by mohlo mít podporu. Tím pádem by bylo možné zachovat svobodu nebo možnost výroby aut se spalovacími motory ještě i po roce 2035. Evropský parlament schválil tedy svoji pozici k tomu návrhu, se kterou chce ještě vyjednávat - to jste taky řekl, že tu prostor pro jednávání je - s členskými státy, na úrovni členských států budou o tom jednat ministři životního prostředí 27. a 28. června v Lucemburku. Paní ministryně Hubáčková tam pojede s takovým mandátem, aby podpořila řešení, které bude výhodné pro české občany. My, jak říkám, se budeme snažit dosáhnout aspoň toho, aby prošel ten kompromisní návrh, který nám vytvoří podmínky pro to, abychom i po roce 2035 mohli ta auta vyrábět. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP