(16.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Považuju také za dobré zmínit, že nebude nadále vyžadováno, aby byly vybraným dodavatelem vždy předloženy originály dokladů o jeho kvalifikaci. O tom, zda budou vyžadovány originály, či kopie, bude oprávněn rozhodnout zadavatel.

A pak ještě možná za zmínku stojí: protože mnoho obcí přistupuje k dynamickému nákupnímu systému, dochází ke zpřesnění úpravy prokazování splnění účasti u dodavatelů přistupujících do zavedeného dynamického nákupního systému. Jako rozhodný okamžik pro účely posouzení se bude považovat okamžik podání o účast.

Dále se tato novela zaměřuje i na snížení administrativní zátěže. Zadavatel bude nově oprávněn poskytnout Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže přístup k dokumentaci o zadávacím řízení prostřednictvím certifikovaného elektronického nástroje. Nebude tak již tedy nutné takto zpřístupněnou dokumentaci úřadu zasílat, což samozřejmě obce určitě budou pozitivně kvitovat.

A pak v neposlední řadě i rozšíření práv účastníků zadávacího řízení. Účastníkům zadávacího řízení se umožňuje požadovat po zadavateli poskytnutí údajů z nabídek, odpovídající číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení a údajů rozhodných pro posouzení délky zadávací lhůty.

Tolik opravdu ve stručnosti k představení této novely. Jako zpravodajka také dávám souhlas, nebo považuju za dobré tady vyslovit souhlas tak, jak byla novela představena, a děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní zpravodajko, a poprosím vás, abyste zaujala místo u stolku zpravodajů.

Zároveň otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásily zatím dvě poslankyně. Na prvním místě je paní poslankyně Dostálová. Budete se hlásit ještě do rozpravy? (Ne.) Čili vás mohu odmazat. A nyní přichází na řadu paní poslankyně Karla Maříková. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já se musím přiklonit k mým předřečníkům - jak panu ministrovi, tak paní poslankyni Dostálové, že předložený sněmovní tisk se týká především legislativně technických úprav a není nijak kontroverzní. Hlavním smyslem navrhované úpravy je odstranění nedostatků transpozice.

Zatímco v zadávacích směrnicích se za veřejné zakázky na dodávky považují zakázky, jejichž předmětem je pořízení výroby, české právo používá pojem "věc". Tato úprava to napravuje. Reguluje způsob určení předpokládané hodnoty, kdy je jednotková cena předmětu v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje plnění opakované podle svých aktuálních potřeb.

Dochází ke zpřesnění některých ustanovení zákona. Novelou nejsou zaváděna nová práva a povinnosti. Návrh provádí změny, které povedou ke snížení administrativního zatížení na straně zadavatelů i dodavatelů, odstraňuje nepřiměřenou přísnost některých pravidel, vyjasňuje výkladové nejasnosti a v neposlední řadě také odstraňuje legislativní technické nedostatky textu zákona. Proto SPD tento zákon podpoří. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní se s přednostním právem hlásí pan ministr Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já bych pouze chtěl v rozpravě zopakovat to, co již zaznělo v mé úvodní řeči. Navrhl bych zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 30 dní.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, mám zaznamenáno.

Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Nezazněly návrhy na vrácení ani na zamítnutí předloženého návrhu, takže se budeme moci zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Zagonguji a přivolám kolegy z předsálí. Nevidím žádný jiný návrh.

 

A nyní bychom přistoupili k hlasování.

Zahajuji hlasování a táži se, zda jste pro, abychom přikázali tento návrh výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu? Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 23, přihlášeno 157 poslanců a poslankyň, pro 120, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nikdo se nehlásí.

 

V obecné rozpravě zazněl návrh na zkrácení na projednávání mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů na projednání ve výborech.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 24, přihlášeno 157 poslanců a poslankyň, pro 123, proti žádný. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme zkrátili lhůtu pro projednání ve výboru mezi prvním a druhým čtením na 30 dnů.

Končím projednávání tohoto tisku.

 

Dále budeme pokračovat bodem číslo

 

31.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních proti šíření teroristického obsahu online
/sněmovní tisk 285/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládám vám návrh zákona o některých opatřeních proti šíření teroristického obsahu on-line. Přestože tento typ trestného obsahu se v České republice vyskytuje relativně málo, v některých jiných členských státech Evropské unie je situace velmi odlišná. Proto hrozí, že když se v jednom členském státu informační platformy teroristického obsahu zbaví, přesune se tento obsah na platformu státu jiného a bude se dále veřejně šířit. Evropská unie minulý rok proto přijala nařízení číslo 784, aby zavedla efektivní a jednotné postupy proti teroristickému obsahu ve všech členských státech. Teroristický obsah se jednoznačně definuje na úrovni Evropské unie. Členské státy, a to je důležité, nemohou toto vymezení ve svých vlastních zákonných normách rozšiřovat.

A další důležitá věc, aby nedošlo k nějaké dezinterpretaci - o čem tady diskutujeme, jedná se pouze o veřejně šířený obsah. Tento zákon nijak neřeší soukromou komunikaci. Může jít například o pachatelem pořízené záběry z útoku na mešitu na Novém Zélandu, které se masivně šířily, nebo z takzvaných džihádistických poprav. Takový obsah podporuje teroristy a jejich cíle. Naopak nemůže jít o normální zpravodajství nebo jakýkoliv typ vědeckých studií, ať si o nich kdokoliv myslí cokoliv. Klíčové je, že pokud policie označí nějaký konkrétní obsah za teroristický, má hostingová služba povinnost jej stáhnout, a to obvykle do jedné hodiny. Někdy bude ovšem tato lhůta delší, bude záležet na konkrétní situaci. To je podrobněji vymezeno v samotném zákoně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP