(16.30 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

Přes to, že došlo k výraznému poklesu dodávek do Evropy, ty dodávky jsou přibližně dneska možná ani ne na 30 procentech původního stavu, nám se daří zásobníky stále plnit, natlačili jsme do zásobníku i v posledních dnech poměrně zajímavé objemy. A další věc, která se nám podařila, je to, že ten jeden zásobník, Dambořice, který společně vlastní KKCG a Gazprom, který má objem 425 milionů kubíků, z toho 405 milionů je pronajato ve prospěch Gazpromu, který byl téměř prázdný ještě před nedávnem, tak ve spolupráci se společností ČEZ se nám do tohoto zásobníku podařilo natlačit už 75 milionů kubíků, což je zhruba blízko 20 procentům té kapacity. A dokud to půjde, tak budeme ty zásobníky plnit dál, protože vycházíme z toho, že čím více plynu budeme mít v zásobnících před topnou sezonou, tím komfortněji se budeme cítit.

Další věc, kterou jsme udělali - a já se zase omlouvám, ale já prostě pocházím z prostředí, kde když se dohodnete s protistranou o tom, že některé věci nebudete komunikovat nebo budete komunikovat společně, tak neběžím hned za novináři, abych si udělal nějaké kladné body, ale prostě dodržuji tyto dohody - v tuto chvíli už bylo komunikováno, že Česká republika si ve spolupráci s firmou ČEZ pronajala v připravovaném plovoucím zásobníku - v plovoucím terminálu, ne zásobníku, znovu opakuji, to není zásobník, to je terminál - na pobřeží Nizozemského království v Eemsu (Eemshavenu?) od společnosti Gasunie, což je ta stejná společnost, která například pro Německou spolkovou republiku připravuje pevný zásobník v Brunsbüttelu, tak jsme si tam pronajali 3 miliardy kubíků, což je zhruba třetina spotřeby České republiky před úsporami. Samozřejmě v tuto chvíli pracujeme na tom, abychom nakoupili odpovídající množství zkapalněného plynu, který pak můžeme k tomuto terminálu přivézt, ohřát, uvést do plynného skupenství, a buď vyměnit, anebo poslat do trubek na cestě k nám, a samozřejmě řešíme i otázku toho, aby, pokud ten plyn je náš, k nám i doputoval.

Samozřejmě druhá věc je ta, že tuto otázku řešíme i v rámci společné platformy, nákupní platformy v rámci Evropské unie, ve které bude i české zastoupení, my jsme v té pracovní skupině a velmi intenzivně se podílíme na tom, jak to bude fungovat, a já jsem z důvodu obavy, že se nejedná o odstávku technickou, ale že se jedná čistě o eskalaci nevyhlášené energetické války - a proč říkám nevyhlášená: my jsme naše sankce vždycky řádně oznámili, to, že budou nějakým způsobem limitovány dodávky plynu pod různými technickými zástěrkami, nikdo neřekl: My vám plyn nebudeme dodávat, bylo řečeno: Technická údržba a tak dále, různé důvody, tak proto já to nazývám nevyhlášenou válkou. Já jsem pro ten případ ve své nové roli, to znamená předsedajícího Rady ministrů pro energetiku, svolal na 26. července do Bruselu mimořádnou Radu ministrů pro energetiku, což je pět dní po tom, co má být obnoven provoz Nord Streamu 1, a v případě, že ten provoz nebude obnoven nebo bude obnoven jenom částečně, tak věci, které legislativně připravujeme teď, budeme buď uvádět v život, nebo budeme diskutovat to, jak budeme dále v této situaci postupovat.

Tolik asi k plynu a teď krátce k některým těm pozměňovacím návrhům. Já bych se asi dotkl toho mimořádného stavu, který považuji za velmi důležitý, a jsem si vědom, že ten pozměňovací návrh přišel až na poslední chvíli, ale je to vlastně bezprostřední reakce na to, že situace nedostatku plynu může přijít dříve než před topnou sezonou. A já ho řadím do kategorie, které říkám airbag. Máte ho v autě, zaplatíte za něj peníze a doufáte, že ho nebudete muset nikdy použít, ale když je potřeba jednou dvakrát za život, tak jste rádi, že ho tam máte. Toto opatření umožní Ministerstvu průmyslu a obchodu nově vyhlašovat mimořádný nouzový stav v oblasti plynárenství. Doplní tím současnou vyhlášku, na základě níž má o vyhlašování jednotlivých regulačních stupňů rozhodovat pouze společnost NET4GAS. V době mimořádného stavu získá ministerstvo oprávnění vydávat individuální rozhodnutí, prostřednictvím kterých bude moci rozhodovat o výjimkách ze zákonných povinností. Stát tak získá větší pravomoci zaměřovat dodávky plynu na vybrané segmenty průmyslu nebo služeb a také pravomoci v oblasti využívání zásobníků plynu pro tento účel. Proč je něco takového potřeba?

Aktuální vyhláška je určena na krátkodobý výpadek plynu, to znamená takový výpadek, který je způsoben nějakou katastrofou nebo technologickou odstávkou anebo nějakou místní poruchou. Jde vlastně o tabulku, podle které se při omezování dodávek plynu postupuje mechanicky. V současné energetické válce ale tabulka a mechanický postup nestačí. Abychom se dokázali lépe bránit, budeme muset volit jemnější, konkrétní přístup, což znamená například to, že bychom neradi vypínali celá odvětví najednou, a naopak chceme co nejdéle udržet průmysl alespoň v omezeném režimu v chodu, anebo minimálně jeho kritické části.

Dám příklad. Preferujeme jen částečně omezit dodávky do některých podniků tak, abychom se vyhnuli celkovému vypínání. To znamená, že kdybychom třeba postupovali podle stávající úpravy, tak vypneme, snížíme dodávky plynu tak, že se vlastně zastaví celý chod. Takto budeme moci třeba udržet dva dílčí závody v chodu a vypne se jenom jeden. Možností bude i jemné omezování dodávek do domácností tak, abychom si mohli dovolit ponechat části průmyslu částečně v chodu. Chci opět zdůraznit to slovo "jemné". Neplánujeme, a doufáme, že nebudeme muset přistoupit k žádným dramatickým chodům.

Energetická válka ze strany Ruska je vedena velmi chytře, a proto i náš postup musí být chytrý a musí být flexibilní. Máme přibližně spočítáno, jaký dopad by mělo na spotřebu plynu které omezování dodávek. Máme spočítáno také to, jakých úspor při jakých dodávkách z alternativních zemí potřebujeme dosáhnout, a podle toho potom bychom vše modelovali tak, aby nám plyn vydržel na dostatečně dlouhou dobu.

Chci zopakovat, že jde o airbag, který chceme spustit v ten pravý čas. Současná situace zatím z naší strany nevyžaduje přistupovat k vyhlašování jednotlivých regulačních stupňů, naopak by to bylo kontraproduktivní, protože by například nebyla možná výměna nebo půjčování si plynu mezi jednotlivými subjekty.

Ke stavu zásobníků jsem se už vyjádřil, a co bych ještě chtěl říci, je, že dalším pozměňovacím návrhem bylo upřesnění toho modelu use it or lose it, protože se objevilo riziko, že při striktním uplatňování textu energetické legislativy by se mohly jevit nejasnosti, zdali fyzické či právnické osoby z řad zahraničních subjektů náleží mezi účastníky trhu s plynem, či nikoliv. A proto jsme navrhli úpravu, kdy přesně zadefinujeme, kdo je účastníkem trhu s plynem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP