(16.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Příkazy k odstranění lze používat i přeshraničně, ale pokud budou adresovány českým platformám, mohou je naše orgány přezkoumávat. Pokud se na nějaké hostingové službě bude teroristický obsah vyskytovat často, bude mít povinnost podniknout přiměřené kroky ke snížení jeho výskytu. Žádnou platformu není možné nutit k aktivnímu vyhledávání takového obsahu, o tom se vůbec tato předloha nezmiňuje, ani k nasazení filtrů při nahrávání obsahu uživatelem. Rovněž toto není řešeno v rámci dané předlohy. Hostingové služby a uživatelé, kteří na nich sdílejí obsah, se proti jeho odstranění budou moci bránit soudně.

Předložený návrh zákona nejde nad povinnost plynoucí z nařízení, postupy - a to chci zdůraznit, my nerozšiřujeme jako Česká republika žádným způsobem nařízení, implementaci toho evropského návrhu - postupy podle nařízení pouze navazujeme na postupy podle českého práva a tam, kde to nařízení vyžaduje, zavádíme přestupky. Sankce za přestupky jsou v návrhu zákona umírněné, ale na ty, kdo příkazy k odstranění obsahu zatvrzele nerespektují, dopadnou vyšší sankce stanovené právem Evropské unie.

Hlavní roli v provádění nařízení stanoví zákon třem orgánům. Policie, konkrétně útvar pověřený bojem proti terorismu, bude teroristický obsah vyhledávat a vydávat ony příkazy k odstranění IT poskytovatelům hostingových služeb u nás i v zahraničí. Ministerstvo vnitra bude přezkoumávat, zda cizí příkazy k odstranění, které byly adresovány našim hostingovým službám, nejdou nad rámec nařízení a Listiny základních práv EU, a konečně Český telekomunikační úřad bude dohlížet nad tím, jak platformy reagují na výskyt teroristického obsahu, a případně bude ukládat pokuty za přestupky.

Nařízení číslo 784 mělo roční adaptační lhůtu, ta uplynula v červnu. Kvůli volbám do Poslanecké sněmovny a krizovým situacím způsobeným ruskou agresí máme při přijímání tohoto zákona zpoždění, stejně jako zhruba polovina dalších členských států Evropské unie. Děkuji vám za pozornost a ještě jednou bych chtěl zdůraznit, že náš návrh nejde absolutně nad rámec toho, co máme implementovat z nařízení Evropské unie, a zároveň bych chtěl říci, že se tady jedná pouze o veřejný obsah, a daná zákonná norma se nezabývá žádným způsobem soukromou komunikací jakéhokoliv způsobu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Prosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Petr Letocha. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedl pan ministr, navržená úprava vznikla z důvodu adaptace nařízení o potírání šíření teroristického obsahu on-line, kterým se stanoví pravidla proti zneužívání hostingových služeb k veřejnému šíření teroristického obsahu on-line. Toto nařízení definuje, co teroristickým obsahem je a co není, zavádí pravomoc příslušných orgánů a vztahuje se na poskytovatele služeb, informační společnosti, kteří na žádost uživatele služby uchovávají a činí veřejně dostupným jim poskytnutý materiál nebo informace bez ohledu na to, zda je uchovávání a veřejné šíření těchto informací a materiálů pouze technické, automatické nebo pasivní povahy.

Návrh samotný pouze nařízení adekvátně adaptuje, nerozšiřuje nad rámec nařízení ani okruh povinných osob, ani povahu postihovaného obsahu. Návrh tedy nevtahuje mezi adresáty povinností poskytovatele jiných než hostingových služeb, které slouží k prezentaci obsahu veřejnosti. Podle návrhu tedy nelze postihovat jiný než teroristický obsah, a to ani pokud jde o obsah trestný, obsah jinak nelegální, nebo dokonce obsah jen potenciálně nevhodný.

Navržená právní úprava má několik funkcí. První z nich je vydání příkazů k odstranění, směřovaných vůči poskytovateli hostingových služeb, aby odstranil nebo znepřístupnil konkrétně označený teroristický obsah. Orgánem, který bude vyhodnocovat, zda jde o teroristický obsah, a nařizovat jeho odstranění pomocí speciálního formuláře, bude Policie České republiky. Druhou funkci je přezkum přeshraničních příkazů k odstranění. Adaptované nařízení totiž umožňuje, aby orgány členských států Evropské unie vydávaly příkazy k odstranění i vůči poskytovatelům hostingových služeb usazených v jiných členských státech. Veškeré přeshraniční příkazy však mohou z vůle konkrétního členského státu podléhat přezkumu. V České republice pravomoc takového přezkumu bude náležet Ministerstvu vnitra. Třetí funkci je dlouhodobá práce s poskytovateli hostingových služeb, kteří budou vystaveni teroristickému obsahu, a budou povinni zavést účinná zvláštní opatření, aby výskyt teroristického obsahu v rámci svých hostingových služeb omezili. Nepůjde o přístup povahy ad hoc zásahu, nýbrž o dlouhodobější regulaci, která bude značně technického charakteru. Tuto funkci bude plnit Český telekomunikační úřad, a to společně s funkcí čtvrtou, správním trestáním v případě nesplnění povinnosti stanovených nařízení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji, a prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.

Nyní, než otevřeme obecnou rozpravu, přečtu omluvu. Omlouvá se poslanec Jiří Havránek z pracovních důvodů od 16.30 do 23.59 hodin. Toliko omluvy.

A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Hubert Lang, připraví se pan poslanec Zlínský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, spousta věcí již tady byla řečena, ve své podstatě jak pan ministr, tak zpravodaj tohoto tisku určité věci již tady zmínili. Já přesto bych se ještě zastavil u některých věcí a znovu bychom si mohli odcitovat určité věci, které jsou spojené s tímto tiskem.

Cílem předloženého návrhu tohoto zákona je tedy adaptovat právní řád České republiky na požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady EU - je to ona směrnice 784/2021 ze dne 29. dubna 2021, o potírání šíření teroristického obsahu on-line.

V souvislosti s článkem 12 tohoto nařízení je zejména nutné určit orgány, jak už tady zmiňoval i pan ministr, které budou nařízení v praxi aplikovat, a stanovit přestupky za porušení povinností stanovených tímto nařízením. Tady bych chtěl ještě říci, že ve své podstatě bude teprve přikázáno určitým výborům, bezpečnostní výbor ještě nedostal přikázánu tuto směrnici a budeme o tom ještě na bezpečnostní výboru pravděpodobně jednat.

Konkrétně pak návrh zákona kromě požadovaných skutkových podstat zmíněných přestupků stanoví - a to opět tady bylo zmíněno, já bych to trošku více rozkomentoval. Za prvé, příkazy k odstranění teroristického obsahu on-line bude vydávat Policie České republiky. Bylo zmíněno, že to budou útvary, které se zabývají přímo terorismem. Za druhé, případný přezkum zahraničních příkazů k odstranění teroristického obsahu bude provádět Ministerstvo vnitra. A třetí, správní dohled nad preventivními opatřeními zavedenými poskytovateli hostingových služeb bude vykonávat Český telekomunikační úřad, ten bude současně projednávat i přestupky.

Pan zpravodaj tady zmínil čtyři základní funkce, já ještě zmíním před těmi funkcemi část toho tisku. Návrh zákona je předkládán z důvodu adaptace českého právního řádu na nařízení Evropského parlamentu - jak jsme tady již zmínili - o potírání šíření teroristického obsahu online, kterým se stanoví pravidla proti zneužívání hostingových služeb k veřejnému šíření teroristického obsahu online. Potírání teroristického obsahu online je úzkou a specifickou součástí širšího problému nezákonného obsahu na internetu. Na tuto problematiku Evropská unie dříve reagovala přijetím závazných i nezávazných opatření. Hmotněprávní úprava České republiky komplexně postihuje teroristické trestné činy včetně podpory terorismu.

Přestože stíhání pachatelů terorismu zůstává prioritou, je neméně důležité omezit přístup k teroristickému obsahu online, aby byli uživatele internetu chráněni - a to je dost podstatné - před takovým škodlivým obsahem a aby aktivity směřující k obhajobě a podpoře terorismu na internetu byly těmto osobám ztíženy. Nařízení o potírání teroristického obsahu bylo přijato na základě ustanovení čl. 114 smlouvy o fungování Evropské unie, která zmocňuje Evropský parlament a radu k sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejíž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu. Hlavní principy navrhované právní úpravy se řídí nařízením, jde zejména o zajištění těch čtyř základních funkcí, které tady byly zmíněny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP