(15.40 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

A rozpočet Ostrava - pan ministr mně utekl, ale já jsem ho tady slyšela plamenně hovořit, když jsme mu vytýkali u rozpočtu 2022, že klesají investice, a budeme to vytýkat dál i na 2023 a tak dál, protože to klesá dál. Tak on říkal: Nebudu rozhazovat peníze a dám tam jenom tolik, kolik oni potřebují. To do určité míry pravda je, do určité ne, protože musíte počítat, když se ta stavba zahájí, tak musí oni mít nějakou záruku podle rozpočtových pravidel, že dostanou peníze i v následujících letech, protože málokterá stavba se dokončí za rok, v tom rozpočtovém roce, to se shodneme, takže určitá tam musí být, ale samozřejmě každý ministr financí se snaží dávat peníze co nejreálněji. Takže já tomu rozumím, ale nesmí to být na úkor toho, že se pak ty stavby nedodělají, nedostaví nebo se to protáhne na nějaké nekonečno. A to byla Ostrava. V době, kdy se podepisovala ta memoranda, tak to nebylo připraveno tak, aby bylo nutné - to tedy jste neříkal vy (K ministru Baxovi.), tak bych se měla dívat tam - že by se ty peníze měly alokovat. A samozřejmě v Brně to bylo v jiné fázi, tak ty peníze tam byly. Čili to je něco, co on sám hájil při rozpočtu 2022, teď tu tedy není, tak mluvím do zdi, ale prostě aspoň třeba si to potom poslechne.

Ještě jsem se chtěla vyjádřit k platům ozbrojených složek. Dala jsem si tu práci a už jsem si to nastudovala, ale protože tu není pan ministr financí, tak já se přihlásím pak s faktickou. To nemá cenu, abych to říkala vám. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. To byla s přednostním právem paní předsedkyně poslaneckého klubu a nyní s přednostním právem je přihlášen pan ministr kultury pan Martin Baxa. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Kolegyně, kolegové, vážená paní poslankyně Jermanová, prostřednictvím paní místopředsedkyně, já myslím, že toto už se stalo podruhé. Naposledy jsme vedli takovouhle debatu při jedné interpelaci, kdy já jsem nějak odpověděl, řekl bych, relativně věcně, a jenom jsem doložil to, co se mi nelíbí na tom, co vy jste říkala, a vy jste označila mou odpověď za arogantní a osobní. Nemyslím si ani, že jsem byl arogantní ani osobní, přesto pokud máte ten pocit, tak se za to fakt omlouvám. Nevím úplně, jakým způsobem pak budeme moci na tomto plénu vést diskuse, když tady vaše kolegyně, paní exministryně Schillerová, úplně věcně argumentuje na to, co já jsem řekl, a říká to nesouhlasně, protože má na to jiný pohled. Přesto pokud jste měla pocit, že moje předchozí odpověď byla arogantní a osobní, tak se za to omlouvám. Nevím, zda budu schopen vést tu diskusi tak, abyste vy v ní neviděla vždycky nějakou takovouhle věc.

Já to jenom ještě jednou zopakuji s tou tripartitou, je to důležité pro kontext té debaty. Tripartita, tedy jednání ministerstvo, zaměstnavatelé, zástupci odborových organizací, probíhá standardně. My jsme včera měli jednání tripartity k návrhu státního rozpočtu s aktéry v oblasti kultury a samozřejmě - a to říkám vám i všem, kteří toto jednání sledují - nemohli být a nebyli zástupci jak zaměstnavatelů v oblasti kultury, tak odborových organizací spokojeni s tím, co se v současné době děje - úplně logicky, rostou dramaticky ceny energie, válka na Ukrajině způsobila vlastně převrat v mnoha ohledech toho, jak funguje ekonomika, nedochází k úplné obnově návštěvnosti po covidových časech: Mě samozřejmě paní poslankyně vyzývaly k tomu, aby na to reagoval rozpočet v oblasti kultury, a já jsem na to reagoval nějakými argumenty, které jsou podle mě legitimní v současné ekonomické situaci, a myslím, že ta diskuse byla fér. Ale pokud vy tady řeknete, že si účastníci tripartity vám stěžovali na to, že já jsem - znovu jste řekla, nemýlím-li se, slovo arogantně - jednal povýšenecky, říkal jsem, že se nemůže nic dělat, tak jenom jsem měl potřebu, a řeknu to znovu, říct, že to prostě nebyl reálný obraz té diskuse, kterou jsme tam vedli. Prostě vás někdo z té tripartity informoval neúplně, nepřesně, anebo vy tady neříkáte všechno to, co jste se dozvěděla, protože na ty argumenty, které tam zaznívaly, ´jsem nějak věcně argumentoval prostřednictvím čísel a znovu říkám, doložil jsem to, že v předcovidových časech Ministerstvo kultury bylo onou Popelkou v době, kdy byly bezprecedentní příjmy státního rozpočtu, a na tom si trvám a můžu to doložit jednoznačnými čísly.

Samozřejmě že by pro moje ministerstvo bylo jednodušší současnou obtížnou situaci zvládat v době, kdy základna, která by odpovídala třeba tomu jednomu procentu, k němuž stále věřím, že existuje naděje, abychom se přiblížili, by se ta krize snášela snáz, to takhle je, ale já si myslím, že jedním z významných znaků parlamentní debaty je, že se ty informace mají říkat celé. Tak vzhledem k tomu, že vy jste ji neřekla celou, já jsem ji tady doplnil - včerejší jednání tripartity.

Myslím si, že systém filmových pobídek je naše společné téma a já tady s paní předsedkyní poslaneckého klubu ANO naprosto souhlasím ohledně těch dopadů. My se to pokoušíme řešit. Není to úplně jednoduché. A jenom také dodám jednu podstatnou věc. To, že ten systém najel na mělčinu, nebylo způsobeno jenom tím, že v něm byl nedostatek peněz, aby ta moje informace nevyzněla jednostranně, ale prostě také zásadní proměnou filmového trhu, o kterém tady hovořil pan ministr Stanjura, kdy filmové produkce jsou nahrazovány produkcemi small screen, které mají mnohem větší finanční nároky.

A co se memorand týče, shodou okolností ta takzvaná ostravská memoranda byla podepsána v čase, kdy řekněme neseděl v čele ministerstva přímo politik. Já bych nikdy takové memorandum nepodepsal a to jsem velkým sympatizantem, to chci zdůraznit, a podporovatelem projektu koncertního sálu v Ostravě. Je to mimořádný kulturní počin, to chci zdůraznit, je to mimořádný kulturní počin, ale tak i ze své samosprávné zkušenosti prostě přijet někam a podepsat memorandum, v jednom případě za 800 milionů korun, v druhém případě myslím za 600 milionů korun, bez dalšího je prostě druh konání, který logicky v příjemcích, ať už je to tedy statutární město Ostrava, nebo Moravskoslezský kraj, vyvolalo očekávání, která nebyla úplně rozpočtově kryta.

A co se týká stavebních investic - opravdu, paní poslankyně Pokorná Jermanová, veďme debatu v přesných termínech. Pokud řeknete slovo: V současné době žádné investice neběží, tak já na to mohu reagovat jenom tím, že to prostě není pravda. Tečka, protože investice rozběhlé za minulé vlády, včetně třeba Muzea literatury, které bylo v naprosté většině případů uskutečněno v období vlády Andreje Babiše, se během letošního roku intenzivně připravovalo a bude otevřeno. To je úplně jednoduchá, normální interpretace, kterou musím použít na vaši větu: Žádné investice neběží. To, co já říkám, je to, že stále vámi zmiňovaná Nová scéna je prostě akce, která je na základě současných vládou schválených dokumentů neuskutečnitelná, protože jestliže usnesením vlády schválený investiční program Národní kulturní dědictví alokuje na Novou scénu 700 milionů korun, tak za 700 milionů korun se rekonstrukce Nové scény neuskuteční, taková je skutečnost a my teď s mými kolegy v minulých měsících procházíme jednotlivé velké investiční akce. Byl jsem na místě, kde má vyrůst Muzeum železnic a elektrotechniky u Masarykova nádraží, byl jsem samozřejmě na detailní prohlídce Nové scény, byl jsem v Národní galerii a prostě hledáme cestu, jak ten program transformovat tak, aby byl uveden v život tak, aby mohly příspěvkové organizace tam, kde je to možné, vypsat výběrová řízení, aby měly kryty finanční prostředky. A vy přece minimálně ze svého hejtmanského působení musíte vědět, že investice má smysl zahájit ve chvíli, kdy vám k tomu dané dokumenty, dokumentace pro územní řízení, pro stavební povolení, a zejména realizační dokumenty, dokumentace k provedení stavby, realizační dokumentace, ukáže nějakou reálnou cenu, a podle toho se potom ta stavba může zahájit, když mám její krytí.

Takže jsem připraven s vámi vést diskusi, budu se opravdu snažit, abyste z toho neměla pocit, že je to debata arogantní, či dokonce osobní, ale prostě poslouchám každou větu, kterou řeknete, a na tu větu věcně reaguji. A pokud jsme na půdě Sněmovny, je to veřejný záznam, tak na větu "žádné investice nejsou" reaguji popisem stavu. Pokud vy řeknete, že v 280 milionech, v tom současném stavu návrhu novely státního rozpočtu, je částečné zvýšení platů, tak prostě není. A myslím, že to má zaznít tak, aby se tady na tomto fóru v záznamu říkaly věci pravdivě a tak, jak odrážejí realitu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: To byl s přednostním právem pan ministr kultury. Vaše vystoupení, pane ministře, vyvolalo tři faktické poznámky. První - pan ministr financí Zbyněk Stanjura, připraví se paní Pokorná Jermanová a paní předsedkyně Schillerová. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji, já nebudu potřebovat ani dvě minuty. Chci říct, že určitě minimálně jednu investici brzo podpoříme, a to je koncertní sál v Ostravě. V této chvíli debatujeme jak s panem primátorem Macurou, tak s panem ministrem Baxou, zda to bude čtyřikrát 150 milionů, to znamená 2023, 2024, 2025, 2026 - příspěvek státu, nebo třikrát 200 v letech 2024, 2025, 2026. Obě varianty jsou na stole. Analyzujeme, co by bylo výhodnější pro urychlení této stavby. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP