(17.00 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Zaznamenala jsem dotazy, který výbor byl určen, respektive navržen jako výbor garanční, a je to výbor pro bezpečnost. Počet přihlášených se nám ustálil a já se ptám, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 25 přihlášeno 144 poslanců a poslankyň, pro 141, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru? Není tomu tak.

 

Nyní budeme hlasovat o návrhu, který zazněl v obecné rozpravě. Byl to návrh pana zpravodaje Letochy na zkrácení projednávání ve výboru mezi prvním a druhým čtením o 29 dní na 31 dní.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 26 přihlášeno 145 poslanců a poslankyň, pro 129, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Zkrátili jsme tedy lhůtu k projednávání ve výborech. Ukončuji projednávání tohoto návrhu.

Předávám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Dobré odpoledne. Dovolte, abych zahájil další bod, což je

 

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 287/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Jenom upozorňuji, že je navrženo, abychom s tímto návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj pan Ivan Bartoš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (Silný hluk v sále.)

Prosím všechny v sále, jestli by se mohli ztišit, případně aby si vyřídili, co potřebují, mimo sál. Ještě jednou prosím velmi, zejména pravou část. Děkuji.

Pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám, pane předsedající. Dámy a pánové, chtěl bych vám představit zákon, který je v souladu s programovým prohlášením vlády Petra Fialy. Navazuje na aktivitu, která byla zahájena mimo jiné i vládou předchozí. Zhruba v roce 2018 bylo cílem předchozí vlády - a je to věc, na které se shodují odborníci - vybudovat silnou centrální autoritu, která dokáže velmi agilně a aktivně řídit a spoluřešit digitalizaci v České republice: nikoliv orgán nebo ministerstvo, které zapadne do vertikální struktury, ale podobně, jako je to v Anglii, Estonsku či třeba Dánsku, poskytovat skutečně ty mezirezortní služby, mezirezortní expertizu a know-how.

Myslím si, že teď je ten důležitý čas více než kdy jindy. Když se podíváme na vývoj v digitalizaci za poslední období, zejména ve srovnání se zeměmi Evropské unie a indexem, na který se dívají experti - on sice popisuje různé aspekty digitalizace dané země, dostupnost internetu, počet služeb, počet lidí s digitální identitou - tak Česká republika mezi roky 2020 a 2021 v tomto evropském srovnání poklesla. Řadí se v tuto chvíli na 19. místo z 27. Nám samozřejmě v tom indexu mohou pomoci dílčí dodávky služeb, které jsou realizovány na rezortech, ale skutečně, digitalizace kvalitní, rychlá, centrálně řízená ve smyslu standardů je alfou omegou úspěšného zvládnutí oné digitální transformace.

Zákon právě přináší změnu v koordinaci a řízení. Dvacet let, co já se IT věnuji, a velkou část z toho i nějakým způsobem konfrontuji dění v oblasti eGovernmentu, se stále více a více ukazuje, že s těmi stávajícími kapacitami a v současném uspořádání, kdy kromě RVIS, Rady vlády pro informační společnost, skutečně neexistuje centrum know-how, kam by se třeba rezortní ministr obrátil, zda jím poptávaný či vyvíjený systém je v souladu se standardy, je v souladu se strategií, skutečně toto chybí. Když jsme měli možnost bavit s kolegy jak z Estonska, tak z Dánska i Anglie, jsou to země, které se řadí mezi ty leadery a všude je toto uspořádání.

Proč agentura tak, jak je navržena? Já jsem dneska ráno vystupoval na konferenci. Byl tam i kolega Králíček, který bude vystupovat po mně, je zpravodajem tohoto tisku. Řešili jsme a na úvod to zaznělo - ta konference má takovou jednu vlastnost. Nehledě, kdo je v danou chvíli u vlády, kdo je opozice, sdružuje lidi z oblasti IT, kteří chtějí nějakým způsobem přispět k digitalizaci České republiky.

Zaznělo tam opakovaně, že digitalizace, ten efektivní a moderní stát, vlastně nemá politickou barvu, nemá politické tričko, jak se říká, podobně jako se nám podařilo - a já si toho velmi cením - vybudovat silného partnera rezortům v oblasti NÚKIB, které řeší kyberbezpečnost. NÚKIB je tady nehledě na to, kdo v danou chvíli utváří vládní koalici a drží agendu cybersecurity pro Českou republiku, je partnerem institucí v České republice a ministerstev. Stejně tak by měla být do budoucna řízena, a efektivně řízena, digitalizace a digitální transformace.

DIA nebo Digitální a informační agentura, jejíž vznik předkládáme a je součástí tohoto zákona, má skutečně umožnit České republice dohánět digitalizační leadery v EU a je před ní celá řada mezirezortních úkolů. Na návrhu balíčku legislativy - ono zaznívá zákon, zákon, je to samozřejmě změna více zákonů - pracovalo více jak půl roku přes osmdesát lidí nejen toho týmu centrálního, ale také týmy na Úřadu vlády, Ministerstvu vnitra, Ministerstvu průmyslu a obchodu, Ministerstvu financí, Legislativní radě vlády, ale i lidé, kteří zastupují soukromé sektory - konzultanti, profesní sdružení, lidé, které jsme mohli přizvat do toho českého digitálního týmu, což je jakýsi orgán odborníků, kteří můžou benchmarkovat nebo vyhodnocovat kroky.

Tak, jak vznikala tato legislativa, kterou jsme předložili, stále pokračují kroky ke zřízení agentury od soupisu majetku, dislokace zaměstnanců, prostor, bezpečnostní prověrky. Bude-li zákon schválen včas - a ten termín je ambiciózní - tak od 1. dubna čtvrtého měsíce příštího roku by agentura již mohla plnit úkoly, které jsou podchyceny i v prioritách vlády Petra Fialy.

Chtěl bych upozornit na několik důležitých věcí, které se týkají tohoto způsobu řízení. Jak říkám, vycházíme ze zahraničních zdrojů. Zatímco na úrovni Rady vlády pro informační společnost se drží věci strategické, ať je to Digitální Česko, ať jsou to standardy rozvoje evropské legislativy, směřování na úrovni DIA jsou skutečně věci kompetenční, mezirezortní. Nejedná se tedy o nějaký nový software house, ale o agenturu, která pomůže koordinovat digitalizaci v České republice. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP