(16.50 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

V závěru zprávy, protože jsem byl zpravodajem této zprávy i pro náš klub, bych ještě zmínil následující. Právní úprava je navrhována tak, aby byla v souladu se zásadami zákonnosti, legitimity cílů a přiměřenosti zásahu do základních práv a svobod. V závěru je uvedeno, že navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, jak jej vymezuje čl. 112 Ústavy České republiky. Návrh zákona respektuje obecné zásady ústavního pořádku České republiky a jeho obsah neporušuje ústavní principy rovnosti v právech a zákaz retroaktivity a respektuje ústavní principy Listiny základních práv a svobod. Návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie. Navrhovaná právní úprava respektuje způsob stanovení předpisem EU, vnitrostátní implementací směrnice EU. Navrhovaná právní úprava tedy je s plně v souladu s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva, s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, včetně smlouvy o Evropské unii a smlouvy o fungování Evropské unie, a není tedy v rozporu se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z mezinárodních smluv ani obecně uznávaných zásad mezinárodního práva.

Na bezpečnost nebo obranu státu má adaptační předpis nepřímý pozitivní dopad, přestože odstraňování teroristického obsahu z on-line dostupného veřejného prostoru snižuje expozici osob k teroristické propagandě, a tak i brání teroristům a teroristickým organizacím ve snaze zastrašovat obyvatelstvo nebo orgány veřejné moci a brání potenciálním teroristům a teroristickým organizacím ve snaze získávat sympatie a materiální nebo jinou podporu části obyvatelstva. Vzhledem k relativně velmi malému významu teroristické propagandy v primárně českém on-line prostředí se však míra pozitivního dopadu na bezpečnost a obranu státu nemůže přeceňovat. Naopak v některých dalších členských státech může být míra pozitivního dopadu nařízení významně zvýšená, což se v prostředí volného pohybu v schengenském prostoru následně příznivě projeví i na úrovni vnitřní bezpečnosti v České republice.

Chtěl bych tady říci za hnutí ANO nebo jako garant tohoto tisku pro náš klub, my samozřejmě si počkáme ještě na případné další projednávání této věci, jestli tam nebudou nějaké pro nás třeba nepřijatelné nebo nějaké zásadní pozměňující návrhy, ale zatím stanovisko našeho klubu k transpozici této normy je pozitivní. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní se s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Brázdil. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Milan Brázdil: Jasně. Děkuji za slovo. Všemu rozumím a té logice věci, ale přece jenom mně to nedá. My jsme národ poměrně srandistů. Máme rádi vtipy, máme rádi nadsázku. A vy víte, že vtip je kolikrát nepřeložitelný do cizího jazyka, a někdo to může zvenčí vnímat jinak. Já jenom, jestli by šlo nějak odpovědět, kdo vlastně to bude posuzovat, protože poznáme, že tohle je asi za hranou, ale je to součástí vtipu, tudíž asi nedělá nějak aktivitu pro podporování terorismu. Na druhou stranu... Zkrátka, jestli i na to je pamatováno, aby to nebyl konec vtipů na sociálních sítích.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan ministr Rakušan. Prosím pana poslance Zlínského o strpení. Pane ministře, vaše dvě minuty.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju. Pane kolego, prostřednictvím paní předsedající, tady se opravdu nebude jednat o postihování vtipů, o karikatury, kreslené vtípky. Tady se bude jednat třeba o videa džihádistických poprav, o jednoznačně teroristický obsah bez jakékoliv další diskuse. Tohle není žádný cenzorský zásah do čehokoliv. Tady je to prostě takový obsah, který si určitě nikdo na internetu nepřejeme, aby se šířil. Proto říkám, ani žádná soukromá komunikace, e-maily, vaše zveřejněné posty, které budou karikovat kohokoliv, jistě budou zcela mimo zájem kohokoliv. Jedná se o materiál, a to jsem ve svém úvodním slově také řekl, který identifikuje policie jako závadný obsah, policie, a ta určitě se nebude zabývat karikaturami a vtípky, které jsou v českém prostředí obvyklé. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Zlínský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, děkuji za slovo. Vážený pane ministře, vážené dámy a pánové, tady už bylo mnohé řečeno, takže já tady, co mám půlku připraveno, tak to tady nebudu opakovat, tady ty formální věci. Já přistoupím přímo ke svému postoji k tomuto tisku a vyjádřím určité obavy, které mám.

Vzhledem ke skutečnosti, že na jaře letošního roku byla touto vládou podpořena cenzura a byly blokovány pro vládu nepohodlné weby, je obava, že tato implementace nařízení EU může být zneužita pod rouškou boje s terorismem k označování všech, kteří budou na internetu publikovat jiný než vládní či EU názor, k jejich blokaci či kriminalizování. Zvláště ošemetná je definice terorismu a extremismu, která může být poměrně vágní a liší se dle pohledu jednotlivých států, odpovědných organizací, či dokonce osob, což jsme viděli například v době války v Sýrii, kdy bylo hodnocení, kdo je a kdo není terorista, ale bojovník za svobodu, závislé na hodnocení jednotlivých médií, organizací či států. Dále můžeme vzpomenout tureckého prezidenta Erdogana a jeho hodnocení kurdské a gülenovské opozice, která našla azyl ve Švédsku jako uprchlíci před útlakem a případně likvidací. Od nálepkování extrémními postoji k nařčení z terorismu nemusí být daleko, ba přímo může být blízko. Bohužel je třeba být před návrhy takových zákonů v současné době, kdy by se dal takový zákon zneužít proti občanům s jinými názory než vládními nebo médii označovanými jako neextrémními, ve velkém střehu. Jistě nikdo nepochybuje o tom, že vyzývání ke klasickým teroristickým útokům na internetu se ztrátami na životech nebo vedené proti kritické infrastruktuře našeho státu je trestný čin, a ten se dá stíhat i dle současné legislativy.

Navíc Ministerstvo vnitra s předstihem odštěpilo z NCOZ odbor TEK, tedy pro boj s terorismem, extremismem a kyberútoky, na což již nyní máme NÚKIB, a tam přesunulo 150 policistů z NCOZ.

Dámy a pánové, tento vládní návrh na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie s číslem 784 ze dne 29. dubna 2021 otvírá Overtonovo okno, kdy balancujeme nad propastí omezení svobody slova pod rouškou boje s terorismem. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, a nyní se hlásí pan zpravodaj Letocha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuju za slovo. Z důvodu uplynutí transpoziční lhůty adaptace nařízení Evropského parlamentu do českého právního řádu navrhuji projednání ve výborech zkrátit o 29 dní, tedy lhůta pro projednání by byla místo 60 dní 31 dní. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To znamená, zkrátit o 29 na 31. Děkuji, návrh byl zaznamenán. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím tedy obecnou rozpravu.

A táži se, zda je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Návrh na vrácení a na zamítnutí nezazněl, budeme se tedy nyní zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, proto přistoupíme k hlasování. Já zagonguji a přivolám kolegy z předsálí.

Zaznamenala jsem žádost o odhlášení, proto vás všechny odhlásím a poprosím vás, abyste se přihlásili opět svými identifikačními kartami, a počkáme, až se ustálí počet přihlášených. Vyčkáme ještě malou chvilku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP